Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > .::MEDİNEWEB DİN HİZMETLERİ ALAN BİLGİSİ SINAVLARI-(DHBT).::. > DHBT-1-Sınav Konuları > İslam Ahlakı

Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi:  12 Ağustos 2013 (14:52), Konuya Son Cevap : 12 Ağustos 2013 (15:09). Konuya 10 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 12 Ağustos 2013, 15:09   Mesaj No:11
Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: TDV İslam Ansiklopedisi '' Allah'' Maddesi

ALLAH
(<tl)
Abbas Mahmûd el-Akkâd'm
(1889-1964)
çeşitli din ve felsefelerin
Allah hakkındaki görüşlerini inceleyen
ve İslâmiyet'teki Allah inancının
mükemmelliğini savunan eseri.
Başlangıçtan günümüze kadar insan­lığın tanrı anlayışı ile insandaki din duy­gusunu ele alan eser bir giriş, üç bölüm ve bir sonuç kısmından oluşur. Birinci bölümde akîdenin menşei ve mahiyeti ele alınarak bu konuda Taylor, Max Mül-ler, Freud gibi araştırıcıların görüşleri ile totemizmin insanlığın ilk dini olduğu şeklindeki görüş tenkit edilir. Daha son­ra tann inancının tarih boyunca geçirdi­ği merhaleler üzerinde durularak "Kevnî Şuur" başlığı altında varlık, varlığın ni­teliği, zaman mefhumu, insandaki din duygusu gibi konulara temas edilir. Te­lepati, telerji, ipnotizma, psikometri, ruh çağırma, tecrübî psikoloji gibi ruh bilim­lerinin uzmanlarına ait görüşler ve bun­ların değerlendirilmesine yer verilir. "Al­lah Zâttır" başlığı altında da Allah'ın var­lığının "zât'tan başka bir kelime ile ifade edilemeyeceği belirtilerek bu konudaki Eski Mısır. Hint, Çin, Japon, İran, Bâbil ve Yunan telakkilerinden bahsedilir.
"Dinde Yeni Dönem" adını taşıyan ikin­ci bölümde kitabî dinlerle felsefedeki ilâh anlayışı üzerinde durulur. Bu bölüm­de Yahudiliğin Yehova ve mesih telakki­si, Sokrat öncesi ve sonrası İlkçağ filo­zoflarının tanrı ve âlem anlayışları, Hı­ristiyanlığın teslîs ve mesih inancı, İslâ­miyet'teki Allah akidesi kısmında da Al­lah'ın zâtı ve sıfatları ile diğer din ve felsefelerdeki ilâh telakkilerinden ayrıl­dığı hususlar açıklanır.
"Felsefeden Sonra Dinler" adlı üçüncü bölümde öncelikle felsefenin gelişmesin­den sonra semavî dinlerin durumu in­celenir. İlk olarak Yahudiliğin durumu, yahudi filozof Philon ile Müsâ b. Mey-mûn'un felsefe İle yahudi itikadını telif etme çabalan anlatılır. Daha sonra Hı­ristiyanlığın durumuna, hiristiyan ilâhi­yatçı Origene, Arius, Nestûr (Nestorius), Saint Augustin ve Saint Thomas'nın fi­kirlerine temas edilir. Son olarak da İs­lâm'ın durumu ele alınır. İmamet, kazâ-kader, Allah'ın sıfatlan konusunda or­taya çıkan görüşler incelenir. Daha son­raki kısımda kitabî dinlerden sonra fel­sefenin durumu anlatılırken. Descartes, Berkeley, Spinoza. Leibnitz, David Hume, Stuart Mili, Kant, Hegel gibi Yeni ve Ya­kınçağ filozoflarının tanrı-âlem ilişkisi hakkındaki görüşleri ele alınır. Bu ko­nuda tasavvufî düşünceye ayrılan kısım­da ise sûfiyyenin Allah-âlem telakkisi açıklanır. Allah'ın varlığının delilleri bah­sinde, filozofların Allah'ın varlığını is­pat etmek için kullandıkları delillerin en meşhurları olan burhân-ı kevnî (kozmo-lojiK delil), burhân-ı gâî (teleolojik delil). ekmel varlık delili ve ahlâk delili ile bun­lara yöneltilen itirazlar ve cevaplan be­lirtilerek materyalizmin dayandığı te­sadüf prensibi reddedilir. Kur'ânî deliller kısmında, isbât-ı vâcib'e temas eden bazı âyetler zikredilerek bu âyetlerin ik­na yönünden en kuvvetli deliller olduğu belirtilir. Çağdaş filozofların görüşlerinin ele alındığı kısımda Stuart Mili, VVılliam James, Spengler, Nietzsche ve Hart-mann'ın fikirleri aktarılıp bunların tahlil ve tenkitleri yapılır. Tabii ilimler ve ila­hiyat bahisleri konusunda Arthur Stan­ley Eddington, James Hopwood Jeans, Albert Einstein, Cressy Morrison gibi po­zitif bilimlerde meşhur olan âlimlerin Allah'ın varlığına dair görüşleri açıklanır.
Sonuçta ise tevhid akidesinin inançla­rın en üstünü, insanın akıl ve fıtratına en uygunu olduğu, aklın iman konusun­da büyük role sahip bulunmakla birlik­te temel unsur teşkil etmediği, hissin, şuurun ve apaçık hakikatlerin de akıl gibi imanda etkili olduğu belirtilir.
Akkâd eserinde, dinleri ve felsefî ce­reyanları çok iyi bilen bir düşünür ola­rak bunların inanç konusundaki görüş­lerini tenkit ve tahlile tâbi tutabilmiştir. Bu yönüyle kitap, ilim-felsefe-akide ara­sındaki ilişkileri inceleyen ve Allah'ın var­lığını ispat etmek için kaleme alınan ye­ni ilm-i kelâm devrine ait bir eser ma­hiyetindedir. İlk defa 1947 yılında Kahi-re'de yayımlanan eserin birkaç baskısı yapılmıştır. Eser aynca "Mevsûatü Ab-bâs Mahmûd el-Akkâd" adlı külliyatın I. cildi (15-316) İçinde neşredilmiştir (Bey­rut 1970).








bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur..alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi enderhafızım Kitaplar/Kütüphane 15 07 Aralık 2022 11:20
İkra İslam Ansiklopedisi MERVE DEMİR Programlar//İstekler 1 11 Şubat 2014 09:52
TDV İslam Ansiklopedisi '' Ahlak'' Maddesi Medineweb İslam Ahlakı 0 12 Ağustos 2013 14:43
TDV İslam Ansiklopedisi ''Din'' Maddesi Medineweb Dinler ve Mezhepler Tarihi 10 11 Ağustos 2013 15:33
Zekâtta fîsebîlillah maddesi Belgin Zekat-İnfak 0 25 Eylül 2008 09:38

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.