Tekil Mesaj gösterimi
Alt 29 Ekim 2017, 19:44   Mesaj No:4

Mihrinaz

Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:68
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:43
Mesaj: 12.364
Konular: 1263
Beğenildi:11774
Beğendi:8954
Takdirleri:26191
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Ünite 9
DEĞER
SOKRATES; BİLGİSEL DOĞRULUĞU AHLAKSAL DOĞRULUKLA ÖZDEŞKILOMIŞ OLMAKTADIR, ZİRA BİLGİSEL DOĞRULUK İLE AHLAKSAL DĞRULUĞUN İŞARET ETTİĞİAYNI VARLIK OLMAKTADIR. MATLUBA ULAŞILAN YOL FARKLI GÖZÜKSEDE SOKRATES BUYOLLARI BİRBİRİYLE ÖZDEŞLEŞTİRMİŞ OLMAKTADIR.
PLATON; VARLIK HİYERARŞİSİNİN EN ÜSTÜNDE YER ALAN VARLIKOLARAK TANRI AYNI ANLAMDA SALT İYİ VE GÜZEL OLARAK DÜŞÜNÜLMÜŞTÜR. ONDAN SONRAGELEN TİNSEL VE RUHSAL VARLIKLAR ONDAN PAY ALMAK KOŞULUYLA TANRIDAN DAHA AZKAMİL VE O NİSPETLE İYİ VE GÜZEL, MADDE İSE VARLIK HİYERŞİSİNİN EN ALTINDAOLMASI HASEBİYLE KÖTÜ VE ÇİRKİN OLARAK DÜŞÜNÜLMÜŞTÜR.
ARİSTOTELES İSE DEĞERLER KONUSUNDA HOCASI PLATON2UNESNELCİLİK ANLAMINDA DEVAM ETTİRSEDE DEĞERLER ÇERÇEVESİNİ TEOLOJIK OLMAKTANTELEOLOJIK OLMAYA KAYDIRMIŞTIR. ARİSTOTELES DOĞADA VAR OLAN TELEOLOJİK DÜZENDENHAREKET EDEREK HER BİR UYUMUN BİR DEĞER SUNDUĞUNU DÜŞÜNÜR. ARİSTOTELES’TEDOĞADA VAR OLAN DÜZENE GÖRE AHLAKTA DA EN YÜKSEK İYİYE ULAŞMAK BİR AMAÇ OLARAKGÖRÜLMÜŞTÜR.
DAVİD HUME: DEĞERLERİN ÖZNEL VE DEĞİŞKEN OLUP, BİLİMSEL ETKİNLİKLERİNKARIŞTIRILMAMASI GEREKTİĞİNİ İLERİ SÜRER
LOCKE İSE; TANRI İLE İNSAN ARASINDAKİ İLİŞKİNİNİNCELENMESİYLE AÇIK AHLAKI İLKELERE ULAŞILABİLECEĞİNİ VE BU GENEL İLKELERDEN DEDAHA ÖZNEL AHLAKİ İLKELERİN ÇIKARILABİLECEĞİNİ MÜMKÜN GÖRMÜŞTÜR
WİNDELBAND; FELSEFENİN TÜMÜ BİR DEĞERLER BİLİMİDİR DEMİŞ VEFELSEFENİN TÜMÜNÜ BİR ÇEŞİT DEĞERLER FELSEFESİ OLARAK GÖRMÜŞTÜR.
H.RİCKERT’E GÖRE İNSAN SADECE DOĞA VARLIĞI DEĞİL AYNIZAMANDA KENDİ MEYDANA GETİRMİŞ OLDUĞU KÜLTÜRÜNÜN VARLIĞIDIR.
S-FELSEFE TAHİRİNDE DEĞER PROBLEMİ ÇOĞUNLUKLA HANGİ İKİPENCEREDEN GÖRÜLMÜŞTÜR
C-NESNELCİ VE ÖZNELCİ
S-FELSEFENİN 3 SAÇ AYAĞI DİYE TABİR EDİLEN OLGULAR NELERDİR.
