Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İZMİR İlitam (https://www.forum.medineweb.net/803-izmir-ilitam)
-   -   Sistematik Kelam [Ünit 04 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) (https://www.forum.medineweb.net/izmir-ilitam/27945-sistematik-kelam-unit-04-ders-ozeti-dokuz-eylul.html)

enderhafızım 26 Aralık 2013 16:14

Sistematik Kelam [Ünit 04 Ders Özeti] (Dokuz Eylül)
 
4. ÜNİTE VARLIKLA İLGİLİ KAVRAMLAR

VARLIK VE YOKLUK(VÜCUD-ADEM)KELAMDA’ malum’konusu içinde ele alınmakta ve değerlendirilmektedir.
NESNE: laboratuvara konu olan hissi ve maddi varlıktır.
MALUM: sadece nesnel olanı değil,soyut mücerred varlıkları,yok olanıda içine alan(madum)bir tabirdir.
Eski yunanda fizik yanında felsefenin asli konusu olanmetafizik eski ifadesi ile “ma badet tabi-a içinde malumun ifade ettiğikonular da yer almakta idi.KURAN-I
KERİM’DE 2 alemden söz edilmektedir.
GAYB ALEMİ: ALLAH TARAFINDAN BİLİNEN ALEM
ŞEHADET ALEMİ:İDRAK EDİLEBİLEN ALEM
BİLME OLAYI BİLİNENDEN BİLİNMEYENE İSTİDLALLE OLUŞAN BİR DURUMDUR.ESERLERİN(MEF’UL-SONUÇLAR)HER ZAMAN İÇİN MÜESSİRİ HATIRLATMASI
GEREKİR.HİÇBİR ESER MÜESSİRSİZ HİÇBİR MEF’UL FAİLSİZ;HİÇBİR MA’LUL İLLETSİZ OLMAZ.

SADETTİN TAFTAZANİ :felsefi kültür zamanla Müslümanlar arasında yayılınca,alimler dine muhalif gördükleri konuları reddetmeye çalışmışlar.bu durum öyle bir
safhaya ulaştı ki KELAMDAKİ habere dayalı bahisleri olmasaydı kendisini felsefeden ayırt etmek imkansız bir hale gelmişti.
Varlık yokluk çeşitleri:Aklın genel olarak varlık ve yokluk üzere verdiği hükümler mevzuların kendi yapılarından kaynaklanan özellikleriyle VACİB,HADİS/MÜMKİN
VE MUHAL OLMAK ÜZERE 3’E ayrılır.
Kelamcılara göre bir varlık ya VACİB yada HADİS olabilir.Zaman açısından bakınca hadisin zıddı Kadim ontolojik açıdan Vacibin zıddı mümkindir.
MALUM 2’YE AYRILIR.
A)MA’DUM:zihnimizin dışında yani dış dünyada gerçekleşmeyen ve tahakkuk etmeyen şeydir.Mutezileye göre şey:mutlak ma’lum olandır.mevcud ve ma’duma
da şey adı verilebilir.
Ehli sünnete göre:ancak mevcuda şey denir.Dolasıyla yok olana bu isim verilmez.
MA’DUM KENDİ İÇİNDE 2’ye ayrılır.
1.MUHAL/İMKANSIZ:varlığı aklen düşünülemeyen şeydir.müstahil ve mümteni gibi isimlerle anılılabilir.
Muhal zatı itibarıyle 2 kısımda mütalaa edilir.A)zaruri muhal:2 zıt şeyin birarada bulunmamasıdır.B:nazari muhal:zaruri muhalin aksine ancak üzerinde düşünerek
veya istidlaller yaparak verilebilir.
2.MEVCUD:Madumun aksine dış dünyada tahakkuk eden şeydir.mevcud 2 kısma ayrılır.
1)KADİM VACİB:BAŞLANGIGICI OLMAYAN EZELİ VARLIKTIR. Vacib 2 şekilde mütalaa edilmiştir.
a-Vacib Li zatihi:vücudun sıfat olup olmaması .vücudun zata zait olup olmaması ile ilgilidir.
b-vacib li gayrihi:ALLAH’ın zatına mahsus sıfatlarıdır.
2)HADİS:ademle mesbuk olan öncesinde yokluk bulunan.hadis kelamcılar tarafından
AYN: ZATI İLE YER KAPLAYAN.CEVHER:BÖLÜNMEYEN CÜZ.CİSİM:BÖLÜNEBİLEN VARLIK.ARAZ:CİSİMLERİ NİTELEYEN ŞEYDİR şeklinde ayrılmıştır.
Maddenin aslı ve hakikati olmadığını ileri süren sofistler 3 gruba ayrılmıştır.
1.İNADİYYE: eşyanın hakikati ve aslı yoktur. Eşya tamamiyle evham ve hayalden ibarettir.
2.İNDİYYE:Eşya sabit değil,nisbidir. Şahsa ve inanca göre değişir.1’ine göre varsa diğerine göre yoktur.
3.LA-EDRİYYE:Eşyanın hakikatini bilmek imkansızdır.SOFİSTLERE GÖRE EŞYANIN HAKİKATİ YOKTUR.
HADİS VARLIK ÜZERİNDE CEREYAN EDEN OLAYLAR 2 ŞEKİLDEDİR.
1)ADİ OLAYLAR:ALLAH tarafından tespit edilen ve eşyaya yerleştirilen kanunlar dahilinde ortaya çıkmaktır.
2)GAYR-İ ADİ OLAYLAR:SÜNNETİ İLAHİYE DAHİLİNDE DEĞİL,HARİKULADE BİR TARZDA ORTAYA ÇIKAN OLAYLARDIR.


SAAT: 23:46

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306