Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İBADETLER.::. > İbadetler > Zekat-İnfak

Konu Kimliği: Konu Sahibi _bülbül_,Açılış Tarihi:  11 Nisan 2009 (22:28), Konuya Son Cevap : 11 Nisan 2009 (22:29). Konuya 2 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 11 Nisan 2009, 22:28   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:_bülbül_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 468
Üyelik T.: 25 Ekim 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1.210
Konular: 330
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart (Helal Kazanç Hassasiyeti) Helal Bize Yeter!

(Helal Kazanç Hassasiyeti) Helal Bize Yeter!

(Helal Kazanç Hassasiyeti) Helal Bize Yeter!

İnsanın en başta gelen vazifelerinden biri helal dairede yaşamak, helal kazanmak ve helal yolda harcamaktır Allah bizi imtihan etmek için bazı şeyleri haram, bazılarını da helal kılmıştır Fakat helal dairesini o kadar geniş tutmuştur ki, harama girmeye ne ihtiyaç, ne de mecburiyet vardır Sonra haram daireyi mayınlı bölge gibi tehlikelerle doldurmuş, helal daireyi de meyvelerle dolu güllük gülistanlık bir bahçeye döndürmüştür Birçok emir ve yasağı da sırf bizim iyiliğimiz, dünya ve ahiret mutluluğumuz için koymuştur
Rasülullah (sav) şöyle buyurdular:
"Ey insanlar! Şüphesiz ki Allah 'Tayyib'tir (temiz, güzel ve hoştur) bu yüzden güzel ve hoş olan (Tayyib) şeylerden başkasını kabul etmez Allah mü'minlere de Peygamberlere emrettiği şeyleri emretti ve şöyle buyurdu:
"Ey Rasüller! Helal olan şeylerden yeyin ve salih ameller işleyin Çünkü Ben sizin yaptıklarınızı pekala bilirim" (23 Mü'minun, 51)
Bir başka ayette de:
"Ey iman edenler! Size verdiğimiz azıkların helal ve hoş (tayyib) olanlarından yeyin" (2 Ba-kara,172)
(Rasülullah devamla) şöyle buyurdu:
"Bir kimse (Allah için) uzun bir yolculuğa çıkmıştır Saçları darma dağınık, toza toprağa bulanmış bir vaziyette ellerini semaya uzatarak: "Ya RabbüYa RabbiLdiye dua eder Halbuki yediği haram, içtiği haram, giydiği haram kısacası kendisi haramla beslenmiş olursa böylesinin duası nasıl kabul edilir?" (1)
"Mallarınızı aranızda haksız sebeplerle yemeyin Kendiniz bilip dururken, insanların mallarından bir kısmını, yalan yemin ve şehadet ile yemeniz için o malları hakimlere (reislere, yetkili idarecilere, mahkeme hakimlerine el altından) vermeyin "(2 Bakara, 188)
"Yerde sizin için geçim vasıtalan yarattık" (15 Hicr, 20)
"Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfundan isteyin" (62 Cuma, 10)
Bu ayetler bize helal ve temiz nzıklan kullanmamızı, haram yollara, haramlara başvurmamamızı, yeryüzünde bir çok helal ve geçim vasıtalarının bulunduğunu, yeryüzüne dağılıp Allah'ın lütfundan bunları istememizi emretmektedir
