Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM DİNİ KONULAR.::. > Muhtelif Dini Konular > Soru Cevap Arşivi

Konu Kimliği: Konu Sahibi Verda_Naz,Açılış Tarihi:  18 Mart 2009 (03:03), Konuya Son Cevap : 09 Nisan 2009 (01:37). Konuya 1 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 18 Mart 2009, 03:03   Mesaj No:1
Medineweb Sadık Üyesi
Verda_Naz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Verda_Naz isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 176
Üyelik T.: 15 Eylül 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:30
Mesaj: 612
Konular: 248
Beğenildi:11
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Kur'an-ı Kerim İle İlgili Sorular

Kur'an-ı Kerim İle İlgili Sorular

Soru 1 : Kur’an’ı Kerim kaç yılda inmiş, tamamlanmıştır?
Cevap : Kur’an’ı Kerim 22 sene, 2 ay, 22 günde inmiştir.
Soru 2 : Allah(c.c.)’ın dilediği şeyleri Peygamberlerine bildirmesine ne denir?
Cevap : Vahy denir.

Soru 3 : Kur’an’ı Kerim’de bulunan, adetleri 114 tane olan müstakil bölümlerine ne denir?
Cevap : Sure ismi verilir.

Soru 4 : Kur’an’ı Azimüşşan’da bulunan sureleri meydana getiren cümlecik yada bir kaç kelimeden oluşan,
6666 adet varolan Allah kelamlarına ne ad verilir?
Cevap : Ayet denir.

Soru 5 : Kur’an’ı Kerim tek kitap olduğu gibi, tek ciltte toplanmıştır. Kur’an’ı Kerim’in sayfalarını toplayan
cilde verilen ve yalnız Kur’an’a ait olan özel isme ne denir?
Cevap : Mushaf adı verilir.

Soru 6 : Kur’an’ı Kerim ayet ayet, sure sure inerken o gün için mevcut bulunan kemik parçası veya düz,
yassı olan şeyler üzerine yazılırdı. Daha sonra tek bir kitap haline getirildi.
İşte yüce kitabımızı ilk olarak kim zamanında ve nasıl Mushaf haline getirildi?
Cevap : Hz. Ebu Bekir zamanında Zeyd b. Sabit tarafından Mushaf haline getirildi.

Soru 7 : Kur’an’ı Kerim insan gücünün imkan verdiği ölçüde anlamayı gaye edinen ve geniş şekilde açıklayan,
gerektiğinde yorumlayan eserlere ne ad verilir?
Cevap : Tefsir denir.

Soru 8 : Tefsir yapan alime ne ad verilir?
Cevap : Müfessir adı verilir.

Soru 9 : Tefsir çeşitleri kaçtır ve nelerdir?
Cevap : Tefsir çeşitleri ikidir;
a- Rivayet tefsiri : Ayet ve hadislerle açıklama yapılan tefsirlerdir.
b- Dirayet tefsiri : Ayet, hadis ve akli, felsefi, güncel yorumlarla yapılan tefsirdir.

Soru 10: Ayeti celilelerin mana ve ilahi işaretlerini, insan aklının imkanı ölçüsünde yapılan tercümelere ne ad verilir?
Cevap : Meal adı verilir.

Soru 11: Kur’an’ı Kerim Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’e nerede ve ne zaman nazil olmaya başlandı?
Cevap : Mekke yakınlarında Hira mağarasında, 610 yılı Ramazan ayında nazil olmaya başladı.

Soru 12: Allah (c.c.)’ın varlığını ve birliğini, doğmadığını ve diğer özelliklerini özlü bir
şekilde anlatan ve buna kısaca Tevhit suresi denilen surenin adı nedir?
Cevap : İhlas suresi

Soru 13: Hz. Muhammed (s.a.v.)’e Nur dağında inmeye başlayan ve 23 senede tamamlanan, Arapça olarak indirilen
ve tevatür yoluyla bize ulaşan, okunması dahi ibadet olan, dünyevi ve uhrevi tüm meseleleri bildiren,
Allah (c.c.)’ın kelamına ne ad verilir?
Cevap : Kur’an’ı Kerim denir.

Soru 14: Kur’an’ı Kerim’de bir takım ayetler vardır ki; bunlardan birini okuyan veya işiten her mükellef için secde
etmek vaciptir. Bu secdeye ne ad verilir ve Kur’an’da kaç defa zikredilmiştir?
Cevap : Tilavet secdesi denir ve Kur’an’da 14 defa zikredilmiştir.

Soru 15: Peygamber efendimiz (s.a.v.)’in 13 yıllık Mekke döneminde ve 10 yıllık Medine hayatında Kur’ân’ı Kerim’in
tamamı indirilmiştir. Mekke ve Medine yaşantısında bildirilen surelere verilen isim nedir?
Cevap : Mekke döneminde inen surelere MEKKİ, Medine döneminde inen surelere MEDENİ sure adı verilir.

Soru 16: Kur’an’ı Kerim’de hakkında en çok ayet inen kavim hangisidir?
Cevap : İsrail oğulları.

Soru 17: Kur’an’ı Kerim’deki ilk surenin ismi nedir?
Cevap : Fatiha suresi.

Soru 18: Kur’an’ı Kerim’deki son sure hangisidir?
Cevap : Nas suresi.

Soru 19: Kur’an’ı Kerim’in kalbi olarak zikredilen surenin ismi nedir?
Cevap : Ya-sin suresi.

Soru 20: Kur’an’ı Kerim’deki en uzun sure hangisidir?
Cevap : Bakara suresi.

Soru 21: Kur’an’ı Kerim’deki en kısa sure hangisidir?
Cevap : Kevser suresidir.

Soru 22: Kur’an’ı Kerim’de besmele kaç defa zikredilmiştir?
Cevap : 114 defa.

Soru 23: Kur’an’ı Kerimde ismi geçen sahabe kimdir?
Cevap : Hz. Zeyd (r.a.).

