Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Soru ve Cevaplarla Abdest (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/5759-soru-ve-cevaplarla-abdest.html)

paylaşımcı 01 Eylül 2008 11:13

Soru ve Cevaplarla Abdest
 
Soru ve Cevaplarla Abdest
Abdest Alırken Şüphe Duyarsanız
Abdest alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, tekrar tekrar abdest alınız bu vehimdir, şeytandandır deyiniz. Onun şerrinden korunmak için Eûzü okuyunuz, Allah'a sığınınız ve ayetü'l Kürsi'yi okuyunuz. Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız ve içinizden gelen sese "Abdestim abdesttir. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (1)

Abdestsizlik konusunda asla vesveseye itibar etmeyin. Kesin abdestsiz olduğunuzu bilmedikten sonra abdest almanıza gerek olmadığını da bilin. (14)

Abdestli iken ağzın içi kanasa, abdest bozulur mu?
Ağzından kan dışarı çıkmadıkça abdest bozulmaz.

Abdestsiz Kur'an-ı Kerim Taşınır mı?Yalnız Kur'an-ı Kerim öğrenmek için ergenlik çağına gelmemiş çocuklar abdestsiz Kur'an-ı taşıyabilirler. Büyükler ne öğrenim için ne de başka bir şey için abdestsiz olarak Kur'an-ı Kerim taşıyabilir ne de ona dokunabilir. Öğrenimin dışında çocuklarda dokunamaz. (17)
Namaz kılmak, Kabe'yi tavaf etmek, tilavet secdesi yapmak, Kur'an dokunmak için abdest dinen gereklidir. Sünni mezheplerin çoğu bunların farz olduğunda görüş birliğinde olup yalnız Hanefiler Kâbeyi tavafta abdesti vacip görürler. Kur'an'a dokunmak için abdestin farz olduğu hükmü Kur'an'da:

"Şüphesiz bu, değerli bir Kur'an'dır, Korunmuş bir kitaptır. Ona ancak temizlenenler dokunabilir." (Vakıa 56/77-79)
sünnette de (18) dayandırılmakla birlikte esasen müslümanların Kur'an'a atfettikleri önemi ve ondan istifadeyi azami ölçüye çıkarma gayretini yansıtan ve bünyesinde birçok sosyal ve psikolojik gerekçeyi barındıran kolektif şuur konumundadır. (19)


Avret mahalline dokunmak abdesti bozar mı?

Kadın veya erkeğin kendi avret mahalline yalnız dokunması abdesti bozmaz. (2)


Baş açmakla abdest bozulur mu?








Bu mesele daha çok namaz kıldığı halde başı açık gezen hanımlar için söz konusudur. Bu durumdaki hanımlar, çalıştıkları için başlarını kapatmaya ya işyerleri mnüsaade etmiyordur, ya kendilerine göre bir mazeret buluyorlardır veya nefsinin ve çevresinin baskısından kurtulamamışlardır.
Hanımın başını açmasıyla hiçbir şekilde abdesti bozulmaz. Çünkü abdesti bozan şeyler arasında hanımın başını açması şeklinde bir madde mevcut değildir. Bu durum gerek kendi evinde olsun, gerekse evin dışına çıktıktan sonra olsun fark etmez.
Bütün bunlarla birlikte namaz kılmak da farz, başın kapatılması da farz. Başı açık gezen, "Nasıl olsa be başımı kapatamıyorum, öyle ise namaz kılmama da gerek yok" gibi bir yanlışlığa girmemelidir
"Bir şey bütünüyle elde edilemezse, bütünüyle de terk edilmez." (20)

Başörtüsü üzerine meshetmek caiz mi?

Başkalarının kadının saçını görme durumu gibi, bir zaruret varsa, kadının da başörtüsü altına rahat su geçirecek derecede ince ise başörtüsü üzerine meshetmek caiz olur. (3)

ni midir?[/COLOR]
Çapak, abdeste mânidir. Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(13)

Hanımlar Çoraplarıyla Abdest Alabilir mi?

