Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLAHİYAT-ÖNLİSANS -AÇIK ÖĞRETİM FAKÜLTESİ.::. > 2.SINIF*Bahar Dönemİ* > Kelama Giriş

Konu Kimliği: Konu Sahibi nurşen35,Açılış Tarihi:  26 Mart 2018 (21:03), Konuya Son Cevap : 26 Mart 2018 (21:03). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 26 Mart 2018, 21:03   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:nurşen35 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:61
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.476
Konular: 1144
Beğenildi:4415
Beğendi:3686
Takdirleri:14203
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Kelam'a Giriş Vize Özel Sınav 2018

Kelam'a Giriş Vize Özel Sınav 2018

SORU 1 Aşağıdakilerden hangisi ilk kelam ekolu Mu‘tezile’nin önderi olarak kabul görmektedir?


a.Fârâbî

b.Gazzâlî

c.Vâsıl b. Ata

d.Mâturîdî

e.Bakillânî

SORU 2 Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet’in Mu‘tezile ismine yüklediği anlamlardan biridir?


a.Dinden ayrılanlar

b.Dalaletten ayrılanlar

c.Emr-i bi’l-ma’ruftan uzak kalanlar

d.İslam inancını terk edenler

e.Haktan ve çoğunluğun yolundan ayrı kalanlar


SORU 3 1.Amelî konulardaki gevşeklik 2. Kırtas hâdisesi ve halife seçimi gibi ilk ihtilaflar3. Siyâsî anlaşmazlıklar ve iç savaşlar4. Kur’ân ve Sünnet metinlerinin yorumlanması meselesi 5. Müslümanlar’ın diğer din, kültür ve medeniyetlerle karşılaşması6. Tercüme hareketleri7. İnsanın düşünen bir varlık olması gerçeğiYukarıdakilerden hangileri kelâm ilminin müstakil bir ilim dalı olarak ortaya çıkışını hazırlayan sebeplerden değildir?


a.1-7

b.5

c.2-3-6

d.1

e.1-4


SORU 4 Aşağıdaki ilk kelamcılardan hangisi, insanın fiilleri ve özgürlüğü konusunda Kaderiyye’nin savunduğu görüşlerin tam aksini savunmaktadır.


a.Ma’bed el-Cühenî

b.Cehm b. Safvân

c.Ca‘d b. Dirhem

d.Hasan-ı Basrî

e.Gaylân ed-Dımaşkî


SORU 5 I. Öğrenilmesi ve öğretilmesi gereken bilgiler ilk defa sözle öğretilir ve öğrenilir. Dinî düşüncede, hakkında ilk önce söz edilmesi, yani konuşulması gereken ilim ise elbette itikad ilmidir. Onun için bu ilme kelâm ilmi denilmiştir.II. Bu ilmin konuların dindeki yeri ve önemine binâen, onlar hakkında insanın aklına çok çeşitli sualler geldiğinden dolayı karşılıklı, çok ve dikkatli konuşmayı, yani kelâmı gerektirir. Çünkü karşıdaki insanın ikna edilmesi gerekir. Bundan dolayı bu ilme kelâm ilmi denilmiştir.III. Bu ilimde kullanılan naklî ve aklî delillerin kuvvetinden dolayı, diğer ilimlere nazaran “artık kelâm dediğin işte budur, diğerleri değil” anlamında, bu ilmin konuları hakkında söylenen sözün, diğer sözleri kesip bitiren söz olduğu için kelâm ismi verilmiştir.IV. Kelâm ilminin takip ettiği akıl yürütme ve konuları delillendirme usûlü mantık ilmi ile benzerlik arz eder. Kaldı ki mantık kelimesi Yunanca’da “logos” yani “söz” anlamına gelir ki bunun Arapçadaki karşılığı “kelâm”dır. İşte bu ilim hem takip etmiş olduğu yöntemiyle mantık ilmine benzemesi hem de mantık kelimesinin kökeniylede bir benzerliği bulunduğundan dolayı “kelâm ilmi” olarak adlandırılmıştır. Yukarıdakiler ifadelerden hangileri kelâm ismi verilmesinin nedenlerindendir?


a.Yalnızca I

b.I, II, IV

c.I, II, III

d.II, IV

e.I, I, II, IV

SORU 6 Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilmine verilen isimlerden biri değildir?


a.Nazar ve istidlal ilmi

b.Akâid

c.Usûlü’l-fıkh

d.Tevhîd ve sıfatlar ilmi

e.Usûlü’d-dîn


SORU 7 I. Kelâm ve felsefenin her ikisi de başlangıcı ve sonucu itibariyle varlığı, onun mahiyetini,nedenini ve niçinini araştırırlar. II. Kelâm ilmi ve felsefe bir bilgi kaynağı olarak akla ve aklî ilkelere önem verirler.III. Felsefe kelâmdan çok daha serbest bir ortamda faaliyet gösterdiği ve din aklı sınırlandırdığı için felsefe daha pozitif ve daha aklî neticelere ulaşmaktadır.Yukarıdaki ifadelerden hangileri kelâm ve felsefe arasındaki münasebeti doğru olarak ifade etmektedir.


