Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek için) (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11458-nikahta-sart-kosma-bir-bayanin-kocasinin-ikinci-kez-evlenmesini-engellemek-icin.html)

KuM TaNeSi 08 Nisan 2009 10:01

Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek için)
 
Kadın nikah öncesi üzerine ikinci evliliğin yapılmamasını şart koşabilir

Nikâh Akdinde Özel Şartlar Belirlemek:

Evlilik akdi yapılırken eşlerden birisi diğerini yük altına sokacak bir şart öne sürse ve karşı taraf da bunu kabul etse, böyle bir şart bağlayıcı olur mu?

1 Akdin niteliği ile bağdaşan ve şer'î hükümlerle çelişmeyen sahih şart, nikâh akdinde karşı tarafı bağlar Meselâ kadının, koca evinde, kocasının ailesi veya kuma olmaksızın oturmayı, yahut kadının ailesi izin vermedikçe sefer mesafesinden uzak beldeye göç edilmemesini şart koşması, kocayı bağlar Çünkü bu gibi şartlarla evlilik akdi bağdaşır niteliktedir

2 Akdin niteliği ile bağdaşmayan veya şer'î hükümlerle çelişen fasit bir şart belirlenmişse, evlilik akdi geçerli olur Fakat yalnız şart batıl olur Eşlerden birisi için muhayyerliği şart koşmak gibi

Şartla ilgili bir yasak bulunursa, böyle bir şartı yerine getirmek mekruh olur Evleneceği erkeğin, ilk eşini boşamasını şart koşmak gibi Hz Peygamber (sas) bu konuda şöyle buyurmuştur: "Bir kadın için, kocasından kumasını boşamayı istemesi helal değildir" (Ebû Dâvud, Talâk, 2)

Evliliğin hükümlerinden olan, eşlerin birbirinin cinsel yönlerinden yararlanması ve kadının nafaka hakkı gibi vazgeçilmez özlük haklarını ihlâl eden şartlar da geçersizdir Sadece ev hizmetlerini yürütmek veya kadının maişetini sağlamamak şartıyla evlenmek gibi (bk İbnül-Hümâm, age, III, 107 vd; Zeylaî, Tebyînül-Hakâik, II, 148; İbn Âbidîn, age, II, 405; ez-Zühaylî, el-Fıkhul-İslâmî ve Edilletüh, Dimaşk 1405/1985, VII, 45)

Medine-web 16 Ağustos 2012 22:37

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
İslamın Yumuşak karnı gibi görüp,taaddüdü zevcad konusunda İslama saldıran çağdaş ebu cehillerin,olmayan vicdanlarına seslenmek beyhudedir.Onların amacı üzüm yemek değil bağcıyı dövmek.kadına verdikleri değer için değil,mal bulmuş mağribi gibi İslam'a saldırmak...
İslam diniin çözümleri, tüm beşeri medeniyetleri hayranlık ve hayretler içerisinde bırakan bir dindir.her konuda olduğu gibi fıtri olan evliliğin çıkmazlarına da kalıcı evrensel çözümler sunmuştur.bunlardan biri "taaddüdü zevcattır."
"Size helal olan hoşlandığınız kadınlardan ikişer, üçer, dörder olmak üzere nikâh edin. Şayet bunların arasında adalet gösterememekten korkarsanız, o zaman bir tane ile iktifa edin" (nisa 3).
Kuran'da geçen ruhsat budur.bu ayette dikkat çeken hususular şunlar ;
1-hoşlandığınız kadınlara talep varsa
2-birden çok evlilikte kadınlar arasında adil olmak
3-adaletten çekince varsa bir ile iktifa.

