Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Oruç-Ramazan (https://www.forum.medineweb.net/211-oruc-ramazan)
-   -   Manevi olarak Ramazandan zevk alamıyorsanız sebep? (https://www.forum.medineweb.net/oruc-ramazan/12898-manevi-olarak-ramazandan-zevk-alamiyorsaniz-sebep.html)

MERVE DEMİR 11 Nisan 2009 21:45

Manevi olarak Ramazandan zevk alamıyorsanız sebep?
 
Kalbimizi Tıka Basa Yemekle Doldurmak!





EFSCHUMACHER, ‘AKLI Karışıklar İçin Klavuz’unda dört varlık mertebesinden söz eder İnsan, hayvan, bitki ve maden

Bu sıralama, yukarıdan aşağıya doğru, yani değerli olandan değersiz olana doğru bir sıralamadır İnsanı diğerlerinden ayırt eden en önemli unsur, hayat, şuur ve kendisinin farkında olmaktır

Benzer bir yorumu Said Nursi’de görmekteyiz Ona göre de, dört varlık mertebesi mevcuttur: İnsan, hayvan, bitki ve cemadat(cansız mahlukat) Bu tasnifi Mesnevi-i Nuriye’nin bir çok yerinde bulmak mümkün Bu sıralamada da, varlık değeri itibariyle, yukarıdan aşağıya doğru bir sırlama sözkonusudur Yani en değerli olandan, en az değerli olana doğru bir sıralamadır

Ancak bu değerlilik, ‘nefs’, ‘şuur’ gibi kavramlar girince, derece derece birbirinden farklılaşıyor Yani, insan mertebesi en üstte, diğerleri sırasıyla aşağıya doğru bir seyir alıyor Risale-i Nur’un bir çok yerinde bu tarz bir sıralama görmekteyiz

Hutbe-i Şamiye’de ise farklı bir hususa dikkatimiz çekilmektedir Bu farklılık varlık mertebeleri itibariyle değil, sanat itibariyledir Yani yukarıdaki sıralama, bu varlık mertebelerinde bulunan farazi faillerin sanatları itibariyle yapılırsa, sıralama tersine yapılacaktır Şöyle ki:

Hutbe-i Şamiye’de , cüz-i ihtiyarinin araya girmesiyle, insan aklının bir ürünü olan bir şehir, intizamca ve sanat bakımından, bir arının ürünü olan baldan ve arılar cemaatinden aşağıdır Ve arılar cemaatinin ürünü olan bir bal peteği de, nardan geridir Demek ki, bitkiler, mesela nar tanesi, Yaratıcısını daha parlak bir şekilde gösteriyor Bir bal peteğinde ise, arıların parmağı bulunuyor gibi hissediliyor

Özetlersek, insan eseri olan bir şeyde, fiilin ardındaki gerçek fail, görünmemektedir Bu fiillerde, daha çok insan failmiş gibi görünmektedir Bunun sebebi, tembel bir insan zihninin, insanın sanatı ile Halıkın(Yaratıcının) sanatı arasındaki farkı ayırt edememesi ve Halık ile sanatı arasındaki yüzlerce perdeyi aralayamamasıdır

Bitkilerde ise, nar tanesinin, bir ağaç tarafından yapılması zihnimize daha uzak gelmekte ve daha imkansız görünmektedir

Dolayısıyle ‘bir nar tenesinin faili kimdir?’ sorusuna daha kolay bir şekilde ‘Allah!’ cevabı verebilmekteyiz Aynı soruyu bir insan eserinde, mesela ‘bu arabanın faili kim?’ sorusunu sorduğumuzda, insanın cüz-i ihtiyarisi girmekte ve Allahın sanatını gölgelemektedir Buradan, şu sonuca varmaktayız: İnsanın sanatı, Allah’ı bize göstermek bakımından, bir arının balı kadar bile değerli değildir

Bir balı da, Yaratıcıyı göstermek bakımından, bir bitkinin semeresi kadar değerli değildir Öyle ise, nebati(bitkisel) sanat, değeri itibariyle, hayvanın sanat mertebesini geride bırakmaktadır Ve Yaratıcıyı daha berrak bir şekilde göstermektedir

İnsan, diğer varlıkları tüketendir Dolayısıyla, bu tüketimin, Yaratıcının sanat eserlerine gölge yapması ihtimali mevcuttur Eğer bu tüketim, Yaratıcıyı gösteriyorsa, burada Yaratıcının sanat eserine gölge yapması söz konusu değildir Eğer, diğer varlıkları tükettiğinde, insan, bunu kendisi için yapıyorsa ve Yaratıcı adına değilse, yine değersiz bir sanat eserinden söz edebiliriz ve burada insanın yine gölge olmasından bahsedebiliriz Zira insan, kendisine ait olmayan diğer varlıkları tüketerek sahiplenmiş oluyor onların değerini hiçe düşürmüş oluyor