Soru 24: Hurf’u Seb’a nedir?
Cevap : Kur’an’ı Kerim’in yedi harf üzerine inmesidir.

Soru 25: Kur’an’ı Kerim’in hangi suresinin her ayetinde “ALLAH” kelimesi vardır?
Cevap : Mücadele suresi.

Soru 26: Allah (c.c.) kelimesi Kur’an’da kaç defa zikredilmiştir?
Cevap : 2697 defa.

Soru 27: Kur’an’ı Kerim’de tek ismi zikredilmiş kadın kimdir?
Cevap : Hz. Meryem.

Soru 28: Kur’an’ı Kerim’in son inen ayeti hangi surenin kaçıncı ayetidir?
Cevap : Maide suresinin 3. Ayetidir.

Soru 29: Kur’an’ı Kerim’de surelerin başında besmele vardır. Ama bir surenin başında besmele yoktur.
Hangi surenin başında besmele yoktur?
Cevap : Tövbe suresi.

Soru 30: Hangi surede besmele iki defa zikredilmiştir?
Cevap : Neml suresi.

Soru 31: Kur’an’ı Kerim’i tefsir eden alimlerimizden üç tanesinin ismini yazınız.
Cevap : Ömer Nasuhi Bilmen, Seyyit Kutup, Bursalı İsmail Hakkı, Muhammet Ali Sabuni, Mevdudi,
Mahmut Ustaosmanoğlu, Elmalılı Hamdi Yazır, Konyalı Mehmet Vehbi Efendi.

Soru 32: Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’e göre hangi sureyi okumak Kur’an’ı Kerim’in üçte birini okumaya bedeldir?
Cevap : İhlas suresi.

Soru 33: Kur’an’ı Kerim’de konuştuğundan bahsedilen böcek hangisidir?
Cevap : Karınca.

Soru 34: Kur’an’ı Kerim’i usulüne göre okumayı belirleyen kuralların tümüne ne ad verilir?
Cevap : Tecvit.

Soru 35: Sahabeler karşılaştıklarında ve ayrılacakları zaman birbirlerine devamlı olarak okudukları bir sure vardı.
İmamı Şafi hazretleri “Kur’an’dan sadece bu sure nazil olsaydı, insanlara dünya ve ahiret mutluluğu için
yeterdi.” Diyerek manasını ve önemini anlattığı bu surenin ismini ve manasını söyleyiniz.
Cevap : Asr suresi. Manası; “Asra yemin olsun ki, muhakkak insanlar hüsran içindedir (zarardadır).
Ancak iman edip salih amel işleyenler, birbirine hakkı ve sabrı tavsiye edenler bunların dışındadır.”

Soru 36: Kur’an’ı Kerim Peygamber Efendimize nerede ve ne zaman nazil olmaya başlamıştır?
Cevap : Mekke yakınlarında Hira mağarasında, 610 yılı Ramazan ayında nazil olmaya başlamıştır.

Soru 37: Ayet el Kürsi hangi surededir?
Cevap : Bakara suresinde.

Soru 38: Allah’ü Teala kimin suçsuz olduğuna dair ayet indirmiştir?
Cevap : Hz. Aişe (r.anh.).

Soru 39: Hüküm ayetleri Mekke’de mi yoksa Medine’de mi nazil olmuştur?
Cevap : Medine’de.

Soru 40: Kur’an’ı Kerim'de kaç cüz vardır?
Cevap : 30 cüz.

Soru 41: Kur’an’ı Kerim’deki en uzun ayet hangisidir?
Cevap : Bakara suresi 282. Ayetidir.

Soru 42: Kur’an’ı Kerim’in ilk okunduğu mescit hangisidir?
Cevap : Medine’de “Beni Zerik” mescidi.

Soru 43: Kur’an'ı Kerim’de “Cennet” kelimesi kaç defa zikredilmiştir?
Cevap : 66 defa.

Soru 44: Kur’an’ı Kerim’de “cehennem” kelimesi kaç defa zikredilmiştir?
Cevap : 126 defa.

Soru 45: Bakara suresinden sonra hangi sure gelir?
Cevap : Al-i İmran suresi.

Soru 46: Mekke’de Kur’an’ı Kerim’i ilk kez açıktan okuyan kimdir?
Cevap : Abdullah bin Mesut (r.a.).

Soru 47: Kur’an’ı Kerim’e göre insanlar ve cinler niçin yaratıldı?
Cevap : Yalnız Allah’a kulluk etmeleri için.

Soru 48: Kur’an’ı Kerim’de en yüce sure hangisidir?
Cevap : Fatiha suresi.

Soru 49: Kur’an’ı Kerim hangi halife zamanında “Mushaf” halinde toplandı?
Cevap : Hz. Ebu Bekir (r.a.).

Soru 50: Kur’an’ı Kerim hangi halife zamanında çoğaltılıp dağıtıldı?
Cevap : Hz. Osman (r.a.).

Soru 51: Kitap, Furkan, Mushaf, Bürhan, Hablullah, Hablülmetin, Kelamullah, Zikr, Hüda, Nur,
Şifa hangi kutsal kitabın isimleridir?
Cevap : Kur’an’ı Kerim’in.

Soru 52: “Hepiniz topyekün Allah’ın ipine sarılın, ayrı ayrı olmayın”. Ayette geçen “Allah’ın ipi” tabirinden kastedilen nedir?
Cevap : Kur’an, Kur’an hükümleri, Mesajullah.

Soru 53: Halife Hz. Ebu Bekir’in emriyle kitap haline getirilen Kur’an’ı Kerim’i toplama komisyonunun başkanı olan
sahabe kimdir?
Cevap : Hz. Zeyd bin Sabit.

Soru 54: Kur’an’ı Kerim’de din kelimesi hangi manada kullanılmıştır?
Cevap : Ceza, mükafat, hüküm, hesap.

Soru 55: Fatiha suresinde sapanlar olarak nitelendirilenler kimlerdir?
Cevap : Hıristiyanlar.

