Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   SAMSUN OMÜ İlitam (https://www.forum.medineweb.net/799-samsun-omu-ilitam)
-   -   OMU HADİS METİNLERİ-2 (2016)VİZE SORULARI (https://www.forum.medineweb.net/samsun-omu-ilitam/33135-omu-hadis-metinleri-2-2016vize-sorulari.html)

Mihrinaz 03Haziran 2016 00:15

OMU HADİS METİNLERİ-2 (2016)VİZE SORULARI
 
HADİS METİNLERİ 2 2016 VİZE

Soru - 1
Aşağıdakilerden hangisi şerh çeşitlerinden biridir?
A -
"Zekera" şeklinde kaleme alınmış şerhler
B -
Kısmi şerhler
C -
Haşiye türü şerhler
D -
"Eşrahu" şeklinde kaleme alınmış şerhler
E -
Mecz usulüyle yazılmış şerhler
________________________________________
Soru - 2
Aşağıdakilerden hangisi İmam Malik'in Muvatta adlı eseri üzerine yazılan şerhlerden değildir?
A -
et-Temhid
B -
el-İstizkar
C -
Zehru'r-Ruba
D -
Tenviru'l-Havalik
E -
el-Münteka
________________________________________
Soru - 3
“Bir ilimdir ki; Rasulüllah’ın hadis-i şeriflerinin maksatlarının ne olduğundan, kavaid-i arabiyye ve usul-i şeriyye hasebince bi kadri’t-tâka bahistir”
Taşköprüzâde’nin yukarıdaki tarifine göre şerhde aşağıdaki esaslardan hangisi olmamalıdır?
A -
Şerhler içinde yaşanılan topluma ve zamana uygun yapılmalıdır.
B -
Şerhde kendini zorlama ve bundan dolayı da mevzuu bahsedilen esasların dışına çıkarma gibi bir durum olmamalıdır.
C -
Şerhdeki açıklamalar, sarf, nahv, belağat vs. gibi arapça kaideler ve usûli şeriyye çerçevesinde olmalıdır.
D -
Hadis şerhçiliği hadislerin anlaşılmasına yönelik bir faaliyettir.
E -
Hadis şerhinin ana mevzuu sadece Rasulüllah’ın hadisleridir.
________________________________________
Soru - 4
Kafirin müslüman olmadan önce yaptığı iyiliklerin yazılmasıyla ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisiyanlıştır?
A -
Buhari, dini esaslara aykırı olduğu için bunu hadisten çıkarmıştır.
B -
Mazerî, kafirken yapılan iyiliklere sevap yazılmaz demektedir.
C -
Kadı İyaz da bunun dini esaslara aykırı olduğunu zikretmektedir.
D -
İbrahim el-Harbî, İbn Battal gibi alimler de Mazerî ile aynı fikirdedir.
E -
Nevevî'ye göre kafir müslüman olmadan önceki iyiliklerinden İslam üzere ölürse sevap kazanır.
________________________________________
Soru - 5
"إلا أن يتجاوز الله عنها" ifadesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A -
Günahlar belirli bir sınırı geçerse affedilmez.
B -
İmanın artıp eksildiğini inkar edenlere karşı bir delildir.
C -
Günahkarları tekfir edip, ebedi cehennemlik olduklarını söyleyenlere karşı bir delildir.
D -
Allah affederse günahlar sadece bir misliyle yazılır.
E -
Hiçbiri
________________________________________
Soru - 6
"وكان بعد ذلك القصاص" ifadesi ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A -
Müslüman olduktan sonra birini öldürene kısas uygulanır.
B -
Müslüman olduktan sonra artık iyilikler ve kötülükler yazılır.
C -
Kısas müslüman olduktan sonra uygulanır.
D -
Kısas cezası bu hadisin kapsamına girmez.
E -
Birini öldürmek Allah'ın affetmeyeceği bir günahtır.
________________________________________
Soru - 7
"لا يمل الله حتى تملوا" ifadesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A -
Bir şeyi sevdikten sonra ondan hoşlanmamak ve ağır bulmak ki bu Allah için muhaldir.
B -
Bazı muhakkik alimler bu ifadede mecaz olduğunu belirtmişlerdir. Kurtubi bunu şöyle açıklar: Allah, ağır geldiğinden dolayı ameli kesen kimseye sevap yazmadığından bunu bir şeyin sebebi ile isimlendirilmesi kabilinden "melal" ile ifade etmiştir.
C -
Sizin gücünüz tükenmeden, Allah'ın taat hususunda üzerinizdeki hakkı son bulmaz diye de açıklanmıştır.
D -
İbn Hacer'e göre mukabele-i lafziyye olması doğru bir açıklama değildir.
