Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLAHİYAT-ÖNLİSANS -AÇIK ÖĞRETİM FAKÜLTESİ.::. > 2.SINIF*Bahar Dönemİ* > Din Sosyolojisi

Konu Kimliği: Konu Sahibi makbergülü,Açılış Tarihi:  17 Şubat 2013 (17:03), Konuya Son Cevap : 17 Şubat 2013 (17:03). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Beğeni Aldı1Kez Beğenildi
  • 1 Beğenilen makbergülü
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 17 Şubat 2013, 17:03   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
makbergülü - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:makbergülü isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 17068
Üyelik T.: 03 Mart 2012
Arkadaşları:26
Cinsiyet:anne
Memleket:arz
Yaş:45
Mesaj: 1.078
Konular: 171
Beğenildi:211
Beğendi:27
Takdirleri:246
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
din sosyolojisi konu özetleri

din sosyolojisi konu özetleri

din sosyolojisi konu özetleri

Din Sosyolojisi 1.Ünite

İlk defa Aguste Comte tarafından kullanılan sosyoloji kelimesi toplum ve bilim kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.sosyolojinin konusu insan toplumlarıdır toplumu ve orada meydana gelen sosyal olayları inceler. toplum içinde ortaya çıkan sosyal ilişkileri sosyal olayları sosyal yapıları ve bu yapıdaki degişmeleri kendine konu edinir.

Genel sosyoloji:Genel sosyoloji sosyoloji biliminin tanımı konusu alanı yöntemi diger bilim dalları ile ilişkileri sosyoloji ekolleri gibi teorik temellerini araştırma konusu yaparken özel sosyoloji dallarıda toplumun ve toplumsal hayatın belirli bir yönünün sosyolojik araştırılmasıdır.

Genel din sosyolojileri konu yöntem teori temellerin araştırılmasının bütün dinlerin din ve toplum ilişkileri ve etkileşimi bağlamında inançları pratikleri grupları ve örgütlenmelerinin genel ve karşılaştırılmalı incelemesini yaparken özel din sosyolojileri belli bir dinin dini grubun doğuş gelişim ve örgütlenmeleri ile oradaki dini sosyal olayları araştırma ve açıklamayı kendine konu edinmiştir.

Yöntem ve teknikler:yöntem belli bir amaca hedefe ulaşabilmek için izlenilmesi gereken yol süreç sistem anlamına gelir.teknikler ise seçilen yönteme bağlı olarak belirlenen ve kullanılan bilgi edinme araçlarıdır.

Din sosyolojisi incelemelerinde 3 aşamalı uygulama 1 gözlemleme 2 karşılaştırma 3 açıklama gözlemleme:sosyal olayların bir obje olarak dışımızdaki bir eşya gibi incelenerek ön yargılardan sıyrılmak sosyal olayların tanımlanması ve sınıflandırılmasıdır.sosyal gözlem1 dolaylı vasıtalı gözlem 2 dolaysız vasıtasız gözlem diye ikiye ayrılır.

Dolaylı gözlem:tarihin verileriyle yani belgelerle yapılan geçmişle ilgili bir gözlemdir.bu gözlemi yapacak araştırmacı 1 sözlü gelenekler 2 yazılı belgeler 3 şekillenmiş anıtlardan yararlanır.

Dolaysız gözlem:geniş toplulukların yaygın gözlem dar toplulukların dini sosyal hayatlarını daha yakından incelenmesi için yoğun gözlem teknikleri1 öğrenme hazırlanma Başlıca araştırma teknikleri:1 monografi 2 anket 3 anket soru kağıdı 4 mülakat Karşılaştrma:gözlemini yani vasıflanmasını yaptığı olguları karşılaştırmak ve açıklamak zorundadır.Açıklama:incelenen olayın gözlemlenmesi ve karşılaştırılmasından sonra açıklama ile sonuçlanması gerekir.

Aguste comte:pozitivist felsefesinin en önde gelen temsilcilerindendir.o pozitif yöntemin bilimler için zorunlu olduğunu gözleme deneye ve yasaların tespitine dayanan bu yöntemin teolojik ve ****fizik alanlara da yayılması gerektiğini söyler.genel sosyoloji gibi din sosyolojisinin de kurucusu kabul edilir. comte nin sosyolojisi sosyal statik ve sosyal dinamik olmak üzere 2 bölümden oluşur.

Sosyal statik:bir toplumu kuran ve yaşatan temel ögelerin ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini düzen halindeki durgunluk içindeki yasalarını tespit eder.