Soru 56: Hz. Ömer Rasülullah’ın arkasında namaz kılarken hangi ayet okunurken hiddete kapılarak yüksek sesle
“Ben orada olsaydım, mutlaka Firavunun boynunu vururdum” demiştir?
Cevap : Naziat suresi.

Soru 57: Peygamber Efendimiz (s.a.v.) kendisine Fussulet suresini okurken sarılıp etkilenen ve İslam’ı kabul ederim
korkusuyla, eliyle Peygamber (s.a.v.)’in ağzını kapayarak; “Aramızdaki yakınlık adına rica ederim,
daha okuma” diyen kişi kimdir?
Cevap : Utbe b. Rabia.


Soru 58: Tebuk seferine katılmadığı için Peygamberimiz (s.a.v.) ve ashabın kendisiyle (hakkında ayet nazil oluncaya kadar)
50 gün konuşmadığı sahabe kimdir?
Cevap : Kab b. Malik.

Soru 59: İfk hadisesini açığa çıkaran ayet hangisidir?
Cevap : Nur suresi ayet 11 ve 12.

Soru 60: Bildiğiniz gibi Kur’an’ı Kerim 30 cüzden müteşekkildir. Her müslümanın yatarken okuması tavsiye edilen
“Muavizeteyn” surelerinin isimleri nelerdir?
Cevap : Felak ve Nas sureleri.

Soru 61: Peygamberimiz (s.a.v.)’in genellikle yatsı namazında okuduğu sure hangisidir?
Cevap : Vettini suresi.

Soru 62: Peygamberimiz (s.a.v.)’in sıkıntı anında okuduğu sure hangisidir?
Cevap : Elemneşrah suresi.

Soru 63: Peygamberimiz (s.a.v.) kıyamet günü cennette bizzat okuyacağı sure hangisidir?
Cevap : Muhammed suresi.

Soru 64: Kıyamet günü Allah (c.c.)’ın bizzat okuyacağı sure hangisidir?
Cevap : Rahman suresi.

Soru 65: Ayeti kerimelerle iktidara yürüyüş ve gerçekleştirilmesi hangi surede ve kim örnek alınmıştır?
Cevap : Yusuf suresi ve Yusuf (a.s.) örnek alınmıştır.

Soru 66: Abdestin farz olduğunu belirten ayet hangisidir?
Cevap : Maide suresi 5 ve 6.

Soru 67: Osmanlı Devletinin son dönemlerinde yetişmiş İslam bilginlerindendir. Kadı yetiştiren Mektebi Nüvvab’ı bitirmiş,
Beyazıt medresesinde dersler vermiştir. Meşihat Dairesi’ndeki görevinin yanında Mektebi Nüvvab,
Mektebi Mülkiye, Medrese tül Vaizin ve Medrese-i Süleymaniye’de dersler vermiştir.
2. Meşrutiyetin ilanından sonra Antalya’dan mebus seçilmiş ve özellikle 2. Abdülhamid’in tahttan indirilmesiyle
ilgili hal fetvasının yazılmasında oynadığı rolle tanınmıştır. İttihat ve Terakki cemiyetinin ilim şubesinde de görev
almıştır. Cumhuriyetin ilanından sonra Ankara İstiklal Mahkemesinde de yargılanmış ve berat etmiştir.
Diyanet İşleri Başkanlığının kendisinden istediği Kur’an tefsirini Hak Dini Kur’an Dili adıyla yazmıştır.
Bu İslam alimi kimdir?
Cevap : Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır.

Soru 68: Seyyit Kutub’un tefsirinin adını söyleyiniz.
Cevap : Fizilali Kur’an.

Soru 69: Muhammed Hamdi Yazır’ın tefsirinin adını söyleyiniz.
Cevap : Hak Dini Kur’an Dili.

Soru 70: Kur’an’ı Kerim’in bir çok adı vardır. Furkan, Kitap, Zikir, Tenzil bunlar arasındadır. Kur’an’ın birde sıfatları vardır.
Bunlardan bazılarıda, Mübin, Kerim, Nur, Hüda, Rahmet, Şifa, Mev’ize, Büşra, Beşir, Nezir ve Aziz’dir.
Bu isim ve sıfatlara göre Kur’an’ı Kerim’in dikkat çeken beş hususu vardır. 1- Tedricen, ayet ayet, sure sure
inmiştir. 2- Vahiy ile Cebrail vasıtasıyla getirilmiş olması. 3- Hem lafzı hem de manasıyla mucize olması.
4- Allah’ın kelamı olması, söylemediğimiz 5. Hususu da siz söyleyiniz.
Cevap : Kendisi ile ibadet edilmesi.

Soru 71: Allah’ü Teala her dönemde bir şeriat (bir kitap) indirmiştir. Kur’an’ Kerim son peygamberin kitabıdır.
Büyün insanların barış içersinde insanca yaşayacakları bir ortamı meydana getiren ve ahiret saadetinin teminatı
olan bu kitabın 114 suresi bulunmaktadır. Okundukça ve yaşandıkça insanlığı yücelten ayetler Mekki ve
Medeni olarak ikiye ayrılır. Bütün insanlığın uymakla mükellef olduğu Mekki ve Medeni ayetlerin konusu nedir?
Cevap : Mekki ayetlerin konusu “İtikat”, Medeni ayetlerin konusu ise “Hüküm”dür.

Soru 72: Kur’an’ı Kerim’de “Zehraveyn”(iki çiçek manasına gelen) diye bilinen iki sure vardır. Bu surelerin ikiside Medeni
surelerdir. Konusu ise hüküm ayetleridir. Bu iki surenin adını yazınız.
Cevap : Bakara ve Al-i İmran sureleridir.

Soru 73: Hanımı ve kendisi büyük İslam düşmanlarındandır. Karı koca bu iki kişinin dünyada iken kazandıklarının
kendilerini kurtarmayacağını, cehennemde de kendilerinin elim bir ateşin vadedildiği ve adamın hanımının ise
cehennemde odun taşıyılıcığı yapacağını konu eden sure hangi suredir?
Cevap : Tebbet (veya Mesed veya Lehep) suresidir.