C-VARLIK, BİLGİ, DEĞER
S-BİR KURAMIN ÖZNELCİ OLMASINI SAĞLAYAN İKİ TEMEL NİTELİKNELERDİR
C-A)ŞAYET KURAM YALAN SÖYLEMEK YANLIŞTIR GİBİ SIRADAN ETİKYARGILARIN NE DOĞRU NE DE YANLIŞ OLDUĞUNU SAVUNUYORSA ÖZNELDİR
B)ŞAYET KURAM ETİK YARGILARIN DOĞRU YA DA YANLIŞ OLDUĞUNUNKİŞİNİN PSİKOLOJİSİYLE DAİMA İLGİLİ OLDUĞUNU SAVUNUYORSA YİNE ÖZNELDİR
S-İNSAN HERŞEYİN ÖLÇÜSÜDÜR SAVINI SAVUNAN SOFİST KİMDİR
C)PRATOGARAS
S-ORTAÇAĞDA HRİSTİYAN VE İSLAM AHLAK FELSEFELERİNİ DEĞERLERKONUSUNDA BÜYÜK ÖLÇÜDE HANGİ DÖNEM FELSEFESİNDEN ETKİLENMİŞLERDİR.
C-ANTİK YUNAN FELSEFESİNDEN
S-SOKRATES, PLATON, ARİSTOLETELES HANGİ YAKLAŞIMIN ÖENMLİTEMSİLCİLERİDİR
C-NESNEL, RASYONALİST, TÜMELCİ FELSEFE YAKLAŞIMININ
S-YENİ KANITÇI BADEN OKULUNUN EN ÖENMLİ TEMSİLCİSİ KİMDİR
C-W.WİNDELBANDDIR.
S-SCHELER DUYGUSAL EDİMLERLE ANLAŞILABİLEN DEĞERLERİ 4 GRUBAAYIRMIŞTIR.
A)YAŞAMSAL DEĞERLER: İNSANIN YAŞAMI İÇİNHAYATİ DEĞER TAŞIYANNESNELER MESELA HAVA, SU, IŞIK VB NESNELER TAŞIDIKLARI ÖNEM DOĞRULTUSUNDA İNSANİÇİN YAŞAMSAL DEĞERLERE SAHİPLARDİR.
B)DUYGUSAL DEĞERLER: İNSANLAR NESNELERİ ÇOĞU ZAMAN YARARLI-YARASIZ,GÜZEL-ÇİRKİN OLARAK TASNİF EDER VE ONLARA BU DEĞER YARGILARI DOĞRULTUSUNDATAVIR YAKINIRLAR. İŞTE NESNELERE BİÇİLEN BU DEĞERLER DUYGUSAL DEĞERLER OLARAKKARŞILIK BULMAKTADIR.
C)TİNSEL DEĞERLER: BU DEĞERLER SCHELER’DE TOPLUMSAL-KÜLTÜRELALANDA ORTAYA ÇIKMAKTA OLUR, ESTETİK, ADALET VE BİLGİ DEĞERLERİ OLMAK ÜZERE ÜÇANA BAŞLIKTA TOPLANMAKTADIRLAR.
D)MUTLAK DEĞERLER: SCHELER’E GÖRE BU DEĞERLERİN NESNELERLEHİÇ BİR İLİNTİSİ YOKTUR. KUTSAL-KUTSAL OLMAYAN, İMAN, VECD GİBİ DEĞERLER BUNESNELER ÜSTÜ SINIFINA AİT OLARAK DÜŞÜNÜLMÜŞLERDİR

Ünite 10
1-"EUTHYPHRO"dilemi diye bilinen ikilem nasıl bir sorudur?
cevap:Bir şey Tanrı istediği için mi iyidir,yoksa o şey iyi olduğu için mi Tanrı onu buyurmuştur.
2-Bir şey Tanrı istediği için mi iyidir,yoksa o şey iyi olduğu için mi Tanrı onu buyurmuştur”sorusuna verilen cevaplar kaç gruba ayrılır?
Cevap:3 gruba ayrılır 1-ahlakı dine dayandıran 2-ahlak ile dini iki ayrı (otonom)alan olarak gören görüş
3 -ahlak ile din arasında bir sebep sonuç bağlantısı görmemekle beraber başka türden ilişkilerin olduğunu kabül eden görüş. -3-Din ve ahlak arasındaki ilişki düşünce tarihinde nasıl ele alınmıştır?
