Tekil Mesaj gösterimi
Alt 26 Nisan 2011, 01:58   Mesaj No:104

kamer34

Medineweb Sadık Üyesi
kamer34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:kamer34 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13038
Üyelik T.: 14 Aralık 2010
Arkadaşları:9
Cinsiyet:
Memleket:istanbul
Yaş:54
Mesaj: 871
Konular: 41
Beğenildi:6
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Cevap: "Dini Konular Hakkında Sorular/Cevaplar"

"Bismillahirrahmanirrahim"
İnsan/7- Adaklarını yerine getirirler ve şerri (kötülüğü) yaygın olan bir günden korkarlar.

Adak adamak demek bir kişinin, Allah’ın kendisine emir etmediği sorumlu tutmadığı halde bir şeyi yerine getirmek için kendi kendisine söz vermesidir.
Adak adamak ayetlerle desteklendiğinden dolayı “Adaklarını yerine getirirler” ibadet olarak kabul edilmiştir.

Cenabbi Allah onları bu davranışlarından dolayı övüyor. Allah Teala ancak kendisine ibadet edenleri över. Bu da gösteriyor ki adak adamak ibadettir. Kim Allah’tan başkasına adak adarsa Allah’a ortak koşmuş olur.

Şu hususu belirtmekte fayda vardır adağı sadece hayvan kesimi olarak görmemek lazım kişi herhangi bir konuda kendisi yapacağı AMEL ile ilgili Allah’a söz verebilir. Fakat bu söz verme fiili islama aykırı olmaması gerekir.

Hac/29- “Sonra kirlerini gidersinler,adaklarını yerine getirsinler,Beyt-i Atik'i tavaf etsinler.”
Rasullah (sav) şöyle buyurmuştur

“Adak Allah’ın takdir etmemiş olduğu hiç birşeyi kula yaklaştırmaz o kadere bağlıdır. Onunla ulaşım halinde olur. Adak sadece cimri bir kimsenin kıyamayacağı bir malın elinden çıkmasını sağlar. Müslim (sahih)

Bu konuda Ebu Davud'da yer alan bir haidsde şöyledir. Sabit b. Dahhak diyor ki:
“Peygamberimiz zamanında arkadaşlarımızdan biri Mekke yakınlarındaki Buvane denen yerde bir deve kesmeyi adamıştı. Peygamberimize gelerek:
“Ya Rasûlüllah, ben Buvane'de bir deve kesmeyi adadım, ne dersiniz?” diye sordu. Peygamberimiz yanındakilere:
“Sözü geçen yer, cahiliye döneminde tapılan putlardan birinin saklandığı bir yer mi idi?” diye sordu. Arkadaşlarımız:
“Hayır” dediler. Arkasından:
“Peki orası cahiliye döneminin bayram yerlerinden biri mi idi?” diye sordu. Oradakiler bu soruya da:
“hayır” diye cevap verince Peygamberimiz o arkadaşımıza:
“O halde adağını yerine getir. Çünkü Allah'ın emrine aykırı adaklarla yerine getirilmeleri elde olmayan adaklar yerine getirilmezler.” buyurmuştur.

(Sünen-i Ebi Davud, Kitap Yemin ve Adaklar, Bab: Adakları yerine getirme ile emrolunma, H. No: 3313, c. 3, s. 607.)

Yukarıdaki hadisin belirttiğine göre sözü geçen sahabi belirli bir yerde bir miktar hayvan kurban etmeyi adadı. Bu adak hayvanların cinsi ya devedir ya koyundur veya iki ayrı olay söz konusudur.
Peygamberimiz, adama:

“O dediğin yer, cahiliye döneminde tapılan putlardan birinin saklandığı yer mi idi?” diye sordu. Adam:
“Hayır” dedi. Arkasından Peygamberimiz adama:
“Orası cahiliye halkının bayram yerlerinden biri mi idi?” diye sordu. Adamdan yine:
“hayır” cevabını alınca kendisine:
“o halde adağını yerine getir” diye buyurdu. Daha sonra da:
“Allah'ın emrine aykırı adaklar yerine getirilmez” diyerek sözlerini bağladı.

Bundan da anlaşılıyor ki; cahiliye halkının bayram yerlerinde veya putların saklandığı yerlerde kurban kesmek Allah'ın emrine aykırı bir harekettir.

Bu hadiste dikkat edilmesi gereken noktalardan biri şudur ki, eğer cahiliye döneminin bayram yerlerinde kurban kesmek caiz olsaydı, Peygamberimiz soru soran sahabinin adağını yerine getirmesine izin verirdi. Tıpkı davul çalmasına izin verdiği gibi. Hatta izin vermek bir yana ona adağını yerine getirmesi gerektiğini söylerdi. Çünkü adağı belirtilen yerde kurban etmek aslında vaciptir.

Günümüzde adak ve kurban kesimleri bazen şirk boyutuna kadar varmaktadır. Kimisi Allah kendisine çoçuk versin diye yatırlalara giderler eğer çocukları olursa o yatıra bir hayvan götürmek şartıyla tekrar giderler ve o hayvanı mezar başında keserler.

Yada dua ederler ya yarabbim bir arabam olursa yada bir evim olursa ben bir adak vereceğim derler sonrada bu isteklerine kavuşunca adaklarını keser onun kanını arabanın yada evin biryerlerine sürerler bununda kendilerine uğur getirdiğine inanırlar.

İşte tüm bu adetler islam dininin şiddetle red ettiği adak kesme şekilleridir. Kişi rabbine söz verdiğinde sözünü yerine getirmeli neyi keseceğini belirtmişse onu adak etmelidir.
Selametle KALIN
__________________
Kimin Ne Dediği Değil / Allah'ın Ne Dediği Önemli.
Alıntı ile Cevapla