26 Aralık 2013, 16:08
|
Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 5879 Üyelik T.:
28 Aralık 2008 Arkadaşları:32 Cinsiyet:Bay Memleket:İst Yaş:38 Mesaj:
3.185 Konular:
1383 Beğenildi:166 Beğendi:17 Takdirleri:216 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Sistematik Kelam [Ünit 02 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) Sistematik Kelam [Ünit 02 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) 2. ÜNİTE KELAM OKULLARI S1:HARICILIK: C1Hz. Osman’ın şehid edilmesi sonrasında onun kanını talep etmek gerekçesiyle Hz. Ali’ye karşı cephe alan içlerinde Hz. Aişe, Talha ve Zübeyr’in bulunduğu
yaklaşık altı yüz kişilik bir kuvvet
Hakem hadisesi sonrasında Hz. Ali’nin ordusundan çıkıp gidenler anlamında bu oluşuma Hâricîler adı verilmiştir S2:HARICI ANLAYIŞI. C2: Cemel ve Sıffin’de birbirine kılıç çekenler büyük günah işlemişler.cehennemı haketmıs.kafır sayılırlar.b.gunah ısleyen kafırdır.sulaganı ehlı bıl maruf nehyı
anılmunker S3:GUNUMUZE KADAR SUREN HARICI FIRKA. C3:IBADIYYE S4:MURCIE NEDIR. C4: Hz. Osman ile Hz. Ali hakkında verilecek hükmü ALLAH’a bırakmak,
Büyük günah işleyenlerin cennetlik ya da cehennemlik olup-olmadıkları hususunda herhangi bir hüküm vermemek, bunu ALLAH’a bırakmak. S5:Murcıenın ortaya
cıkısı kımle başlar S5:MÜRCİENIN ORTAYA ÇIKIŞI KİMİNLE BAŞLAR C5: Abdullah b. Ömer’le S6: MÜRCİE’YE GÖRE İMAN NEDIR. C6: iman esaslarını kalben tasdik ve dil ikrardan ibarettir S7: EHL-İ VA’D OLARAK DA ADLANDIRILIR. C7:MURCIE S8:ŞİA NEDIR C8: Hz. Peygamber’in vefatından sonra imameti (halifeliğin) Hz. Ali’nin ve ondan sonra da soyundan gelenlerin hakkı olarak gören topluluklara verilen bir isimdir. S9:ŞİANIN INANÇ ESASLARI: C9: Tevhîd-Nübüvvet-Meâd-Adl-İmamet S10:ŞİA ALLAHIN ISIMLERINI NASILKULLANIR. C10:ısmı faıl kalıbında subutı sıfatları ıında sadık ve mudrıkıde sayar. Şia’nın farklı olduğu noktalardan birisi de onların beda anlayışıdır S11:BEDA ANLAYISI NEDIR. C11: insanlar tarafından vukuu beklenmeyen bir olayı ALLAH’ın yaratması sıılerce neshın bır benzerı S12:SIA ALLAHIN ILMINI KACA AYIRIR. C12::2 ye mahtum: meleklerin, peygamberlerin, velilerin de bildiği ilim manzum: O’nun zâtına mahsus olandır. S13:ASLAH ANLAYISI NEDIR. C13: kulları için güzel olan (husun) bir şeyi yaratmak ALLAH’a vâciptir. (vâcip alellah) S14:SİA YA GORE ALLAHIN INSANLARA IMAM TAYIN ETMESI NEDIR C14:VACIP GUNAH ISLEMEZLER
S15: ŞÎA’NIN MEÂD HUSUSUNDAKİ AYIRT EDİCİ GÖRÜŞÜ NEDIR.
C15:RICAT S16:KADER KONUSU CEBRIYYE C16: insanın sanki rüzgâr önünde bir yaprak misâli kendi irâdesi dışında her yöne sürüklenebildiğini, kendisinin yapabileceği hiçbir şeyin bulunmadığını iddia eden S17:KADERIYYE: C17: insanın mutlak hürriyet sahibi olduğunu kendi fiillerini yarattığını, ALLAH’ın ona bir müdahalesinin olmadığını savunan S18: AMR B SAİD’İ İDAM ETTİRDİKTEN SONRA “MÜMİNLERİN EMİRİ, DOSTUNUZU EZELÎ KAZA VE KAÇINILMASI MÜMKÜN OLMAYAN İLAHÎ HÜKÜMDEN
DOLAYI KATLETMİŞTİR.” DEYİP YAPTIKLARININ BÜTÜN SORUMLULUĞUNU “İLAHÎ HÜKÜMLERE” ATMAYA ÇALIŞMIŞTIR.