şimdi birinci madeye bakalım.müslüman delikanlı evlidir ama evliliğinde fıtri ihtiyaçlarını giderecek eşi hasta veya yetersizdir.ve bu delikanlı Allah ile sözleşmesinde dindar iffetli yaşamak zorunda.eşi ile sorunlar yaşamakta,yahut eşi hasta,yahut eşine ısınamamakta ama boşamayıda göze almamaktadır.bu delikanlıya çözümünüz nedir? Zina yapamaz çünkü müslümandır.batmış batıllıların saçmalıklarına da uyamaz metres vs tutamaz.bu noktada islam imdada yetişmekte,Allahım emri ve izni ile ikincisini,üçüncüsünü ve dörde kadar eş alabilirsin.tek şartım adil olacaksın der.adaletten kasıt sevgi değildir dikkat edelim.Hz Resulullah gözdesi aişeyı sevdiğini hiç bir eşinden saklamış değildir.Hz sevde annemizi boşamaya kalkmasının sebeb nedir sizce? güzelliğinden kadınlığından tazeliğinden sorunlu olan sevde annemiz tehlikenin farkına vardığında,zevc hakkından vazgeçip,nikahında kalmayı tercih etmiştir.bu örnekler gösteriyor ki,erkek işine yaramayan,sevilmeyen,yada beraberliğinde huzur bulamayan kadını fıtrı olarak itici bulmaktadır.bununla birlikte,çocuklarının hatırına veya vefa adına kadını boşamayıda istememektedir.
bu delikanlı "ben eşimi boşamadan,çocuklarımı perişan etmeden,bana verilen ruhsatı kullanacağım, ikinci eş alacağım,buna ihtiyacım var,zinaya düşmek istemiyorum" derse? hayır yapamazsın derseniz 3 konuda zülm etmiş olursunuz.
1-Allahın önerdiği çözümü,verilen izni engellemek
2-delikanlının hakkına hukukuna tecavuz etmek
3-onu olası zina bataklığına sürüklemek,sokaktan beslenmesine vesile olmak.
Bu üç noktada Allahın çözüm önerisinden başka çözüm yoktur.
ikinci madeye geçersek,ayette geçen adil olun prensibinden kasıt,hepsini eşit sevin,eşit aşık olun değildir.günlerinizi,zamanınızı,varlığınızı,maddiy atınızı,gelirlerinizi aralarında eşit taksim ediniz demektir.yoksa adam eşine aşıksa,eşi ona huzur veriyorsa,dininin yarısını teminat altına alabiliyorsa,onu sokak afetlerinden koruyabiliyorsa niye ikincisini alsın ki?
şunu unutmamak lazım,sağlıklı bir erkek sağlıklı bir kadına ihtiyacı hep vardır ve zorunludur.Yemek,su,hava gibi fitridir.hiç kimse bunu duygusal bağlamda çözmeye kalkmamalıdır ve çoğu kez işe yaramaz.Resulullahın ısrarla evlatlığı zeyd'e;"eşini tut boşama,Allahtan kork" tavsiyesi işe yaramadığı gibi.zeyn kaçınılmaz sonuca gelip eşini boşamıştır.ve kuranda kınanmadı,Resulullahı dinlemedin ihtarına da maruz kalmadı.Ve Resulullah; "beni niye dinlemedin bana isyan ettin" de dememiştir.
Çünkü sevgi aşk insanın elinde olmayan bir olgudur.bu nazik konu tamamen fıtridir.Bu konuda ne Allah nede Resulu kalplere bir dayatmada bulunmamıştır.
üçüncü madeye geçecek olursak,alacağın kadına bakacaksın,besliyeceksin,barındıracaksın,giydirece ksin,cinsel anlamda hakkına riayet edeceksin.yenisini aldın artık eskisi demode oldu diyemezsin.onu askıda bırakmıyacaksın.ya boşarsın kadın gider başkası ile evlenir,yada nikahında tutacaksan hakkına hukukuna riayet edip adil davranmak zorundasın.prensiplerine riayet edeceksen ve bu ruhsatı kullanmak istersen buyur yol senin.maddiyatın,sağlığın ve adaletin eksik yetersiz ise bir ile iktifa etmek zorundasın.Kuranın çizdiği kırmızı çizgiler bunlardır.

