Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM GENEL.::. > Edebiyat > Makale ve Köşe Yazıları

Konu Kimliği: Konu Sahibi enderhafızım,Açılış Tarihi:  26 Şubat 2013 (15:00), Konuya Son Cevap : 26 Şubat 2013 (19:43). Konuya 2 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 26 Şubat 2013, 15:00   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
enderhafızım - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:enderhafızım isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5879
Üyelik T.: 28 Aralık 2008
Arkadaşları:32
Cinsiyet:Bay
Memleket:İst
Yaş:38
Mesaj: 3.185
Konular: 1383
Beğenildi:166
Beğendi:17
Takdirleri:216
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
evtx Şehâdet / M. Beşir Eryarsoy

Şehâdet / M. Beşir Eryarsoy

Şehâdet / M. Beşir Eryarsoy



Hayat, amaçlarıyla, amaçlar doğrultusunda yaşanmasıyla ve amaçlara uygun bir şekilde son bulmasıyla anlamlıdır, değerlidir. Amaçsız bir hayatın insana yakışan bir hayat olamayacağı apaçık bir gerçektir. Esasen ancak anlam yüklü bir hayat yaşayabilenler, hayatlarına verdikleri anlam doğrultusunda kendilerini aşarak başkalarına faydalı olabilirler. Bu noktada hayata verilen anlam ve değerin ne olduğu önem taşır. Hayatı doğru yaşayabilmek ve bu doğruya uygun bir şekilde nihayetlendirmek, bir yerde hayatın doğru anlamını tesbit etmeye bağlıdır. Böyle bir tespiti yapmayı ihmal etmek, hayatı doğru yaşama fırsatını kaybetmeyi de beraberinde getirecektir.

Yani anlamlı bir ölüm, anlamlı bir hayata; anlamlı bir hayat, doğru bir şekilde hayatın anlamını tespit edebilmeye ve buna göre tercihte bulunmaya bağlıdır.

Bir Müslüman için hayat, İslâm’a uygun yaşandığı oranda değerli olur. İslâm’a uygun anlaşılamayan ve yaşanamayan bir hayatın değeri de yoktur; kişinin kendisine de başkasına da yani çevresine ve insanlığa da olumlu bir katkısı ve faydası yoktur. En anlamlı hayatı şüphesiz peygamberler yaşamışlardır. Çünkü insanlığa hayatın gerçek anlamını onlar öğretmişlerdir, insanlığı böyle bir hayattan onlar haberdar etmişlerdir.

Hayatı peygamberlerin öğrettiği anlamda algılamayıp yaşamayanlar Kur’ân-ı Kerim’in ifade ettiği gibi ancak “Hayatın duyularla idrâk edilebilen bölümünü kısmen bilebilirler ve âhiretten tamamen gafildirler.” (er- Rum, 30/7) Buna bağlı olarak “Onlar ancak hayvan gibi olabilirler.” (el-A’râf, 7/179; el-Furkan, 25/44); “Âhiretten yana gaflet içerisinde olup hayvan gibi yerler, içerler.” (Muhammed, 47/12)

O hâlde hayatı doğru anlamanın ve bu anlama uygun olarak yaşayabilmenin temel şartlarından birisi de “âhiret”i hayatın vazgeçilmez bir boyutu olarak algılamaktır, bu büyük gerçeğe gereği gibi iman etmektir. Âhirete iman etmeyen herkes, dünya odaklı yaşamaya mahkûmdur. Hâlbuki dünyayı Kur’ân-ı Kerim’in olumsuzladığı şekliyle yani “duyularla idrâk edilebilen bölümünü kısmen” değil de yeteri kadar anlamak bile kaçınılmaz olarak âhiret hayatının varlığına iman etmeyi gerektirecek boyutlardadır.

Âhirete iman, âhiret merkezli bir hayat algısını ve âhiret merkezli bir hayat mücadelesini, buna bağlı olarak da böyle bir yolda ölmeyi de beraberinde getirecektir. “Kişi yaşadığı gibi ölür.” hükmü bu gerçeğin ifadesidir. En anlamlı ölümün “şehadet” olduğu şüphesiz bir gerçektir.

“Şehadet” yani şahitlik, tanıklık etmek demektir. Hâkimler, hükümlerini şahitlerin yaptığı tanıklığa göre verirler. Şahitliklerin en kapsamlı muhtevasına sahip olan şehadetiyle de şehid, hem kendi hayat ve ölümünün şahitliğini yapar, hem de yaşam tarzlarına tanık olduğu kimselerin nasıl yaşadıklarının şahitliğini. “Biz sizleri sair insanlara şahitlik etmeniz için böylece vasat (üstün ve adaletli) bir ümmet kıldık.” (el- Bakara, 2/143) ayeti ve benzeri ayetler ile Kütüb-i Sitte’de yer alan “Sizler Allah’ın yeryüzündeki şahitlerisiniz.” hadisi ve benzerleri işte bu yüce ve hayatî gerçeğe işaret etmektedir.

O hâlde şehadetin yani şahitliğin, kişinin hem kendisi hem de başkası hakkında yapacağı şahitliğin kabul edilmesinin birinci şartı “vasat” olmaktır. Burada vasat olmanın ne anlama geldiğine kısaca bakmak yerinde olacaktır: ”Vasat, orta yollu, adaletli, mutedil ve dengeli olmak, hayırlı ve adaletli olmak” demektir. Demek ki şehidin şahitliğinde haksızlık yoktur. Kendisi hak ile şehid olduğu gibi, kendisinin başkaları hakkındaki şahitliği de hakkın ve adaletin ta kendisidir.

O şahitlikte taraf tutmak yoktur, âdil olmayan bir ifade ve bir niteleme yoktur. Çünkü şehidin hem hayatı hem ölümü mutedil ve âdildir. Hak için yaşar. Hakkın egemen olması ve yücelmesi için yaşar ve ölür. Bu sebeple şehidin ölümünde değerli mesajlar olduğu gibi hayatında da değerli mesajlar vardır. Bunu anladığımız takdirde, Hz. Hamza’nın niçin şehitlerin en üstünü olduğunu, ondan sonra gelenin de zalim bir yöneticiye karşı hak bir sözü söylediği için o zalim yönetim ve yönetici tarafından öldürülen kişi olduğunu anlayabiliriz.
Hz. Hamza ne yapmıştı da şehitlerin en faziletlisi olmuştu? Acaba Hz. Peygamber’in amcası olduğu için mi? Yoksa Mekke’nin ve Kureyş’in en yiğidi ve en kahramanı olduğu için mi? Hayır, bunların ve benzeri özelliklerinin hiçbirisinin bu hususta en ufak bir payı yoktur.

Onun Müslüman olduğu andan itibaren nasıl yaşadığını ve nasıl öldüğünü kısaca hatırlamamız gerekmektedir: O, İslâm’ın en kritik zamanlarında Müslüman oldu. En kritik dönemlerinden birinde şehid düştü. İslâm’a girdiği zaman da İslâm’ın ona ihtiyacı vardı. Şehid düştüğünde de İslâm’a en büyük hizmetleri ifa ederek şehid düştü.

Ebu Cehil’in Peygamber Efendimize ve dinine en ağır hakaretlerini pervasızca yağdırma cesaretini gösterdiği bir zamanda Müslüman oldu. Hak şehadeti getirerek Peygamber Efendimize yaptığı hakaretin aynısını -gözü kesiyorsa- kendisine yapması için meydan okudu. Elindeki yayıyla onu kafasından ağır yaraladı ve: “-Gücün yetiyorsa aynı hakaretlerini yüzüme karşı da söyle söyleyebilirsen” deyip meydan okudu. Bununla da kalmayarak aynı dine kendisinin de inandığını bütün Kureyş ileri gelenlerine karşı en yüksek perdeden haykırdı. Ve herkesin bildiği gibi hayatı boyunca Peygamber Efendimizin en büyük dayanaklarından, yakınlarından ve danışmanlarından biri olarak yaşadı. İslâm dininin onun kahramanlıklarına en muhtaç olduğu bir zamanda, üzerine düşeni fazlasıyla yerine getirerek bu dine bağlılığını ve şehadet kelimesini getirmekteki sadakatini Allah yolunda canını verip en yüksek mertebe olan şehitliğe erişerek ispatladı, kanının mürekkebiyle bunu tasdik etti.
İşte şehadet böyle bir şeydir…

Önce İslâm yolunda yaşarken en ufak bir tereddüt, sağa sola bir sapma, bir inhiraf göstermeden dosdoğru yaşayarak hayatının her diliminde şehadetini fiiliyle onaylamak; bunun üzerinde sabır göstermektir; sonra gerektiğinde canını da feda etmekten geri kalmayarak şehadet ettiği gerçeklere bağlılığını sürdürmektir. Bundan sonrası ise, ilgili ayet ve hadislerin, bu doğrultudaki açıklama ve tefsirlerin anlattığı şekliyle, dünya ve âhiret anlamıyla tam bir şehidlik ya da ahrette şehidlik mertebesine erişmeyi temenni etmekle birlikte yatağı üzerinde ölse dahi uhrevî manasıyla şehitlik, Allah’ın takdir edeceği bir husustur. Ama şehitlik her durumda bir liyakat meselesidir. Şehitlere lâyık yaşayanlar, şehitler gibi ölürler. “… sabredenleri müjdele!” (el-Bakara, 2/155)


1. Kurtubi, c. II, Beyrut 1405/1985, s. 148; Celâleyn, 2/143’ün tefsiri.
2. El-Munavî, Feyzu’l-Kadir, Hadis no: 4747.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi enderhafızım 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
En Pratik Sağlık Bilgileri Pratik / Faydalı Bilgiler enderhafızım 0 80 14 Ekim 2023 12:10
Kur'an Güzel Konuşun Diyor, Konuşuyor... Serbest Kürsü su damlası 3 2331 24 Kasım 2016 13:16
Geeflow - Diriliş (15 Temmuz Darbe Rap Şarkısı) İlahiler/Ezgiler enderhafızım 0 1929 23 Kasım 2016 11:06
Otuz Kuş & Dursun Ali Erzincanlı (Şehit Ömer... İlahiler/Ezgiler Esma_Nur 1 2680 23 Kasım 2016 10:44
15 Temmuz Demokrasi Marşı (İndir) İlahiler/Ezgiler enderhafızım 0 2241 23 Kasım 2016 10:10

Alt 26 Şubat 2013, 15:08   Mesaj No:2
Medineweb Sadık Üyesi
muuskem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:muuskem isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 21263
Üyelik T.: 02 Kasım 2012
Arkadaşları:9
Cinsiyet:-
Memleket:-
Mesaj: 676
Konular: 38
Beğenildi:32
Beğendi:6
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Cevap: Şehâdet / M. Beşir Eryarsoy



Beşir hocayı istanbulda tanımıştım...

çok güzel kitapları var..

biraz yaşlanmış..
Alıntı ile Cevapla
Alt 26 Şubat 2013, 19:43   Mesaj No:3
Medineweb Emekdarı
enderhafızım - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:enderhafızım isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5879
Üyelik T.: 28 Aralık 2008
Arkadaşları:32
Cinsiyet:Bay
Memleket:İst
Yaş:38
Mesaj: 3.185
Konular: 1383
Beğenildi:166
Beğendi:17
Takdirleri:216
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: Şehâdet / M. Beşir Eryarsoy

Alıntı:
muuskem Üyemizden Alıntı Mesajı göster


Beşir hocayı istanbulda tanımıştım...

çok güzel kitapları var..

biraz yaşlanmış..
Rabbim Cümlemizden Razı olsun inş..

Beşir Eryarsoy gerçekten birikimli kaliteli bir araştırmacı yazardır. genç birikimde yazısı olur genelde. geçende konferansı vardı ama gidemedim,
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Ey Şehadet Nebevi Sevda Makale ve Köşe Yazıları 1 30 Kasım 2019 18:26
Şehadet VuslatAksa21 Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler 0 13 Mayıs 2016 23:06
ahh şehadet Esma_Nur Videolar/Slaytlar 8 09 Mayıs 2013 23:45
şehadet tevhid_ Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler 2 29 Ekim 2012 11:32
Beşir Emekdar Üye İslami Kavramlar 0 01 Mayıs 2008 00:17

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.