Sosyal dinamik:bu temel ögelerin tarih boyunca gelişmesini dinamiğini ilerlemesini inceler.ona göre sosyal statik toplumsal düzenin sosyal dinamik ise ilerlemenin bilimi idi.Emile durkheim:din sosyolojisi terimini ilk defa o kullanmıştır.dini hayatın başlangıç şekilleri din sosyolojisinin ilk klasiklerindendir.ona göre insanın kendisiyle dünya hakkında edindiği ilk düşüncelerinin kaynağı dindir.felsefe de bilim de dinden doğmuştur.dinlerin evriminden çok dinin kökeni sorununu araştırır.

Max weber:weber toplum ve ekonomi özel olrakta din ve ekonomi üzerindeki incelemeleriyle tanınmıştır.din sosyolojisinin kurucusu sayılır çünkü o din sosyolojisinin felsefeden sıyrılarak objektif ve deneysel bir dini sosyal olaylar bilimi olarak bağımsız ve sistematik bir disiplin haline gelmesinde cok büyük pay sahibidir.asıl sistematik din sosyolojisi max ın öğrencisi joachim wach tarafından kurulmuştur.

Max Ricker ve Dilthey den yararlanarak anlayıcı sosyoloji geleneğini olgunlaştırmış.din sosyolojisine giriş ilk defa bu alana ayrılmış sistematik bir çalışmadır.Dini deneyimin 3 anlatım biçimi:1 teorik inançlar2 pratik(ibadetler3 sosyolojik en önemli görevi (inananlar topluluğuÇağdaş bazı yönelimler:Thomas luckmann:görünmeyen din eseri modern toplumda dinin değişen yapısını tahlil etme konusunda sorunlar yaşandığını belirtmekte.

Peter berger:sekülerleşme sürecinin dini tekelciliği bırakmaya zorlamak suretiyle çoğulcu bir yapının önünü açtığını belirten berger bu çoğulcu ortamda dinin artık yukarıdan dayatılan bir gerçeklik olmaktan çok bir gönül işi haline geldiğini ve psilolojik bir mekanizma olarak ahlaki ve tedavi edici işlevlerinin öne çıktığını ifade eder.

Robert n bellah:sivil din teorisi modern ve laik toplumda dine bir yer bulma çabasını yansıttığı söylenebilir.


Din sosyolojisi 2. ÜNİTE

FARABİ:din sosyolojisinin öncüsü ve hazırlayıcısıdır.toplum anlayışı ile ilgili görüşleri es siyasetül medeniyye (site yönetimi) arau ehlil medinetil fadıla (erdemli şehir halkının görüşleri) isimli eserlerinde toplanmıştır.Eflatun dan etkilenen farabi toplumsal yaşamın bir ihtiyaç olduğunu belirtmektedir.farabi ye göre toplumlar 2 ye ayrılır:

Eksik toplumlar tam toplumlar 1) eksik toplumlar (el ictimaatü gayrül kamile)a)köy(karye)b)mahallec)sokak(sikke)d)hane(m enzil)

2)tam toplumlar(el ictimaatül kamilea)büyük(uzma)b)orta(vusta)c)küçük(sugra)büyü k toplum dünya,orta toplumlar milletler ve küçük toplumlar,şehirlerdir.şehirler erdemli ve erdemsiz olarak 2ye ayrılırlar.

Erdemsiz toplumun 4 şekli:1)cahil toplum(el medinetül cahiliyye):şehvet itibar gibi değerlere ulaşmayı hayatın gayesi ve gerçek mutluluk zanneder.

2)günahkar toplum(el medinetül fasıka):günahkar toplum erdemli toplum gibi görünsede aslında bir tür cahil toplumdur.

3)değişmiş toplum(el medinetül mütebeddile):değişmiş toplum.önceden erdemli bir toplum iken sonradan değişip erdemsizleşen.

4)şaşkın toplum(el medinetül dalle):hiçbir hedefi olmayan bozulmuş toplum.erdemli bir devlet başkanında olması gereken 12 özellik:özürsüz bir beden,anlayış ve kavrayış,kuvvetli bir hafıza,zekilik,güzel hitabet,bilim sevgisi,yeme içme kadınlara düşkün olmama,doğruluk,yücelik,adalet,ılımlılık,azim ve irade.

GAZALİ:gazali nin temel hedefi tevhit inancı ve islam peygamberinin risaleti etrafında bütün müminleri birleştirmek ve islam toplumun sosyal bütünleşmesini sağlamak olmuştur.el munkız mined dalal(dalaletten kurtuluş)tehafütül felasife(filozofların tutarsızlığı)ihyau ulumid din(din ilimlerinin diriltilmesi)faysalut tefrika beynel islamvez zenadika(islami ve gayriislami gruplar arasındaki ayrım ve farklar)kimyaüs saade(mutluluk iksiri)el iktisat fil itikat(inançta orta yol)en önemli eserleridir.