a.I, II, III

b.I, II

c.II, III

d.Yalnızca I

e.Yalnızca II


SORU 8 1. Akıl2. Kur’ân3. Felsefe4. Sünnet5. Diğer dinlerYukardakilerden hangileri Kelâm ilminde ele alınan konuların her birini bulmamızda öncelikli temel kaynaklardır?


a.1-2

b.1-2-4

c.2-4

d.2-3-4

e.1-2-3-4-5


SORU 9 Aşağıdaki görüşlerden hangisi Ebû Hanîfe’ye ait değildir?


a.Allah’ın zâtî ve fiilî sıfatları vardır.

b.Allah’ın vech ve yed gibi sıfatları te’vil edilmelidir.

c.Kur’ân mahlûk değildir.

d.Büyük günah işlemek kişiyi dinden çıkarmaz.

e.İman artmaz ve eksilmez.

SORU 10 Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile’nin esaslarından biri değildir?


a.Adâlet

b.Kebire

c.Tevhîd

d.el-Menzile beyne’l-menzileteyn

e.Va‘d ve va‘îd

SORU 11 Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin fayda ve amaçlarından değildir?


a.Kelâm ilmi doğru yolu arayanlara rehberlik ederken, hakkı, hakikati kabule yanaşmayan, ona karşı itirazlarda bulunan, şüpheler ortaya atanlara bunlardan kurtulmaları hususunda yardımcı olur.

b.Kelâm ilminin gayesine göre yapılan tariften anlaşılmıştır ki bu ilmin esas fayda ve gayesi, insanın dünyada mutlu yaşamasından ziyade, âhirette de ebedî kurtuluşu elde etmesini sağlamaktır.

c.Kelâm ilmi sayesinde insan, aklî ve naklî delillerle desteklenmiş bir imanla taklitten tahkîke, gerçek ve sağlam bir inanca ulaşır.

d.Kelâm ilmi sayesinde elde edilen sağlam inanç bilgisi ve imanıyla insan, İslâm inançlarına ters düşen sapık akım ve cereyanlardan, her çeşit hurafe ve batıl inançlardan kurtulur. Böylece gerçek anlamda sahip olduğu inancını korur.

e.Kelâm ilmi, sahip olduğu yöntemiyle gerek diğer din mensupları tarafından ortaya atılan kasıtlı şüphe ve itirazları, gerekse samimi olmalarına rağmen kimi şüpheleri olan insanlarca ileri sürülen tereddütleri ve itirazları göğüsleyerek İslâm inancını sars


SORU 12 I. Kur’an’ın ana konusunu kendine konu edinmesi ve itikadî meseleleri araştırırken insana söz söyleme gücü vermesiII. Naklî ve aklî delillerle desteklenen kuvvetli kanıtlara dayanmasıIII. Kelâm ilminin maksadını, yani ana ve öncelikli konusunu teşkil eden inanç esasları bütün peygamberlerin tebliğlerinde yer almış değişmez ve evrensel gerçeklikler olduğundan kelâm ilmi bu anlamda gerçek ve evrensel bir ilimdir. Öte yandan bu ilim, diğer dinî ilimlerin esas ve dayanağı konumundadır. Yukarıdaki ifadelerden hangileri kelâm ilmine kelâm adının verilme nedenlerindendir?


a.I

b.II

c.I, II, III

d.I, II

e.III, IV

SORU 13 Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber döneminde bugünkü anlam ve çerçevede bir kelâm ilminin olmayışının sebeplerinden değildir?


a.Dinin inşâ edildiği bir dönemde islam ilimlerin tedvîn edilmesinin mümkün olamaması

b.ilk Müslümanların, Kur’ân vahyinin cereyanına bizzat şahit olmaları ve bu ilahî mesajın ilk ve en doğru yorumunu bizzatHz. Peygamber’den öğreniyor olmaları

c.İlk müslümanlara itikadî konularda, mevcut vahiyde yer alan ilahî beyan ve aklî delillerin kâfi geliyor olması ve Hz. Peygamber hayatta iken hiçbir tefekkürün bulunmaması ya da hiçbir itikadî problemin gündeme gelmemesi

d.Ashâb-ı kirâmın, akıllarına gelen soruları doğrudan doğruyavahyin alıcısı, ilk ve en doğru yorumcusu olan Hz. Peygamber’e sorup ondan kesin cevabı aldıklarından başka bir şeye ihtiyaç duymuyor olmaları

e.Kaynağı Kur’ân-ı Kerim olan kelâm ilminin o kaynağın hakkında yeni ilahî bilgilerin beklendiği bir dönemde Hz. Peygamber için, gerek Müslümanlardan gerekse Müslüman olmayanlardan gelen tüm soruları cevaplandırırken vahiy ve Allah’ın kendisine verdiği bil

SORU 14 Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin düşünce tarihinde geçirdiği devrelerden biri değildir?


a.Müteahhirûn dönemi

b.Hz. Peygamber Dönemi

c.Yeni ilm-i kelâm devri

d.İlk fikri hareketler ve ihtilaflar devri

e.Aydınlanma dönemi

SORU 15 Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin konusudur?


