Islam hukukuna giriş 4.ünite deneme İSLAM HUKUKU 4.ÜNİTE DENEME 1:İslam hukukunun (fıkhın) kaynaklarının neler olduğu hangi sahabenin Hz. Peygamber’e sorduğu sorulara verdiği cevapta en genel ve yalın şekliyle ifade edilmiştir? a)Enes b.Malik c)Abdullah b. Abbas b)Muaz b. Cebel d)Ebu Hureyre 2)Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunun kaynaklarından biri değildir? a)Kur’an c)İctihad b)Sünnet d)Kıyas 3)Aşağıdakilerden hangisi fıkıh usulünün konularının incelendiği bölümlerden biri değildir? a)İstıslah c)Deliller b)İctihad d)Hüküm e)Hüküm çıkarma yöntemleri 4)Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukundaki hükümlerin dayandığı en temel esaslar (asli deliller)den biri değildir? a)Kur’an c)İcma b)Sünnet d)Kıyas e)İstıshab 5)Kelamcı usulcüler asli delillere hangisini de dahil ederler? a)Istıslah c)İstinsah b)Istıshab d)Kıyas 6)Aşağıdakilerden hangisi asli delillerin uzantısı sayılan delillerden biri değildir? a)Medine ehlinin uygulaması c)Sahabi sözü b)Önceki şeriatlar d)İcma 7)Kur’an’ın bütün diğer delillerin dayandığı ana delil olması onun hangi özelliğinden kaynaklamır? a)Tanrı kelamı olması c)Peygambere gönderilmiş olması b)Vahiy olması d)Bütün insanlığı kapsıyor olması 8)Tanrı kelamı ifadesi neyi anlatır? a)Kur’an c)Kur’an’ın vahiy ürünü olduğu b)Vahiy d)Kur’an’ın kitap(yazılı)olduğunu 9)‘Yalan üzerinde birleşmesi aklen imkansız olan bir sayıdaki topluluğun yine kendileri gibi bir topluluktan nakilde bulunması anlamına gelir.’ Neyin tanımıdır? a)İctihad c)Vahiy b)Tevatür d)İlham 10)Namazda Arapça dışında bir dille kıraat edilebileceğini caiz gören kimdir? a)Ebu Hanife c)İmam Malik b)Ahmed b. Hanbel d)Şafii 11)Hangi usulcü Arap dilini öğrenmenin farz-ı kifaye olduğunu ileri sürmüştür? a)Ebu Yusuf c)Fahreddin Razi b)Ebu’l Hüseyin d)İbnü’l-Hâcib 12)Kur’an’ın muhtevasını aşağıdakilerden hangisi oluşturmaz? a)İnanç c)Ahlak b)Amel d)Hukuk 13)Aşağıdaki eşleştirmelereden hangisi yanlıştır? a)inanç ile ilgili ayetler:Kelam c)ibadet ile ilgili ayetler:Fıkıh b)ahlak ile ilgili ayetler:Tasavvuf d)hukuk ile ilgili ayetler:Kelam 14)Hangisi üç temel İslami bilimlerinden biri değildir? a)Kelam c)Tasavvuf b)Hadis d)Fıkıh 15)Kur’an’da fıkıh alanıyla ilgili olan ayet sayısı kaçtır? a)500 c)350 b)200 d)400 16)Kur’an’da en ayrıntılı bir biçimde yer alan hukuk konusu hangisidir? a)İbadet c)Aile b)Şeriat d)İnanç 17)Şeriatın hukukun korunması amaçlanan öğelerden biri değildir? a)Canı c)Nesli b)Malı d)Kalbi 18)Hangisi rivayet açısından sünnet çeşitlerinden biri değildir? a)Mütevatir c)Meşhur b)Kavli d)Ahad 19)Yalan üzerinde birleşmeleri düşünülemeyen bir sayıdaki topluluğun kendileri gibi bir topluluktan naklettikleri sünnete ne denir? a)Meşhur c)Mütevatir b)Ahad d)Takriri 20)İlk tabakada ahad iken sonraki tabakalarda mütevatirin niteliğine sahip olmuş sünnet çeşidi hangisidir? a)Mütevatir c)Takriri b)Meşhur d)Ahad 21)Teşrîî ne demektir? a)Dini ve hukuki c)Ahlaki b)Vicdani d)İtikadi 22)Hz. Peygamber’e ait olduğu ve değişmeden bize kadar ulaştığı konusunda kesin bilgi ifade eden sünnet çeşidi hangisidir? a)Takriri c)Ahad b)Meşhur d)Mütevatir 23)Din işlerinin devlet işlerinden resmen