MERVE DEMİR 17 Ağustos 2012 03:54

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
ben şuna çok sinir oluyorum.
Ayette adalet, bir tane gibi önemli anektodlar varken hala 4 hanımda ısrar etmeleri, ihsan eliaçık tabiri ile muhafazakar zamparalıktır.
Şu da bir gerçektir ki islamın hükmü olmadığı halde, islamın hükmüymüş gibi kadını aşağılayan, fizyolojiye aykırı olacak durumlarda alimlerin hükümlerinin mevcut olması.

Allahın hükmü olmadığı halde hükmüymüş gibi gösterip birde bunu hadis ve sünnetle sıhhatmiş gibi göstermekte bu alimlerimizin ayrı marifeti.
Ben bu noktada geleneği sorgulamayan insanlarımızda suç buluyorum.
Herşeye korkarak yaklaşma,
kuran tabiri ile atalar dinine inanma,
o akıl süs diye verilmedi.

zaten islamoğlunu, bayındırı, kutubu, şeriatiyi tekfir edenlerde genelde bu zihniyette sorgulamadan korkan kesimlerdir.
bayındır geçenlerde 70 dk fazla oruç tutulduğunu iddia etti diye adamı afaroz ettiler ama biri çıkıpta doğrusu budur demedi..

gelelim malum ayete:

hocam şimdi zaten çok eşli olunan bir topluma niye tekrardan çok eşlilik tavsiye edilsin? sorumun cevabını alayım.. yine yazarım inş.

Medine-web 17 Ağustos 2012 13:15

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Merve sakin ol ve muhafazakar kabadayılığıda bırak istersen.ayeti sizin feminist damarınıza,metropol karizmalarınıza,kadınların kıskançlık kaprislerine kurban edemeyız!
yazdıklarımı okuduğunu hiç sanmıyorum.sorduğum sorulara cevap vermek yerine,entel sorularla malımızı bize yutturmaya çalışıyorsun :)

muallime 17 Ağustos 2012 14:53

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Sevgili Merve,

Bir Alim şöyle demişti,Günümüz müslümanlarından kadınlar 4eş mevzuunda, erkekler ise cihad konusunda imtihanı kaybettiler ..Senin cümlelerini okuyunca onu hatırladım.

Cümlelerin, bizimle müslümanlığın 4 kadın mevzuu sebebiyle de , hak din olamaz diye tartışanlarla (talihsizce )aynı cümleler olmuş neyazıkki.


Bosna savaşına hepiniz şahit oldunuz,biliyorsunuz,Ama ben daha çok şahit oldum, bana 3,4 saat uzaklıkta Bosna,
Bosnalı arkadaşlarım var çeçenli arkadaşlarım var , eğer bir kaç tanesini dinleseydin .Allahın bu hükmünün ne kadar yerinde olduğunu anlardın ,hepsi eşini kaybetmiş,oğlunu kaybetmiş kadın yıllardır kocasını başını arıyor ,naaşını değil, Hepsi ikinci hatta üçüncü eş olmaya razı ..Yine çeçenli kadınların durumuda aynı ..
Kurtuluş savaşında ha keza 40 kadın köyde kalıyor başlarında 8 yaşında bir erkek kalıyor sonra dağdaki asker kaçakları köye iniyor Bu kırk kadında ikinci ve üçüncü olmaya razı ...Allahın hükümlerini iyi anlamayanlar tecrübe sahiplerine kulak versinler...Tecrübe akıldan bir adım öndedir. (Aklın tarifi ve şubeleri kitabı)

Televizyona çıkıpta (Alimlerin arasında tartışmaları gereken) konuları halk arasında, gözü önünde tartışmayı son derece tehlikeli buluyorm.Eğitimciler çok iyi bilirlerki soru soran halka yapılacak en büyük kötülük din hakkında insanı şüphede bırakmaktır.Ve eğitimcinin hiç duymak istemeyeceği şey ''ama o hoca öyle söylüyor bu hoca böyle söylüyor...bizde şaşırdık neyapacağımızı ''Halk bunu dedimmi sallanma başlamış demektir..İbadetlerde de gevşeme başlamıştır..



