Konu Başlıkları: Bir Sorum Var
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 22 Eylül 2018, 09:44   Mesaj No:10

FECR

Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Kıyamet suresi Mekki dönemde nazil olmuş bir sure olup, Mekki dönemin karakteristik özelliklerini taşır. Mekke dönemi ayet/surelerin en önemli özelliklerinden birisi de "Ahiritet vurgusudur" Kıyamet suresinde de bu açıkça görünmektedir. İmanın şartların birisi de "Ahirete iman" olduğundan dolayı kıyamet/ahiret sahneleri Mekki surelerde sıkça ele alınır ve gerek kıyamet gerekse ahiret sahneleri temsili /insaların anlayacağı şekilde anlatılır. Bu sahneleri anlatırken tarih boyunca insanların algısı farklı olagelmiştir ve tefsirlerde farklı anlatımlar olagelmiştir. 1300-1400 yıl önceki algı ile 100-200 yıl önceki algı nasıl farklı olabiliyorsa bugünün insanının algısı da farklı olabiliyor. Günümüzde sanal alemin, teknolojinin gelişmesi ile insanın tahayyülü de genişlemiştir. Kuranın kıyamete kadar geçerli olmasının ve ayetlerin icazı sayesinde kuşaklar arasındaki tahayyül/algı farklılıkları normaldir. Ama ayetin metnine yüklenen anlam üzerinde değişik anlatımlar olagelmiştir. 1200-1300 yıl önce yazılan tefsirler de "alak" kelimesine "kan pıhtısı" anlamı veriliyorken , tıp alanındaki ilerlemelerden dolayı bugün "alak" kelimesi "emriyo" olarak tercüme ve tefsir ediliyor.
Yine meşhur tefsir kitaplarından olan Fahreddin er Razi'nin "Mefatihul Gayb" adlı eserde dünyanın dönmediği , düz olduğu bir çok ayet delil getirilerek anlatılıyordu. Bu gün ise dünyanın döndüğü ve yuvarlak olduğu yine ayetlerle ve bilim /teknoloji ile ispat ediliyor. Fahrettin Er Razi zamanındaki algı ile bugünkü algı farklıdır. Ama Kuranın metni açısından bir farklılık yoktur. O günkü insanlar o zaman ki bilgileri/algıları ile ayetleri yorumlamışlardır, bugünkü insanlar da zamanın bilgileri ile ayetleri yorumlamaktadır. Belki 100 yıl sonra farklı algılamalar yapılır. Yüzyıllar önce Belkis'in tahtının getirilmesi olayı ,100 yıl sonra belki de "ışınlama" ile anlatılmaya /yorumlanmaya başlanacaktır. (Allahu A'lem)

Kuran ayetleri mutlaktır ama yorumlar/tefsirler ve algılar mutlak değildir. Kıyamet suresini biz okuduğumuzda hemen sizin algınız gibi sahneler tahayyül ediyoruz. Çünkü biz bu sahneleri televizyonlara , sinemalarda bilim kurgu filmlerinde rahatlıkla görebiliyoruz. Ayetleri rahatlıkla sinema şeriti gibi gözümüzde canlandırabiliyoruz.
Sorular soruları doğuruyor
Alıntı:
Son ayette deniyor ki:

Eleyse zâlike bi kâdirin alâ en yuhyiyel mevtâ.

Zalike uzakta olan bir şey için bu/şu manasında kullanılırmış. Bu ayette zalike ile Rabbimize mi işaret edilmekte yoksa başka bir şeye mi?
40.ayette burada zalike , Allah'ı işaret etmiyor. Allah Kuranda hiç bir yerde lafzai celalı "zalike" ile ifade edilmemiştir. Ayrıca "zalike" canlılar için değil cansızlar için kullanılır. Mesela "zalikel kitap" gibi. Canlılar için "haza" ifadesi kullanılır. Bu ayette anlatılan şudur:
Bu ayetten önce anlatılan şeyleri yani insanı yaratması, ,insanı dişi ve erkekten yaratması vs gibi şeyleri yani bunları yapan kişi ölüleri diriltmeye gücü yetmez mi? diye soruyor.Yani buradaki zalike , Allah'a işaret etmiyor
Alıntı:
Baştan ve sondan 15. Ayet diye yukarıya yazdıktan sonra aklıma bir soru geldi. Acaba dedim Allah Kıyame süresinin tam ortasındaki ayette bize ne diyor?
Bu ayet gayet açıktır. İnsan ahirette kendince kurtulmanın yollarını arayacak ve dünyada yaptığı şeyler için bir takım mazeretler ileri sürecektir. Ama bu mazeretler hiç bir işe yaramayacak , insanın bütün uzuvları yaptıklarına şahitlik edecek , eksiksiz anlatacak ve insan diyecek ki "Anlatılmadık hiç bir şey kalmadı " diyecektir. Yani insan her kadar mazeret sayda da insanın azaları yaptıklarını tek tek anlatacaktır ve insanın artık mazeret sürecek gücü kalmayacaktır.
__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla