Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Temel Bilgi Teknolojileri 2 (https://www.forum.medineweb.net/542-temel-bilgi-teknolojileri-2)
-   -   TEB Teknolojileri II 2. Ünite Özeti Medineweb (https://www.forum.medineweb.net/temel-bilgi-teknolojileri-2/32314-teb-teknolojileri-ii-2-unite-ozeti-medineweb.html)

nurşen35 11 Eylül 2015 00:28

TEB Teknolojileri II 2. Ünite Özeti Medineweb
 
SOSYAL AĞLAR ve SOSYAL MEDYA


2. Ünite


Son yıllarda küreselleşme kavramı içerisinde değerlendirilen kitlesel bilgi teknolojilerinin üretimi ve kullanımı ile karşımıza çıkan bir başka önemli ifade bilgi toplumudur.
James Rosenau'a göre teknoloji birincil role sahiptir. Zaman ve mekan içinde en hızlı ve güvenli ulaşım iletişim teknolojileridir. Dünyada farklı örgütlenmeleri , yapıları , problemleri , olayları , toplulukları ve yapıları birbirine bağlayan teknolojidir.
Anthony Giddens'a göre iletişim teknolojileri mekanik baskı tekniklerinin Avrupa'da ilk kez kullanılmasından bu yana görülmeyen bir biçimde küreselleşmenin bütün yönlerini dramatik olarak etkilemiştir.
İletişim teknolojileri sayesinde dünyanın '' küresel bir köy '' olduğu görüşü 1960 'lı yıllarda McLuhan tarafından ortaya atılmıştır.

İletişim teknolojilerinin en önemli özelliklerinden birisi etkileşimdir ve iletişim alanlarında en çok tartışılan konulardan biri haline gelmiştir.
Küresel iletişim sistemi ve enformasyonun akışı içerisinde günümüzde sıkça görmeye alıştığımız internetteki sosyal medya sitelerinden küçüklü büyüklü paylaşım gruplarına kadar farklı sosyal ağ bileşenleri yer almaktadır.
Bireyleri birarada tutan , bir topluluğa yön veren ortak çıkar kavramı yerel olanla sınırlı kalmamakta , birbirinden farklı mesafeler içerisinde olan insanlar belli bir ortak çıkar çerçevesinde biraradadır.
Küreselleşme , geleneksel kamusal alan kavrayışının sınırlarını ve sivil toplumu genişleterek değişime uğratmıştır.
Sosyal ağların oluşumu yeni medya ortamlarının gelişmesi ile iletişim süreçlerine katılım ve etkileşimde yeni tanımlar ve özellikler kazanmıştır


1900'lerin sonundan itibaren duyduğumuz '' dijital '' kelimesi, internet ile yepyeni iletişim kurma ve paylaşma ortamları olan Facebook , Twitter , You Tube isimleri ve daha birçoğu yakın geçmişe sahiptir.

Dijitalleşmenin hayatımıza ilişkin temel maddeleri;
* Kültürün standartlaşması ve farklılaşması
* Kültürün parçalı yapılara bölünmesi
* Kültürel kolaj
* Kültürün hızsal yaygınlaşması
* Kültürün görselleşmesi
* Yüksek miktarda kültür

İnternet'inde diğer medya biçimlerinden farklılaştıran özellikleri;
* Bilginin üretildiği yerden bağımsız olarak küresel ölçekte dağıtımı ve yayılımı
* Bilginin doğrudan iletimi ve bunun sonucu olarak da haber üretim döngüsünün kısalması, üretim , dağıtım ve alım arasındaki sınırların nispeten ucuzlaması
* İletişimin aşırı hızı ve yayılımı ki bu İnternet'in devrimsel karakterini tanımlar
* İnternet'in baskın yapısal özelliği olan interaktivite , noktadan noktaya, noktadan çoklu noktaya ve çoklu noktadan çoklu noktaya gibi haberleşme çeşitlerini destekler.
* Metin , ses , resim ve görüntünün iç içe geçmişliği yani multimedya
* Dinamik , değişken, zaman ve mekanın kısıtlamalarını aşmaya meyilli olan hiper metin klasik metnin durağan kavramının önüne geçer.
İnternet'in devrimsel karakteri ve haarekete geçiren gücü olarak da bilinen en temel özelliği interaktivitedir.

