Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Namaz sırasında üstümüzü düzenlersek namazımız bozulur mu? (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/12420-namaz-sirasinda-ustumuzu-duzenlersek-namazimiz-bozulur-mu.html)

MERVE DEMİR 10 Nisan 2009 09:52

Namaz sırasında üstümüzü düzenlersek namazımız bozulur mu?
 
Namaz sırasında üstümüzü ve dağınık yerlerimizi düzeltmenin, Hanefi ve Şafii mezheplerine göre, hükmü nedir?



Soru
Namaz sırasında üstümüzü ve dağınık yerlerimizi düzeltmenin, Hanefi ve Şafii mezheplerine göre, hükmü nedir?

Cevabımız

Değerli Kardeşimiz;

Şafii mezhebine göre:

İhtiyaç olmaksızın elbise veya sakalla oynamak mekruhtur Ama ter silmek veya yüzü rahatsız eden toprağı silmek gibi ihtiyaçtan dolayı bazı hareketleri yapmak mekruh değildir

Namaz cinsinden olmayan amel-i kesir (fazla hareket) namazı bozar Amel-i kesir; onu yapan kişinin başkalarına namazda değilmiş gibi bir izlenim bırakan fazla miktardaki hareketidir Amel-i kesirin sınırı, peş peşe atılan üç adım veya bu manadaki bir sıçramadır Bir mazerete dayalı olmadığı takdirde amel-i kesir namazı bozar

Hanefi mezhebine göre;

Amel-i kesir, bakan birinin bu fiili işleyenin namazda olmadığına kesin olarak kanaat getirmesine sebep olan harekettir Ama namazda olup olmadığı hususunda kesin bir kanaate ulaşmazsa bu hareket, amel-i kesir sayılmaz (Ceziri, Mezahib, 1/305)

Hanefi Mezhebine göre namazın mekruhları:

1 Namaz kılarken elbisesiyle veya sakal ve bedeniyle meşgul olması, yani eliyle bu kısımlara dokunup oynaması, secde yerindeki küçük taş ve benzeri şeyleri eliyle gidermesi mekruhtur

Ashabdan Muaykıb (RA) diyor ki :

Resûlullah (AS) Efendimize, secde yerindeki taşları elle gider*mekten sordum, buyurdular ki: «Namaz kılarken taşları gidermek*le meşgul olma Âma herhalde onları gidermek istiyorsan bir tek defa elini dokundur» (El-Cemaat rivayet etmiştir)

Ebû Zerr El-Gıffarî (RA)'den yapılan rivayete göre, Resûlullah (AS) Efendimiz buyurdu ki:

«Sizden biriniz namaza kalktığında rahmet ona yönelir O hal*de taşı gidermek için elini dokundurmasın» (Ahmed bin Hanbel)

2 Secdeye varırken önden ya da arka kısımdan elbiseyi tutup kaldırmak mekruhtur Ancak bu hareket çok hafif olur da sadece bir sıkıntıyı gidermeye matuf bulunursa, bazılarına göre kerahet olmaz Günümüzde dar pantolonun secdeye gidilirken elle tutulup çekilmesi bu cümledendir İki eli kullanmak bu konuda namazı bozmasâ bile kerahetten hâli değildir Ancak çok hafif dokunmakta bir sakınca ol*madığını fukahadan bazısı söylemiştir Her şeye rağmen dokunma*mak evlâdır (Geniş bilgi için bak : Mi'racü'd-Liraye - Fetavâ-yi Hindiyye)

Rükû'a giderken elbise bedenine yapışmasın diye eliyle onu faz*la bir hareket göstermeden çözmesi, yani bir düğmesini açması mek*ruh değildir

Avuç içine veya alın kısmına yapışan taş, toprak, ot ve benzeri şeyleri -rahatsız ediyorsa- el ile dokunup gidermekte bir sakınca yok*tur Rahatsız etmiyorsa, namazda bunu gidermek mekruh sayılmıştır Ancak teşehhüdden önce henüz selâm vermeden gidermekte bir beis olmadığı belirtilmiştir (Fetâvâ-yi Kaadıhan - El-Muhit / Serahsi)

Sıcak bir havada alın ve yüzde biriken teri el ile gidermekte de bir beis görülmemiştir Ancak fazla bir harekette bulunmaması ge*rekir (Fetâvâ-yi Kaadıhan - Fetâvâ-yi Hindiyye)

