Tekil Mesaj gösterimi
Alt 22 Mart 2012, 15:59   Mesaj No:2

Zelal

Medineweb Acemi Üyesi
Zelal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Zelal isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 15574
Üyelik T.: 02 Ocak 2012
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 16
Konular: 9
Beğenildi:0
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Islam hukukuna giriş 4.ünite deneme

İSLAM HUKUKU 4.ÜNİTE DENEME
1:İslam hukukunun (fıkhın) kaynaklarının neler olduğu hangi sahabenin Hz. Peygamber’e sorduğu sorulara verdiği cevapta en genel ve yalın şekliyle ifade edilmiştir?
a)Enes b.Malik c)Abdullah b. Abbas
b)Muaz b. Cebel d)Ebu Hureyre
2)Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunun kaynaklarından biri değildir?
a)Kur’an c)İctihad
b)Sünnet d)Kıyas
3)Aşağıdakilerden hangisi fıkıh usulünün konularının incelendiği bölümlerden biri değildir?
a)İstıslah c)Deliller
b)İctihad d)Hüküm e)Hüküm çıkarma yöntemleri
4)Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukundaki hükümlerin dayandığı en temel esaslar (asli deliller)den biri değildir?
a)Kur’an c)İcma
b)Sünnet d)Kıyas e)İstıshab
5)Kelamcı usulcüler asli delillere hangisini de dahil ederler?
a)Istıslah c)İstinsah
b)Istıshab d)Kıyas
6)Aşağıdakilerden hangisi asli delillerin uzantısı sayılan delillerden biri değildir?
a)Medine ehlinin uygulaması c)Sahabi sözü
b)Önceki şeriatlar d)İcma
7)Kur’an’ın bütün diğer delillerin dayandığı ana delil olması onun hangi özelliğinden kaynaklamır?
a)Tanrı kelamı olması c)Peygambere gönderilmiş olması
b)Vahiy olması d)Bütün insanlığı kapsıyor olması
8)Tanrı kelamı ifadesi neyi anlatır?
a)Kur’an c)Kur’an’ın vahiy ürünü olduğu
b)Vahiy d)Kur’an’ın kitap(yazılı)olduğunu
9)‘Yalan üzerinde birleşmesi aklen imkansız olan bir sayıdaki topluluğun yine kendileri gibi bir topluluktan nakilde bulunması anlamına gelir.’ Neyin tanımıdır?
a)İctihad c)Vahiy
b)Tevatür d)İlham
10)Namazda Arapça dışında bir dille kıraat edilebileceğini caiz gören kimdir?
a)Ebu Hanife c)İmam Malik
b)Ahmed b. Hanbel d)Şafii
11)Hangi usulcü Arap dilini öğrenmenin farz-ı kifaye olduğunu ileri sürmüştür?
a)Ebu Yusuf c)Fahreddin Razi
b)Ebu’l Hüseyin d)İbnü’l-Hâcib
12)Kur’an’ın muhtevasını aşağıdakilerden hangisi oluşturmaz?
a)İnanç c)Ahlak
b)Amel d)Hukuk
13)Aşağıdaki eşleştirmelereden hangisi yanlıştır?
a)inanç ile ilgili ayetler:Kelam c)ibadet ile ilgili ayetler:Fıkıh
b)ahlak ile ilgili ayetler:Tasavvuf d)hukuk ile ilgili ayetler:Kelam
14)Hangisi üç temel İslami bilimlerinden biri değildir?
a)Kelam c)Tasavvuf
b)Hadis d)Fıkıh
15)Kur’an’da fıkıh alanıyla ilgili olan ayet sayısı kaçtır?
a)500 c)350
b)200 d)400
16)Kur’an’da en ayrıntılı bir biçimde yer alan hukuk konusu hangisidir? a)İbadet c)Aile
b)Şeriat d)İnanç
17)Şeriatın hukukun korunması amaçlanan öğelerden biri değildir?
a)Canı c)Nesli
b)Malı d)Kalbi
18)Hangisi rivayet açısından sünnet çeşitlerinden biri değildir?
a)Mütevatir c)Meşhur
b)Kavli d)Ahad
19)Yalan üzerinde birleşmeleri düşünülemeyen bir sayıdaki topluluğun kendileri gibi bir topluluktan naklettikleri sünnete ne denir?
a)Meşhur c)Mütevatir
b)Ahad d)Takriri
20)İlk tabakada ahad iken sonraki tabakalarda mütevatirin niteliğine sahip olmuş sünnet çeşidi hangisidir?
a)Mütevatir c)Takriri
b)Meşhur d)Ahad
21)Teşrîî ne demektir?
a)Dini ve hukuki c)Ahlaki
b)Vicdani d)İtikadi
22)Hz. Peygamber’e ait olduğu ve değişmeden bize kadar ulaştığı konusunda kesin bilgi ifade eden sünnet çeşidi hangisidir?
a)Takriri c)Ahad
b)Meşhur d)Mütevatir
23)Din işlerinin devlet işlerinden resmen ve fiilen ayrıldığı dönem hangisidir?
a)Me’mun c)Muaviye
b)Melik d)Ebu Zeyd
24)Sünnet yanında sahabe icmaının bağlayıcı olarak kabul edilmesi hangi ayetle temellendirilmiştir?
a)Nisa155. c)Ahzab 59.
b)Nur 155. d)Tevbe 50
25)Bir çok müctehidin şer’î bir meselenin hükmüne dair tek tek açıkladıkları görüşlerinin aynı noktada buluşması yoluyla meydana gelen icma şekli hangisidir?
a)Sarih icma c)Asli icma
b)Sükutî icma d)Sahabe icma
26)Usulcülerin büyük çoğunluğuna göre kesin ve bağlayıcı bir kaynak olan icma hangisidir?
a)Sahabe icma c)Asli icma
b)Sarih icma d)Sükutî icma
27)İcma, ayetlerden ve hadislerden çıkan hangi fikir üzerine temellenir?
a)Sahabenin ihtilafı c)Sahabenin görüşü
b)Ümmetin yanılmazlığı d)Medine halkının uygulaması
28)Hangi usulcü icmanın gerçekleşmesi için ümmetin tamamının katılımını şart koşmuştur?
a)İbnü’l-Hacib c)Ebu Bekir Bâkıllâni
b)Ebu’l Hüseyin d)Sadruşşeria
29)Hangi usulcü icmâın şeri hükümler yanında başka konular üzerinde de gerçekleşebileceğini savunmuştur?
a)Ebu Yusuf c)Ebu’l Hüseyin
b)Muhammed b. Şirin d)İbnü’l-Hacib