İnternet'te dikey ve yatay iletişim:
NOKTADAN NOKTAYA - NOKTADAN NOKTALARA - NOKTALARDAN NOKTALARA

1995 yılında ilk kez MIT Media Laboratuvarının kurucusu Negroponte '' Daily Me '' gazetesindeki açıklamasında kullanıcıların istekleri doğrultusunda kişiye özel ayarlanabilecek gazetelerin bile olacağından bahsetmiştir.
İsteğe göre ayarlanabilecek haber araçları '' çekme '' içerikli (online arşivler) , yükleme içerikli ve kişiye özel içerikli olabilir.
Hiper metin ve hiper linkler orijinal paylaşım içeriğini sağlamaya olanak sunar. Örneğin ; resmi raporlara , belgelere , basın bültenlerine, çeşitli referanslara ve diğer sitelere ya da arşivlere verilen hiper linklerde olduğu gibidir.

Kullanıcıyı içeriği kullanma deneyiminin bir parçası haline getirmesi açısından interaktivite oluşturmaya yakından bağlıdır. Bu bir kaç yol ile yapılabilir;
* İçerik oluşturan kullanıcı arasında doğrudan ya da dolaylı olarak
* E- posta alı-verişi yoluyla
* İçeriklere yer veren sitedeki bülten panolarıyla
* Yazılan altında yer alan yorum mesajları yoluyla
* Sohbet veya forum olanakları yoluyla

İletişim araçlarında içerik üretim döngüsü ve içeriğin zamansal boyutu arasında ayrılmaz bir ilişki bulunur.
Geleneksel medyanın kendine özgü içerik paylaşım döngüsü vardır.
Gazetelerin sabahları ya da akşamları, radyo ve televizyonun kimi saatlerde daha fazla , kimi saatlerde daha düşük rating (reyting) aldıkları belirli zaman dilimleri de vardır. Ama yine de son dakika ve özel haberlerde yayın akışı kesilir.

İçeriğin zenginleştirilmesinde şu yöntemler etkili olabilir;
* Kaynaklar ile konuuşmak güven bağı kurmak
* Uzmanlar ile paylaşımda bulunmak ve yapmak
* Belgeler üzerinde çalışmak ve sorgulamak

Her ne şartta olursa olsun ,İnternet ortamı kaynaklı bilgilere eriştiğimizde online ortamda elde ettiğimiz bilginin geçerliliğini kontrol etmek için 4 kriter önemlidir;
1. Sahiplik
2. Doğruluk
3. Yönetim
4. Güncellik

İçerik oluşturmanıın önemi kadar oluşturduğumuz içeriğin yaygınlaştırılması ve paylaşımı da o içeriğin kendisi kadar önemli hale gelmiştir. Bu paylaşımı sağlayan , yeni iletişim teknolojileri , bilgisayarlar ve İnternet'tir.
Fletcher' göre bir sosyal paylaşım olan Facebook üyeleri bakımından dünyanın en büyük üçüncü nüfusuna sahip ülkesi gibidir.

Yeni iletişim teknolojilerinin dikkat çeken '' etkileşim '' ve '' katılım '' sağlayan sonuçlar doğurması toplumsal yaşam açısından çok geniş bir etkiyi de ortaya çıkarmıştır.
Toplumsal etkileri bakımından yeni iletişim teknolojilerini ve iletişimin yeni örgütlenme biçimde şu özellikleri görmekteyiz:
1. Daha fazla katılım
2. Daha fazla etkileşim
3. Demokrasinin güçlendirilmesi
4. Katılım ve sanal katıım
5. Demokrasinin yaygınlaşması ve yaygınlaştırılması
6. Harekete geçirme


Sosyal Ağlar
Sosyal ağlar insanlığın kendisi kadar eskidir. İnsanlar ilk çağlardan itibaren sosyal yapılar içerisinde bulunmuştur. Bugün yeni iletişim teknolojileri ile sağlanan eskiden bu yana alışageldiğimiz yaşam özelliklerimizin yeni iletişim ortamlarına teknoloji vasıtasıyla taşınmasıdır.