Haramlardan kaçınmak gibi helal kazanç sağlamak da farz bir emirdir Hadis-i şeriflerde şöyle buyurulmuştur:
"En faziletli amel helal kazançtır" (2)
"En temiz ve üstün kazanç, kişinin el emeği ve her türlü dürüst alış-verişten kazandığıdır" (3)
"Helali aramak cihattır" (4)
"Helalin ne olduğunu öğrenip onu kazanmaya çalışmak her müslümana vacip (gerekli) dir" (5)
"Ey insanlar! Allah'tan korkunuz ve (dünyalığı) isteme hususunda mutedil olunuz (her türlü aşınlıktan ifrad ve tefritten sakınınız) Çünkü nzkı gecikse bile tamamını almadıkça hiçbir nefis ölmeyecektir O halde (rızık talebinde) Allah'tan korkunuz Ve (dünyalığı) istemekte mutedil olunuz Helal olanı alınız ve haram olanı terkediniz" (6)
Hadis, dünya malını ve nzkı elde ederken mutedil olmayı, yani talepte (çalışmada, istemede, kazanmada) kusur etmemeyi ve aşın hırsa da ka-pılmamayı, bunu meşru ve helal yoldan kazanmaya çalışmayı emretmektedir
Yüce Kitabımız'da Allah Teala' nın faizi batıracağı, sadakalan arttıracağı (2 Bakara, 276) bildirilmiştir Hadis-i şerifte ise ancak helal maldan verilen sadakaların kabul edileceği ve değerlendirileceği, haramlann kabul edilmeyeceği şöyle ifade edilmiştir: "Kim helal kazancından bir hurma kadar sadaka verirse, -ki, Allah,helalden başkasını kabul etmez- Allah o sadakayı kabul eder Sonra onu dağ gibi oluncaya kadar herhangi birinizin tayını büyüttüğü gibi, sahibi adına ihtimamla büyütür" (7)
"Canım kudret elinde olan (Allah)'a yemin ederim ki, haram yoldan mal kazandıktan sonra kişinin onu harcamasının kendisine hiç bir hayrı ve bereketi yoktur, verdiği sadaka kabul edilmez O maldan geriye kalan da onun ancak cehennemdeki azığı olur Allah kötülüğü kötülükle yok etmez (aksine) kötülüğü iyilikle yok eder Pisliği pislikle gidermez" (8)
"Helal (rızık) aramak dini yükümlülüklerden bir farzdır" (9)
"Şüphesiz Allah Teala, helal nzık arama yolunda kulunu yorgun düşmüş görmekten hoşlanır" (10)
Ayeti kerimede de şöyle buyrulmuştur:
"Ey iman edenler! Allah'ın size helal kıldığı iyi ve temiz şeyleri (siz kendinize) haram kılmayın ve sının aşmayın Allah sının aşanlan sevmez Allah'ın size vermiş olduğu helal ve temiz olarak verdiği nzıklardan yeyin ve kendisine iman etmiş olduğunuz Allah'tan korkun" (5 Maide, 87-88)
HzPeygamber şöyle uyarmıştır: "Öyle bir zaman gelecektir ki, kişi malını helalden mi haramdan mı elde ettiğini önemsemeyecek" (11)
Esas mesele para kazanmak değil, helal kazanmak olmalıdır Haramda hayır yoktur, bereket yoktur İbrahim Ethem Hzleri: "Midelerine girenlerin helal mi, haram mı olduğunu araştıranlar iman bakımından yükselirler Kazançlannın helalliğini düşünmeden dünyalık peşinde koşanlar ise önce mide fesadına uğrarlar, sonra da huzurları kaçar, manen yükselemez, alçalırlar Ne ibadetle-rinin,ne de yaptıkları iyiliklerin zevkine varabilirler" Abdullah bin Ömer (ra) : "Namaz kılmaktan yay gibi, oruç tutmaktan çivi gibi olsanız da haram ve şüpheli şeylerden kaçınmazsanız, Allah o ibadetleri kabul etmez" demiştir