''Gelenek,atalar dini,Akıl verilmiş ,Alimlerin marifeti gibi ''kelimeler moda ama içi boş neyazıkki..Böyle cümleleri edenlere ben Namazın vaciplerini say diyorum ,cevap yok.Namazın vacibini bilmessen nasıl sehiv secdesi yapacaksın...Bırak bu boş işlerle uğraşmayı diyorum.Bilmem anlatabildim mi?


Asıl eklemeyi unuttumki bence Abdülmelik'in ifadeleri çok güzeldi .Bir de abla notu:Bir ayeti anlamadığımız zaman çeşitli Tefsirlerden okuyun çok ufuk açıcı olacaktır.

MERVE DEMİR 17 Ağustos 2012 20:27

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Gelemedim sana her kimsen, yine vukuatlarda sahneye çıkan biri olduğun aşikar neyse...

hocam okumadan nasıl soru yazayım?

1-içki yasağının hükme tabi olması gibi, köleliğin kaldırılmasına teşvik gibi, cariyelikle alakalı hükümler gibi aşama aşama tek eşliliğe doğru tavsiye edilen bir seyir yok mu? varsa 4 eşin nesi savunuluyor? istisnalar(çocuk olmama durumu vs. hariç onları zaten kastetmiyorum.)

2-nisa 129 : üzerine düşüp uğraşsanız da kadınlar arasında adil davranmaya güç yetiremezsiniz.
Allah insanın güç yetiremeyeceği şeyi emreder mi başka ayette emretmez.

3-nisa 2-3 teki ayetle bağlantılı olarak niye yetimlerin mallarından bahsediliyor.? fizilalde, islamoğlunun gerekçeli mealinde i.eliaçığın mealinde hepsinin bu çok eşliliğin yetimlerle bağlantılı olunduğundan söz ediliyor hatta hadislerle destekleniyor. bizim halkın bilincinde bu niye ruhsat olarak algılanıyor algılayamadım doğrusu. benim bildiğim fıkıhta ruhsat sıkışana verilir.
zorunlu haller, teş eşle yetinmeme, ortada dulların yetimlerin kalması dışında 4 hanımın nesine ruhsat verilir???
böyle bir zaruret yok ki? hem o dönemdekilerin zaten çoğu çok eşli. bedir de uhutta dullar yetimler kalmış ,
arap geleneğine göre zaten onlarla evlenilmiş yetimler yanlarına alınmış bu ayet o sorunlara çözüm getiriyor.

AlimOğlu 17 Ağustos 2012 21:33

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Değerli Merve Hanım
Biz islamı asrı saadette yaşayan Resulullah'ın tatbikatından,raşid halifelerinden,eshabı bedirden,eshabı uhuddan,ashabı biatlerden öğrendik.
Resulullah sav'in gerdeğe girdiği ve vucudunda alaca gördüğü kadını giydirdiği ve hemen boşadığı.....
Resulullah sav'in gerdeğe girdiği ve O'na teslim olmaya yanaşmayan kadını hemen boşadığı.....
Resulullah sav'in ensarilerin kadınları kıskanç olur dediği ve ensari kadınla nişanlı iken bıraktığı....
Resulullah sav'in sevdenin yaşlılığını cazibesizliğini göstererek boşamaya kalktığı....
Hz ömer ra'nın Hafsa'sını tek tek sahabilere teklif ettiği ve Resulullah sonunda nikahına aldığı....
Hz fatıma'nın hz alinin asla kuma getirmesine razı olmadığı ve bunu hayatının sonuna kadar başardığı....
hz cuveyriye kapıya geldiğinde,hz aişe onu Resulullah ile görüştürmek istemediği,onun güzelliğine kapılıp nikahına alacağından korktuğu ve korkusu başına geldiği...
hz aişenin korkusu,istememesi,kıskançlığı Resulullah'ın bu ruhsatı kullanmasına engel olamadığı.....

