Nebilik Risaletin tabii bir parçası olunca ki,Allah, Resulu ile iletişim halinde olduğuna göre Zorunlu olarak Resul haliyle Nebi olmak zorundadır.
Bu diğer bir ifadeyle Her Resul tabii olarak Nebidir ancak her Nebi de Resuldur....
Kur'anda farklı bir kelime varsa onun mutlaka bir farklı anlamı vardır...
O kelimeyi oradan çıkarırsanız büyük bir eksilik etmiş olursunuz...
Nebe kelimesi lügatte önemli haber manasına gelir. Nebi de haberci manasındadır. Nübüvvet yani peygamberlik ise Allahın kendisine yüklemiş olduğu ilahi haber ve şeriatı insanlara taşıma, onlara bildirme görevidir. Nebi müstakil olarak haberin sahibidir. Haberi yüklendiğinde nebi olur. İnsanlara gönderildiğinde ise resul adını da alır.
Tebliğ, Nebi ile Resulun müşterek vasfıdır. Tebliğ, nebi ile resulun müşterek vasfı olduğuna göre her Resul Nebidir ve her Resul de Nebidir. O bakımdan kuran da hem resul ve hem de nebi için peygamber anlamı da çıkar.
Kur'an ve hadislerde çok defa resul ile nebi kelimeleri -mefhumları arasında bir fark belirtilmeden-birbiri yerine kullanılmıştır.
Kur'an-ı Kerim'de bir ayette nebi kelimesi resul kelimesine atf olunur:
"Biz senden evvel hiç bir resul ve hiç bir nebi göndermedik ki... ' (el-Hacc: 22/52 )
Sonuç : Nebi haber alan vahiy alan, allahtan haber getiren ,Allahla iletişim halinde olan Resul ise aldığı bu haberi kullara duyuran ve tebliğ eden kimsedir. Görüldüğü gibi aralarında pek az detay vardır.
O halde her Nebi resul ve her Resul da Nebidir ve her ikisi de peygamberdir.
Yalnız her Resul Resulullah değildir. Her vahiy alan da Nebi değildir.
Devam edeceğim