Abdestin farzlarından biride ayakları yıkamaktır. Bir zaruretten dolayı kadın çorabıyla abdest alsa caiz olur. Hanefi mezhebinde ayak avret sayılmadığı için yıkanmasında bir sakınca yoktur. Avret sayılmayan kısım, topuk kemiğinden aşağısıdır,böyle bir durumda kasten kadının ayağına bakan kimse günahkar olur.

İğne Yaptırmak Abdesti Bozar mı?
İğne damardan yapılacak olursa enjektöre kan çıkınca bozulur. Zira kan, iğnenin girdiği deliğin ağzından dışarı çıkmış olmaktadır. Adale veya deri altına vurulduğu zaman hiç kan çıkmazsa abdest bozulmaz. (21)

Kadının başını açmakla abdesti bozulur mu?
Kadın başını açmakla abdesti bozulmaz. (6)Sevişmek abdesti bozar mı?
Erkeğin hanımı ile aşırı derece oynaşması da abdesti bozar. Kendilerinden bir sıvı çıksın veya çıkmasınhüküm aynıdır. Fakat, bazı alimlere göre mezi gibi bir yaşlık çıkmadıkça abdest bozulmuş olmaz. (11)

Tuvalette abdest almakta bir mahzur var mıdır?
Başka bir yerde abdest almak imkanı bulunmadığı zaman helada da abdest alınabilinir.Ancak, buralar temiz olmadığı için dualar okunmaz. (12)
Kaynaklar: Günümüz Meselelerine Açıklamalı Fetvalar, Mehmed Emre (1, 8, 12, 21)
Kaynaklarıyla Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN (2, 3, 4, 8, 10, 17, 22)
Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları (5, 6, 7, 13)
Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen (9, 11)
Sorular Cevaplar, Prof.Dr. Faruk Beşer (14)
Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi, Osmanlı Yayınevi, (15)
İslam Fıkhı Ansiklopedisi (16)
Beyhaki, Sünen, 1, 87-88 (18)
İlmihal, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Araştırmaları Merkezi (19)
Aileye Özel Fetvalar, Mehmed Paksu (20)

NUR 22 Eylül 2008 11:36

Diş kanaması, diş çektirmek orucu bozar mı? Ağızdaki kanama abdesti bozar mı? Abdest
 
Soru
Ramazan-ı Şerif te oruçlu iken diş etleri veya dolgularının kanamasından dolayı bir mezhebi taklit etme hususunda bir şey var mı? Ayrıca ağızda kanama olursa tükürmedikçe abdest bozulmaz gibi bir durum var mı? Diğer sorumda ortalama bir abdest kaç dakikada alınır Abdest al kuş gibi, namaz kıl taş gibi, sözü hakkında....


1- Diş etlerinden çıkan kanın yutulması durumunda orucun bozulacağına dair hüküm, dört mezhep için geçerlidir. Ancak kan yutulmazsa oruç bozulmaz.

Dişlerin arasından çıkan kan boğaza gidecek olsa, bakılır: Eğer az olur da içeriye geçmezse, orucu bozmaz. Çünkü adet gereği bundan korunmak mümkün değildir. Çok olmakla beraber çoğunluğu tükürük teşkil ediyorsa, hüküm yine böyledir, oruç bozulmaz. Fakat çoğunluğu kan olur ve tadı duyulur bir halde veya kanla tükürük eşit bulunursa, yutulunca oruç bozulur. Çıkarılan diş içinde bu haller geçerlidir.

2- Ağızdan akıcı halde çıkan kan, tükürükten fazla veya ona eşit ise abdesti bozar. Bunun dışarı tükürüp tükürmemekle bir ilgisi yoktur. Normal kural şudur: vücuttan çıkan kan akmadığı veya çıktığı yerin çevresine dağılmadığı sürece abdesti bozmaz(krş. İSAM, İlmihal, 1/199).