İBNİ HALDUN:modern ve deneysel din sosyolojisinin öncüsü ve hatta kurucusu sayılmalıdır.en önemli eseri mukaddime dir.6bölümden oluşur.1.bölüm:coğrafi şartlarla sosyal hayat2.bölüm:toplum türleri ile asabiyet ve devlet teorileri3.bölüm:din ve devlet ilişkileri ile tavırlar teorisi hilafet kurumu ve organizmacı toplum teorisi4.bölüm:yerleşik hayat ile köy kent ilişkileri5.bölüm.ekonomi ve6.bölüm:bilgi teorisi ilimler sınıflaması şiir ve edebiyatbulduğu yeni ilim dalını insan toplumunun incelenmesi olarak açıklayan haldun a.comte den yaklaşık 5 asır önce sosyolojinin kurucusu olmaya hak kazanmıştır.toplumu organizmaya benzetmekte toplumunda insanlar gibi doğma büyüme gelişme çökme aşamalarından geçtiğini söyler.tavırlar nazariyesi adı verilen bu teoriye göre beş tavır(dönem)vardır.1.zafer2.mutlakıyet3.refah4.bar ış ve israftanzimat dönemi

AHMET CEVDET PAŞA:mukaddime yi türkçeye kazandıran kişidir.haldun un asabiyet teorisini osmanlı devletine uygulamıştır.tezakir adlı eserinde ekonomik buhranla ahlaki çöküşü arasında paralellik kurmaktadır.Meşrutiyet dönemi.islam mecmuası sebilürreşad din ve toplum tartışmaları açısından öne çıkmaktadır.bunlar bu dönemde yayınlanan süreli ve tartışmalarla gündemi belirleyen yayınlardır.

ZİYA GÖKALP:e.durkheim in türkiyedeki temsilcisidir.dine önem vermiştir.ilmi ictimai dini ilk din sosyolojisi kitabı ve telif eserdir.türk din dodyolojisi biliminin öncüsü ve kurucusudur.

PRENS SABAHATTİN:eseri türkiye nasıl kurtulabilir.türkiye bir yönetim sorunuyla değil yapı sorunuyla karşı karşıyadır der.cumhuriyet öncesi ve sonrası siyaset ve ekonomi alanında fikirleri ile tartışma konusu olmuştur.bu çerçevede onun ademi merkeziyet ve teşebbüsi şahsi düşüncesi öne çıkmaktadır.

Cumhuriyet dönemi:Ziya Gökalpden sonra uzun yıllar sosyoloji çalışmaları yapılmamıştır.Hilmi Ziya Ülken eseri:Dini Sosyolojisi Cumhuriyet dönemi din sosyolojisi öğretimi kurumsal olarak 1949 da a.ü.i.f.açılmasıyla yeniden programa alınır.böylece öğretim Mehmet Karasan tarafından başlatılır.eserleri.din sosyolojisine giriş ve a.ü.i.f.dergisinde yayınlanan din sosyolojisinin öncüleri ve kurucuları adlı makalesidir.diğer önemli bir isim Mehmet Taplamacıoğlu'dur laiklik ilkesi türkiyedeki durum eserlerindendir.

Din sosyolojisinin kökleşmesi ve gelişmesinde önemli bir isim olan ünver günaydır.Erzurum ve çevre köylerinde dini hayat adlı eseri dini yaşayışı sosyolojik incelemenin ilk bilimsel örneklerindendir.Bir dönem Amerikan Üni. İslami Araştırmalar merkezinin başkanlığını yapmış olan Şerif Mardin'in eserleri din ve ideoloji modern türkiyede din ve siyaset Bediüzzaman Said Nursi olayı:modern türkiyede din ve toplumsal değişim .

HAZIRLAYAN :MERYEM IŞIK


DİNİN SOSYOLOJİK MANASI (3. ÜNİTE)
Din arapçada üstün gelme idare etme hakimiyet kurma otorite sahibi olma yönetme baş eğdirme zora başvurma köleleştirme itaat kulluk kölelik inanma adet edinme şeriat kanun mezhep millet yargı sorgu gibi anlamlara gelmektedir.arapçadaki din terimi hem genel anlamda bütün inanma ve bağlanmaları hemde özel anlamda islam dinini ifade ederken batıdaki din terimi daha dar anlamda kullanılmakta ve hristiyanlığı ifade etmektedir.

Din sosyolojisi:toplumsal bir olgu olarak dini disiplinli sistematik bir tarzda anlamayla ilgili bir bilim dalıdır.toplumun karşılıklı ilişkilerini yani etkileşim noktalarını araştırma konusu yapar.

Dinin sosyolojik manası:dini sosyolojik zaviyeden ele almayı anlamayı tasvir etmeyi yorumlamayı dinin toplumsal gerçekliğini sosyal bir fenomen olarak dini din ile toplumun karşılıklı ilişkilerini olduğu veya gerçekleştiği gibi sosyolojik perspektiften ampirik verilere dayanarak ama onu büsbütün sosyal ve sosyolojik olana indirgemeden anlama ve yorumlama çabasını ihtiva etmektedir.