C18HALIFE ABDULMELIK B. KERVAN S19: “KUR’ÂN’IN MAHLUK OLDUĞU” İDDİASINI İLK ORTAYA ATAN KİŞİ İSLAM’DA İLK AKILCI TEVİL DÜŞÜNCESİNİ SAVUNAN KİŞİ DE SAYILMAKTADIR C19:CAD B. DIRHEM S20: KADER HAKKINDA İLK KONUŞANLARDAN BİRİ. C20: Mabed b. Halid el-Cühenî S21: KADERİ İNKÂR ETMEK VE KULU KENDİ EYLEMLERİNİN YARATICISI KABUL ETMEK FİKRİNİN KAYNAĞI KABUL EDILIR. C21: saylan ed-Dımeşkî el-Kıptî S22:MUTEZILE. C22: hiçbir tarafı desteklemeyip bir bakıma bir köşeye çekildikleri için; aşırı uçlardan uzak durduklarını ifade etmek için veya büyük günah işleyen kimseyi kâfir
veya mümin değil fâsık saymaları sebebiyle S23: VÂSIL B. ATÂ VE AMR B. UBEYD'İN FARKLI BİR TEORİ ORTAYA KOYMALARIYLA BASRA'DA ZUHUR ETTİĞİNİ SÖYLEMEK MÜMKÜNDÜR. ABBASÎLER DÖNEMİ MU'TEZİLE'NİN TARİHDEKİ GELİŞİMİNE SAHNE OLMUŞTUR C23:MUTEZILE S24: KUR'AN'IN YARATILMIŞ OLDUĞU FİKRİNİ BENİMSEYEN HALİFE MU'TASIM-BİLLÂH VE VÂSİK-BİLLÂH DEVİRLERİNDE DE DEVAM EDEN BU UYGULAMAYA
NE DENIR
C24:MIHNE S25:MUTEZILEYE VERILEN ADLAR. C25:kaderıyye cehmıyye senvıyye mecusyye vaıdıyye muattıla S25: İTİKADÎ ALANI SİSTEMATİK BİR ŞEKİLDE İFADE EDEN İLK MEZHEP KABUL EDİLMİŞLERDİR. C25:MUTEZILE S26: ABBASÎLER DEVRİNDE MU'TEZİLE KAC OKULA AYRILMISTIR. C26:BAGDAT BASRA S27: ME'MÛN'UN BAĞDAT'TA BAŞLATTIĞI TERCÜMELER, BEYTÜ’L-HİKME’NİN BAĞDAT’TA BULUNMASI GİBİ SEBEPLER DOLAYISIYLA C27: Bağdat ekolünün Basralılar'dan daha çok felsefenin etkisinde kaldıkları da ifade edilmektedir S28: BASRA OKULUNUN İLK TEMSİLCİSİ, AYNI ZAMANDA MEZHEBİN KURUCUSU KABUL EDİLEN C28:VASIL B. ATA S29: MU'TEZİLE'NİN BEŞ İLKESİNİ EL-USÛLÜ'L-HAMSE ADLI KİTABIYLA SİSTEMATİK ŞEKİLDE SUNDUĞU KABUL EDİLİRCEDEL İLMİNİN KURUCUSUMU'TEZİLE'DE
TABİAT FELSEFESİNİ ELE ALAN İLK KELÂMCI
C29: Ebü'l-Hüzeyl el-Allâf’ın S30:BAGDAT OKULU KIM TARAFINDAN KURULMIUS. C30: Bişr b. Mu'temir S31: MU'TEZİLE'NİN RAHİBİ" OLARAK ANILAN C31Ebû Mûsâ el-Murdâr S32: TEVELLÜD NAZARİYESİNİ İLK DEFA ORTAYA ATAN C32:BISR:TEVELUD: İnsanın iradesiyle yapmış olduğu bir fiilden başka birtakım fiiller doğmasına tevellüd denir S33: ALLAH'IN ZÂTI İLE SIFATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİYİ AÇIKLAMAK GAYESİYLE “AHVAL NAZARİYESİNİ” ORTAYA KOYMUŞTUR C33:EBUL HASIM S34: EL-MUĞNÎ FÎ EBVÂBİ’T-TEVHÎD VE’L-ADL ADLI ESERİ, C34: Kâdı Abdülcebbâr el- Hemedân S35: MATÜRÎDİLİĞİN ORTAYA ÇIKIŞI VE HANEFÎLİK MATÜRÎDİLİK İLİŞKİSİNİ ANLAMAK AÇISINDAN ÖNEMLİ BİR KONUMA SAHİPTİR C35: Ebû Süleyman el-Cüzcânî’nin (ö. 200/816) kurduğu belirtilen Dâru’l Cüzcâniyye S36:MATURUDININ MESHUR OĞRENCILERI ESERLERI C36:EBUL LEYS EBUL HASAN SEMERKANDI KITABUT TEVHIT TEVILETUL KURAN S37: USULÜDDİN” ADLI ESERİ MATÜRÎDİLİĞİN EN ESKİ KAYNAKLARINDAN BİRİDİR VE BU ESERİYLE O MEZHEBİN SİSTEMLEŞMESİ VE YAYILMASINDA CİDDİ
KATKI SAĞLAMIŞTIR.
C37:MUHAMMED EL PEZDEVI S38: USULÜDDİN” ADLI ESERİ MATÜRÎDİLİĞİN EN ESKİ KAYNAKLARINDAN BİRİDİR VE BU ESERİYLE O MEZHEBİN SİSTEMLEŞMESİ VE YAYILMASINDA CİDDİ
KATKI SAĞLAMIŞTIR.
C38:A) el-İbâne an usûli'd-diyâneB) Makâlâtü'l-İslâmiyyîn.C) el-Lüma fi'r-red alâ ehli'z-zeyğ ve'1-bida. S39:ESARININ TALEBESI GAZZÂLÎ KELÂM İLMİ AÇISINDAN BİR DÖNÜM NOKTASI SAYILIR C39: Ondan öncekiler Mütekaddimûn, sonrsı da Müteahhirûn olarak adlandırılmıştır |
| |