“ağızda kanama olursa tükürmedikçe abdest bozulmaz” hükmü “çıktığı yerin çevresine dağılmadığı sürece..” hükmünden çıkarılmıştır. Oysa, ağızdan dışarı çıkmazsa bile, sözgelişi diş etinden çıktığı takdirde, yine de normal çıkış yerinden ağzın içine akmış demektir. Bu sebeple, o hükmün doğru olduğunu düşünmüyoruz. Ağızda meydana gelen bir kanamanın abdesti bozup bozmdaığını anlamak için de tükürmek gerekmektedir.

3- Abdesti standart bir zamana bağlamak doğru değildir. İbrikten abest almak ile musluk altında almak arasında fark olduğu gibi, yaşlı ile genç arasında da fark vardır. Önemli olan, usulüne uygun olarak abdestin farz ve sünnetlerine riayet ederek abdest almaktır. Bu bazen daha kısa , bazen daha uzun bir zaman alabilir. Bir diğer önemli nokta da, abdest alıp biraz sonra Allah’ın huzuruna varacağını düşünmek, ona göre ruhî, kalbî ve de aklî bir hazırlık içerisine girmektir. Hz. Ali Abdest alırken, benzi atıyordu. Sorduklarında ise, “Şimdi artık Allah’ın huzuruna varacağını…” söylüyordu. Sırada bekleyen varsa “abdest tastamam, ama kuş gibi hafif olmalıdır” Namaz ise mümkün oldukça, “hep taş gibi ağır olmalı, huşu ile kılınmalıdır” Belki de o sözle bu mana kast edilmiştir.

Sorularla İslamiyet Editör

Şuara 09 Ocak 2009 03:27

Ameliyat olan birinin güsul/abdest alması?
 
Ayağı sargıda bulunun bir bayan adet bittikten sonra sargıdan dolayı abdest alamıyorsa ne yapmalı?
(Ameliyat olan kimse nasıl gusül alır? Mesh ederek gusül olur mu?
)Bir namaz vaktini geçirecek kadar gusülsüz kalmak caiz değildir Çünkü bunda namazı geçirme durumu vardır
Gusülde yıkanması gereken yerler eğer ıslanmaması gerekiyorsa bu yerler ıslak elle meshedilir eğer meshetmek de zarar veriyorsa o takdirde terkedilir
Yaralar veya sakat, hasta âzalar üzerine bağlanan bezlere sargı denir Abdest veya gusül âzaları üzerinde bu gibi bir zaruretten dolayı sargı varsa ve bu sargıyı açıp altını yıkamak da mahzurlu ise, sargının üzerine meshedilir, böylece o âzalar yıkanmış hükmünü alır
Kırık ayaklar üzerindeki alçı veya tahta veya madenî sargılar da aynı hükümdedir İlâçla örtülü yara için de durum aynıdır
Sargının tamamını meshetmek gerekmez Sargının ekser kısmının üzerinin meshedilmesi kâfi gelir
Üzerine mesih yapılan sargı için, belli bir müddet yoktur Özür hâli devam ettiği üddetçe meshe devam edilir Sargı çevresinde kalan sağlam yerler ise yıkanır
Sargıların abdestli iken sarılmış olması da gerekmez
Henüz iyileşmemiş yara üzerindeki sargı, düşer veya değiştirilirse mesh bozulmaz Yeni sargı sarılmasıyla meshin yenilenmesi gerekmez Abdestlilik hâli devam eder Sargı üzerine meshi bozan şey; üzerine sargı sarılan yara veya özrün tamamen iyileşmesidir
Eğer ameliyat ya da bir yaradan dolayı banyo yapmak zarar verecekse, sadece teyemmüm ederek ibadetlerini yerine getirir
Yara üzerine yapılan meshin müddeti ne kadardır?
Mesh bir zamanla kayıtlı değildir Abdest bozulduktan sonra yeni bir abdest alındığında sargılı bulunan kısım meshedilir Her vakit abdest almaya gerek yoktur
Kaynak: Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/101

