Tekil Mesaj gösterimi
Alt 23 Aralık 2013, 13:05   Mesaj No:1

Medineweb

Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart sakarya ilitam İslam Felsefesi Sınav Soruları

sakarya ilitam İslam Felsefesi Sınav Soruları

1.)Zekeriyya Razi Aristo’ya hangi konuda eleştiri yöneltmektedir?



Vahyin imkanı

Zamanın, başlangıcı ve sonu olmayan bir süreç olup evrendeki hareketin sayacı olduğu hususunda

Hiçbiri

Tanrı’nın ilk muharrikliği konusunda

Evrenin atomlardan oluştuğu ve de boşluğun bulunduğu konusunda ---





2-) İbn Ravendi ve Zekeriyya Razi’nin eleştirilerinin felsefe geleneği üzerinde etkisi olmuş mudur? Nasıl?





Evet olmuştur. Müslüman filozoflar bu iki filozofun eleştirilerine rasyonel cevap vermeye çalışmıştır. ---

Hayır hiçbir etkisi olmamıştır. Çünkü eserleri ve fikirleri hiç yayılmamıştır.

Hiçbiri

Evet olmuştur. Fakat filozoflar değil de sadece kelamcılar cevap vermeye çalışmışlardır.

Hayır hiçbir etkisi olmamıştır.



3.) Farabi’ye göre düşüncenin kurallarını belirleyen disiplin hangisidir?



Matematik

Hiçbiri

Kelam

Mantık ---

Gramer



4.) Farabi’nin ilimler tasnifine dair eseri aşağıdakilerden hangisidir?



Medinetu’l-Fazıla

Kitabu’l-mille

El-Cem beyne re’yeyi’l-hakimeyn

Hiçbiri

İhsau’l-ulum---




5 )Kindi’ye göre en şerefli ilim hangisidir?




Siyer

Metafizik ---

Tarih

Fizik

Matematik



6)Kindi din-felsefe ilişkisini çözümlemesine dair aşağıdaki önermelerden hangisi doğrudur?

I) Felsefe ile dinin her ikisi de hakikati ifade eder.

II) Din ile felsefenin konuları benzerdir.

III) Din ile felsefenin ikisinin de amacı aynıdır.

IV) Din ile felsefe arasında uzlaşım vardır.





I, II

I, III

I, II, III, IV ---

II, III

I, II, III



1-Aşağıdaki hangisi Abbasi dönemi tercüme hareketinin sebeplerinden bir tanesi değildir?



Abbasi hükümdarlarının Bağdat’ta bir dünya imparatorluğunun yöneticileri olmayı hedeflemeleri

Bir imparatorluğun başşehri olan Bağdat toplumunun ihtiyaçları

*Kuran metninin lafzının daha iyi anlaşılması için aklî ilimlere olan ihtiyaç

Abbasi imparatorluk devletinin ihtiyaçları

Hiçbiri



2-Yunan felsefesinin İslam dünyasına ulaşma yolları hangisidir?





Arap bilim adamlarının Bizansa eğitim için gönderilmeleri

İskenderiye’de tercüme bürosu kurulması

Hiçbiri

*Beraber yaşama ve tercüme yolu

Bizanstan gelen bilim adamlarının eğitim kurumları kurması



3-İslam Kelamının (Mutezile Eşari ve Maturidi) fizik tasavvurunda kullanmış olduğu model aşağıdakilerden hangisidir?



Pythogarasçı fizik model

*Atomcu fizik modeli

Hiçbiri

Empedoklesçi fizik modeli

Aristo fizik modeli



4-Aşağıdakilerden hangisi tercümeler döneminin mütercimlerinden değildir?

Abdullah ibn Mukaffa

Huneyn b. İshak

Hiçbiri

İshak b. Huneyn

*Farabi



5-Emeviler döneminde tercüme hareketlerini destekleyen emir kimdir?



