Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   Allah Kimini Kimine Yardım Etmek İçin Üstün Kılandır. (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/17887-allah-kimini-kimine-yardim-etmek-icin-ustun-kilandir.html)

Yitiksevda 31 Ağustos 2010 00:42

Allah Kimini Kimine Yardım Etmek İçin Üstün Kılandır.
 
Rabbinin rahmetini yoksa onlar mı bölüştürüyorlar? (Hayır, nasıl ki) bu dünyada geçim araçlarını onlar arasında bölüştüren ve onların bazısını başkalarına yardım etmeleri için diğerlerinin üstüne çıkaran Biziz; (aynı şekilde, dilediğimize manevi bağışlarda bulunan da Biziz): Rabbinin bu rahmeti, onların yığabilecekleri bütün (dünyevi servetler)den daha hayırlıdır.
(Zuhruf-32)

Rabbimizin rahmetini bölüştürmeye hiçbir güç kadir değildir, Rab terbiye eden, gözeten, koruyan kanun koyandır. Kulun yegane velisi, yardım edeni, rızık vereni, onu dirilten, ona hayat veren ve onu öldürüp ardından diriltecek olan, ceza veya mükafat verecek olan. Allah yaşamımız boyunca bizlere verdiği emanete sahip çıkarak, onu Rabbinin razı olacağı emir ve yasaklara riayet ederek koruduğu zaman mükafatını, korumadığında ise cezaya müstahak olunacağını bildirmektedir.

Yaşam boyu geçimini sağlamak için gerekli olan geçim araçlarını,(Rızkı) Allah insanların kendi yeteneklerine, işgüçlerine, azimlerine bağlı olarak vermektedir. İnsanların bu yeteneklerine bağlı olarak rızkın dağılımı insanlar arasında farklılıklar gösterebilir. Bu İlahi kanun gereğidir. Lakin kapitalist sistemlerde yetenekten ziyade kişisellik arz eden bu husus fertler bazına indirgenerek adaletsiz bir dağılım üzere olmaktadır.

Örnek verecek olursak: Bir iş ataması gerçekleşeceği zaman, adalet gözetilmeden, iş gücüne bakılmadan, yeteneği göz ardı edilen ve o işi hak edenlerin yerine, dayısı olanlar yerleştirilebilmekte, akraba bağları, kayırmalar sureti göz önünde bulundurularak yapılan haksız uygulamalar.

Allah adildir ve her şeyi adalet üzere yapar. Şöyle ki bazılarını başkalarına yardım etmek için üstün kılan Rabbimiz insanın toplumsal yaşamına göre çünkü insan topluluklar şeklinde yaşayan varlıklardır. Hayatın devamı söz konusu olunca kimi insanlar kimi insanlara iş gördürerek hayatın devamını sağlamak için bir birlerine muhtaçtırlar.

Ayeti kerimede kimilerini kimilerine üstün kılma, Bir ferdin diğer ferde üstünlüğü, egemenliği anlamında değildir. Bu şekil görülen bir üstünlük anlayışı sömürgeci anlayışların verdiği anlamdır. Toplumsal bir birliktelik içinde yaşama ihtiyaç duyan insanoğlu iş gücüne, kabiliyetine, azimlerine göre bir birlerine iş görürler. Bu iş görme egemenlik, üstünlük olarak değil bilakis bir biri ile var olma anlayışıdır.

Gelenekçi zihniyetler bu ayeti kerime verilmek istenen mesajı, farklı yorumlama sureti ile sanki Rabbimiz insanlar arasında rızık farklılığı ile birilerini birilerine hizmet ettiriyor gibi algılamaktadırlar. Bu yanlış algılamalara karşı ayeti kerimede gerçek manada verilmek istenen mesaj insanların farklı yetenek ve iş güçlerine göre rızık elde ettikleri ve rızkı fazlaca elde edenlerin bu elde ettikleri rızık ile yardım etmek zorunda oldukları görüşüdür.

Yetenek ve iş gücüne azime bağlı olan Rızık hususunda her insanın eşit bir gelir düzeyine çıkarma çabaları bu ayeti kerimenin ortaya koymuş olduğu hakikate ters düşer. Tüm insanları eşit gelire sahip kılmak imkansızdır. Esas olan elde edilen rızkı rıza-i ilahi esasına bağlı olarak insanlara yardım etmek için kullanmaktır.

Dünyalık olarak elde edilen malların Allah katında değeri ancak ve ancak ilahi esaslara göre kullanma ile değer kazanır. Bunun dışında elde edilen dünyalık Allah katında hiçbir anlam ifade etmez. Çünkü dünyalık hem mümine, hem sefihe, hem kafire, hem zalime verilir. Lakin manevi rahmetten Salih amel işleyenler, muttaki kullar yararlanır.

Allah’ın kimini kimine üstün kılması, Elde edilen dünyalıkları rıza-i ilahi amaçlı kullanıma yönlendirme içindir. Rızkı elde etmek insanın kendi gayreti ve yeteneğine bağlıdır.