KuM TaNeSi 09 Nisan 2009 01:01

Dişlerin düzelmesi amacıyla diş teli takıldığında, abdest alırken telin bulunduğu kıs
 
Dişlerin düzelmesi amacıyla diş teli takıldığında, abdest alırken telin bulunduğu kısımlara su değemiyor Bu durumda abdest kabul olur mu? Maliki mezhebine göre mi abdest alınmalıdır?


Bu konuda dindar ve uzman bir diş hekiminin tedavi amaçlı olarak bu konuda vereceği karara göre hareket edebilirsiniz

Uzman ve dindar bir diş doktoru veya psikolog bunu yapmanızın gerekli olduğuna karar vermesiyle dişlerinizi bu şekilde tedavi ettirmeniz caiz olur Sıhhi ve psikolojik bir rahatsızlık olmadığında sadece estetik amaçlı dişleri düzelttirmek caiz olmaz

Abdestte ağzı yıkamak sünnet olduğu için abdeste zaten mani değildir Gusülde ağzı yıkamak farzdır Bu sebeple tedavi amaçlı olursa gusle mani olmaz Başka mezhebleri taklit etmeye gerek yoktur
SİE

KuM TaNeSi 09 Nisan 2009 11:32

Makyajlı Yüzle Abdest Alınabilir Mi?
 
“Ben, çok bilinen büyük bir kuruluşta sekreterim Mesleğim gereği el, yüz bakımı çok önem taşıyor Bunun için her zaman makyajlı olmak zorundayım Ben dindar bir insan olarak namazlarımı da kılıyorum İşyerinde makyajımı silemiyorum ve o şekilde abdest alıyorum Çevremdeki arkadaşlar, aldığım abdestin olmadığına hükmediyorlar Bu doğru mu, doğruysa ben vaktinde nasıl namaz kılacağım?”
Çalışan bir bayan olarak, iş yerinizde bile vaktinde namaz kılma gayretiniz takdire şayandır Allah gayretinizi artırsın, işinizi kolay kılsın (amin)

Makyajlı yüze değinmeden evvel namaz abdestinin olmazsa olmaz şartlarından bahsetmek gerekir

Abdestin dört farzından olan yüz ve ellerin dirseklerle beraber su ile bir defa yıkanması şarttır Başka bir deyişle söz konusu uzuvlar, sınırları dahilinde kuru bir yer kalmadan ıslanmalıdır

Örneğin; yüz sınırları içinde (kaş, kirpik, sakal başı, yanak, dudak, burun) kalan bölgede suyun temasını engelleyen; suda erimeyen ağır bir makyajın varlığı abdestin sıhhatini engeller

Bundan dolayı yüze yapılan makyajda kullanılan ürünlerin suda eriyen (su bazlı) türden olmasına çok dikkat etmek gerekir Çünkü suya dayanıksız olan ürünler, altına su geçirir Aksi takdirde yüzdeki süs ürünleri kaplayıcı olduğundan cildin ıslanmasına izin vermeyeceğinden alınan abdest geçersiz olacaktır Abdest azalarının tamamen ıslanması gerektiğine delil olarak gösterilen hadislerden biri şöyledir:

İmam Ahmed ve Müslim Ömer b Hattab (ra) rivayet ediyor:

“Bir adam abdest aldı ve ayağında bir tırnak yeri kadar kuru kısım bıraktı Peygamber (sas) onu gördü ve dedi ki; ‘Dön ve abdestini güzelce al’ Döndü sonra da namaz kıldı”