Soru 74: Kur’an’ı Kerim Berat gecesi indirilmiştir. Hadid suresi 23. Ayette de “Dünyada olacak her şey, dünya yaratılmadan
evvel, ezelde “oraya” yazılmış, takdir edilmiştir. Bunu size bildiriyoruz ki, hayatta kaçırdığınız fırsatlar için
üzülmeyesiniz ve kavuştuğunuz kazançlardan, Allah’ın gönderdiği nimetlerden mağrur olmayasınız.
” Denilmektedir. İfadelerde geçen “oraya” kelimesi neresi anlamına gelmektedir?
Cevap : Levh-i Mahfuz.

Soru 75: Sevapta ve günahta en küçük bir şeyin unutulmayacağı hangi ayetle anlatılır?
Cevap : Zilzal suresi 7 ve 8 ayetler

Soru 76: Mealini okuyacağımız ayet hangi surededir? Allah’ü Teala buyuruyor ki; “Ey insanlar! Zannın çoğundan sakınınız.
Zira zannın çoğu günahtır. Birbirinizin suçunu araştırmayınız. Kimse kimseyi çekiştirmesin. Hangi biriniz ölü
kardeşinin etini yemekten hoşlanır? Ondan tiksinirsiniz. Allah’tan sakının. Şüphesiz Allah tövbeleri daima kabul
edendir, acıyandır.”
Cevap : Hucurat suresi.

Soru 77: Kur’an’ı Kerim İslam dünyasında 7 kıraat üzere okunmaktadır. Bizim şu anda elimizde bulunan ve
okuduğumuz Kur’an’ı Kerim hangi kıraat imamının rivayeti üzerine yazılmıştır?
Cevap : Kıraatı Asım

Soru 78: Namaz mü’mini kötülüklerden alıkoyar. Kul Rabbine en yakın halini secdede yaşar. Ve o kulun miracıdır.
Kul namazı ile terbiye olur. Kur’an’ı Kerim’de de Allah (c.c.), zekat, kurban ve benzeri ibadetleri namaz
ile birlikte zikretmiştir. Çünkü kul namaz ile zekatını verir, kurbanını keser hale gelecektir. Peygamberimiz (s.a.v.)’in
gözümün nuru dediği bu güzel ibadet Kur’an’ın hangi suresinde Kurban ile beraber zikredilmiştir?
Cevap : Kevser suresi

Soru 79: 1632 yılında “dünya dönüyor” dediği için idamla yargılanan Galile Galileu’dan 1000 yıl önce dünyanın
döndüğünü haber veren Kur’an ayeti hangisidir?
Cevap : Yasin 40

Soru 80: Aşağıda bazı özellikleri ile tanımaya çalışacağımız sure Kur’an’ı Kerim’de hangi suredir?
a-Bu sure Medenidir,
b-Ey iman edenler niçin yapmadığınızı söylersiniz,
c-Allah yolunda bir bütünlük içinde cihadı emreder,
d-İsa (a.s.) diliyle, Peygamberimizin Ahmet ismi ile müjdelenmesi,
e-Kafirler istemese de Allah (c.c.)’ın nurunu tamamlayacağı,
f-İman ve cihadın elim bir azaptan kurtaracak karlı bir ticaret yolu olduğu, bu surenin bazı özelliklerindendir.
Cevap : Saf suresi.

Soru 81: Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bir yılda en büyük destekçileri olan hanımını ve amcası kaybetmişti.
Peygamber efendimiz (s.a.v.) ve bütün müslümanlar üzülmüşlerdi. Bu yıl siyer kitaplarında hüzün yılı olarak
zikredilmiştir. Peygamberimizi ve müslümanları teselli etmek için Allah (c.c.) üç sure indirmiştir.
Bu surelerin isimleri nelerdir?
Cevap : Yusuf, Hud ve Yunus sureleri.

Soru 82: Kur’an’ı Kerim’de yer alan bazı surelerin iki veya daha fazla isimleri vardır.
Bunlardan biri de Mü’min suresidir. Mü’min suresinin diğer ismi nedir?
Cevap : Gafir suresi.

Soru 83: Muavizeteyn surelerinin isimleri nedir?
Cevap : Felak ve Nas sureleri.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Verda_Naz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Kur'an'daki Toplum Ahlâkı Tesettür Konuları Verda_Naz 0 2204 11 Nisan 2009 00:08
Kur'an'daki İdeal Eş Tesettür Konuları Verda_Naz 0 2160 11 Nisan 2009 00:06
Mü'mine İffetli Ve Onurludur Tesettür Konuları Verda_Naz 0 2110 10 Nisan 2009 23:57
Mü'mine Boş Şeylerle Uğraşmaz Tesettür Konuları Verda_Naz 0 2111 10 Nisan 2009 23:54
Mü'mine Cesaretlidir Tesettür Konuları Verda_Naz 0 1894 10 Nisan 2009 23:52

Alt 09 Nisan 2009, 01:37   Mesaj No:2
Medineweb Emekdarı
KuM TaNeSi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:KuM TaNeSi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5998
Üyelik T.: 02 Ocak 2009
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:40
Mesaj: 1.956
Konular: 886
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Kuran-ı Kerim ile ilgili Sorular ve cevapları

Kuran-ı Azimüşşan'a Dair Sualler


SORU 1:

Arapça bilmeyen ve İslama yeni girmiş kimselerin kolaylıkla okuyabilmeleri için Kur'an-ı Kerim'in latin harfleriyle yazılmasının hükmü nedir?