Sehl (ra): "Haram lokma yiyenin azalan - bilsin bilmesin, istesin istemesin- isyan eder ve yediği helal olan kimsenin de azalan kendisine itaat eder ve hayırlı işleri yapmaya muvaffak olur" demiştir
Hz Ebu Bekir (ra) kölesinin getirdiği bir sütten içti ve hemen kölesine dönerek: "Bunu nereden aldın?" diye sordu Köle: "Kehanette bulundum, yani gaybden bazı haberler verdim de ücret olarak bu sütü aldım" dedi Bunun üzerine Ebu Bekir (ra), içtiği sütü midesinden çıkarmak için boğazına parmak saldı ve boğulacak şekilde istifra ederek, çıkarmaya çalıştı, sonra da: "Allah'ım, midemde kalıp damarlanma karışan kısmından sana sığınınm" dedi (12)
Cahız, helal kazancın muhakkak helale harcandığını, kötü kazançlann kötü şeylere kaydığını, temiz kazançlann da temize yöneldiğini ifade ettikten sonra Hasan Basri'nin bir sözüne yer verir Hasan Basri der ki: "Bir adamın servetinin nereden geldiğini öğrenmek istiyorsanız, nereye harcadığına bakınız Çünkü kötü kazançlar israfa harcanır" (13)
Haramlar, Allah Teala ile kullarının arasına girer ve dualarının kabulünü önler, engel olur Bunun için Allah Teala, önce helal yemeyi emretmekte, arkasından da salih amelleri işlemeyi emretmektedir (23 Mü'minun, 51)
Hz Peygamber şöyle buyurarak uyarmıştır: "Besleneceğin şeyleri helal ve temiz yap ki, duaların kabul olunsun" (14)
"Bedenine haram gıda giren bir kimsenin duasını kırk gün müddetle bârigâh-ı uluhiyyete ulaşmayacağı" yolundaki bir hüküm tevatüren zamanımıza kadar gelmiştir Bunun sebebi, vücuda giren bir lokmanın tamamen tasfiyesinin biyolojik olarak kırk günde gerçekleşebilmesi keyfiyetidir
Müfessir Merhum Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır'ın: "İsm-i Azam duası, 'helal lokma'dır" tarzında bir beyanı olduğu söylenir Yani ibadet ve duaların makbuliyeti yenilen lokmaların manevi durumuyla da yakından alakalıdır Zira helal lokma vücutta kulluk enerjisini meydana getirir İnsanların isyanının sebebini haram lokmada aramak gerekir Çünkü haram lokmayla beslenen bir vücudun ibadete meyilli olması mümkün değildirHaramla beslenen bir vücut, ibadetlere değil, şehvete meyillidir Haramla beslenenler şehvet tüccarıdır
Şeytan haram yiyenlerin dostudur onların, yoldaşları şeytandır Şeytan onları gaflete, günaha sevkeder, ibadetlerden uzaklaştırır HzMevla-na'nın diliyle15)
"Bilgi de hikmet de helal lokmadan doğar; aşk da, merhamet de helal lokmadan meydana gelir Bir lokmadan haset, hile doğarsa, bilgisizlik, gaflet meydana gelirse sen o lokmanın haram olduğunu bil Hiç buğdayını ektin de arpa çıktığını gördün mü?"