E -
Hz. Aişe tarikinden gelen bir hadiste "Siz amel etmekten sıkılıp vazgeçmedikçe, Allah size sevap yazmayı bırakmaz" olarak geçmektedir.
________________________________________
Soru - 8
"أحب الدين إلى الله أدومه" Buharî'nin bab başlığındaki bu ifade ile kastettiği anlam aşağıdakilerden hangisidir?
A -
Amellere iman isminin verildiğini göstermek
B -
İmanın ameli kapsamadığını göstermek
C -
Dinin Allah’a en sevimli olanının devamlı olan olduğu
D -
Allah’ın devamlı ibadetleri sevdiğini göstermek
E -
İmanın amelin bir cüz’ü olmadığını göstermek
________________________________________
Soru - 9
"عليكم بما تطيقون" ifadesi ile kastedilen anlam aşağıdakilerden hangisidir?
A -
Güç yetiremediklerinizden sakınınız.
B -
Güç yetirebildikleriniz size vaciptir.
C -
Sizlerin çok ibadet yapmasına Allah’ın ihtiyacı yoktur.
D -
Sürekli yapmaya güç yetirdiğiniz amellerle meşgul olunuz.
E -
Sizler uzun süre çok fazla amel yapmaya güz yetiremezsiniz.
________________________________________
Soru - 10
"كن في الدنيا كأنك غريب أو عابر سبيل" ifadesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A -
Tıbî'ye göre " أو" şek için değil, muhayyerlik ve mübahlık içindir. Fakat en güzeli " بل" manasında olmasıdır
B -
İbn Battal'a göre bu ifade dünyada iken zühdü tercih etmeye ve yeterli olacak kadar şeyle kanaat etmeye işaret etmektedir
C -
Nevevî, bu ifadeyi "Dünyaya meyletme ve hakiki vatan edinme. Burada kalıcıymış gibi zannetme ve ancak bir garibin vatanının dışında bir şeyle ilgilendiği kadar dünyayla ilgilen" şeklinde açıklamaktadır
D -
"Kişi dünyada, efendisinin bir ihtiyaç için memleketi dışına gönderdiği ve işini hemen halledip başka bir şeyle ilgilenmeden memleketine dönmesi gereken bir köle gibi olmalı" diye açıklayanlarda vardır
E -
İbn Hacer, " عابر السبيل" ifadesinin, " الغريب" kelimesine atfını umumi bir şeyin hususi bir şeye atfı olarak açıklamaktadır
________________________________________
Soru - 11
التؤدة في كل شيء إلا في عمل الآخرة ifadesinde "التؤدة" kelimesi hangi anlama gelmektedir?
A -
Meveddet ve muhabbet
B -
Eda etme, yerine getirme
C -
Teennî ve ağırdan alma
D -
Emanet etme, ısmarlama
E -
Hiçbiri
________________________________________
Soru - 12
Aşağıdakilerden hangisi "باب في الجلوس بالطرقات" adlı babta yolun haklarından olarak sayılan hususlardandeğildir?
A -
Gözü haramdan sakınmak
B -
Selam alıp vermek
C -
Yolunu kaybedene yol göstermek
D -
Eziyet veren şeyleri uzaklaştırmak
E -
Geçenlere engel olmamak
________________________________________
Soru - 13
Meclisin geniş olması babı altında zikredilen خير المجالس أوسعها hadisindeki “genişlikten” maksat nedir?
A -
Geniş evde yaşamanın hayırlı olması
B -
Meclislerin genişliğinin katılanlara göre olması
C -
Geniş olmayan evde oturmanın keraheti
D -
Meclislerin kullanışlı olması
E -
Evin genişliğinin misafirlere göre olması
________________________________________
Soru - 14
" أنزلوا الناس منازلهم" ifadesinden kastedilen anlam aşağıdakilerden hangisidir?
A -
İnsanlara layık şekilde muamelede bulunun
B -
İnsanları rahat olacakları yerlere oturtun
C -
İnsanların anlayacağı şekilde konuşun
D -
İnsanlara karşı tenezzül gösterin
E -
İnsanlar evlerine yerleştiler
________________________________________
Soru - 15
Hadiste geçen " وتغيثوا الملهوف" ifadesi hangi anlama gelmektedir?
A -
Örtüye bürünmek
B -
Yolunu kaybedene yol göstermek
C -
Mazluma yardım etmek
D -
Zalime karşı hakkı söylemek
E -
Hepsi
________________________________________
Soru - 16
لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ، لَرُزِقْتُمْ كَمَا تُرْزَقُ الطَّيْرُ تَغْدُو خِمَاصًا وَتَرُوحُ بِطَانًا