ve fiilen ayrıldığı dönem hangisidir? a)Me’mun c)Muaviye b)Melik d)Ebu Zeyd 24)Sünnet yanında sahabe icmaının bağlayıcı olarak kabul edilmesi hangi ayetle temellendirilmiştir? a)Nisa155. c)Ahzab 59. b)Nur 155. d)Tevbe 50 25)Bir çok müctehidin şer’î bir meselenin hükmüne dair tek tek açıkladıkları görüşlerinin aynı noktada buluşması yoluyla meydana gelen icma şekli hangisidir? a)Sarih icma c)Asli icma b)Sükutî icma d)Sahabe icma 26)Usulcülerin büyük çoğunluğuna göre kesin ve bağlayıcı bir kaynak olan icma hangisidir? a)Sahabe icma c)Asli icma b)Sarih icma d)Sükutî icma 27)İcma, ayetlerden ve hadislerden çıkan hangi fikir üzerine temellenir? a)Sahabenin ihtilafı c)Sahabenin görüşü b)Ümmetin yanılmazlığı d)Medine halkının uygulaması 28)Hangi usulcü icmanın gerçekleşmesi için ümmetin tamamının katılımını şart koşmuştur? a)İbnü’l-Hacib c)Ebu Bekir Bâkıllâni b)Ebu’l Hüseyin d)Sadruşşeria 29)Hangi usulcü icmâın şeri hükümler yanında başka konular üzerinde de gerçekleşebileceğini savunmuştur? a)Ebu Yusuf c)Ebu’l Hüseyin b)Muhammed b. Şirin d)İbnü’l-Hacib 30)İcmâın sadece şer-i hüküm üzerinde olabileceğini savunan Hanefi usulcü kimdir? a)Sadrüşşeria c)Hasan Muhammed b)Ebu Bekir Bakıllani d)Fahraddin Razi 31)İnkirâzu’l-asır ne demektir? a)Sahabe ihtilafının bulunmaması b)Sahabenin görüşü c)İcmaa katılan müctehidlerin hepsinin ölmesi d)İcmaa katılan müctehidlern görüş birliği 32)Müctehid olmayan sıradan kişilere ne denir? a)Arap c)Avâm b)Ahbâr d)Sarih 33)Haber-i vahid ve kıyas gibi zanni deliller üzerinde de icma olabileceğini ve icmain bu zanni delilleri kat’ileştireceğini kimler savunmuştur? a)Hanefiler c)Malikiler b)Şafiiler d)Hanbeliler 34)Sahabe icmaına karşı çıkanlar kimlerdir? 1:Nazzam 3:İbnü’l-Hacib 2:Sadruşşeria 4:Şia a)1 ve 2 c)1 ve 4 b)2 ve 4 d)2 ve 3 35)Hakkında açık bildirim(nas) olmayan konular ilk dört halife zamanında hangi yolla çözüme kavuşturuluyordu? a)Sünnet c)Şüra b)İctihad d)Rey 36)Mevcut bir şeyin aynı şekilde devam etmesi diğer bir ifadeyle daha önce varlığı bilinen bir durumun aksine delil bulunmadıkça varlığını koruduğuna hükmedilmesi neyin tanımıdır? a)İctihad c)Istıslah b)Istıshab d)İstinsah 37)Hangisi ıstıshab anlamını vermek için literatürde kullanılan deyimlerden biri değildir? a)en-feyu’l-aslî c)berâeet-i asliyye b)ibaha-i asliye d)ıstınsah e)asıl 38)Hangi usulcü ıstıshab anlamını vermek için “akıl” terimini kullanmış ve bu aklı”aslı nefy” olarak açıklamıştır? a)Gazali c)İmam Matüridi b)İbn Rüşd d)Ebu Hanife 39)Hangi mezhebe göre ıstıshab bir hüccet olmayıp yalnızca delili ile sabit olmuş bir hükümde sonradan kuşku(şek) doğması durumunda kullanılabilir? a)Hanbeliler c)Malikiler b)Şafiiler d)Hanefiler 40)Istıshabın delilsiz amel olduğunu kim öne sürmüştür? a)Hanefiler c)Ahmed b.Hanbel b)İmam Şafi d)Hanefiler 41)Aksi yönde bir delil bulunmadıkça herkesin suçsuz ve borçsuz kabul edilmesi neyin tanımıdır? a)Eşyada aslolan ibahadır c)Beraet-i zimmet asıldır b)Sedd-i zerâi d)İnkırazu’l-asr 42)Hangisi asli delillerin uzantısı olan delillerden biri değildir? a)Medine halkının uygulaması c)Önceki şeriatlar b)İstinsah d)Sahabe sözü 43)Red veya inkar edilmeksizin Kur’an veya