CEVAP 1:

Şu bilinen bir gerçektir ki, Allah-u Zülcelal Kur'an-ı Kerim'i arapça indirmiştir Bu da bir çok ayet-i kerimelerde belirtilmiştir Nitekim buna işaret olarak Allah-u Zülcelal bir ayet-i kerimede şöyle buyurmuştur;

"Ve işte biz onu, arapça bir hüküm olarak indirdik" (Ra'd-, 37)

Kur'an-ı Kerim indiği andan itibaren, arap dilini ifade eden arap harfleriyle yazılmıştır Kur'an hem bir okuyuş, hem de bir yazılıştır Okuyuş olması hasebiyle, arapça dilini başka dillerden ayıran seslerin ifadesi olan arap harfleriyle yazılır

Hz Peygamber (asv) ve Raşid halifeler döneminden bu yana bu böyledir Bu olayda bütün ümmet icma etmiştir

Bilindiği gibi, latin alfabesinde, arap diline özgü sesleri ifade eden bir çok harf bulunmaz Sad, dat, ti, zı, ayın, ha gibi

Bunların dışında ancak, uzun süreli alıştırmalarla öğrenilebilecek ve telefruzla belirtilebilecek daha bir çok ayrıntı ve incelik vardır

Buna göre, Kur'an metnini arap alfabesinin dışında bir alfabe ile yazmak caiz değildir Eğer fatiha suresinin ve diğer bazı namaz surelerinin, başka bir alfabe ile yazılmasına ruhsat verilse bile, bu çok zorlu bir durum sınırları içinde olmalıdır

Bazı kaynaklarda belirtildiği gibi, zorunluluktan dolayı mubah olan şeyin miktarı, zorunluluğun boyutları kadardır

Kaçınılmaz olan bazı zorunlu hallerde, sözlü olarak ezberlemeleri güç olan bazı insanların, örneğin fatiha suresini, bazı ayetleri ve kısa sureleri latin harfleriyle yazmalarına izin verilebilir Namaz kıraati için gerekli miktardaki ayetleri ancak bu şekilde ezberleyebilecek olanlara bu ruhsat verilebilir Ancak doğru telaffuz için gerekli olan tüm işaretler ve belirtiler harfler üzerine konmalıdır

Ayrıca arapçayı telaffuz edebilen birine, gidip kontrol ettirmesi ve varsa yanlışları, bunları da düzeltmesi bir zorunluluktur İhtiyaç duyulan ayet ve sureler tam olarak ezberlendikten sonra Kur'an metninin latin harfleriyle yazılı olmasına lüzum kalmaz Artık kişi görevini yerine getirmiş ve böyle bir uygulamaya ihtiyaç kalmamış olur



SORU 2:

Tecvid ilmi ne demektir? Tecvidsiz Kurfan-ı Kerim okunabilir mi?

CEVAP 2:


Tecvid lügatta; bir şeyi güzel yapmak, süslemek manalarına gelmektedir Istılahta ise; Harflerin mahreç ve sıfatlarına uymak suretiyle, Kur'an-ı Kerim'i adab ve erkanına uygun bir şekilde hatasız okumak demektir Bununla ilgili kaideleri öğreten ilme de tecvid ilmi denir

Tecvid ilminin gayesi; Hz Peygamber (asv)'in ağzından duyulduğu üzere, Kur'an-ı Kerim'i fesahat ve belagatına uygun bir şekilde okuyabilmeyi sağlamaktır Kur'an-ı Kerim'in tecvid ve tilavetini öğrenmek erkek kadın her müslümana farzdır

Çünkü günde beş vakit kılmakla yükümlü olduğumuz namazın rükunlarından biri olan kıraatin sahih olması; ancak harflerin mahreçlerine, sıfatlarına ve tilavetle ilgili diğer adab ve erkanına riayetle mümkün olur

Bu husus olmadıkça kıraat sahih olmayacak, kıraat sahih olmayınca da namaz haliyle fasid olacaktır

Bu bakımdan namaz sahih olabilecek kadar tecvid ilmini öğrenmek farzdır

SORU 3:

Lahn ne demektir?

CEVAP 3:

Lahn; lügatta, "Hata etmek ve doğrudan sapmak" manalarına gelir Tecvid ilminde ise; "tecvid kaidelerine uymamaktan meydana gelen hata" demektir Bu da iki kısma ayrılır;

1-) Lahn-ı Celi (Zahir); Bu ağır ve açık hata demektir ki, Kur'an-ı Kerim okuyabilen herkesin kolaylıkla farkedip anlayabileceği derece de bulunan hatalı okuyuşlardır Bu da şu hallerde meydana gelir;

a-) Harflerin mahreçlerini veya sıfat-ı lazımelerini bozmak Ti harfini, dal veya te; hı harfini ha veya he olarak okumak gibi

b-) Harekelerde yapılan hatalar; ayetin manası ister bozulsun, ister bozulmasın, enamte aleyhim ayet-i kelimesindeki te'yi ötre veya esre okumak gibi

c-) Kelimede bir harf ziyadeleştirmek "Lem yelid" lafzını "Lem yeliid" diye okumak gibi

d-) Medd-i Tabiileri terketmek "Kaale" yi "Kale" okumak gibi

e-) Harekeyi sükuna veya sükunu harekeye çevirmek "Elhamdü" lafzını "Elihamidü" şeklinde okumak gibi

Bu hataların vukuunda ibarede mana değişebileceğinden fahiş bir hata ve haram işlenmiş olur Bu namazda okunduğunda çoğu zaman namazı bozar
Buna göre, Kur'an-ı Kerim okuyanlar, lahnın her çeşidinden kaçınmaları lazımdır

2-) Lahn-ı Hafi (Gizli);

Lahn-ı Hafiden sakınmak farz-ı ayn olmamakla beraber, Lahn-ı Lafı de, Kur'an tilavetini ve tecvid ahkamını zedelediği için, Kur'an okuyan herkes gücü yettiği ölçüde Lahn-ı Hafiden kaçınmalıdır Lahn-ı Hafi namazı bozmaz

SORU 4:

Bir kimse kendi görüşüyle Kur'an-ı Kerimi tefsir edebilir mi?