İbrahim bin Edhem'de şöyle demiştir: "Kemale erenler, ancak midelerini gireni kontrol etmekle kemale erebilmişlerdir"
"Kişinin dindarlığı ekmeğinin helalliği nispe-tindedir" (Süfyan-i Sevri)
Gönül ehli: yerken ağzınıza girene, konuşurken ağzınızdan çıkana dikkat edin! tavsiyesini yapmışlardır
Öyleyse hem helal kazanmalı, helal yemeli, hem de helal yolda harcamalıdır Zira Rasülullah (sav) hadislerinde helal yemeyi, cennete girmenin şartları arasında saymış (16), helalden kazanan kimseyi müjdelemiştir (17) Buna karşılık, vücudu haramla beslenen kimsenin cehenneme layık olduğunu (18), böylelerinin dualarının ve amellerinin kabul edilmeyeceğini bildirmiştir
--------------------------------------------------------------------------------
1- Müslim, Zekat, 65; Tirmizi, Tefsir, 3 (37); Darimi, Rikak, 9; Ahmed, MUs-ned, 2/328
2- Milnavi, Feyzul-Kadir, 2/26
3- Ahmed, age, 2/334,357; Münavi, age, 1/547
4- MUnavi, age, 4/270; Zebidi İthafus-Sadetil-Mtittegin, 1/131, 4/137; Aclu-ni, Keşfül-Hafa, 2/162
5- Heysemi, Mecmauz-Zevaid, 10/291; Zebidi, age, 1/131,4/37,6/46; Münzi-ri, Et-Terğib vet-Terhib, 2/546
6-lbniMace,Tıcarat,3;Hakim,Müstedrek,2/4
7- Buhari, Zekat, 8, Tevhid, 23; Müslim, Zekat, 63,64; Tirmizi, Zekat, 28; Ne-sai, Zekat, 48; lbni Mace, Zekat, 28
8- Ahmed, age, 1/387
9- Taberani, Mu'cemul-Kebir, 10/90; Zebidi, age, 1/131; Acluni, age,2/59,162
10-Zebidi, age, 5/415
11- Buhari, Ticaret, 58; Nesai, Zekat, 64; MUnavi, age, 9/346
12- Gazali, İhya, 2/238-240
13- Yeniçeri, Celal, İslam İktisadının Esasları, 205
14- MünziriEt-Terğib vet-Terhib,2-547Tecrid-i Sarih,6/357
15- Tahirul-Mevlevi, Şerhi Mesnevi,3/832-834
16- Hakim, age, 4/104; Tirmizi, Zühd, 47
17- Heysemi, age, 10/229
18- Müslim, Taharet, 1; İbni Mace, Taharet, 5; Ahmed, age, 5/342-343
Halil Atalay
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi _bülbül_ 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Adem olmaktır tek hevesim Şiirler ve Şairler kurtmehmet 3 2460 22 Mayıs 2010 10:27
Dostlarımız........ Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler su damlası 4 2189 09 Mayıs 2010 09:35
İsmailce kurban olabilmek Hacc-Umre-Kurban kurtmehmet 3 2943 21 Kasım 2009 19:58
Ömür seccadesini gönül dergahına serenlere...... Makale ve Köşe Yazıları _bülbül_ 2 2205 12 Kasım 2009 20:52
çarpık çağ..... Şiirler ve Şairler _bülbül_ 2 1932 12 Kasım 2009 20:43

Alt 11 Nisan 2009, 22:29   Mesaj No:2
Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:_bülbül_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 468
Üyelik T.: 25 Ekim 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1.210
Konular: 330
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart RE: (Helal Kazanç Hassasiyeti) Helal Bize Yeter!

Helalin Hesabı Haramın Azabı Var!

Abdurrahman İbni Avf (ra) anlatır: Rasülullah (sav) şöyle buyurdular:
"Allah'ın lanetine uğrayan şeytan, mal sahipleri (zenginler) hakkında şöyle seslenir: (Allah'tan ve ibadetlerden gafil) mal sahibi mutlaka şu üç zararın biriyle benden kurtulamaz Sabah ve akşam yanına gider, ona vesvese veririm