Cevap:genellikle iki şekilde ele almıştır.1-dinden ahlaka 2-ahlaktan dine doğru giden bir yol takip etmişler.1.yol:ahlakı dine bağlamış ve dini yönü ağır basan bir ahlak anlayışına sahip (bunun felsefi açıdan teknik adı teolojik ahlaktır)2.yol;insanın ahlaki tecrübesinden hareket ederek ilahiyatı temellendirmeye ve ahlaki yönü vurgulanan bir din anlayışına götürmektedir.bunun adı ahlak teolojisidir.Dini ahlak anlayışı birinci yolu kant’ın ahlak anlayışı ikinci yolu benimsemiş.
4-teistik sübjektivizm kavramı nın karşılığı nedir?
Cevap:”bir şey sırf Tanrı emrettiği için iyidir”
5-ahlak-din ilişkisinin reddini savunanların yaklaşımı nasıldır?
Cevap:dini ahlak için zararlı görmektedir.
6-“biz iki kere ikinin dört ettiği veya dünyanın yuvarlak olduğu gibi konularda “inanma”dan söz etmeyiz.ancak duyguyu delilin yerine koyduğumuz zaman inanmadan söz edebiliriz”sözü kime aittir .
Cevap:B.RUSSELL
7-Sıkı bir din ahlak ilişkisini savunanların görüşü nasıldır?
Cevap:salt ahlakın bencilliğe hatta nihilizme sebep olduğunu söylemektedir.”eğer Tanrı yoksa her şey mubahtır”sözü bu tutumun klasikleşmiş ifadesidir
8-Nihilizm ne demektir?
Cevap:hiççilik yokçuluk
9-ahlakta dinin teşvik edici rolünü savunanların görüşünü açıklayınız?
Cevap:dini ahlak için yeni bir çevre olarak görmüştür.bu doğrultuda inanç ahlaki davranışa yeni bir boyut kazandırmıştır.
10-Russell’a göre,tedbirli görüşün,yahut ihtiyat ahlakının,davranışlarımıza temel olması hangi fikri teşvik eder?
Cevap:hedonizmi(hazcılık-)teşvik eder.
11-Hristiyanlık ne çeşit bir ahlakı savunmuştur?
Cevap:daima tedbir ahlakını benimsemişler.
12-“ordo essendi”ne demektir?
Cevap:Tanrı ahlak ilişkisine”varlık düzeyinde” bakmaya denir.
13-“ordo congnoscendi”ne demektir?
Cevap:Tanrı ahlak ilişkisine “bilgi düzeyinde” bakmaya denir.
14-teizm açısından bakıldığında Tanrı hakkında nasıl bir görüş vardı?
Cevap:Tanrı olmasaydı hiç bir şey olmazdı.
15-tedbirli bir teistle,tedbirli ateist arasında nasıl bir fark vardır
Cevap:tedbirli ateist;kanundan veya toplumun kınamasından korktuğu için kötülük yapmaktan kaçınıyorsa,kanun ve toplumum elinin yetişmediği yerdeistediğini yapacaktır.oysa teist ise içinden geçenleri bile bilen bir Tanrı olduğunu inanıyor .kötülük yapamaz
16-zabit ve erdem terimlerini açıklayınız?
Cevap:zabit:arzularını dizginleyen fadıl:erdemli
17-islam düşünce tarihine baktığımızda dini farklı anlama Hz. Muhammed döneminden sonra ortaya çıkan sebepleri neler?
Cevap: 1-dinin kendi bünyesinden kaynaklanan(ayetlerin bazılarının anlamının açık olmaması)farklar 2-siyasi farklar 3-coğrafi farklar 4-kültürel farklar 5-bireysel faktörler yer alır.
18-dindar olan bir kimse eğer davranışlarında ahlaklı değilse ya sahtekardır,ya da batıl bir dine inanmaktadır.Dindarlık mahiyeti itibariyle dindarca,yani ahlaklı olarak yaşamayı gerektirir ,sözleri kime aittir?
Cevap:Bradley
19:mutezile ,cebriyye ve eşariyyenin din anlayışı nasıl olmuştur?