Yaratıcıyı gösteren bir tüketimi, insanın en önemli bir sanat eseri olarak görebiliriz Onun izniyle diğerlerini tüketmek, tükettiklerini sahiplenmeden yapılacak bir tüketim, belki de ibadetin bir parçası olabilir Belki de buna tüketim demeyip, tadına bakmak olarak da adlandırmak daha doğru olur Zira tüketim, diğer nesneleri yok ediyor ve onları tükettikten sonra, yok olan şeyin üzerinden değerlendirme yapmak oldukça zor geliyor Halbuki, Yaratıcısının izniyle diğer varlıkların ne olduğunu anlamaya çalışmak, yenebilecek şeylerin tadına bakmak ve onları veriliş gayesine uygun bir şekilde kullanmak, kendi sanat eserinde Yaratıcıya gölge olmamaktır Böyle bakıldığında, güzel bir yemek yapmak, güzel bir sanat eseri haline geliyor

İnsanın da otcul beslenme ile hayvani beslenme arasında bir mukayesesini yapmalıyız Otcul beslenmesinin hem fiziksel olarak faydalı olduğu, hem de ruhi melekeler bakımından daha faydalı olduğu tecrübe ile bilinmektedir Çok et tüketen ile çok ot tüketen arasındaki fark, bunu açıkça ortaya koymaktadır Çok et yiyenlerin çok kilo alması ve bedenen tembelleşmesi, zihni tembelleşmeyi de beraberinde getirmektedir Zihni tembelleşme, fazla düşünmeyi ve tefekkürü engellemektedir

Öte yandan, hayvani hislerin kontrol altına alınması, insanı daha fazla nebati hayat mertebesine ulaştırdığı, nebati hayat mertebesinde insanın daha çok melekuti aleme yaklaştığı, daha çok Yaratıcıyı gördüğü ve gösterdiği, dolayısıyla açlığın, insanı daha çok bitkiselleştirdiği, insanın hayvani tarafının biraz daha dizginlenebildiğini, oruçlu olan herkesin tecrübe edebileceği bir durum olarak düşünüyorum

Oruçlu iken, insanın daha fazla tefekküri aleme dalabildiğini hissetmekteyiz Fazla tokluğun ise insanı tefekkürden alıkoyduğunu, nefsin de tıpkı mide gibi şiştiğini görmekteyiz Mide nasılki fazla şiştiğinde, insanı, kabız hali gibi bir hal alıyorsa, nefsin şişmesi halinde de, manevi olarak insan kabız olmakta ve ruhu tekemmül ettirmek konusunda biraz daha tembelleşmektedir

Bazen ramazan orucunun, manevi alemimde, çok fazla inkişafa vesile olmadığını gördüğümde, kendim için bunun mide şişkinliğinden kaynaklandığını düşünüyorum Gerçekten de ramazan ayında, midenin daha çok istirahat etmesi gerektiği, vucudun ise daha çok ibadete zaman ayırması gerektiğini hep vurgularız Ancak bir çok iftar sofrasının ve sofraların israfla dolduğu bir çok sofranın, bizi orucun gerçek amacından uzaklaştırdığını görmekteyim

Bir çok iftar sofrasında, o kadar fazla menü görmekteyiz ki, bu menüler, ruhun ve kalbin dinlenmesine fırsat vermemektedir Bir iftar sofrasında, bir garson bize ‘yemeklerin sınırsız olduğunu, istediğimiz kadar bize servis yapabileceğini…’ üstüne basa basa ve müteattid defalar söylediğinde onu biraz azarlamıştım Zira iftar sofrasında, nefsimizi zaten zor gemliyoruz Bir de garsonun ‘daha fazla yemek’ ısrarları, nefsime karşı beni zor durumda bırakmaktaydı Bu durum, midelerimizi daha çok şişirmekte ve kalbimizi daha az istifadeli kılmaktaydı

Evet, nefsin ve midenin şişmesi, insan aklını ve kalbini daha az çalıştırmaktadır Daha fazla mide ile ve yiyeceklerle meşgul olan insan, diğer ulvi şeylerle meşgul olma kabiliyetin kaybediyor ‘Bir şeyde çok tavaggul(meşgul olma), diğer meselelerde gabileşmeye (ahmaklaşmaya) sebeptir Madde ile çok meşgul olmak nasıl ki, maneviyatla meşguliyete ciddi bir engeldir Aynı şekilde, maneviyatla çok meşgul olmak, insanın maddeye müptela olmasına manidir ve madde-perest olmanın önündeki en büyük engeldir

İftar sofralarında, ‘o yemek senin, bu yemek benim’ muhabbetleri yapan, yemeklerin kalitesini ince ayarlarla tartan, ve iftar sofralarının ‘zenginler sofrası’ olarak adlandırılmasına vesile olanların kulakları çınlasın!

Manevi olarak Ramazandan zevk alamıyorsanız, dikkat Lütfen!

Çözüm: Daha az yemek, daha çok tefekkür ve ibadet

Ramazan ayının, hepimizin daha şuurlu bir şekilde oruç tutmamıza ve bütün insanlığa hidayete vesile olmasını diliyorum

GÖKCEN_AZRA 14 Temmuz 2014 17:31

Cevap: Manevi olarak Ramazandan zevk alamıyorsanız sebep?
 
Alıntı:

Emekdar Üye Üyemizden Alıntı (Mesaj 60601)

Manevi olarak Ramazandan zevk alamıyorsanız, dikkat Lütfen!

Çözüm: Daha az yemek, daha çok tefekkür ve ibadet

ArO* İNŞALLAH


SAAT: 04:25

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306