Din sosyolojisinin konusu:dinin toplumsal ve toplumunda dinsel gerçekliğini ,dinin toplum ve toplumunda din üzerindeki etkilerini,bir kurum olarak dini,dini kurum,yapı,organizasyon,oluşum,grup,hareket,olay ve olguları dini ilşki ve etkileşimleri konu edinir. Din tanımı 2ye ayrılır.1substantif tanımlar2fonksiyonel tanımlar substantif özsel din içerik olarak sahip olduğu kutsal aşkın ilahi sır tanrı tabiüstü veya fizik ötesi anlam ve değer muhtevalarına bağlı olarak tanımlar.r.otto dini kutsalın tecrübesi olarak tanımlamıştır.spiro ise din kültürel olarak talep edilen insanüstü varlıklarla kültürel olarak kalıplaşmış etkileşimden oluşan bir kurumdur. fonksiyonel(işlevsel)tanımlar,dinin özde ve temelde ne olduğu ile değil ne yaptığı ve insan ve toplumu nasıl etkilediği ile ilgilenmektedir.durkheime göre bir din,kutsal şeyler,yani ayrı tutulan ve yasak kabul edilen şeylerle ilgili inanç ve pratiklerden ibaret birleşik bir sistemdir.t.parsons :ampirik olmayan normatif bir inanç sistemidir.t.luckmann:din insan organizmasının bir yeteneği olduğundan dolayı insani olan aynı zamanda dinidirde.c.geertz.din,insanlarda genel bir varlık düzenine ilişkin kavramlar formüle ederek ve bu kavramları bir gerçeklik atmosferiyle kaplayarak o gerçeklik atmosferi içinde eşsiz derecede gerçekçi görünen güçlü geniş kapsamlı ve uzun süreli ruhsal durum ve motivasyonlar tesis etmeye çalışan bir semboller sistemidir.

Dinin toplumsal işlevleri:1)inananlarına çeşitli toplumsal durumlarda değişik toplumsal olaylar karşısında takip edecekleri tutum ve tavırları belirleyen bir zihniyet ve ideoloji kazandırma işlevidir.2)bütünleştirme 3)bütünleştirme tersine parçalama ve çatıştırma işlevi 4)bütünleştirmeyle ilgili olan organizasyon işlevidir 5)sosyalizasyon6)yapılandırma7)kimlik bir varlık bilinci aidiyat bilinci birlikte var ve taraf olma bilinci 8)muhafazakar meşrulaştırıcı özellikleriyle yakından bağlantılı olarak kültürün korunmasında kuşaktan kuşağa aktarılmasında kültürün süreklilik kazanmasında işlevseldir 9)toplumda problemin kaynağı olarak ortaya çıkabilecek değerler çatışmasını önler 10)devletle toplum aktörleri arasında aracı kurumluktur11)meşrulaştırma 12)din,insan toplumuna gündelik dünyayı aşan bir referans noktası kazandırır.din bireyler ve gruplar için hayata bir anlam verme duygusu sağlar.


alıntı




sultan81 beğendi.
__________________
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا

"Allah hiç kimseye taşıyabileceğinden daha fazlasını yüklemez."

|| BAKARA 286. ||


MAZARET insanın kendine söylediği en büyük ''YALAN''dır !! ..

Velhasıl-ı kelâm.
Namaz, duâ, gayret, nâsip. . .
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi makbergülü 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Evde yapılabilecek deterjan ve şampuanlar Pratik / Faydalı Bilgiler Mihrinaz 1 77 14 Ekim 2023 14:09
yeniden merhabalar Serbest Kürsü KardelenGül 12 4284 27 Eylül 2018 19:05
2014 kpss için konu dağılımı KPSS İstişare/Sohbet nurşen35 1 2771 11 Ağustos 2014 14:31
evde tarhana yapmanın püf noktaları (: Pratik / Faydalı Bilgiler Allahın kulu_ 5 3956 11 Ağustos 2014 13:07
KPSS Birde Böyle Hazırlanmayı Deneyin KPSS İstişare/Sohbet Mihrinaz 9 3785 11 Ağustos 2014 12:21

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Din Sosyolojisi 1/5 Ünite Özetleri nurşen35 Din Sosyolojisi 0 10 Nisan 2019 16:05
Din Sosyolojisi Bahar Dönemi Özetleri 2018 nurşen35 Din Sosyolojisi 0 26 Mart 2018 22:35
Din Sosyolojisi Ünite Özetleri makbergülü Din Sosyolojisi 0 11 Mart 2013 17:40
arapça 4 konu özetleri Medineweb Arapça 4 17 15 Şubat 2013 23:00
Din Sosyolojisi Ünite Özetleri Medine-web Din Sosyolojisi 0 03 Nisan 2012 17:50

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.