Hadisten de anlaşılacağı üzere abdest alırken dikkat etmemiz isteniyor Ancak abdest azalarının herhangi birinde suyun değmesini engelleyen yara vb gibi dinen kabul edilen bir zaruret hali söz konusu ise o zaman bu bölge ıslak el ile meshedilir Eğer sağlık açısından mesh de edilemezse; o vakit uzuv tamamen atlanıp kuru bırakılır

İslâmiyet’i tam bir samimiyetle; edinilebilen doğru bilginin ışığında, tam bir saflık ve durulukla beslenen ‘istem’le kulluk yaşamak Müslüman’ın esas görevidir Bu noktada Hz Peygamberimiz’in, İmam Ahmed, Müslim, Neseî ve İbni Mace’nin Ebu Hureyre’den sahih olarak rivayet ettiği şu hadisi çok güzel açıklayıcı bir şekilde son noktayı koymaktadır:

“Size bir şey emrettim mi ondan gücünüz yettiği kadarını yapın”

JALE ŞİMŞEK, DİN HİZMETLERİ UZMANI

KuM TaNeSi 09 Nisan 2009 15:45

Abdest, teyemmüm ve gusl olmazsa, bunları almak için imkan olmazsa, namaz kılmak caiz
 
Abdest, teyemmüm ve gusl olmazsa, bunları almak için imkan olmazsa, namaz kılmak caiz midir?


Her ne olursa olsun namazın şartlarından birisi olmasa bile namazın terk edilmesi caiz değildir Örneğin avret yerlerini örtecek kadar bir elbisesi olmayan bile namazını kılar

Buna göre abdest, teyemmüm ya da gusül alma imkanını bulamayan bir kimse de namazlarını kılması gerekir İmkan bulur bulmaz gerekli temizliğini yapar
SİE

Emekdar Üye 10 Nisan 2009 07:30

Abdest alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye
 
Abdest Alırken Şüphe Duyarsanız

Abdest alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, tekrar tekrar abdest alınız bu vehimdir, şeytandandır deyiniz Onun şerrinden korunmak için Eûzü okuyunuz, Allah'a sığınınız ve ayetü'l Kürsi'yi okuyunuz Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız ve içinizden gelen sese "Abdestim abdesttir Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek gerekir (1)


Abdestsizlik konusunda asla vesveseye itibar etmeyin Kesin abdestsiz olduğunuzu bilmedikten sonra abdest almanıza gerek olmadığını da bilin (14)

Alıntı

Emekdar Üye 10 Nisan 2009 07:40

Ortam abdest almaya müsait değilse ne yapılabilir?
 
Abdest yerine teyemmüm


Alıntı:




Ben ingilterede yaşamaktayım ve okuyorum bütün gun okulda oldugum icin namazi okulda kilmam gerekiyor yanliz abdest almam cok zor daha dogrusu lavabolar abdest almaya hic musait degil acaba bana onereceginiz bisey olabilirmi sizce ne yapmaliyim?


Öncelikle abdestin farzlarını da olsa su kullanarak abdest almanızı tavsiye ederizOkula gelmeden abdest alınıp abdestli bulunmaya çalışılabilir Suyu kullanmak mümkün olmazsa temiz bir toprak veya duvara teyemmüm ederek namazlar kılınabilir

Kast etmek, yönelmek manasına gelen teyemmüm, şeriat dilinde su bulunmadığı veya bulunsa da kullanma gücü olmadığı zaman, temiz toprak cinsinden bir şeyle hadesi (abdest almak veya gusl gerektiren hal) gidermek amacıyla yapılan hareketleri dile getirir

Teyemmüm kitap ve sünnet ile sabittir Kur'an-ı Kerim'de "Su bulamazsanız temiz yere teyemmüm ediniz" (el-Maide, 5/6) ayeti su bulunmadığı durumlarda teyemmümü öngörür Yer bana mescid ve temizleyici kılındı Binaenaleyh kime namaz vakti gelirse, namazını kılsın" (Ahmed b Hanbel) hadisi de yer cinsinden bir şeyle teyemmüm caiz olduğuna delalet eder (Ahmed Davudoğlu, Selâmet Yolları, I, 154)