Sosyal ağların yer aldığı ve oluşturduğu sosyal medyanın bilginin yeniden değerlendirilmesini de beraberinde getirmiştir.
* Bilgi daha paylaşılabilir hale gelmiştir.
* Bilgi daha arşivlenebilir hale gelmiştir.
* Bilgi daha bireysel ve gündelik olarak değerlendirilebilir hale gelmiştir.
* Bilginin kullanılma biçimi ile kimlik oluşturma seçeneğine de sahip olmuştur.
* Bilginin kullanılmasına ilişkin olarak bir sıralama oluşturma ve öne çıkartma şansı da üretilmiş olur.
* Bilginin sosyal ağlar ve sosyal medyada paylaşılması ile birlikte en yerel bir içerik bile küresel bir yaklaşım içerisinde değerlendirilebilir ve değer kazanabilir.
* Bilgi daha fazla duygular ile buluşabilme şansına sahip olmuştur.
* Bilginin sosyal ağlar ve sosyal medyada paylaşabilmesi ile birlikte bilgi-içerik üreticisi ortamda varolduklarına ilişkin izler bırakmaktadır.
* Bilgi bir toplumun üretimi olarak da kabul görebileceğinden topluluk hissinin üretilmesi de önemli hale gelmektedir.

Sosyal ağlar aracılığıyla online toplulular oluşturabiliyoruz. Bu toplulukların üyeleri arasında etkileşimi ve kullanıcı kaynaklı içerik etkileşimi üretebilmiş oluyoruz.

Sosyal ağlardan sosyal medyaya uzanan süreçte dikkati çeken üç nokta vardır;
1. İnternet üzerinde mesaj panolarının farklı toplulukların oluşmaya başlaması
2.. Blogların ortaya çıkması
3. Sosyal ağların yükselişini sürdürdüğü süreçte sosyal medyanın da yükselişe geçmesi

Clude Mitchell'in tanımına göre '' Sosyal ağ belli grup insanın belirli bir ağ ile birlikte bu ağa belirli özellikler yükleyerek bu sürece katılan bireylerin sosyal davranışlarını yorumlamaya yarayan bağlantılardır ''.

Wasserman ve Faust'a göre '' Sosyal ağlar sınırlı yapıdaki katılımcıların ve onların ilişkilerinin birbirleri ile etkileşimlerinin üzerinden yeniden tanımlanmasıdır ''

Richer ve Koch 'a göre '' Sosyal ağ sitelerinin bir tür uygulama siteleri olduğunu ve kullanıcılara kendi kimliklerini ve ilişkide kalabilmelerini yönetebilmeleri için işlevler sunan ağlar'' olarak değerlendirmektedirler.

Online topluluklara göre sosyal ağlar şu özelliklere sahiptir;
* Sosyal ağların yapısı tekil kullanıcının birebir ilişkilerinin çevresine odaklanmıştır.
* Sosyal ağlar üyeleri arasında zayıf ikincil ilişkilere sahiptir.
* Sosyal ağlar etkinliklerin paylaşılması için uygundurlar
* Sosyal ağlar üyelerine kullanıcılarına daha kolay topluluklar kurma şansı verir.