a- Haram yoldan kazanmasını (helal olmayanı almasını) sağlamaya çalışırım
b- Meşru olmayan kötü yollara harcamasını sağlarım
c- Ve ona malı öyle sevdiririm ki, hakkıyla; yerli yerince harcayamaz
Zekat, sadaka veremez, hayır yollara harcayamaz (19)
Cenab-ı Hakk'ın bir ismi de Rezzak'tır Rez-zakbol bol rızık veren anlamına gelir "Şüphesiz ki, Allah bizzat rızkı veren kuvvet ve kudret sahibidir" (51 Zariyat, 58)
"Yeryüzünde hiçbir canlı yoktur ki, rızkı Allah'a ait olmasın" (11 Hud, 6)
Eskiden işyerlerinde çokça asılan levhalardan biriside 'Rızkı veren Allah'tır' anlamına gelen 'Er-rızku Alellah'ibaresiydi Bu gerçek ruhlara, kalplere hükmettiği içindir ki, mü'minler helal rızık talebinde bulunurlar, çocuklarına haram lokma yedirmedikleriyle iftihar ederlerdi
Birçok ayet ve hadislerde temiz ve helal rızka teşvikler yapılmaktadır Buna rağmen sanki aç kalacakmışçasına nice insan haram yola sapabil-mektedir İnsan asli görevlerini unutmadan, rızkını temin için meşru dairenin dışına taşmadan çalışmalıdır Çünkü ekmek için ekmek gerek, ateş için çakmak gerek, durmadan kıpırdamamız, çalışmamız gerekir Çalışırız, zengin olursak şükreder zekatla, sadakayla, hayır yoluna dağıtır, harcarız Fakir olursak sabreder, şükreder, kimseye yük olmamaya devam ederiz Kimse gönül rızasıyla fakir olmak istemez Ama olunuyor, çalışıyor, çabalıyor ve yine fakir kalıyor
Rabbimiz bunun hikmetini: "Onların dünya hayatındaki geçimlerini Biz taksim ettik Birbirlerine iş gördürsünler diye bir kısmını diğerlerinin üzerine derecelerle üstün kıldık" buyurarak haber veriyor (43 Zuhruf, 32)
"Her akıl bir olsa, koyuna çoban bulunmazdı" diye bir atasözümüz var İnsanlık ailesinin, terziye, marangoza, ustaya, doktora, hocaya ihtiyacı var Akıllar, zevkler, kuvvetler denk olsaydı herkes aynı şeyi yapar ve dünya çekilmez olurdu
Çalışmaya devam edelim Rabbimizin taksimine razı olalım Yine çalışalım Çünkü helal mal kazanmak için çalışmak, bir mü'min için ibadettir Bülbülün, kartalın, karıncanın, filin, hamsinin, balinanın vücutlarına uygun olarak rızıklarını taksim eden Rabbimiz bütün insanlığa yetecek rızkı da yaratmaktadır (20)
Şeytan da Boş Durmuyor!
İnsan yaşamak için rızka muhtaçtır Fakat o nereden, kimden ve nasıl geldiğine bakmaksızın her önüne geleni alamaz, kullanamaz, yiyemez Kur'an-ı Kerim'de, "Allah'ın size helal ettiği o temiz ve güzel şeyleri kendinize haram kılmayın Haddi aşmayın; çünkü Allah haddi aşanları sevmez" (5 Maide, 87) ayetiyle mü'minler ikaz edilmişlerdir
Eğer Allah'ın çizdiği sınır ile yetinmeyip bu sının daha daraltmaya çalışmak ayet ve hadisler ile 'haddi aşmak' şeklinde vasıflandırılırsa, Allah'ın çizdiği sının hiç tanımadan başıboş bir şekilde hareket etmek, elbette ondan çok daha büyük bir hadbilmezlik, hadsizlik olur Bunun cezası ise, dünyada ferdin ve toplumun huzursuzluğu, ahi-rette de cehennem azabıdır
Helal dairedeki rızkıyla yetinmeyip harama kaçan bir kimse, şeytana uymuş olur Her harama giriş,her farzı terkediş, şeytana uymaktır İslam'ı yaşamayan şeytana uymuş demektir