Sünnet’te eski şeriatlara ait olduğu bildirilerek yer alan hükümlerin Müslümanlar hakkında bağlayıcı olduğunu kabul eden usulcüler kimlerdir? a)Hanefi veMaliki c)Hanefi ve Şafii b)Hanbeli ve Şafii d)Hanbeli ve Maliki 44)”Sahabenin ittifak ettiği görüşü alırız.ihtilaf ettikleri hususlarda ise içlerinden birini seçer alırız, onların görüşlerinin dışına çıkmayız”. Görüşü kime aittir? a)İmam Malik c)Ebu Bekir b)Ebu Zeyd d)Ebu Hanife 45)”Sahabi sözü ister kıyasauygun isterse aykırı olsun mutlak olarak hüccettir.”hangisi bu görüşü savunanlar arasında değildir? a)İmam Malik c)Ahmed b. Hanbel b)Ebu Hanife d)Şafii 46)Sahabi sözünün kural olarak hüccet olmadığını savunanlar kimlerdir? a)Ebu Zeyd-Pez devi c)Gazali-İmam Matüridi b)Kerhî-Hanefiler d)İbnü’l-Hacib-İmam Şafii 47)Sahabi sözünün kural olarak hüccet olmadığını savunan kelamcı usulcülerden biri değildir? a)Ebu Zeyd Debûsi c)Gazali b)Ebu Hüseyin Basri d)İbnü’l-Hacib e)Amidi 48)Malikiler sahabi sözünü “delil içeran şey” kapsamına alarak kime yakın durmuşlardır? a)Hanbelilere c)Hanefilere b)Şafiiler d)Caferilere 49)Medine ehlinin uygulamasını hüccet olarak gören kimdir? a)Ebu Hanefi c)İmam Malik b)Ahmed b.Hanbel d)Gazali 50)Medine ehlinin amelinin ancak haberle bilinebilecek konularda hüccet olduğunu kim öne sürmüştür? a)Ebu BekirEhberi c)Ebu Zeyd Debûsi b)Ebu Bekir Razi Cessas d)Serahsi 51)Medine ehlinin ictihad ve istidlal ile bilinmeyen konularda hüccet olduğunu ileri süren kimdir? a)Âmidi c)Ebu Huseyn Basri b)Karafi d)Pezdevi 52)Hangisi usulcülerin başvurdukları yöntemlerden biri değildir? a)Kıyas c)Istıslah b)İstinsah d)Istıshab e)Sedd-i Zerai 53)Kıyasın meşru bir yöntem olduğu kimler kabul etmektedir? a)Sünni-Mutezile c)Sünni-Caferi b)Şia-Mutezile d)Şia-Sünni 54)Masum imam telakkisi sebebiyle kıyasa ihtiyaçları olmadığını kim iddia etmiştir? a)Mutezile c)Hanbeli b)Şia d)Maliki 55)Mahiyeti ve gücü açısından maslahat çeşitlerinden biri değildir? a)Zaruriyyat c)tahsiniyyât b)Hâciyyat d)Mürsel 56)Din, can, mal, akıl ve neslin korunması hangi maslahat çeşidine girer? a)Haciyyat c)Tahsiniyat b)Mürsel d)Zaruriyyat 57)Hangisi Şâri’nin dikkate alıp almaması açısından maslahat çeşitlerinde biri değildir? a)Muteber c)Kıyas b)Mülğa d)Mürsel 58)Şâri’nin dikkate aldığı ve o doğrultuda hüküm düzenlediği maslahat hangisidir? a)Muteber c)Mürsel b)Mülğa d)Kıyas 59)Şâri’nin dikkate almadığı ve geçersiz saydığı maslahat çeşidi hangisidir? a)Muteber c)Kıyas b)Mülğa d)Mürsel 60)Hangisi maslahat-ı mürseleye göre hareket edenlerden biri değildir? a)İmam Malik c)Hanbeliler b)Malikiler d)Hanefiler 61)Sedd-i Zera’i daha çok hangi mezheplerde işletilen bir yöntemdir? a)Maliki-Hanbeli c)Maliki-Şafii b)Hanefi-Şafii d)Hanbeli-Hanefi 62)Sedd-i Zera’i ne demektir? a)Ümmetin yanılmazlığı b)Kötülüğe giden yolun kapatılması c)Anlamı başka bir dile aktarma d)Dini ve hukuki CEVAPLAR 1-B 11-C 21-A 31-C 41-C 51-B 61-A 2-D 12-D 22-D 32-C 42-B 52-D 62-B 3-A 13-D 23-C 33-A 43-A 53-A 4-D 14-B 24-A 34-C 44-D 54-B 5-B 15-A 25-A 35-C 45-B 55-D 6-D 16-C 26-B 36-B 46-B 56-D 7-A 17-D 27-B 37-D 47-A 57-C 8-C 18-B 28-C 38-A 48-C 58-A 9-B 19-C 29-D 39-D 49-C 59-B 10-A 20-B 30-A 40-A 50-A 60-D |