İki Vakit Namazını Birleştirerek Kılmak
İki Vakit Namazını Birleştirerek Kılmak
"Namaz mü'minlere vakitli olarak farz kılındı" âyet-i celîlesi gereğince, her namazın vaktinde kılınması farz-ı ayındır Bu sebeble iki vakit namazını bir vakit içinde kılmak (ki fıkıhta buna Cem'-i Salâteyn denir) Hanefî mezhebine göre câiz olmaz
Zira, iki vakti bir arada kılmak, ya birini vakti girmeden kılmak (takdim) veya vakti çıktıktan sonra kılmak (te'hir) yoluyla olur İkisi de sahih değildir Vakti girmeden namaz kılınmaz Namazı vaktinden sonraya bırakmak da câiz değildir Edâ yerine geçmez
Bu kaidenin yalnızca hacılara has olmak üzere iki istisnası vardır
Biri, Arafat'da takdim cem'i,
Diğeri, Müzdelife'de te'hir cem'i
Çünkü Peygamber Efendimiz buralarda namazlarını iki vakti birleştirerek kılmışlardır
Arefe günü Arafat'da ikindi olmadan öğlenin farzından sonra ikindi namazı kılınır Büyük bir cemaatla imamın arkasında kılınan bu namaz için, tek ezan ve biri öğle, diğeri ikindi için olmak üzere iki kamet okunur İki namaz arası böylece ayrılmış olur Arada nâfile ve sünnet namazları da kılınmaz
Bu namazı büyük cemaatle, imam arkasında kılmak zarureti İmam-ı A'zam'a göredir
İmameyn, hacının tek başına da cem' yapabileceği görüşündedir
Müzdelife'de ise, o günün akşam namazı yatsı namazı ile birlikte yatsı vaktinde, tek ezan ve tek kametle kılınır Burada her iki namazın vakti de girmiş olduğundan ikinci namaza başlandığını bildirmek için ikinci kamete ihtiyaç görülmemiştir
İmam-ı Şâfiî'ye göre, yolculukta öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazlarını hem takdim, hem de te'hir suretiyle birlikte kılmak câizdir
Mehmet Dikmen