Amr b. As

Memun

*Halid b. Yezid

Hiçbiri

Muaviye



6-Kelamî fırkaların ortaya çıkışında etkili olan ilk sebep hangisidir?



Hiçbiri

Peygamberliğin zorunlu oluşu

Ganimetlerin paylaşılması

*Hilafet meselesi

ALLAH’ın birliği



7- Aşağıdakilerden hangisi ilk dönemlerde İslam dünyasında kabul edilen felsefe tanımlarından biri değildir?



İnsanın kendini bilmesidir.

İnsanın gücü ölçüsünde ebedî ve küllî olan varlıkların hakikatini, mahiyet ve sebeplerini bilmesidir.

İnsanın gücü yettiği ölçüde yüce ALLAH'ın fiillerine benzemesidir.

Felsefe hikmet sevgisidir.

*Özgür bir şekilde eleştirme sanatıdır.




8-İlk dönem fetihleriyle beraber Müslümanların akli ilimlerden istifade etmek için irtibata geçmediği kültür aşağıdakilerden hangisidir?



Hint kültürü

İran kültürü

Yunan kültürü

*Türk kültürü

Hellenistik kültür



9-Aşağıdakilerden hangisi İslam felsefesinin teşekkül döneminde etkili olmamıştır?



*Aquinasçılık

Dehrilik

Mecusilik

Batınılik

Tabiatçılık





10-Aşağıdakilerden hangisi İlk dönem sufilerinden biri sayılamaz?



Haris el-Muhasibi

Kuşeyri

* İbn Arabi

Hiçbiri

Hasan el-Basri



11-Abbasi devletinin katip sınıfı tercüme hareketlerine niçin ihtiyaç duymaktadır?



Kâtip sınıfı varlıklı sınıf olduğundan dolayı metafizik meselelere ilgi duyduklarından tercüme hareketlerine ihtiyaç duymuşlardır.

Kâtip sınıfı genelde iranlı ve yunanlı oldukları için ailelerinden gelen ilgilerini devam ettirmek istemişlerdir

Katip sınıfı sahip oldukları öte dünya anlayışından dolayı, sevap kazanmak amacıyla tercüme hareketlerini desteklemişlerdir.

Hiçbiri

* Katipler muhasabe, tahrir, mühendislik, süre kaydı gibi, pratik ihtiyaçtan dolayı matematik geometri, cebir bilimlerine ihtiyaçları vardı



Aşağıdakilerden hangisi İslam Felsefesinin özelliklerinden değildir?



Süreklilik

Birikimsellik

Hiçbiri

Evrensellik

Ortaçağ bilimlerinden bağımsız olma ----



1 ) Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?



İslam düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.

İslam düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.

İslam düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.

---------İslam düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.

İslam düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır



3 ) İhvan-ı Safa aşağıdaki şehirlerden hangisinde ortaya çıkmıştır?



Buhara

Kahire

Kufe

-----Basra

Bağdat



4 ) Aşağıdakilerden hangisi Zekeriyya Razi’nin eserlerinden biridir?





Medinetül Fazıla

Enneadlar

--------------Filozofça Yaşam

Devlet

Hiçbiri



5 ) Aşağıdaki sebeplerden hangileri Farabi’nin sudur teorisine başvurmasının bir sebebi olarak sayılabilir.

I) Birden ancak bir çıkar ilkesinden taviz vermeden çokluğun ortaya çıkışını açıklama,

II) Varlığın zamansal açıdan sonra olmadığını temellendirme,

III) Şer kavramına makul bir yorum getirme ve varlıktaki kötülüğün Tanrı ile bir ilgisinin bulunmadığını ispat etme



II

III, I

I

-------I, II, III

II, III



6 ) İhvan’a göre felsefenin amacı nedir?



Ailenin refahı ve esenliği

-----------Doğru bilgiye ulaştırma

Toplumu mutluluğa kavuşturma

Ruhu arındırma

Akli birliği sağlama



7 ) Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?



Bilmeleke akıl

--------Beyani Akıl

Hiçbiri

Müstefad Akıl

Bil kuvve akıl



8 ) Kindî aşağıdakilerden hangi ifadeyi nefs tanımında kullanmamıştır?



------Canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.

Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi iken ikincisi tabi değildir

Hiçbiri

Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi değil iken ikincisi tabidir

Evren ay üstü ve ay altı olmak üzere iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş ve bozuluşa tabi olup ikincisi oluş ve bozuluşa tabi değildir



9 ) “İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü felsefedir. Felsefenin tarifi İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir. Çünkü filozofun bilgiden amacı gerçeğin bilgisini yakalama, davranışının amacı ise sürekli fiil değil, gerçeğe uygun davranmaktır. Çünkü biz gerçeğe ulaşınca o yöndeki fiilimiz sona erer.” diyen Kindi hangi anlamı kast etmemiştir.



----Felsefe gerçekliğin bilgisine ulaşmada başka bir kaynağa muhtaç değildir

Felsefe aklı kullanarak gerçekliğin bilgisine ulaşmaya çalışır

Gerçekliğin bilgisine sadece en şerefli sanat olan felsefe ile ulaşabiliriz

Felsefe insani sanatlardan bir tanesi olup en şereflisidir

Filozof gerçekliğin bilgisini elde ettikten sonra buna uygun davranmaya çalışır.



10 ) Aşağıdakilerden hangisi İhvan-ı Safa’nın kaynakları arasında yer almaz?



Pisagor

Plotinus

Aristo

Platon

-----Zenon





11)İslam Felsefesi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

İslam Felsefesi evrensel özellikleri bünyesinde taşır

Hepsi

İslam felsefesi kendisinden önceki felsefi birikimlerle çok sıkı ilişkisi vardır.

İslam Felsefesi sadece Kuran ve sünnetin müslüman filozoflarca yorumlanmasından oluşmuştur.---

İslam felsefesi Orta Çağ bilim geleneklerini de bünyesinde ihtiva eder





12)Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?



İslam düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.

İslam düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.

İslam düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.---

İslam düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.

İslam düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır





13)İhvan’a göre iyi ahlak nasıl ortaya çıkar?



Kötülükten Kaçınmayla

İyi insanlarla birlikte olmak suretiyle

Tanrı’nın lutfuna mazhariyetle

Nazari Yetkinlikle

Erdemlerin meleke haline gelmesiyle---





15)Hristiyanlıkla ve Yahudilikle mukayeseli olarak düşünüldüğünde İslam dünyasında felsefi ilim geleneklerinin kısa zamanda oluşmasının sebeplerinden bir tanesi aşağıdakilerden hangisidir?


I.)İslam dinin devletle beraber yayılması



II.)Kur’an ve hadislerin genel anlamda ilim öğrenmeyi teşvik etmesi



III.) İslamın ortaya çıktığı yüzyılda Arap toplumunun güçlü ilmi geleneklere sahip olması



I, II, III

I,II---

II

III

I



16)Kindî aşağıdakilerden hangi ifadeyi nefs tanımında kullanmamıştır?

Canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.

Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi değil iken ikincisi tabidir

Hiçbir

Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi iken ikincisi tabi değildir--

Evren ay üstü ve ay altı olmak üzere iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş ve bozuluşa tabi olup ikincisi oluş ve bozuluşa tabi değildir.





17)Farabi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?



Aristo’nun mantık külliyatının her eseri üzerine şerh yazmıştır.

Mantık külliyatının bölümleri ile ilgili müstakil eserler yazmıştır.

Mantıktaki başarısı dolayısıyla muallim-i sani ünvanını almıştır.

Tasavvurat-Tasdikat ayrımını getirmiştir. İslam mantık geleneği daha sonra bu ayrımı takip etmiştir.

İslam dünyasında ilk defa mantık hakkında eser yazan filozoftur. ---





18)İslam Felsefesinin doğup geliştiği dönemde siyasi yönetim ölçeği aşağıdakilerden hangisidir?



Hiçbiri

Şehir Devleti

Ulus Devlet

Din temelli aşiret devleti

İmparatorluk Devleti---



İbn Sina’nın kavramsal sisteminde varlığı başkasından olmayıp kendisinden gelen mevcuda ne ad verilir?



Mümkinu’l-vücud bi-gayrihi

Hiçbiri

Vacibu’l-vücud bi-gayrihi

Mümkinu’l-vücud bi-zatihi

Vacibu’l-vücud bi-zatihi ---



1)Kindi’nin metafiziğinde çelişkiye sebep olduğundan dolayı eleştirdiği temel kavram hangisidir?



Sınırlılık

Sonsuzluk ---

İlk Muharrik

Gök Akılları

Hiçbiri



2)Kindi ilimleri nasıl tasnif etmektedir?



1) Vahyi ilimler, 2) Kültürel ilimler: a) Tarih, sosyal bilimler, 3) Akli ilimler: Fizik, Metafizik,b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset

Felsefi ilimler: Fizik, Metafizik, Mitoloji,

1) Dini ilimler, 2) İnsani ilimler: a) Teorik ilimler: Fizik, Metafizik, İlmün nefs (Psikoloji), b) Pratik ilimler: ahlak ve siyaset ---

Hiçbiri

1) Tarih ilimleri, 2) Doğrudan ilimler: Fizik, Metafizik, b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset



3)Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

I) Akli ilimlere dair birikim zirveye çıktığından dolayı 11 yy.dan sonra tercüme hareketine rastlamayız

II) Me’mun’u felsefe eserlerini tercümeye sevk eden şey akli kıyasa eğilimi ve mutezile ekolünün etkisinde kalmış olmasıdır.

III)Tercüme çalışmalarının İslamın evrenselleşme süreçleriyle de yakından alakalıdır. olduğu gözükmektedir.

IV) İlk dönemlerde Beytülhikme bir tercüme bürosu ve bir kütüphane idi daha sonra özellikle pozitif bilimlerin araştırıldığı ve astronomik gözlemlerin yapıldığı bir merkez ve bir eğitim kurumu haline gelmiştir.

II, IV

I, V

I ---

IV

II



4)Farabi’ye göre ortak duyunun işlevi nedir?



Vehim ve hafızanın ortak olarak kullandığı güçtür ---

Hayal ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür.

Hayal ve vehmin ortak olarak kullandıkları güçtür

Hafıza ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür

Dış duyuların tamamına verilen addır



5)Bir cevherin, yeni bir cismin ortaya çıkışını sağlayan hareket çeşidine ne ad verilir?



Hiçbiri

Oluş bozuluş Hareketi

Niceliksel Hareket

Mekansal Hareket

Niteliksel Hareket ---





6)İbn Sina psikolojisinde tikel yargıların kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?



Ortak Duyu

Hayal---

Hiçbiri

Hafıza

Vehim



8)Zekeriyya Razi’nin ahlaki yaşamda model aldığı kişi kimdir?



Hiçbiri

Hermes

Sokrat---

Aristo

Hz. Muhammed



9)Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?



Hiçbiri

Beyani Akıl ---

Bilmeleke akıl

Bil kuvve akıl

Müstefad Akıl



İbn Ravendi’nin Kuranı Kerim hakkındaki ilhadi görüşü aşağıdakilerden hangisidir?

Kuranda çelişkiler bulunmaktadır.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar nurşen35 87 29080 23 Mayıs 2015 21:53
Gülmek isteyenler tıklasın :))) Videolar/Slaytlar Kara Kartal 3 3900 10 Mayıs 2015 16:16
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar İslami Haberler Medineweb 0 2562 10 Mayıs 2015 16:13
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' Ayın Üyesi 9Esra 13 8193 30 Nisan 2015 14:29
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor Tefsir Çalışmaları Medineweb 0 3033 19 Nisan 2015 15:45