30)İcmâın sadece şer-i hüküm üzerinde olabileceğini savunan Hanefi usulcü kimdir?
a)Sadrüşşeria c)Hasan Muhammed
b)Ebu Bekir Bakıllani d)Fahraddin Razi
31)İnkirâzu’l-asır ne demektir?
a)Sahabe ihtilafının bulunmaması
b)Sahabenin görüşü
c)İcmaa katılan müctehidlerin hepsinin ölmesi
d)İcmaa katılan müctehidlern görüş birliği
32)Müctehid olmayan sıradan kişilere ne denir?
a)Arap c)Avâm
b)Ahbâr d)Sarih
33)Haber-i vahid ve kıyas gibi zanni deliller üzerinde de icma olabileceğini ve icmain bu zanni delilleri kat’ileştireceğini kimler savunmuştur?
a)Hanefiler c)Malikiler
b)Şafiiler d)Hanbeliler
34)Sahabe icmaına karşı çıkanlar kimlerdir?
1:Nazzam 3:İbnü’l-Hacib
2:Sadruşşeria 4:Şia
a)1 ve 2 c)1 ve 4
b)2 ve 4 d)2 ve 3
35)Hakkında açık bildirim(nas) olmayan konular ilk dört halife zamanında hangi yolla çözüme kavuşturuluyordu?
a)Sünnet c)Şüra
b)İctihad d)Rey
36)Mevcut bir şeyin aynı şekilde devam etmesi diğer bir ifadeyle daha önce varlığı bilinen bir durumun aksine delil bulunmadıkça varlığını koruduğuna hükmedilmesi neyin tanımıdır?
a)İctihad c)Istıslah
b)Istıshab d)İstinsah
37)Hangisi ıstıshab anlamını vermek için literatürde kullanılan deyimlerden biri değildir?
a)en-feyu’l-aslî c)berâeet-i asliyye
b)ibaha-i asliye d)ıstınsah e)asıl
38)Hangi usulcü ıstıshab anlamını vermek için “akıl” terimini kullanmış ve bu aklı”aslı nefy” olarak açıklamıştır?
a)Gazali c)İmam Matüridi
b)İbn Rüşd d)Ebu Hanife
39)Hangi mezhebe göre ıstıshab bir hüccet olmayıp yalnızca delili ile sabit olmuş bir hükümde sonradan kuşku(şek) doğması durumunda kullanılabilir?
a)Hanbeliler c)Malikiler
b)Şafiiler d)Hanefiler
40)Istıshabın delilsiz amel olduğunu kim öne sürmüştür?
a)Hanefiler c)Ahmed b.Hanbel
b)İmam Şafi d)Hanefiler
41)Aksi yönde bir delil bulunmadıkça herkesin suçsuz ve borçsuz kabul edilmesi neyin tanımıdır?
a)Eşyada aslolan ibahadır c)Beraet-i zimmet asıldır
b)Sedd-i zerâi d)İnkırazu’l-asr
42)Hangisi asli delillerin uzantısı olan delillerden biri değildir?
a)Medine halkının uygulaması c)Önceki şeriatlar
b)İstinsah d)Sahabe sözü
43)Red veya inkar edilmeksizin Kur’an veya Sünnet’te eski şeriatlara ait olduğu bildirilerek yer alan hükümlerin Müslümanlar hakkında bağlayıcı olduğunu kabul eden usulcüler kimlerdir?
a)Hanefi veMaliki c)Hanefi ve Şafii
b)Hanbeli ve Şafii d)Hanbeli ve Maliki
44)”Sahabenin ittifak ettiği görüşü alırız.ihtilaf ettikleri hususlarda ise içlerinden birini seçer alırız, onların görüşlerinin dışına çıkmayız”. Görüşü kime aittir?