Cevap:mutezile Tanrının adaletini, cebriyye veeşariyyeTanrının kudretini merkeze alan din anlayışı geliştirmişlerdir.

Ünite 11
FERT AİLE VE TOPLUM

1)Ameli hikmet(pratik bilgelik )ne demektir?
CEVAP:İnsanın iradi eylemlerini amaca matuf olarak seçebilmesine,sanat ve meslek hayatlarını düzene sokmasına,geçimini meşru ve ahlaka uygun bir şekilde temin etmesine,refahını iyileştirip olgunluğa erme becerisine denir.
2)Pratik hikmet kaç kısma ayrılır?
CEVAP:İki kısma ayrılır.birincisi bireye özgü olan ikincisi ise topluma özgü olandır.ikinciside kendi içinde ev ve ev hayatıyla ilgili olan ile şehir ve ülke yönetimiyle ilgili olan diye ikiye ayrılmaktadır.böylece 3 kısma ayrılmış oluyor.1)ahlaki arınma2)ev kurma ve yönetme kuralları3)şehir ve ülke yönetimi
3)İlmi ahlak ne demektir?
CEVAP:Bir şahıstan meydana geldiği ve başka şahsa ait olmadığı açık olan eylemlerden bahsaden ameli hikmet ilmi ahlak olarak karşılık bulmuştur.
4)Bireysel ahlakın gayesi kuranı kerimde hangi ayetlerle açıklanmıştır?
CEVAP:Herkesin kazandığı iyilik kendine,işlediği fenalık yine kendinedir.
Hiçbir kimse başkasının yükünü yüklenez.
Herkesin yaptıkların agöre dereceleri vardır.
5)Aile ahlakı(tedribul menzil)hangi konuları ele aır?
CEVAP:Ev halkının fiil ve eylemleriyle ilgilenir daha net bir şekilde söylersek bütün ev halkı(anne,baba,dede,çocuklar,torun)ile hizmetliler ve çalıştırdıkları işçilerin birbirleriyle olan ilişkilerinde uyması gereken kuralları ele alır
6)Aile nedemektir?
CEVAP:Bireyin davranışlarının başkasını olumlu veya olumsuz etkilediği ,karşılıklı hukukun oluştuğu en küçük toplun birimidir.
7)Ev nedir ne işe yarar?
CEVAP:Ev insan için çok büyük gereklilik olmakla beraber bu kavram arkasında insanın en fazla ihtiyaç duyduğu güven ve huzuru saklar.insanın yaşamak için yiyeceği gıdaları güvenle saklayacağı,dış tehlikelerden kendilerini koruyacağı insanın özünde olan medeni yönünü ortaya çıkarır.
8)Aileyi gerekli kılan ilk faktörün neslin devamını sağlama arzusu olduğunu kim ifade etmiştir?
CEVAP:Nasrettin Tusi
9)Aileyi meydana getiren unsurlar nelerdir?
CEVAP:Anne,baba,çocuklar,hizmetçiler ve erzak.
10)İslam filozoflarından FARABİ ye göre aile kaç tür ilşkiyi bünyesinde barındırır?
CEVAP:4 tür ilişkiyi barındırır.1:Koca ve karı ilişkisi 2:Ebeveyn ve evlat ilişkisi 3:Hizmetçi ve efendi ilişkisi 4:Mülk ve mülk sahibi ilişkisi
11)Rızık kazanma durumu nedir ve kaça ayrılır?
CEVAP:Onun kazanılması,korunması ve harcanması şeklinde 3 e ayrılır.
12)Malın helalliğini sıkıntıya düşüren durumlar nelerdir?
CEVAP:Malın zulüm ve haksızlıklarla elde edilip edilmediği,ar ayıp ve ahlaka aykırı şekilde elde edilip edilmediği,alçaklık yalan dolan üçkağıtılıkla elde edilip edilmediği,bir emeğin ürünü olup olmadığı,dinin emir ve yasaklarına uygun şekilde elde edlip edilmediği gibi konular dikkat çekmektedir.
13)Anne nelerden sorumludur?
CEVAP:Eşine vekaletle,çocuklarına ilk terbiyelerini vermesiyle,aile içi düzenin sağlanmasıyla,ailedeki bireylerle ilgileneyle sorumludur.