CEVAP 4:

Lügat yardımı ve rivayet olmaksızın Kur'an-ı Kerimi sadece kendi görüşüne göre tefsir etmek caiz değildir

Nitekim İbn-i Abbas (ra)'dan rivayet edildiğine göre Hz Peygamber (asv) şöyle buyurmuştur;


"Her kim Kur'an hakkında kendi görüşüne dayanarak bir şey derse (bir karar verirse) cehennemde yerini hazırlasın" (Tırmizi)

Cündüp İbn-i Abdullah (ra)'dan rivayet edildiğine göre Hz Peygamber (asv) şöyle buyurmuştur;

"Her kim Kur'an hakkında kendi görüşüyle bir şey derse; isabet etse (doğru dese) de muhakkak hata etmiştir" (Tırmizi)

SORU 5:

Kur'an-ı Kerim ve dini kitapların ticareti caiz midir?


CEVAP 5:

İmam-ı Nevevi bu konuda şöyle demiştir;

"Hadis, fıkıh ve faydalı şeyleri ihtiva eden her kitabı alıp satmak caizdir"

(el-Mecmu; 9/275)

Buradan anlaşıldığına göre Kur'an-ı Kerim ve dini kitapların ticareti caizdir

SORU 6:


Kur'an-ı Kerim okuyan kimseye selam verilir mi?

CEVAP 6:


Hanefi ve Şafii mezhebine göre, zikir eden, Kur'an-ı Kerim okuyan ve namaz gibi ibadetle meşgul olan kimseye selam vermek mekruhtur

SORU 7:

Bir kimsenin üzerinde ayet-i kerime yazılı olan bir kağıt veya parmağında Allah-u Zülcelal'in ismi yazılı olan bir yüzükle helaya girmesi caiz midir? "

CEVAP 7:



Nitekim Enes bin Malik (ra)'ten rivayet edildiğine göre, Hz Peygamber (asv) helaya gitmek istediği zaman parmağındaki yüzüğü çıkarırdı Çünkü üzerinde "Muhammed Resulüllah" yazılı İdi

(EbuDavud, Tırmizi, İbn-iMace)

Dört mezhebe göre de, üzerinde Allah-u Zülcelal'in ismi, Hz Peygamber (asv)'in ve meleklerin isimleri yazılı bulunan her hangi bir eşya ile helaya girmek mekruhtur Tuvalete girerken onu çıkarmak icap eder

Ancak çıkarıldığında o eşyanın kaybolacağından endişe edilirse çıkarılmayabilir

Muska ve cevşen gibi şeyler bir muşamba ile sarılı olduğu takdirde onlarla da tuvalete girilebilir Nitekim ibn-i Abidin de şöyle demiştir;

"Muska ve içinde ayet yazılı şeyler muşamba gibi ayrı bir kılıfla sarılırsa, onlarla helaya girmek, üzerinde taşımak caizdir"

SORU 8:

Cünüp bir kimse ya da Adet gören veya lohusa bir kadın Kur'an-ı kerim okuyabilir mi?

CEVAP 8:

Adet gören veya lohusa olan bir kadının veya cünüp bir kimsenin, bir ayet bile olsa Kur'an-ı Kerim okuması haramdır Nitekim Abdullah ibn-i Ömer (ra)'den rivayet edilen bir Hadis-i şerifte Hz Peygamber (asv) şöyle buyurmuştur;

"Hayzlı kadın ile cünüp olan kimse Kurfan-ı Kerimden hiçbir şey okumasın" (Tırmizi)

Buna göre, Kur'an-ı Kerime ancak, cünüplük ve benzeri şeylerden temizlenmiş olanlar el sürebilir

Yalnız, Hanefi mezhebine göre, bitişik olmayan bir kılıf, bir çanta veya torba içinde bulunan bir mushafı şerifi tutmak ise caizdir

Ancak bu kimseler, dua ayetlerini dua maksadı ile okuyabilirler Allah-u Zülcelal'i zikredebilirler, teşbih edebilirler O'na hamd ve şükürde bulunabilirler Selef-i salihinden rivayet edilen duaları okuyabilirler

Hanefî ve Şafii mezhebine göre, Kur'an-ı Kerim öğreticiliği yapan bir kadının adet hali geldiği zaman Kur'an-ı Kerime dokunmadan harf harf, kelime kelime, hece hece öğrencilerine Kur'an-ı kerimi öğretmesi caiz görülmüştür


Aksi takdir de baştan başa bir ayet-i okuması haramdır

Yalnız Maliki mezhebine göre, adet halinde olan bayan öğretici ve bayan öğrenciler için zarurete binaen caizdir

SORU 9:

Yatakta Kur'an-ı Kerim okumak caiz midir?

CEVAP 9:

Hanefi ve Şafii mezhebine göre, ayakta, yürürken, binek üzerinde ve yatarken Kur'an-ı Kerim okumakta bir beis yoktur

(Feta-va el-Hindiyye5/316)

Müslim, Hz Aişe (ra)'den şu hadisi şerifi rivayet etmiştir;

"Hz Peygamber (asv) ben hayızlı iken kucağıma yaslanır, sonra Kur'an okurdu" (Müslim)

SORU 10:

Bir kimse herhangi bir işle meşgul iken, birisi Kur'an-ı Kerimi yüksek ses ile okusa, onu dinlememekte bir beis var mıdır?

CEVAP 10:


Kur'an-ı Kerimi dinlemek Hanefî mezhebine göre vaciptir Buna göre bir kimse herhangi bir işle meşgul iken, birisi Kur'an-ı Kerim'i yüksek ses ile okusa ve onu dinlemek mümkün değilse, yüksek ses ile Kur'an-ı Kerim okuyan kimse vebale girer

Meşguliyet sebebiyle dinlemek mümkün olmadığı halde, Kur'an-ı Kerimi yüksek ses ile okumak caiz değildir

Kur'an-ı Kerimi dinlemek Şafii mezhebine göre ise sünnettir

SORU 11:

Kur'an-ı Kerimi ücret karşılığında okumak caiz midir?