Halbuki şeytan haramlan hoş gösterir, günahları süsler (7 A'raf, 16-17) İzahına çalıştığımız hadiste de belirtildiği gibi, Şeytan öncelikle insanların haram yoldan kazanmasını sağlamaya, haram işletmeye çalışır Harama sevkedemezse, kazancı meşru olmayan kötü yollarda harcamaya sevkeder İsraf ettirir, çünkü israf edenler, şeytan-lann kardeşleridir (17 İsra,27) Gereksiz yerlerde harcatır, lükse, İslam'a uygun olmayan yerlerde harcama yaptırır Zengin olmak, israf hakkını doğurmaz İsraf hem kişilere ve hem de ülkelere göre değişen bir şeydir Dikkatli olunmalıdır
Şeytan, fakirlikle korkutur, Çirkin şeyleri emreder (2 Bakara, 268) İnsanların mallanna ortak olmaya ve onlan haram yollardan mal kazanmaya ve biriktirmeye, haram yollara harcamaya, israfa teşvik eder (17 İsra, 64) Hadisi şerifte şöyle buyurulur: "Ey tüccarlar! Şeytan ve günah alışverişte hazır bulunur, alış-verişe katılırlar Alışverişinize sadaka kanştınn (21)
Besmelesiz, İslamsız her işe şeytan kanşır ve bulaşır Kendisi pis olan şeytanın amelleri de pistir Onun için tedbirli bulunmalı, şeytana, şeytan-laşanlara kanmamalıdır ;
Neler yapılmalıdır? İbretler - Dersler:
1) İslam'da her hak ve imkan, bir sorumluluk ve görevin karşılığıdır Hem helal kazanmalı, hem helal yolda harcamalıdır Zira kişi, servetini nereden ve nasıl kazandığından sorguya çekileceği gibi, nereye harcadığından da hesaba çekilecektir (20)
2) Müslüman her hususta olduğu gibi iktisadi faaliyetlerde de inancının, dininin gereklerini göz önünde bulundurmalıdır Haram-helal konusunda dikkatli olmalı, şüpheli şeyleri terk etmelidir Zira şüpheli şeyleri terk eden dinini,ırzmı ve hassasiyetini korumuş olur (22)
3) Müslüman yaptığı işte mesleki ehliyete ve bilgiye sahip olmalıdır, işini bilerek yapmalıdır Helal rızık için çalışmak ibadettir, cihattır
4) İşçi ve işveren haklarını gözetmelidir
5) Harcama ve tüketimde israftan kaçınmalıdır
6) Zekat, infak, sadaka gibi görevlerini yapmalı, infak etmeli, cömert davranmalıdır
7) İslam'ı yaşamayan, İslam'a uymayan, şeytana uymuş demektir
İslam'a tam inanıp uyanlar, Rablerine güvenip ihlaslı olanlar üzerinde şeytanın bir tesiri yoktur (23) Allah'a kul ve asker olan kurtulur Haram yıkım sebebidir Evet; helalin hesabı, haramın azabı vardır
--------------------------------------------------------------------------------
19- Taberani, Mu'cemül-Kebir, 1/136; MUnziri, Et-Terğib vet-Terhib, 4/182; Heysemi, Mec-mauz-Zevaid, 10/245
20- Toptaş Mahmut, El-Esmaül-Hüsna şerhi, 59 21-Tirmizi, Büyü, 4
22- Tirmizi, Kıyamet, 1; Münziri, Et-Terğib vet Terhib, 1/125
23- Buhari, tman, 39, Büyü, 2; Müslim, Musâkât, 107; Ebu Davud, Büyû, 3; Tirmizi, Büyü, 1; Nesai, Büyû, 2, Eşribe, 50; lbni Mace, Fıten, 14; Darimi, BUyû, 1; Ahmed, Müsned, 4/267,270,271,275
Halil Atalay
Alıntı ile Cevapla
Alt 11 Nisan 2009, 22:29   Mesaj No:3
Medineweb Emekdarı
Avatar Otomotik
Durumu:_bülbül_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 468
Üyelik T.: 25 Ekim 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1.210
Konular: 330
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart RE: (Helal Kazanç Hassasiyeti) Helal Bize Yeter!