14)Çocuk etrafını tanıdıktansonra ve bunda ayırt ete gücü etkinleştikten sonra ilk olarak hangi duygu meydana gelir?
CEVAP:Utanma duygusu
15)NASRETTİN TUSİ anne baba hakkının yerine getirilmesi için hangi vazifeleri elzem kabul etmiştir?
CEVAP:Anne babayı gönülden sevmek,sözde ve işte onların sözünü dinlemek,onlara karşı saygıda kusur etmemek,nazik ve yumuşak olak,ALLAH ın hoşuna gitmeyeceği söz eylem ve davranışı onlara karşı sergilememek,kendileri istemeden erzaklarını ve ihtiyaçlarını karşılamak,onlara her durumda yardıma istekle hazır olmak,onların dualarını hak edebilmek,gizli yahut açık olarak onların hem byu dünyadaki hemde diğer taraftaki iyiliklerine matuf olarak yani hem onlar hayattaykenve ahirete intikal ettikden sonra her türlü yardıma iyiliğe ve hayra hazır olmaktır.
16)Adabı muaşeret kaideleri nelerdir?
CEVAP:Yeme içme adabı,oturma susma konuşa adabı,misafir karşılama ve ağırlama adabı.
17)Toplum ahlakı (tedribul medine)nedir?
CEVAP:Ameli hikmetin bir unsuru olarak bütün köy,kasaba,şehir veya ülkede yaşayan halkın genel tutum tavır davranış ve fiilllerinden bahseder.
18)MİSKEVEYH ahlaka dair yazdığı tehzibul ahlak adlı kitabında neye işaret etmiştir?
CEVAP:Toplum meselesine insanların birbirleriyle anlaşıp yardımlaşma zorunluluğunda olduklarına işaret etmiştir.
19)FARABİNİN toplum konusundaki yazmış olduğu eseri nedir?
CEVAP:Füsulül medeni dir.
NOT:insanların topluluk kurması ve aralarındaki kaynaşmayla onlara birtakım sorumluluklar yüklemektedir.Gerek bu sorumluluklar gerekse bir arada yaşamanın intizamlı bir şekilde devamı için islam ahlak düşüncesinde öncelikle iki ilke adalet ve muhabbet ifade olunmuştur.toplum anlamındaki adalet kavramı ise hakkına razı olup başkalarının hakkına saygı göstermek ,onun hakkını alıp ona zulmetmemek anlamındada kullanılmaktadır.
20)İslam filozofları adaleti kaça ayırmışlardır?
CEVAP:Üçe ayırmışlardır.onlara göre adalet mal ve ihsandadır,alışveriştedir ve terbiyeye yönelik cezalardadır.
21)Adalet ve toplumu düzenlemekitoplumda istikrarı sağlamak,kargaşaların ve kavganın önüne geçmek için islam siyaset ahlakı düşüncesinde kaç araç kullanılmıştır.
CEVAP:Üç araç kullanılmıştır.bunlar:NAMUSİ RABBANİ(ilahi kanun) HAKİMİ İHSANİ(devlet başkanı) DİNARİ NİZAMİ(para)dır.
22)Adaleti sağlamak için devlet başkanında bulunması gereken özellikler nelerdir?
CEVAP:Babacanlık(halkın gönlüne giden yolu keşfetme ve herkese yakınlık gösterebilme), alicenaplık(nefsani yetilerini geliştirmiş olma ve gazap yeti ile şhvet yetisi arasında itidale kavuşma) metin olma 8sağlam bir feraset ve doğru düşünce ve ibret alma) azimlik(doğru görüşü doğru irade ile birleştirme) sabır,varlıklı olma,sadık ve iş gören yardımcılara sahip olma.
NOT:TUSİ bunları zikrettikten sonra devlet başkanının devleti oluşturan aygıtlar olan kalem ehli,muamele ehli ve ziraat ehliyle arasının iyi olmasının bunların birbirleriyle olan ilişkilerinde adalet,hak ve liyakat prensibinden şaşmaması gerektiğini ifade etmektedir.
MUHABBET ONURLU ,ERDEMLİ VE OLGUN OLMAYI İSTEMEK DEMEKTİR...
23)MİSKEVEY HE göre muhabbetinkaç çeşidi vardır?