Bu beldelerin halkından (ganimet olarak) ne alındıysa Allah, hepsini Elçisi'ne devretti, (ganimetin tümü,) Allah'a ve Elçisi'ne, (ölen müminlerin) yakınlarına, yetimlere, yoksullara ve yolculara aittir; (böyle yapıldı) ki o, içinizden (zaten) zengin olanlar arasında dolaşıp duran (bir servet) haline gelmesin. Bu nedenle, Elçi size (ondan) ne kadar verirse (gönülden) kabul edin ve size vermediği şey(i istemek)ten kaçının ve Allah'a karşı sorumluluğunuzun bilincinde olun! Çünkü Allah misillemesinde çetindir.
(Haşr-7)

İslam servet hususunda belli bir zümrenin, servetlerini biriktirmelerine, savurganlık yapmalarına, israf ve cimrilikte bulunmalarına karşı, o serveti yetimlere, yoksullara ve ihtiyaç sahibi olanlara, Allah yolunda infak etmeyi emreder. Genelde fakirliğe sebep olan, işverenin işçiye emeğini tam ödememesi, kazanılan malı Allah yolunda infak etmemesi, biriktirdikçe biriktirmesi esas sebeptir ve bu tür oluşumlara karşı Allah adaleti gözetmemizi ve rızık olarak elde ettiklerimizi infak etmeyi emreder.

İnsanlar yaradılış gayeleri dışında olgulara sağlandıkları zaman, Yalnızca Rızık verme gücüne sahip olan Allah’ı bırakıp bu hususta hiçbir güce sahip olmayan birilerine yönelmeleri ve onlardan istemeleri Allah’ın kudretini anlamayıp beşeri o konuda hak sahibi görme birilerini ona denk tutma anlayışının kanıtı olmaktadır.
Rızkı verme hususunda Allah yarattığı her şeye eşit taksimat yapar, Ama bu taksimatı adaletsizlik yapanlar kendi lehlerine kullandıkları zaman Zengin ve Fakir ayrımı ortaya çıkar bunu günümüzde en fazla yapan anlayış sahipleri din adına din baronluğu yapan din adına sömürenlerdir.

Adalet hususunda tek etkileneceğimiz merkez nokta Kuran ve Allah resulüdür Kuran rızk hususunda her daim adaleti emrediyor iken adaletsizlik yapanlar suçu Allah’a yükleyerek Allah bana verdi söylemleri ile gasp ettikleri yoksulların mazlumların mallarına ipotek koymaktadırlar. Kendi elleriniz ile yapıp ettiklerinizi Allah’a mal etmekten utanmalısınız Allah adildir zalim olan insandır.
YitikSevda


Mihrinaz 02 Nisan 2018 13:40

Rabbinin rahmetini yoksa onlar mı bölüştürüyorlar? (Hayır, nasıl ki) bu dünyada geçim araçlarını onlar arasında bölüştüren ve onların bazısını başkalarına yardım etmeleri için diğerlerinin üstüne çıkaran Biziz; (aynı şekilde, dilediğimize manevi bağışlarda bulunan da Biziz): Rabbinin bu rahmeti, onların yığabilecekleri bütün (dünyevi servetler)den daha hayırlıdır.
(Zuhruf-32)


Ayeti kerimede kimilerini kimilerine üstün kılma, Bir ferdin diğer ferde üstünlüğü, egemenliği anlamında değildir. Bu şekil görülen bir üstünlük anlayışı sömürgeci anlayışların verdiği anlamdır. Toplumsal bir birliktelik içinde yaşama ihtiyaç duyan insanoğlu iş gücüne, kabiliyetine, azimlerine göre bir birlerine iş görürler. Bu iş görme egemenlik, üstünlük olarak değil bilakis bir biri ile var olma anlayışıdır.

Gelenekçi zihniyetler bu ayeti kerime verilmek istenen mesajı, farklı yorumlama sureti ile sanki Rabbimiz insanlar arasında rızık farklılığı ile birilerini birilerine hizmet ettiriyor gibi algılamaktadırlar. Bu yanlış algılamalara karşı ayeti kerimede gerçek manada verilmek istenen mesaj insanların farklı yetenek ve iş güçlerine göre rızık elde ettikleri ve rızkı fazlaca elde edenlerin bu elde ettikleri rızık ile yardım etmek zorunda oldukları görüşüdür.

Yetenek ve iş gücüne azime bağlı olan Rızık hususunda her insanın eşit bir gelir düzeyine çıkarma çabaları bu ayeti kerimenin ortaya koymuş olduğu hakikate ters düşer. Tüm insanları eşit gelire sahip kılmak imkansızdır. Esas olan elde edilen rızkı rıza-i ilahi esasına bağlı olarak insanlara yardım etmek için kullanmaktır.

Allah razı olsun...


SAAT: 03:30

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306