selam arkadaslar
halukun bir ayeti aciklamasindan konu bambaska boyutlara gelmis.
halukun fikirlerine genelde katilmayan biri olarak, ahzab 56daki ayete getirdigi anlam TEK DOGRU degil ama DOGRU.
salat, koku sad-lam.
farkli kaliplarda farki anlamlara geliyor. bir cok anlama gelebilen bir kelime.
salevat getirmek (dikkat edin, bir kavl'den bahsediyoruz) bir de ayette gecen yusallune (yine dikkat, bir eylem, bir fiilden soz ediyor). simdi allah ve melekleri nebiye salevat getiriyor diye bir anlam buradan hic cikar mi? allah ve melekleri nebi icin bir eylemde bulunuyorlar, nedir o eylem. yusallune fiili ne ise iste o.
peki yusallune nedir?
sal, asl, vasl, vasil, salat, salevat, salli, salla, vusul, mevsul, usul yani akliniza ne geliyorsa hep bu kokun turevleridir.
sal kelimesi aslen, bir seyi dik tutan seye denir.
bu yuzden namaz (essalatu) dinin DIREGIDIR. direk ve namaz? ne alaka? iste alaka burada, dini insan zihninde kalbinde ve yasaminda dik ve ayakta tutan EYLEM. dik tutmak ve destek arasindaki bag icin de hadisteki IMAD kelimesine bakiyoruz, imad, sutun demektir. demekki namaz, dini dik tutan sutunmus. namaz neymis? salatmis. salat neymis? sal imis.
burdan hareketle, haluk bir ayetin kavl olarak algilanmasinin yanlisligina vurgu yapmis sadece, demek istedigi su: ey iman edenler, nebiye salevat getirmek ile ona sadece sozlu bir destekte bulunmus oluyorsunuz. bu bir iddiadir, ayet ise bizden fiili destek istiyor, ki allah ve melekelri de nebiyi destekliyorlar, siz de o halde destek verin, soylemle yetinmeyip bunu eyleme dokun.
yanlis bir anlammi? hayir, dogru.
salevat sadece kavl demek yanlis bir algi, kavl onun bir boyutu ama tum boyutu degil, kavl ile eylem bir butundur, ayristirmayin ve desteginiz yarim degil (sadece kavl olmasin), butun olsun (eyleme de donsun).
butun mesele bu.
|