Teyemmüm, Hicretin beşinci yılında meşrû kılındı O sene şaban ayının ilk günlerinde, Huzaa kabilesinin bir oymağı olan Benî Mustalık gazasında Hz Peygamber ile bin kadar İslâm askeri, susuz bir yerde gecelediler Sabah namazını kılmak için abdest alacak su bulamadılar Sabaha yakın Mâide suresinin "Temiz yere teyemmüm ediniz" mealindeki altıncı ayeti nazil oldu Bu suretle, teyemmümle namaz kılmalarına izin verildi, teyemmüm ederek sabah namazını kıldılar

Teyemmümü gerektiren haller

1- Su, temizlenecek kimsenin bulunduğu yerden en az dört bin adım, yani üç kilometre uzakta bulunursa,

2- Suyun kullanılması durumunda hastalanma, hastalığın artması veya uzaması gibi tehlike mevcutsa,

3- Yakında bulunan suyu elde etme hususunda nefse, mala, ırz ve namusa tehlike gelme hali varsa,

4- Elde bulunan su, abdest veya gusle yetmeyecekse,

5- Suyun kullanılması halinde kendisinin, arkadaşının veya hayvanının susuzluktan helak olacağına kanaat getirilirse,

6- Kuyudan su çekmek için ip veya kova bulunmazsa,

7- Bulunan su ile abdest alındığı veya gusul edildiği takdirde bayram veya cenaze namazlarını tamamen geçirme ihtimali varsa,

Teyemmüm nasıl yapılır

l-Besmele çekilip, temizlenmek için niyet edilir

2- İki el, parmakları açık durumda, bir toprağa veya toprak cinsinden biryere vurulup ileri geri çekilir

3- Eğer eller fazla tozlanmışsa, yan yana getirilerek hafifçe birbirine vurulur, tozlar silkildikten sonra, bunlarla yüz mesh edilir

4- Eller tekrar temiz bir yere vurulur, toz tutarlarsa yine silkilir, daha sonra sol elin baş parmağı ayrılır diğer parmakların iç tarafıyla sağ elin dış tarafı parmak uçlarından başlanarak dirseğe kadar meshedilir; sonra sağ elin baş parmağı ayrılır, diğer parmakların iç tarafıyla sol elin dış taraf parmak uçlarından başlanarak dirseğe kadar mesh edilir

Teyemmümün farzları

Niyet ve elleri toprağa vurup yüzü ve kolları mesh etmek farzdır

Teyemmümün sahih olmasının şartları

1- Niyet Eli toprağa vururken temizlenmeye ya da namaz tilavet secdesi ve cenaze namazı gibi bir ibadete niyet etmek

2- Teyemmümü gerektiren bir özürün bulunması

3- Teyemmüm edilen maddenin temiz bir toprak ya da taş, kum, kerpiç gibi toprak cinsinden bir şey olması

4- Yüzü ve kolları kaplarcasına meshetmek

5- Meshi elin hepsi veya çoğuyla yapmak

6- Eli toprağa ya da toprak cinsinden bir şeye iki kere vurmak

7- Teyemmüm edecek kimse kadın ise, abdest almaya ve gusul yapmaya engel olan hayız ve nifas gibi bir hâli bulunmaması

8- Meshedilecek uzuvlarda meshe engel bir şey varsa, evvela onları gidermek

Teyemmümün sünnetleri

1- Önce besmele çekmek

2- Uzuvları sırayla meshetmek

3- Mesih işlemini ara vermeden yapmak

4- Elleri yere vurduktan sonra önce ileri, sonra geri hareket ettirmek

5- Parmakları açık bulundurmak

6- Eller yerden kaldırıldığında avuç içlerinde toz kalmışsa birbirine vurarak silkelemek