CEVAP 11:

Ücret karşılığında Kur'an-ı Kerim okumayı fukahanın çoğunluğu caiz görmemiştir

Bu fukahalar ücret karşılığı Kur'an-ı Kerim okumayı yasaklayan Hadis-i şerifler ile istidlal etmişlerdir

Abdur-rahman bin Şibl (ra)'den rivayet edilen bir Hadis-i şerifte Hz Peygamber (asv) şöyle buyurmuştur;

"Kur'an-ı Kerim'i okuyunuz Fakat onunla -ücret alıpyemeyİnİZ "

(Ahmedb Hanbel, Beyhaki)

Bununla birlikte Abdullah İbn-i Abbas (ra)'dan rivayet edilen bir Hadis-i şerifte Hz Peygamber (asv) şöyle buyurmuştur;

"Karşılığında ücret aldığınız vazifelerin en haklı (helal) olanı, Allah-u Teala'nın kitabı Kur'an-ı Kerim mukabilindeki ücrettir"

(Buharı)

Bu hadis-i şerif ile istidlal eden bazı fukaha, ücretle Kur'an-ı Kerim okumayı caiz görmüştür

Hanefi mezhebine göre, taat ve ibadet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kur'an-ı Kerim'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir

(İbn-i Abidin; 5/34)

Bu durumda ücret alan da verende mesuldür

Şafii mezhebine göre ise, mezarlıkta ücret mukabilinde Kur'an-ı Kerim okutmak caizdir

Çünkü Kur'an-ı Kerimin sevabı okuyucuya ait olsa da okunan yere de Allah'ın rahmeti indiğinden kabir sahibi faydalanır

SORU 12:

Üzerinde ayet-i kerime yazılı olan bir seccade üzerinde namaz kılmak caiz midir?

CEVAP 12

Hanefi ve Şafii mezhebine göre, bir seccade üzerine ayet-i kerime veya
Allah-u Zülcelal'in ismi yazılı olursa, onun üzerine oturmak veya namaz
kılmak caiz değildir (el-Mühezzeb; 1/25)

SORU 13:

Kur'an-ı Kerimi yakmak caiz midir?

CEVAP 13

Kur'an-ı Kerim yıpranır, istifade edilemez hale gelse bile onu yakmak caiz değildir Basılmayan bir arazide onu bir çukur kazıp defnetmek veya temiz bir şeye sarıp bir mağara da saklamak lazımdır

(Fetava el-Hindiyye; 5/323)

SORU 14:

Kur'an-ı Kerimi yüksek sesle ve dalgalandırarak okumak caiz midir?

CEVAP 14:

Hanefi ve Şafii mezhebine göre, Kur'an-ı Kerim'i okurken terci (Sesi yükseltip alçaltma, dalgalandırma) mekruhtur Bu şekilde okunan Kur'an-ı Kerim'i dinlemekte mekruhtur

Bu şekilde Kur'an-ı Kerim okunursa, gaye Allah-u Zülcelal'in nzası olmaktan çıkıp, insanlar görsün, bilsin gibi bir yanlışa götürür

SORU 15:

Tilavet secdesinin hükmü nedir? Kurfan-ı Kerim 'de kaç tane secde ayeti vardır?

CEVAP 15:

Kur'an-ı Kerim'in içerisindeki surelerde on dört tane secde ayeti vardır
Bunlardan birini okuyan veya işiten her mükellef için bir tilavet secdesi gerekir

Hanefi mezhebine göre, tilavet secdesini işiten kimsenin maksadı ister Kur'an-ı Kerim'i dinlemek olsun isterse olmasın, hem dinleyenin hem de okuyanın secde etmesi vaciptir

Şafii mezhebine göre ise, tilavet secdesi yapmak sünnettir

Tilavet secdesi Kur'an-ı Kerim 'de on dört yerde vardır

l-)A'raf;206

2-)Rad;15

3-)Nahl;49

4-)İsra;107

5-) Meryem; 58

6-)Hacc;18

7-)Furkan;60


8 )Nemi; 24

9-) Secde; 16

10-)Sad;24

ll-)Fussilet;37

12-)Necm;62

13-)İnşikak;21

14-)Ala'k;19

Şafii mezhebine göre, hac suresinin 77 ayetinde de tilavet secdesi vardır

Sad süresindeki ayet şükür secdesi olup namaz dışında okunduğu zaman secde yapılması müstehaptır

En sahih görüşe göre de namazda yapılması haramdır

(Muğni'l-Muhtaç; 1/244)

SORU 16:

Tilavet secdesinin yapılışı nasıldır?


CEVAP 16:


Hanefi mezhebine göre,

namazın dışında tilavet secdesi şöyle yapılır;


a-) Secde ayeti okunduğu zaman ayağa kalkılır

b-) Kıbleye dönülür

c-) Sonra tilavet secdesi yapmaya niyet edilir

d-) Sonra eller kaldırılmadan " Allah-u Ekber" diyerek secdeye
gidilir

e-) Secdede üç defa "Sübhane Rabbiye'l-A'la" denir,
f-) Daha sonra " Allah-u Ekber" denilerek ayağa kalkılır

g-)Secdeden ayağa kalkılırken "Gufraneke Rabbena ve ileyke'l-Masir" denilir

(Tilavet secdesinde Kadeye oturulmaz ve selam verilmez)

Şafii mezhebine göre ise, oturulmuş halde iken niyet edilir, tekbir getirilir, secdeye gidilir ve sonra selam verilir Tilavet secdesinde niyet, tekbir ve selam vermek şarttır, namaz için geçerli olan şartlar tilavet secdesi içinde geçerlidir

SORU 17:

Bir mecliste secde ayet-i tekrar okunursa ne lazım gelir?

