Alıntı Âyetin lafzı umumi (genel) mânalı gözükmekle beraber bütün İslâm mezheblerine ve müctehidlerine göre onu açıklayan başka deliller bir kısım mü'minleri (iman edenleri) Cuma namazı yükümlülüğünden istisna etmiştir (Fıkıh usûlü ifadesiyle ayet tahsis edilmiş, bunları kapsamadığı açıklanmıştır). Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır. Tahsis ve istisna eden delillerin başında şu hadis gelmektedir: "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir." ŞİMDİ BU İFADELERİ VE HADİSİ VERİLEN AYET IŞIĞINDA DEĞERLENDİRELİM . "EY İMAN EDENLER! CUMA GÜNÜ NAMAZA ÇAĞIRILDIĞI ZAMAN, HEMEN ALLAH'I ANMAYA KOŞUN VE ALIŞ VERİŞİ BIRAKIN. EĞER BİLİRSENİZ ELBETTE BU, SİZİN İÇİN DAHA HAYIRLIDIR." (Cuma 62/9) 1- Ayet kesinlikle ayrım yapmamaktadır. Ey iman edenler ile hitap etmektedir. Şayet iddia edeildiği gibi yalnız erkeklere farz olsaydı, ey mumin erkekler diye hitap ederdi. Zaten bu şekilde yalnızca erkeklere hitap eden ayetler kuranda vardır. Örneğin
Hitap öneminden dolayı her iki cinse ayrı ayrı seslenmek gerektiğinde şu ayette her iki cins için ayrı kipler kullanılmaktadır. Mesela: 'Mümin erkeklere söyle, yabancı kadınlara bakarken bakışlarını kıssınlar ve namuslarını korusunlar. Bu, onların daha çok arınmalarını sağlar. Şüphesiz Allah yaptıklarını bilr.' (Nur,30) Görüldüğü gibi burada sadece erkeklere hitap var ve sadece erkeklere seslenilmekte 'Mümin kadınlara da söyle, yabancı erkeklere bakarken bakışlarını çevirsinler ve namuslarını korusunlar....' (Nûr,31)
Burada da görüldüğü gibi kadınlara hitap edilmekte ve kullanılan kip sadece kadınları kapsamaktadır. DENİLİYOR Kİ,
Alıntı Âyetin genel üslûb ve ifadesi de bu anlayışı desteklemektedir; çünkü alış verişi bırakın yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, erkeklerin vazifeleri arasındadır O HALDE TEKRAR BAKALIM AYETE, AYETİN ÜSLUB VE İFADESİ BU ANLAYIŞI DESTEKLER Mİ ?
"CUMA- 9 : Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman, hemen Allah'ı anmaya koşun ve alış verişi bırakın. Eğer siz gerçeği anlayan kimseler iseniz elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.. CUMA-10- Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin. Allah'ı çok zikredin, umulur ki kurtuluşa erersiniz. Ayette geçene Alış verişi bırakın ifadesi sadece Ticari değil ( Mal alım satımı, Mal alıp- verme değil ) Her türlü alış veriştir. Her türlü iştir. Alış-verişi (işi-gücü) bırakın Namaz bitince yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfunu isteyin Allah'ın lütfundan (rızkınızı) aramaya devam edin, İşinize gücünüze devam edin-Allah'ın lütfundan nasibinizi arayın!-Allah’ın rızkını arayın,
Yeryüzüne dağılmak ve Allah'tan rızık talep etmek kadınların değil, yalnızca erkeklerin vazifeleri arasından mıdır ? Evet öncelik olarak erkeklerin vazifeleri arasındadır. Ama yalnızca öncelik olarak..
Kadınlar da evine rızık getirebilir, iş ve ticaretle meşgul olabilir, evine allahın lutfundan rızık getirebilir ve getirebiliyor da.
Gerek o dönem olsun ( kuranın nuzul olduğu dönem ) gerekse bu dönem de kadın evine katkı yapmaktadır. Evine, iş- güçte çalışarak Allahın nasibi ve lutfundan rızık getirebilir ve getiriyor da... 2-VERİLEN HADİSİ AYET IŞIĞINDA İNCELEDİĞİMİZDE İSE "Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir."
HER MÜSLÜMANA FARZ VE VAZİFEDİR DENİLDİKTEN SONRA HEMEN ÖZÜR SAHİPLERİ SIRALANIYOR .
EĞER KADIN ÇOCUĞUNA VEYA SAKAT OLAN BİR YAKININA BAKACAK İSE, VE EVDE BAKACAK KİMSE OLMADIĞINDAN O MECBUREN O ÖZÜR SAHİBİ OLMAKTADIR. VEYA HASTA İSE
Vs gibi özürleri olan kimseler bu farzdan muaftırlar. Bir başka örnek
Ülkemizde bir çalışan erkek memur çalıştığı işyerinden izin alamadığı için cuma namazı kılamıyorsa da...
veya bir özür ve mazaret sahibi olarak, hutbe dinleyemeyecek kadar, idrarını tutamayıp, kaçıranlar prostat hastalığı olanlar da...
O halde diyebiliriz ki,
Cuma namazının farz olduğunu ileri sürenler Hz. Peygamber zamanında da kadınların da cemaat ve cumaya geldiklerine dair kuvvetli rivayetleri zikretmişlerdir, Kadınlarımızın eğer önemli bir mazeretleri yoksa Cuma namazını -kendilerine ister farz olsun veya olmasın- kılmalarında daima faydalar vardır; ancak bu, yer darlığı vb. sebeplerle erkeklerin, kendilerine farz olan bu ibadeti yerine getirmelerine engel olmamalı düşüncesiylee kadınlara mescitte yer açamamak, kılmak isteyenleri engellemek, sorumluluğu üstlenmeyi gerektirir.
Cuma namazı nasıl olsa Hanımlara farz değildir diyerek Cuma namazı kılmak isteyen hanımlara camilerde yer açmamak gidin evinizde kılın demek doğru bir yaklaşım değildir. Sorumluluk ve vebal gerektiren bir davranış biçimi olur. CUMA NAMAZININ FARZ OLUŞUNUN HİKMETİ NEDİR ?
Devamı olacak
__________________ EN BÜYÜK ALLAH BAŞKA BÜYÜK YOK. NE MUTLU MÜSLÜMANIM DİYENE |