örneklerini gözlerinizde canlandırın lütfen.bir erkek ihtiyaç duyuyorsa,Allahın verdiği izni pek ala kullanabilir.hz fatıma gibi bir kadın buna da engel olabilir.yani kişiye duruma ortama bağlı bir istek veya isteksizlik bu...

kusura bakmayın dinimi yukarıdakilerden öğrenirim,kızlarla el ele halay çeken sokak alimlerinden! öğrenemem!

deyın ki,biz kuma istemeyız,medeniyet budur.kabul ederim ve sizi anlarım.ama istemediğinizi ayetlerle oynamakla delil bulmaya çalışmanız gülünç.

Abdulmelik hoca'ya tam destek :)

bilinmez 18 Ağustos 2012 11:28

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Abdulmelik ve Alimoğlu amcalarıma bi kaç sorum olacak,

1.Rasulullah ,hatice [ra] ile evli iken ve o toplumdada çok evlilikte olduğu halde SİZİNDE DEDĞİNİZ GİBİ HOŞUNA GİDEN BAŞKA KİMSE OLMADIDA mı evlenmedi.

2.Rasulullahı, hatice [ra] sonra çok evliliğe götüren etken VERİLEN RUHSAT MIYDI,YOKSA SİZİN DEDİĞİNİZ GİBİ ERKEKLERİN KARI KIZA OLAN DÜŞKÜNLÜKLERİ MİDİR RUHSATTA ÇIKINCA BU DUYGULAR AYYUKA ÇIKMASINA SEBEB RUHSAT MIDIR .[Rasulullahı bundan tenzih ederim]..

3.Rasulullahın çok evlilikleri gerçektende sizin dediğiniz gibi,evlendiği hanımlarında ARADIĞINI BULAMAYIP TATMİN OLAMAMAK MIYDIDA BU EVLİLİKLERİ YAPTI[Rasulullahı bundanda tenzih ederim]...

4.Rasulullah ve arkadaşları ve daha sonraki müslümanlardan çok evlilik yapanlar sizinde dediğiniz gibi ZİNAYA DÜŞME KORKUSUYLA MI bu çok evlilikleri yaptılar.[Rasulullahı ve arkadaşlarını ve müslümanları bundan tenzih ederim]

Medine-web 18 Ağustos 2012 14:33

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
konuyu sulandırmanın,asla kabul edemiyeceğimiz noktalara çekmenizin hiç bir anlamı yok la ağa.
bir müslümanın sorduğu şu ;
" eşimi boşamadan ikinci bir eş almak istiyorum.bunun islamdaki yeri ne? helal mı haram mı ?"
haram diyemezsiniz çünkü açık ayet var + yaşanmış bir islam var.haram demek küfürdür.
evet de diyemiyorsunuz çünkü kadınların linc saldırısından korkuyorsunuz.Allah korkulmaya daha layıktır.

o müslümana verilecek cevap şu olmalıdır ;
"zaruretin varsa,paran varsa,gücün varsa,adaletinden emin isen buyur evlen,düğünede davet et bizi"

bu konu benim için kapanmıştır.

MERVE DEMİR 18 Ağustos 2012 14:53

Cevap: Nikahta Şart Koşma (Bir bayanın, kocasının ikinci kez evlenmesini engellemek i
 
Bende şaşırıyorum ama bilinmez'e ilk defa katılıyorum.
İslam karşıtlarının resullahın çok eşliliği ile yaptığı eleştirilere bizim cevabımız, kadınları koruması altına alma, İslamı yayma, kabileler arası dayanışma, bir hükmün uygulamaya geçmesi (zeyneb bint.cahş gibi)
değilmiydi? 40 yaşındaki haticeyle nefsi için hoşuna gittiği için mi evlenmişti? yada bizim savunduğumuz hz.hatice vefat edene kadar kimseyle evlenmemesi onun kimseden hoşlanmadığını mı gösteriyor.

bence tutarlı değilsiniz.


SAAT: 07:56

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306