CEVAP:Dört çeşittir:
A)Çabuk meydana gelen ve çabuk bozulan muhabbet
B)Çabuk meydana gelen fakat yavaş yavaş bozulan muhabbet
C)Yavaş yavaş meydana gelen fakat çabuk bozulan muhabbet
D)Yavaş yavaş meydana gelen ve yine yavaş yavaş bozulan muhabbet



24)Muhabbet şekilleri nelerdir?
CEVAP:SEBEBİ HAZ OLAN MUHABBET:Bu hemen hasıl olan ve hemen bozulan muhabbettir.Zira haz denen şey çabuk değişir.
SEBEBİ HAYIR OLAN MUHABBET:Bu hemen hasıl olan fakat yavaş bozulan muhabbettir.
SEBEBİ FAYDA OLAN MUHABBET:Bu yavaş yavaş hasıl olan fakat çabuk bozulan muhabbettir.
NOT:Sadece insanlara dair iki muhabbet çeşidi daha vardır:SADAKAT VE AŞK
SADAKAT:Muhabbet sadakatten daha şümullüdür.Bir topluluk arasında muhabbet hep birbirine vaki olduğu halde,sadakat hepsine birdan olmaz,bazı özel ve hak eden kişilere mahsus kalır.
AŞK:Bu muhabbet çeşidi sadakatten daha hususidir yani sadakat kadar şümullü değildir.
25)İslam ahlak düşünürlerince kurtuluşa götüren davranışlar (münciyat) nelerdir?
CEVAP:Doğruluk,takva,ilim,tevbe,istiğfar,şükür,ihl as,sabır,sebat,hilim,iffet,çalışma,güzel söz,ameli salih gibi davranışlardır.
26)Helaka götüren davranışlar(mühlikat) nelerdir?
CEVAP:Yalan söyleme,ölçüsüz hayat,ölçüsüz davranış,başa kakma,buğz,taşkınlık,kibir ve büyüklüktaslama gibi davranışlardır.
NOT:Aileyi meydana getiren eşlerin birbirlerine karşı hak ve sorumlulukları konusunda şu ayeti kerimeler buyurulmaktadır.
Erkeklerin maruf vech ile kadınlar üzerindeki hakları gibi,kadınlarınlarında onlar üzerinde hakları vardır.yalnız erkekler için onlar üzerinde bir derece var.(bakara 228)
Ailenin teşekkülü ve korunması,evliliğin amaçları,müşterek istişare ve rıza,geçinememe durumunda ise taraflara zulüm edilmemesi gibi ayeti kerimeler bulunmaktadır.
27)Kuranı kerim nasıl bir kardeşlik ahlakı hedeflemektedir?
CEVAP:Çekememezlik ve anlaşmazlıktan uzak,yardımlaşma ve dayanışmayı esas alan kardeşlik ahlakını hedeflemektedir.
NOT:Kuran adaletin sözde,hükümde muamelelerde,ailede ve çevrede ortaya çıkmasını ve uygulamasını talep etmekte ve adalet erdeminin hem fertte hemde toplumdda gerçekleştirilmesi gereken bir erdem olduğuna işaret etmektedir.
28)Kuranı kerimde belirtilen ahlaki emirler nelerdir?
CEVAP:İyiliği emredip kötülükten sakındırmak,yardımlaşma,affetme,güvenilir olma,sözünde durma,birlik,sevgi ve kardeşlik nazik olma,kibar davranma gibi hususlardır.

Ünite 12
BAZI UYGULAMALI ETİK ALANLARI
1)Etiğin uygulama alanları nelerdir ? C 1) Tıp etiği , medya etiği,basın etiği , meslek etiği , mühendislik etiği,iş etiği,yargı etiği vb.
2)Etik anlamıyla ilgili kavramlar nelerdir ? C2) -Yoksulluk -Suç ve Ceza -Ötenazi -Kürtaj -Hayatı – anlamı
3)Çevre etiği nedir ? C3)İnsanın doğal çevreyi ele alışında ona rehberlik eden etiktir.
4)Çevre etiğinde sorunların çözümünün dayanak noktası nedir ? C4)Neyi ahlaken dikkate değer bulduğumuzdur .