Nitekim sahih rivayetlerden anlıyoruz ki, Resûlullah (AS) Efendimiz namazda alnında biriken teri eliyle silmiştir Ayrıca sec*deden başını kaldırdığında sağ ve soluna yayılan elbisesini de ha*fif bir hareketle toplamış veya eliyle hafif dokunarak yapışan şey*lerin dökülmesini sağlamıştır (En-Nihaye - Fıkhü's-Sünne / Seyyid Sabık)

İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed’e göre de böyle yapmak*ta bir beis yoktur Ancak bunun nafile namazda olmasında bir beis olmadığı üzerinde duranlar var Farzlarda ise mekruhtur, diyenler olmuştur (Fazla bilgi için bak : Et-Tebyîn / Zeylaî)

3 Namazda (örneğin Tesbih Namazında) saymayı gerektiren bir husus varsa, parmak uçlarına dokunmak suretiyle bunu yerine getirmekte bir beis görülmemiştir İşaretle yapılması mümkünse tercih edilir (Fetâvâ-yi Kaadıhan)

Namaz dışında tesbihleri parmak uçlarıyla hesaplamakta bir sakınca görülmemiştir

4 Namazda parmak çıtlatmak ve parmakları birbirine kenet*lemek mekruhtur Hattâ böyle bir hareketin namaz dışında da mek*ruh olduğunu söyleyenler olmuştur (Fetâvâ-yi Kaadıhan - Fetâvâ-yi Hindiyye)

5 Namazda elleri koltuk altlarına gelecek veya yan boşlukla*ra dokunacak biçimde tutmak mekruhtur Ebû Hüreyre (RA) di*yor ki : «Resûlullah (AS) Efendimiz namazda elleri koltuk veya yan boşluklara gelecek biçimde tutmayı menetti (Ebû Dâvud)

Bu tür bir hareketin sadece namazda değil, namaz dışında da mekruh olduğu kabul edilmiştir (Ez-Zâhidi - Fetâvâ-yi Hindiyye)

6 Namazda başı sağa veya sola çevirmek mekruhtur Sadece göz ucuyla sağa sola bakmak mekruh sayılmamışsa da adaba uygun görülmemiştir (Fetâvâ-yi Kaadıhan - El-Bedayi' / Kâsâni)

7 Namazda gözleri göğe doğru çevirmek de mekruhtur Nitekim Ahmed bin Hanbel, Müslim ve Nesâî'nin tespit ettikleri sahih bir rivayette, Resûlullah (AS) Efendimizin namazda böyle yapmayı menettiği belirtilmiştir

8 Teşehhüdde veya iki secde arasında kalçayı yere koyup di*zini dikerek oturmak mekruhtur Çünkü Resûlullah (AS) Efendi*mizin böyle oturduğu vaki değildir Ayrıca böyle oturanları uyar*dığı rivayet yoluyla sabit olmuştur (Fazla bilgi için bak : El-Hidâye / Merğinani) Sahih olan da bu görüştür

Bunun gibi namazda iki ayağım dikip ökçeleri üzerine otur*mak, dizleri göğse dayamak suretiyle bir oturma biçimi almak ve el*leri yere dayayarak -hiç bir özür yokken- hasta kimse görümünde oturmak ta mekruhtur

9 Namazda iken verilen selâmı duyulmayacak şekilde alıp ce*vaplandırmak mekruhtur Bunu el işaretiyle de alıp cevaplandırmak böyledir

10 Namazda -hiçbir özür yokken- bağdaş kurup oturmak da mekruhtur (Et-Tebyin / Zeylai)

11 Secdede yine bir özür olmadığı halde kolları yere sererek vaziyet almak mekruhtur

Namazda üzerindeki üstlüğün yenlerine kolunu geçirmeden durmakta kerahet yoktur Muhtar olan kavi budur Ancak pelerin gibi genişçe bir kaftan giyen kimsenin kollarını yenlerine takması ve mümkünse belini bir kemerle bağlaması daha uygun olur (Fetâvâ-yi Kaadıhan)


(Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/359-360)
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet Editör

su damlası 18 Eylül 2018 17:05

ArO* Güzel paylaşım için..


SAAT: 05:40

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306