CEVAP 17

Hanefi mezhebine göre, aynı mecliste aynı secde ayeti birkaç kez ard arda okunduğu takdirde, hem okuyan kimsenin hem de dinleyenlerin bir defa secde etmeleri yeterlidir

Ama aynı secde ayeti ayrı ayrı meclislerde okunursa, ya da aynı mecliste ayrı ayrı secde ayeti okunursa, her biri için ayrı ayrı tilavet secdesi yapmak gerekir

(Durrü'l-Muhtar; 1/726)

Şafii mezhebine göre, bir kimse secde ayetini iki ayn mecliste tekrarlasa yahut bir mecliste tekrarlasa her okuyuş için akabinde secde etmesi gerekir

Böyle bir kimse secde ayetini okuduktan sonra secde etmez, özür sebebiyle de olsa araya örfe göre bir fasıla girerse eda olarak secde edemez Örfe göre araya bir fasıla girdiği takdirde secde sakıt olur

SORU 18:


Bir kimse secde ayetini, radyo, tv ve hoparlör aracılığı ile dinlese tilavet secdesi lazım gelir mi?

CEVAP 18:

Hanefi mezhebine göre, tilavet secdesi için secde ayetini okuyan ve dinleyen kimselerin secde vücubunu yerine getirmeye ehil kimseler olması şarttır

İster Kur'an dinlemek kastı ile işitilsin, ister böyle bir kasıt olmaksızın işitilsin farketmez

Ancak Kur'an okuyanın insan olması, uyanık olması ve akıllı olması gerekir Okuyanın cünüp olması veya hayızlı olması, veya kâfir olması veya mümeyyiz çocuk olması veya sarhoş olması bu hükmü değiştirmez

Bir kimse secde ayetini eğer papağandan yahut kayıt aletlerinin şeritlerinden (tv, radyo) dinlerse yahud ses yankısını dinlerse secde etmek icap etmez

Bir görüşe göre, bu durumda secde vacip olmasa bile secde edilmesinde bir sakınca olmadığından secde edilmesi, Kur'an-ı Kerim'e saygı ve hürmeti gösterir

Şafii mezhebine göre, tilavetin meşru ve kasde bağlı olması şarttır

Mesela, cünüp bir kimsenin, sarhoşun, hayızlı ve nifaslı bir kadının okuması meşru olmadığı için burada tilavet secdesini gerektiren ayeti okumakla ne okuyana ne de dinleyene tilavet secdesi sünnet olmaz

Yanı lan (unutarak) kimseden yahut papağandan yahut teyp gibi aletlerden dinlenirse secde etmek meşru olmaz, (çünkü burada kasıt yoktur)

(Fıkhu 'l-Islam; 2/239)

SORU 19:

Abdestsiz veya cünüp olan veya hayız ve nifas halinde bulunan bir kimse secde ayetini işitirse ne lazım gelir?

CEVAP 19:

Hanefi mezhebine göre, abdestsiz veya cünüp olan bir kimse secde ayetini işitirse, abdestsizliğini veya cünüplüğünü giderdikten sonra, tilavet secdesini yerine getirmesi vaciptir

Hayız ve nifas halinde bulunup tilavet secdesini işiten kadınlara secde etmek vacip değildir

Şafii mezhebine göre, hayız ve nifas halinde bulunup secde ayetini işiten bir kadına secde etmek sünnet değildir Abdestsiz veya cünüp bir kimsenin işitmesinde ise, secde ayeti okunduktan sonra hemen abdestsizliğini veya cünüplüğünü giderirse, araya fasıla girmemiş olur ve bu durumda secde etmesi sünnettir Fakat araya fasıla girerse, eda olarak secde edemez


SORU 20:

Tilavet secdesini geciktirmekte bir sakınca var mıdır?


CEVAP 20:


Hanefi mezhebine göre, namaz dışında okunan secde ayetinden dolayı yapılması vacip olan secdenin zamanı belirsiz olup geniş zaman içinde yapılabilir


Şafii mezhebine göre, tilavet secdesi ayeti okunur ve örfe göre az bir fasıla verilirse bir şey lazım gelmez, yine secdeye gidilir Fakat uzun bir fasıla verilirse eda olarak secde edemez Buradaki fasılanın miktarı da normal kıraat ile iki rekatlık bir namazın süresi kadardır

SORU 21:

Kerahet vakitlerinde tilavet secdesi yapılır mı?


CEVAP 21:

Hanefi mezhebine göre, tilavet secdesi ayeti kerahet vakitlerinde okunursa, tilavet secdesini aynı vakitte yapmakta bir sakınca yoktur Fakat kerahet vakitleri dışında okunan tilavet ayetinin secdesi, kerahet vakitlerinde yapılamaz

Şafii mezhebine göre, kasıtlı olmayıp normal olarak kerahet vakitlerinde okunan secde ayetinden dolayı kerahet vakitlerinde tilavet secdesi yapmakta bir sakınca yoktur

Eğer kerahet vakitlerinde secdeye gitmek için kasıtlı olarak tilavet secdesi okunursa, bu halde secde yapmak haramdır Bu secde ayeti ister kerahet vakitlerinde okunsun isterse kerahet vaktinden önce okunsun farketmez

Tilavet secdesine gitmek niyetiyle, namazda secde ayeti okun-sa ve tilavet secdesi yapılsa, İbn-i Abdusselam'a göre o kimsenin namazı bâtıl olur
__________________
Söz işlemez yüreklere sükûtum dağlar gibi...
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Kuranı Kerim İle İlgili Önsöz MERVE DEMİR Kur'ân-ı Kerim Genel 2 07 Şubat 2010 17:27
Hac’la İlgili Bazi Sorular - Cevaplar KuM TaNeSi Diyanet Hacc Görevlileri Sınavı 0 09 Nisan 2009 13:10
Siyer İle İlgili Sorular Verda_Naz Soru Cevap Arşivi 0 18 Mart 2009 03:11
İbadet İle İlgili Sorular Verda_Naz Soru Cevap Arşivi 0 18 Mart 2009 03:07
Hadis İle İlgili Sorular Verda_Naz Soru Cevap Arşivi 0 18 Mart 2009 03:05

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.