Yukarıdaki rivayetin doğru tercümesi aşağıdakilerden hangisidir?
A -
Eğer siz Allah’a gereği gibi güvenip tevekkül etseydiniz, (Allah), kuşları doyurduğu gibi sizi de rızıklandırırdı. Kuşlar sabahları çıktıkları gibi akşam da geri dönerler.
B -
Siz Allah’a gereği gibi güvenip tevekkül ediniz, Çünkü Allah kuşları doyurduğu gibi sizi de doyurur. Kuşlar sabahları kursakları boş olarak çıktıkları halde akşam dolu kursaklarla dönerler.
C -
Eğer siz Allah’a gereği gibi güvenip tevekkül etseydiniz, (Allah), kuşları doyurduğu gibi sizi de rızıklandırırdı. Kuşlar sabahları kursakları boş olarak çıktıkları halde akşam dolu kursaklarla dönerler.
D -
Siz Allah’a gereği gibi güvenip tevekkül ediniz, Çünkü Allah kuşları doyurduğu gibi sizi de doyurur. Kuşlar sabahları çıktıkları gibi akşam da geri dönerler.
E -
Eğer siz Allah’a gereği gibi güvenip tevekkül etmeseydiniz, kuşları doyurduğu gibi sizi de rızıklandırırdı. Kuşlar sabahları çıktıkları gibi akşam da geri dönerler.
________________________________________
Soru - 17
I فَأَمَّا الْمُنْفِقُ فَلَا يُنْفِقُ إِلَّا سَبَغَتْ أَوْ وَفَرَتْ عَلَى جِلْدِهِ حَتَّى تُخْفِيَ بَنَانَهُ وَتَعْفُوَ أَثَرَهُ
II وَأَمَّا الْبَخِيلُ فَلَا يُرِيدُ أَنْ يُنْفِقَ شَيْئًا إِلَّا لَزِقَتْ كُلُّ حَلْقَةٍ مَكَانَهَا فَهُوَ يُوَسِّعُهَا وَلَا تَتَّسِعُ
III مَثَلُ الْبَخِيلِ وَالْمُنْفِقِ كَمَثَلِ رَجُلَيْنِ عَلَيْهِمَا جُبَّتَانِ مِنْ حَدِيدٍ مِنْ ثُدِيِّهِمَا إِلَى تَرَاقِيهِمَا

Yukarıda karışık şekilde verilen hadisin doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?
A -
III-II-I
B -
I-III-II
C -
I-II-III
D -
III-I-II
E -
II-III-I
________________________________________
Soru - 18
إِذَا تَقَرَّبَ الْعَبْدُ إِلَيَّ شِبْرًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، ........................، وَإِذَا أَتَانِي مَشْيًا أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً

Yukarıdaki rivayette boş bırakılan yere gelebilecek uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A -
وَإِذَا تَقَرَّبَ مِنِّي ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ مِنْهُ بَاعًا
B -
وَإِذَا تَقَرَّبَ مِنْهُ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ مِنْهُ بَاعًا
C -
إِذَا تَقَرَّبَ مِنِّي ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ مِنْهُ شَاتًا
D -
إِذَا تَقَرَّبَ مِنِّا ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ مِنْهُ بَاعًا
E -
إِذَا تَقَرَّبَ مِنِّا ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ مِنْهُ شَاتًا
________________________________________
Soru - 19
مَنْ تَعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ اللَّهِ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيبَ بِهِ عَرَضًا مِنَ الدُّنْيَا......................

Yukarıdaki rivayette boş bırakılan yere gelebilecek uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A -
لَمْ اَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
B -
لَمْ يَجِدْ طَرِيقَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
C -
لمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الدِّينِ
D -
لَمْ يَجِدْ طَرِيقَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الدِّينِ
E -
لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
________________________________________
Soru - 20
I وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمَثَلِ الْحَنْظَلَةِ لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ
II مَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمَثَلِ الْأُتْرُجَّةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا حلْوٌ
III وَمَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمَثَلِ التَّمْرَةِ لَا رِيحَ لَهَا وَطَعْمُهَا حُلْوٌ
IV وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمثَلِ الرَّيْحَانَةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ

Yukarıda karışık şekilde verilen hadisin doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisidir?
A -
I-II-III-IV
B -
II-III-IV-I
C -
IV-III-II-I
D -
I-III-IV-II
E -
IV-II-III-I


HADİS 2 NİSAN
1E
2C
3A
4D
5C
6B
7D
8C
9B
10E
11C
12E
13B
14A
15C
16C
17D
18A
19C
20B


SAAT: 15:01

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306