Bireylerin sosyal ağlarda bulunmasının nedenleri;
a. Bilgi alış-veriş amacıyla kullanımı
b. Tavsiye almak , duyguları dışa vurma gibi sosyal amaçla kullanımı
c. Ortak değere sahip insanlarla konuşmak için arkadaşlık aamacıyla kullanımı


Sosyal Medya
Dijitalleştirme , taşınan bilginin sıkıştırılması ve hataların giderilme yetisi ile daha iyi ve verimli iletim sağlayan dijitalleştirme yeni olanaklar ve bakış açıları sağladı.
Haberleşme , bilgisayar ve yayın birleşti.
İnternet'in sağladığı olanaklar ve getirdiği devrimsel yenilikler coşkulu , ani umutlara ve beklentilere yol açtıysa da beraberinde düşündürücü ve olumsuz görüşleride getirmiştir.
Sosyal medya , kullanıcılarına etkileşim , iletişim ve paylaşım olanağı veren dijital medya olarak tanımlanırken başka görüşe göre ise sosyal medya kullanıcı kaynaklı içeriklerin paylaşıldığı You Tube , Flickr ve Digg gibi siteler değerlendirilmektedir.
Sosyal ağlarda , insanların bağlantı kurdukları ve topluluklar oluşturdukları Facebook , MySpace ve Windows Live Space gibi siteleri ifade etmektedir.

Sosyal Medyanın üç temel ortamda gelişme kaydetiğini ifade edebiliriz:
* İletişim merkezli sosyal medya
* İşbirliği ve bilgi paylaşımı merkezli sosyal medya
* Zengin içeriğinin paylaşımını hedef alan sosyal medya


İletişim merkezli sosyal medyada temel uygulamalar ;
* Web günlükleri = Temelde kişisel web sayfaları olarak da ifade edilebilir.

* Mikrobloglar = Bir ağ grubu üzerinde yer alan üyelerin birbirine kısa mesajlar yollayabildiği uygulamayı ifade etmektedir.

* Sosyal ağ siteleri ve grupları = Facebook , MySpace ve You Tube gibi sosyal ağ ortamlarıdır.

İş birliği ve bilgi paylaşımı merkezli sosyal medyada temel uygulamalar ;
* Wiki siteleri = Okunabilir ve yazılabilir web siteleri olarak da değerlendirilebilir. Günümüzde en dikkati çeken uygulamalardan biri Wikipedia'dır.

* Sosyal işaretleme siteleri = Bir kullanıcının beğendiği bir sayfayı diğer kullanıcılar ile paylaşması amacıyla internet ortamında kaydetmesine denir. Günümüzde en dikkati çeken uygulamalardan biri del.icio.us'tur.

Zengin medya içeriğinin paylaşımını hedef alan sosyal medyada uygulamalar :
* Fotoğraf ve benzeri diğer çalışmaların paylaşıldığı siteler
* Video , müzik ve ses dosyalarının paylaşıldığı siteler
* Canlı yayın siteleri
* Hazır sunum paylaşım siteleri
* Sanal gerçeklik siteleri

Günümüzde en dikkati çeken yaygın örnekler içerisinde DevianArt ve Flickr gelmektedir.
You Tube 'da çeşitli videolar paylaşılmaktadır.
Günümüzde en dikkati örneklerden biri Second Life uygulamaları araç ve insan arasındaki etkileşim ile gerçek deneyimlerimize benzer deneyimler ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

Teknolojiye bağlı bir etkileşim her an , her yerde ve herhangi bir araç ile gerçekleşebilir hale gelmektedir.
Sosyal medya sayesinde her bir birey yayımcı haline gelmiştir.

Sosyal medyanın en öneemli özelliklerinden birisi de kullanıcıların değerli gördükleri bir içeriğin başka insanlar kullanıcılar için değer ifade ettiğini anlaması üzerine sunabilmesi, paylaşabilmesi ve pazarlamada bulunabilmesidir. e.Bay , Craiglist ve gittigidiyor. com gibi siteler en iyi örneklerdendir.

Sosyal ağların oluşumu ve sosyal medyanın gelişimi ile birlikte en yerel olan bir içerik bile küresel bir paylaşımın parçası olabilmekte, küresel olan bir içerik ise yerel anlamda daha özel bir kullanım bulabilmektedir.






[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]



hazırlayan nurşen35..


SAAT: 12:51

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306