5)İnsanı ahlaken dikkate alan çevre etiği nedir ? C5)İnsan merkezli çevre etiği → Diğer unsurları araç olarak görür .
6)Canlı kompleks alma nedir ? C6)İnsan merkezli çevre etiğinin ahlaki önem ölçütüdür.
7)Hayvan merkezli etiğin kurucu unsuru nedir ? C7)Canlı komplex olma (ahlaki önem ölçütü)
8)Tüm canlıların ahlaki önemli olmaları ve eşit olmaları hangi durumu oluşturur ? C8) Biyolojik egalitar yanizmi oluşturur.
9)Ekolojik holizm nedir ? C9)Biyolojik egalitaryizimin insanın çevreye müdahalesini engelleyip sadece biyasfere ve onu oluşturan ekosistem lere ahalaki deger verip oluşturdugu durumdur.Bu durumda insan hayvan ve bitkisel araçlar degere sahip olmuş olur.
10)Herşey merkezli etik nedir ? C10)Canlı olmayan şeylere minumum ahlaki deger yükleyip, ahlaki anlamda bir degerlendirme kabul etmeyen komplex canlı degilde komplex olma durumudur.dogallık,işlevsellik,bütünlük,uyum sergileme , güzelligi sipesifik anlamda algılama durumunu dogurur.
11)Herşey merkezli anlayışta degerlendirme nasıl yapılır ? C11)Bireylerin lehine çıkan sonuçlar arasından yapılır.
12-Herşey merkezli etik kuramı ve benzerkuramlar neleri dikkate almaz C 12-Bu tür kuramlar niyeti ödevi motivi ve gayeyi dikkate almazlar.
13-İnsan merkezli etigin 2 güçlügü nedir? C13-1-İnsanı ahlaken dikkate almaz(renk dil din ırk) 2-İnsanlık tür olarak ayakta kalmak için dogaya ihtiyaç duyar Yani dogal çevrenin korunması
14-Etik degerlerin varlıgı nasıldır C14-İlişkiseldir
15-İnsan yoksulluk ilişkisi nasıldır? C15-Dünya nufusunun 1/5 i mutlak yoksulluk halindedir
16-Hobbesin egoizme dayalı insan anlayışı nasıldır? C16-İnsan insanın kurdudur
17-Aristotalesci etik anlayış hangi ortamlarda bulunur? C17-Yerleşik düzenlerin bulundugu istikrar olan erdemin bulundugu alanlarda
18-Teselli felsefeleri nelerdir? C18-Egoizm ve hedonoizmdir
19-hayattaki her alanın etiginde çözüm anlayışı nasıl olmalıdır? C19-hem o ,hem o ilkesiolmalıdır
20-Kültürel sorunların çözümünde nasıl hareket edilmelidir? C20-Negatif sorumluluk anlyışıyla
21-Negatif sorumluluk anlayışı nedir? C21-Yapıp etme (do-ing)bırakalım olsun(letting-happen) arasındaki ayırımı etik açıdan sorgulamaktır
22-Yardım nedir? C22-Yardım iyilik severligin (hayırseverligin) iyilik yapma arzusunun bir ifadesidir
23-Aristotales etiginde insaniolan neye eş olmalıdır? C23-Ahlaki olana
24-Negatif sorumluluk tezi nedir? C24-Toplumdaki yoksullara yardım gibibir görevimiz bulunmadıgı fikrini dışlamamızdır.