Hırs Duygusu Ve Dünya Hayatı

İnsanda bir takım duygular vardır ki, bu duygular iyiye de kullanılabilir, kötüye de Bunlardan birisi hırstır
Hırs: Tama, aç gözlülük, aşın tutku, sonu gelmeyen istek gibi manalara gelir(24)
Eğer insan bu duyguya kapılırsa mal, mülk, makam, mevki hırsı öylesine kendini sarar ve kaplar ki, Peygamberimizin ifadesiyle:
"Kişiden mal hırsının, şeref ve mevkiye düşkünlüğünün dinine yaptığı zarar, iki aç kurdun sürüye yaptığı zarardan daha büyük olur" (25)
Halbuki bu duygu insana, iyilik yolunda, hayır için ve hak yolunda kullanmak için verilmiştir İmanda, İslam'da ve hakta sebat için insana bu duygu verilmiştir Bilhassa ebedi hayatımızı alakadar eden hususlarda hırsa büyük iş düşer, kişi gevşemeden, ümitsizliğe karamsarlığa, bedbinliğe, bıkkınlığa düşmeden yoluna devam eder Dünyalık şeyler hususunda da hırslılık önemlidir Çünkü bu duygu sayesinde insanlar, pek çok işlere imza atarlar, pek önemli hadiseleri aşarlar ve zorluklan, sıkıntılan, dar boğazlan bu hırsla geçerler ve selamete ererler Tabii ki bu, bize verilen hırs duygusu iyi yolda kullanılabildiği zamandır Ya değilse kötüye alet edilirse, yanlış anlaşılırsa işte o zaman insanın başına dert olur, hem dünyasını hem de ahiretini tehlikeye düşürebilir
İnsan ibadetler hususunda çok hırslı olmalı, asla tavize yanaşmamalıdır Peygamberimiz (sav): "İnsanlann üzerine öyle bir zaman gelecek ki, onların içinde dini (nin icaplarını yerine getirme) üzerinde tahammül gösteren, avucunun içinde ateş parçası tutan gibidir" buyurur (27)
Ebu'd Derda'nın (ra) rivayet ettiği bir hadisi şerifte de dini hususlar için sabır ve tahammül etmenin gerekliliği şu şekilde ortaya konulur:
"Paramparça edilsen ve (ateşte) yakılsan bile! Allah'a hiçbir şeyi ortak etme Ve hiçbir farz namazı bile bile bırakma Çünkü kim bir farz namazı kasıtlı olarak bırakırsa zimmet (yani ilahi teminat) kendisinden uzaklaşmış olur İçki de içme, çünkü içki her şerrin anahtarıdır" (28)
İşte Allah yolunda hırslı, sabırlı, sebatlı ve kararlı olmanın gereğini ortaya koyan bir ikaz
Acaba bu duygumuz hep böyle güzel, hep böyle olumlu mu kullanılıyor? "Bununla beraber Allah kullarına rızkı bol bol seriverse, arzda azar ve taşkınlık ederlerdi Velâkin Allah dlediği kadar bir miktar ile indiriyor" (42 Şura, 27)
Bu duygu, dünyalık, makam, mevki elde etmeye yönelik olursa, işte o zaman tehlike sinyalleri vermektedir Hani Peygamberimizin (sav) buyurduğu şekliyle: "Dünya sevgisi her çeşit hatalı davranışların başıdır Bir şeye olan sevgin seni kör ve sağır yapar" (29) "İnsanoğlu ne kadar yaş-lansa da, madde hırsı içinde canlı kalır" (30)
Bu hırs duygusu, madde sevgisi doyuma ermeyecek bir mahiyettedir: "İnsanoğlu iki vadi dolusu altına kavuşsa bir üçüncüyü arayacaktır Hatta dünya dahi verilse "Yeter" demeyecektir, onun; gözünü ancak toprak doyuracaktır (31)
Peki öyleyse dünya nedir? Bütün hataların başı olan dünya sevgisi nasıl anlaşılmalıdır? Hem dünyanın içinde yaşayıp hem de bu sevgiden uzak kalmak ne demektir?
İslam mütefekkirleri dünyayı, kınanan, yerilen dünyayı şöyle tarif ediyorlar:
Hz Mevlana: Dünya nedir? Dünya ne kumaş, ne para, ne kadındır Dünya insanı Allah'tan gafil bırakan şeydir, diyor Yani, denizde geminin yüzmesi gibi kulun dünya nimetleri içinde bulunduğu halde onların sevgisini gönlüne yerleştirme-mesidir Çünkü gemi suyun içinde yüzer, fakat su geminin içine girecek olursa gemi batar Kulun eşyaya, servete sahip olması gerekir, servet ve eşyanın kula hizmetçi olması icab eder Çünkü bunlar, insanın hizmetine verilmiş şeylerdir Kişinin kendi hizmetçilerinin hizmetçisi ve kölesi haline gelmesi ne kadar gülünçtür?
Abdulkadir Geylani Hazretleri: "Dünyayı kalbinden çıkar, onu elinde tut veya cebine koy; zira o haliyle dünya sana zarar vermez" diyor
Dünyanın şerli, zararlı, çirkin, menfur, değersiz ve tahkire layık yönü; insanın, dünyanın, dünyalıkların, eşyaların kulu-kölesi haline gelmesidir Övülen, sevilen ve tasvib edilen yanı ise; kişinin dünya hayatını ve malını bir fırsat bilerek, Allah yolunda çalışması, Allah için harcaması, kendi ahireti için hazırlık yapması ve geçici şeylere al-danmamasıdır Dünyayı kalben değil, kesben sevmelidir Dünyayı kesben değil, kalben terketmeli-dir
Çünkü ahirette bu dünyada kazanılmaktadır "Dünya ahiretin tarlasıdır" (32) İstenilen, Allah'ın rızası için yarışların yapıldığı, hayırlı ve sa-lih işlerin yapıldığı dünyadır Hadis-i şeriflere göre istenilmeyen, bütün hataların başı, belaların sebebi, ahlaksızlığın kaynağı, ahirete zıt olan bir dünya anlayışıdır, sapıkların ve dünyaperestlerin dünyasıdır
Dünyaya müslümanlar sahip çıkmaz ve görevlerini yapmazlarsa, dünyaya Karun ruhlular sahip olur ve bozarlar İnsanlara kötü örnek olurlar Müslüman dünya için çalışır, dünyadan nasibini unutmaz, ancak dünyayı gaye haline getirmez Dünyayı ahiret hazırlığı için fırsat görür ve değerlendirir, kulluğunu gerçekleştirir Hırsını hak yolda, hak için, hakkın hakimiyeti için kullanır
--------------------------------------------------------------------------------
24- Nahl, 97; Hıcr, 40-42; Sâd, 83
25- Şemseddin Sami, Kamus-i Türki, 1/544
26-Tirmizi, Zühd, 43; Darimi, Rikak, 21; Ahmed, age, 3/456
27-Tirmizi, Fiten, 61
28- lbni Mace, Fıten, 23
30- Buhari,Rikak 5 Tirmizi,Zuhd 5
31-Buhari,Rikak 5
32-Acluni, age, 1/495
Halil Atalay
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Ya tayyip ve helal ye ya da aç kal !!! HÜDA Tıbbı Nebevi ve Alternatif Tıp 8 15Haziran 2019 01:22
Kur'an Bize Yeter muallime Videolar/Slaytlar 1 06 Kasım 2014 10:19
Helâl Yaşam FECR İslami Kavramlar 1 04 Ağustos 2013 02:02
Diyanet 'helal kazanç ve lokma' bilincini geliştirecek EyMeN&TaLhA Diyanetten Duyurular/Haberler 0 03 Temmuz 2013 11:33
helal lokma CaferTayar Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler 1 31 Mart 2008 16:32

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.