Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İZMİR İlitam (https://www.forum.medineweb.net/803-izmir-ilitam)
-   -   Sistematik Kelam [Ünit 07 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) (https://www.forum.medineweb.net/izmir-ilitam/27948-sistematik-kelam-unit-07-ders-ozeti-dokuz-eylul.html)

enderhafızım 26 Aralık 2013 16:22

Sistematik Kelam [Ünit 07 Ders Özeti] (Dokuz Eylül)
 
7. ÜNİTE / KUR’AN-I KERİMDE İNSAN

S)BİR MÜMİN KADERE İTİRAZ VE İNKÂR EDEBİLİR Mİ?
C)Kader ve kazaya iman, iman esaslarından biridir. Bir mümin kadere itiraz etme hakkı yoktur.

S)KADER KONUSUNDA TEMELLE MÜSLÜMANLAR ARASINDA KAÇ MEZHEP ORTAYA ÇIKMIŞTIR?
C)2 mezhep ortaya çıkmıştır kaderiye ve cebriye

S)KADER TERİM OLARAK NE ANLAMA GELİR?
C)Belli bir üzere taktır etme demektir?

S)KADERİ KISACA NASIL AÇIKLAYABİLİRİZ?
C)Biz, hür irademiz ile fiillerimizi işliyoruz ve bunu da ALLAH bilmektedir.

S)BU KAİNATTA HİÇBİR ŞEYİN TESADÜF OLMADIĞINI AÇIKÇA ORTAYA KOYAN BİR KAÇ ÖRNEK VERİNİZ?
C)’Biz her şeyi belli bir ölçü(kader)üzere yarattık.’(kamer 54/49)
‘O’ Her şeyi yaratıp bir ölçüye göre düzenleyen ve tertipleyendir.’(Furkan 25/2)

S)LEYSE FİL İMKAN EBDAU MİMMA KANE NE DEMEKTİR?
C)İmkan aleminde mevcut olandan daha mükemmeli ve güzeli yoktur yani ALLAH alemi en mükemmel şekilde yaratmıştır.

S)MUTEZİLENİN YARATMA KONUSUNDA Kİ GÖRÜŞÜ NASILDIR?
C)ALLAHın fiillerinde maksatsız ve abes bir şey yoktur. Her şey bir sebebe ve hikmete binaen yaratılmıştır.

S)MATURİDİLERİN YARATMA KONUSUNDA Kİ GÖRÜŞÜ NASILDIR?
C)ALLAH yaratırken belli bir hikmet ve sebebe bağlı olarak yaratır.Her şeyde bir hikmet vardır;ancak bazı şeylerin sebep ve hikmetini bilememiz onların
hikmetsiz,dolayısıyla abes olarak yaratılmış olduklarını göstermez.

S)EŞ’ARİLERİN YARATMA KONUSUNDA Kİ GÖRÜŞÜ NASILDIR?
C)ALLAHın fiillerinde sebep ve hikmet üzere olması zatına vacip değildir.

S)İMAMI AZAM ŞEYTANIN BATILI SÜSLÜ GÖSTERMESİ SURETİYLE İNSANLARI YOLDAN ÇIKARMAYA VE SAPTIRMAYA ÇALIŞMASINI NASIL İZAH EDER.
C)Şeytan, mümin kuldan imanı zorla çekip alır dememiz caiz olmaz. Fakat kul, imanı bırakır ve o zaman şeytan imanı ondan çekip alır, der.

S)HAYIR VE ŞERRİ YARATAN İKİ AYRI TANRI OLDUĞUNU KABUL EDEN MECUSİLERE MEVLANA NASIL CEVAP VERMİŞTİR)
C)Hayır ve şer,birbirinin zıddı olup birinin yokluğunda diğerinin varlığı anlamına gelir.Bunlar birbirinin anlaşılması için zıt kavramlardır.Hayır varsa şer,şer varsa
hayır yok demektir.Dolayısı ile mecusilerin anladığı manada iki ayrı tanrı kabul etmek abestir.

S)’SİZİ ÇAMURDAN YARATAN VE SONRA BİR ECEL TAİN EDEN O’DUR.BELİRLİ BİR ECEL ONUN KATINDADIR……’(EN’AM 6,2) AYETİNDE GEÇEN İKİ ECEL İFADESİNİ ALİMLER NASIL AÇIKLAMIŞTIR?
a)K.Abdulcebbar’a göre insan için bir ayet tayin edildiği ve eceli müsemmanın ALLAH indinde olduğu görüşündedir.
b)F.Razi’ye göre,zahiri olarak her insan için iki ecel söz konusudur.
c)Ayetteki birinci ecel lafzı, ,geçmişte yaşamış olanların ecellerini; ikincisi ise geride kalıp yaşayanların ecellerini ifade eder.
d)Birincisi, insan için ölüm vakti; ikincisi ise, dünya için dünya için kıyamet vaktidir.
e)Birincisi, yaratıldıktan ölünceye kadar olana hayat müddeti; ikincisi ise, ölüm ile bas(dirilme)arasındaki müddettir.(berzah)
f)Birincisinden maksat uyku; ikincisi ise, geriye kalan ömürdür.
g)Birincisi, herkesin ömründen geçen miktar; ikincisi ise, geriye kalan ömürdür.
I)Burada her insan için iki ecel söz konusudur:Biri tabii ecel(eceli mümüsemma);diğeri ise kaza sebebi ile gelen eceldir(eceli ihtirami veya kaza)


SAAT: 16:04

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306