25-felsefenin gerçek hayatla baglantısının açıkça görüldügü alan nedir? C25-İş etigi alanı etik felsefenin hayatın iyi alanındaki soruşturmasını ifade eder
26-Ahlak nedir? C26-Bireysel olarak insanın yetkinleşmesi
27-Ev idaresi yada ev ekonomisinedir? C27-Ailenin yetkinleşmesidir
28-siyeset nedir? C28-Toplumun yetkinleşmesi
29-İş etiginin kökenleri neye dayanır? C29-Ev idaresi yada ev ekonomisiyle ilgili etik anlayışlara dayanır
30-İş etiginin kişiolarak dayandıgı köken nedir C30-Aristotales
31-İş etigi ne zamandan beri vardır C31-sümerlerden beri vardır.Sümerlerde genişçaplı ticaretin kayıt tutma etkinligi vardı
32-İlk ekonomist kimdir C32-Aristotales
33-Ariatotalese göre mal nedir C33-Degeri parayla ölçülen her şeydir
34-aristotales mal ve servetinasıl inceler C34-Erdem yönünden
35-Etik tarihinde 4 ana erdem nedir C35-bilgelik –itidal(iffet)-yigitlik-adalet
36-Ariatotalese göre mal-mülkle ilgili 2 erdem nedir C36-Cömertlik ve ihtişam
37-Cömertlik nedir C37-Mal-mülk konusunda orta olmaktır
38-savurganlık nedir C38-Malkonusunda aşırılıktır
39-cimrilik nedir C39-Malı kısma yada vermemektir **Ssavurganların çogu aynı zamanda hedonoisttir.Cömertlik her bireyin ahlaki yetkinleşmesi için gerekli bir erdemdir Ahlaki yetkinleşme için serveti gerektiren erdem ihtişam erdmidir.İhtişam erdeminde kamu yararına harcamalar yapmak esası vardır
40-Aristotalese göre onurlu harcamalar nelerdir C40-dini amaçlı yapılan harcamalar,kamu yararına yapılan harcama **aristotalese göre mal ve servete yönelikbunegatif olmayan tutumun insan için nihayi olan iyinin ne oldugu ile ilgili olarak bilimleri soruşturmasında görmek mümkündür **aristotales zenginligi serveti v.b. kendi başına amaç olarak gören ticaret formunu onaylamaz **kullanıla bilen şey amaç olamaz ancak araç olabilir
41-Dışiyiler nelerdir C41-Mal mülk servet yada zenginlik **dış iyiler mutluluk için kesin gereklidir dış iyilere sahip olmak harici erdem olarak kabul edilir
42-Oikonomikos nedir C42-Evde kullanılan şeylerin üretimi ve ticareti ,yani ev idaresi yada ev ekonomisi olarak adlandırılan tutum
43-Chrematikise nedir C43-hayat felsefesi olarak herhangi bir erdem amacı gütmeden sadece kar amacıyla ticaret yapmak
44-İşle ilgili 2 tutum nedir C44-oikonomikos-chrematikise
45-yetkinleşme programının parçaları 1-ahlak 2-oikonomikos 3-siyaset politika (yetkinleşme düzlemi oikonomikostur)
46-hedonoizm nedir C46-duyusal hazları hayatın amcı yapan anlayıştır
47-Kynik ekolü nedir C47-Hayatın ve dünyanın kötü oldugunu düşünen hertürlü kurulu düzene karşı(aile devlet okul) bireysel kurtuluşu savunan bir anlayıştır **kynik ekolünün tipik örnegi Sinoplu diyojendir
48-Bilimlerin felsefeden ayrılarak bagımsız forma kavuşmaları ne zaman gerçekleşti C48-Modern dönemde
49-insan dogası anlayışı kimindir C49-thomas hobbes
50-Fraudçu insan anlayışı nedir C50-İnsanı temelde eros ve tatanos olmak üzere iki içgüdünün şekillendirdigi ve yapılandırdıgını savunan anlayış **Akıl gücünü dikkate almaz
51-Ne gatif insan dogası anlayışını savunan kimdir C51-Bernard de mandeville ***mandeville arı masalı isimli eserinde ticaret sanayi istihdam sanat bilim ve teknigi bütün bunların hepsinin varlıgını ahlakın yok olmasına dayandırır
52-Hırsı ekonominin temeli yapan felsefi etik anlayış nedir C52-Homo ekonomikus ***Bu tutumda tek başına kar amacı güden bu amacı hayatın temel deger ve hedefi yapan hiçbir etik deger benimsemeyen tutum vardır
53-İş hayatındki katmanlar nelerdir C53-Toplumun üyesi birey,bu bireyin çalıştıgı kurum,kurumun dahil oldugu toplum
54-Atomik bireyselcilik nedir C54-işhayatındaki bir sözün sözleşmenin ve degiş tokuşun temelinioluşturan hiçbir kurumsal kural uygulama bulunmadıgını savunan görüş
55-İş etiginin kökeni neye dayanır C55-antik yunanda aristotalese

__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla