Cevapları okurken çok ilginç bir düşünceyi gördüm. Örnekleme yoluyla doğruya varma yöntemi. Tabi örnek aldığı veri doğruysa. Önce takip edilen yönteme bakalım. ( Peygamberimizin mezhebi neydi ?
ashabın mezhebi hangisiydi ?gibi çocukça sorular sormak sadece tebesümlük olur.
peygamber cebrail kontrolunde.
ashab peygamber kontolunde.
tabiin ashab kontrolunde.
mezheplerde bunların bir araya getirilmiş bir biçimidir. )
Karşı düşüncenin savını komik gören zihniyetinde, kendi savının kömik olacağı çok normaldir. Allah dinde bölünmeyin diye bizleri ikaz ederken, bu uyarıya atıfta bulunan aklı selim düşüncenin komikliğine dem vuran düşünceye bakalım isterseniz.
Peygamberimiz gerçekten cebrail yani Yüce Rabbimin kontrolündeydi bu çok doğru. Ya ondan sonra saydıklarının kotrolüne ne demeli? Ashabının peygamberimiz kontrolünde olduğunu söylemek Rabbimin geçmiş peygamberlerden örnekler verdiği kıssalardan, hiç hisse almamak demek olduğunu bir örnekle anlatmak isterim.
Hz. İsa ya ihanet edenin en yakın havarilerinden birisi olduğunu ve ona hizmet eden en yakınının bile gerektiğinde düşman olabileceğinin örneğinden, kıssadan hisse almadığını gösteriyor. Peygamberimiz bir insanı, onun nefsini nasıl kontrol altına alabilir, tıpkı Rabbin yaptığı gibi. Bunu hiçmi düşünmüyorsunuz? Diğer kısmı ise izaha gerek bile yok.
Mezhepler din değildir, dinin uygulama biçimidir. Her beşeri olguda hata ve yanlışların olmasıda doğaldır zaten. Ne yazıkki bu yöntemin faydaları olmuşsada, yanlış taraflarıda olmuştur. Mezheplerin sayısına gelince bunun tam sayısını ben bilmiyorum, doğru dürüt bilende yok zaten. Ama yüzlerce mezhebin olduğu tarihi bir gerçektir. Kur'an eşi benzeri olmayan bir sanat eseridir. Ondan faydalananlar, O sanatın kıymetini bilenlerdir.
SAYGILARIMLA Haluk GÜMÜŞTABAK |