Teyemmümü bozan seyler

1- Abdesti bozan veya guslü gerektiren haller teyemmümu de bozar, hukümsuz bırakır Teyemmumü mübah kılan özrün ortadan kalkmasıyla da teyemmüm bozulur Meselâ su bulunmadığından veya hastalıktan dolayı yapılmış olan bir teyemmüm, su bulunduğu veya hastalık geçtiği anda bozulur

2- Teyemmüm etmiş kimse, namaz içindeyken su bulursa, namazı bozulur Abdest alıp namazı yeniden kılması gerekir

3- Bir özürden dolayı teyemmüm eden kimse, diğer bir özre tutulsa, birinci özrü son bulmasıyla teyemmümü de son bulur Diğer özrü için tekrar teyemmüm etmesi gerekir

Teyemmümle ilgili bazı meseleler

1- Bir kimsenin, suyu bulamadığından dolayı teyemmüm yapabilmesi için yerleşim bölgesi dışında olması ve yerleşim yeri ile arasında en az 4000 adım (takriben 3 km)'lik bir mesafe bulunması gerekir

2- Hastalıktan dolayı teyemmüm edecek kişi, suyun hastalığına zarar vereceğini ya da tecrübesi ile ya da doktor tavsiyesi ile bilmelidir

3- Bulunduğu yere üç kilometreden daha fazla yakında su bulunduğunu tahmin eden kişi o istikamette üç dört yüz adım yürümeli ve suyu aramalıdır

4 Bölgeyi bilen bir kimse varken, ona suyu sormadan teyemmüm edilemez Eğer edilip namaz kılınır, bilahare üç kilometreden daha kısa mesafede su bulunursa, namaz iade edilir

5- Kendisine su verileceği vaadedilen kişi hemen teyemmüm etmez, bekler

6- Gusül yerine teyemmüm eden kişi, suyu bulamadan abdesti bozulursa sadece abdest yerine teyemmümünü yeniler

7- Abdest alamayacak derecede hasta veya güçsüz olan kişi, mali gücü müsaitse kendisine abdest aldıracak birini tutar Teyemmüm edemez

8- Bir yere hapsedilip de abdest için su veya teyemmüm edecek bir madde bulamayan kimse namazı terkeder, abdest veya teyemmüm imkânı bulunca kılar

9- Abdest organlarının yarısı veya yarıdan fazlası yaralı olan kişi su olsa bile abdest almaz, teyemmüm eder Yara daha az yerinde ise sağlam yerleri yıkar yaralı yerlere mesheder

10- Namaz vakti girmeden teyemmüm edilebilir Ancak, namazın kılınması müstehap vakit çıkmadan su bulacağını ümid eden kişinin teyemmümü geciktirmesi iyidir

11- Bir teyemmüm ile birden fazla namaz kılınabilir

Şamil İA

Emekdar Üye 10 Nisan 2009 08:09

İstibra Yapılmadan Abdest Alınca Ne Olur?
 
Küçük su döktükten sonra istibranın yapılması durumu, abdestin sıhhatına mâni olan idrar sızıntısını kesmek içindir İdrarını yaptıktan hemen sonra istibra yapmadan abdest alan ve bu sırada da kendisinden idrar akıntısı gelen kimsenin aldığı abdest, haberi olmadan bozulur ve bu abdestle kılınan namaz da sahih olmaz Bu bakımdan istibra konusunda oldukça titiz davranmalıdır
Bir hadîs-i şerîfte:
"İdrardan sakınınız Çünkü kabir azâbının çoğu ondandır" buyurularak, Müslümanların, küçük su döktükten sonra temizliğe (istibraya) son derece dikkat etmeleri istenmiştir
Kadınlara istibra gerekmez Onların idrar yaptıktan sonra hemen abdest almayıp bir süre beklemeleri kâfidir
İstinca, istibranın sıhhî faydaları da vardır


Mehmet Dikmen


SAAT: 21:30

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306