a.Semiyyât

b.Ahlâkî meseleler

c.Muamelât

d.Amelî meseleler

e.Cezaî yaptırımlar


SORU 16 1. Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi.2. Kelâmî tartışmaların ortaya çıktığı ilk fikrî hareketler ve ihtilaflardönemi.3. Vâsıl b. Atâ ve Amr b. Ubeyd ile Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı4. Eş‘arîlik ve Mâtürîdîlik gibi Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortayaçıkışı.5. Yeni ilm-i kelâm dönemi: XIX. asrın sonlarından başlayarak hâlendevam etmekte olan dönem. Yukarıdakilerden hangileri Kelâm ilminin, ana konularının ortaya çıkışı, bunları anlamaya yönelik ilmî tartışmaların doğuşu, başlaması ve kazandığı muhteva açılarından tarihi sürecini içinde yer alan dönemlerdendir?


a.1-2-3-5

b.1-2-4-5

c.1-2-3

d.1-2-5

e.1-2-3-4-5

SORU 17 I. Ma’bed el-Cühenî II. Gaylân edDımaşkî III. Ebû HanîfeIV. Cehm b. SafvânV. Ahmed b. Hanbel Yukarıdakilerinden hangisi-hangileri İslam coğrafyasının genişlemesine paralel olarak ortaya çıkan fikrî gelişmelere paralel olarak kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atan kelamcılardandır?


a.I-II

b.I

c.I-III-V

d.IV-V


e.II


SORU 18Aşağıdakilerden hangisi ilk dönem kelâmcılarından biri değildir?


a.Ca‘d b. Dirhem

b.Ebû Hanîfe

c.Cehm b. Safvân

d.Ahmed b.Hanbel

e.Gaylân ed-Dımaşkî

SORU 19 Aşağıdaki ifadelerden hangisinde kelam ilmiyle ilgili tespitler yanlıştır?


a.İslâm dininin muhteva ve prensiplerinde selim akılla çatışan ve çelişen bir şey yoktur. Şayet uyuşmayan şeylerin var olduğu iddia edilirse burada bir dini anlama ve yorumlama sorunu vardır.

b.Kelâm ilmi, dinin ilke ve prensiplerini ispat etmek ve desteklemek için tabiat bilimlerinin verilerinden elbette faydalanır

c.Kelâm ilmi nakli ve aklı bir arada tutan, her birine yerine ve durumuna göre değer veren metoduyla; meseleleleri sadece akılla çözmeye çalışan felsefeden ayrılmaktadır.

d.Kelam ilmi akıl ve vahiy gerçekliğinin insan ve varlık âlemindeki yerini ve rolünü vurgulamak yerine esas aldığı bu metotta akıl ile vahiy arasında bir öncelik ve sonralık belirlemeye çalışmaktadır.

e.Kelâm metodu genel olarak vahiy ile aklı bir arada tutmayı temel almaktadır. Onun için kelâm metodu , her ne kadar aklî delillere dayanmış olsa da sonuçta bu delillerin doğruluğuna dair dinden bir şahidin bulunmasına önem verir.

SORU 20 1. Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi2. Kelâmî tartışmaların ortaya çıktığı ilk fikrî hareketler ve ihtilaflar dönemi3. Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı4. Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıkışı5. Yeni ilm-i kelâm dönemiYukarıdakilerden hangileri kelâm ilminin tarihi süreci içindeki dönemler içinde yer alır?


a.1-2-3-4-5

b.1-2-4-5

c.2-4-5

d.1-2-5

e.2-3-4-5

CEVAP ANAHTARI:

1C 2E 3D 4B 5E 6C 7B 8C 9B 10B 11A 12C 13B 14E 15A 16E 17A 18D 19C 20A
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi nurşen35 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Gündem Korona Aşısı Gündem/ Manşetler Esma_Nur 6 1287 10 Aralık 2020 11:20
DHBT Muhteşem Özetler DHBT-Hazırlık/Notlar/Özetler nurşen35 4 2000 08 Aralık 2020 17:40
Kıssaları Hayatımıza Taşıyalım Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler nurşen35 1 782 08 Aralık 2020 16:46
TENKİD Serbest Kürsü nurşen35 0 729 08 Aralık 2020 11:44
Vitir Namazını Niye Kılıyoruz Biliyor musunuz... Namaz-Abdest-Teyemmüm nurşen35 0 806 04 Aralık 2020 12:56

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
cuzem 3. dönem sistematik kelam vize verayy SİVAS İlitam 2 22 Kasım 2018 09:32
HADİS 2018 Vize Sınavı nurşen35 Hadis 0 19 Nisan 2018 21:43
İslam Hukukuna Giriş Vize ve Final Özetleri/ Medineweb nurşen35 İslam Hukukuna Giriş 6 28 Ocak 2018 22:31
Ilitam sistematik kelam vize soruları Medine-web Sistematik Kelam 1 09 Aralık 2017 09:06
Özel Odalara Giriş İcin İzin İstenmesi enderhafızım Çocuk ve Aile Sağlığı 0 06 Temmuz 2012 11:05

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.