a)İmam Malik c)Ebu Bekir
b)Ebu Zeyd d)Ebu Hanife
45)”Sahabi sözü ister kıyasauygun isterse aykırı olsun mutlak olarak hüccettir.”hangisi bu görüşü savunanlar arasında değildir?
a)İmam Malik c)Ahmed b. Hanbel
b)Ebu Hanife d)Şafii
46)Sahabi sözünün kural olarak hüccet olmadığını savunanlar kimlerdir?
a)Ebu Zeyd-Pez devi c)Gazali-İmam Matüridi
b)Kerhî-Hanefiler d)İbnü’l-Hacib-İmam Şafii
47)Sahabi sözünün kural olarak hüccet olmadığını savunan kelamcı usulcülerden biri değildir?
a)Ebu Zeyd Debûsi c)Gazali
b)Ebu Hüseyin Basri d)İbnü’l-Hacib e)Amidi
48)Malikiler sahabi sözünü “delil içeran şey” kapsamına alarak kime yakın durmuşlardır?
a)Hanbelilere c)Hanefilere
b)Şafiiler d)Caferilere
49)Medine ehlinin uygulamasını hüccet olarak gören kimdir?
a)Ebu Hanefi c)İmam Malik
b)Ahmed b.Hanbel d)Gazali
50)Medine ehlinin amelinin ancak haberle bilinebilecek konularda hüccet olduğunu kim öne sürmüştür?
a)Ebu BekirEhberi c)Ebu Zeyd Debûsi
b)Ebu Bekir Razi Cessas d)Serahsi
51)Medine ehlinin ictihad ve istidlal ile bilinmeyen konularda hüccet olduğunu ileri süren kimdir?
a)Âmidi c)Ebu Huseyn Basri
b)Karafi d)Pezdevi
52)Hangisi usulcülerin başvurdukları yöntemlerden biri değildir?
a)Kıyas c)Istıslah
b)İstinsah d)Istıshab e)Sedd-i Zerai
53)Kıyasın meşru bir yöntem olduğu kimler kabul etmektedir?
a)Sünni-Mutezile c)Sünni-Caferi
b)Şia-Mutezile d)Şia-Sünni
54)Masum imam telakkisi sebebiyle kıyasa ihtiyaçları olmadığını kim iddia etmiştir?
a)Mutezile c)Hanbeli
b)Şia d)Maliki
55)Mahiyeti ve gücü açısından maslahat çeşitlerinden biri değildir?
a)Zaruriyyat c)tahsiniyyât
b)Hâciyyat d)Mürsel
56)Din, can, mal, akıl ve neslin korunması hangi maslahat çeşidine girer?
a)Haciyyat c)Tahsiniyat
b)Mürsel d)Zaruriyyat

57)Hangisi Şâri’nin dikkate alıp almaması açısından maslahat çeşitlerinde biri değildir?
a)Muteber c)Kıyas
b)Mülğa d)Mürsel
58)Şâri’nin dikkate aldığı ve o doğrultuda hüküm düzenlediği maslahat hangisidir?
a)Muteber c)Mürsel
b)Mülğa d)Kıyas
59)Şâri’nin dikkate almadığı ve geçersiz saydığı maslahat çeşidi hangisidir?
a)Muteber c)Kıyas
b)Mülğa d)Mürsel
60)Hangisi maslahat-ı mürseleye göre hareket edenlerden biri değildir?
a)İmam Malik c)Hanbeliler
b)Malikiler d)Hanefiler
61)Sedd-i Zera’i daha çok hangi mezheplerde işletilen bir yöntemdir?
a)Maliki-Hanbeli c)Maliki-Şafii
b)Hanefi-Şafii d)Hanbeli-Hanefi
62)Sedd-i Zera’i ne demektir?
a)Ümmetin yanılmazlığı
b)Kötülüğe giden yolun kapatılması
c)Anlamı başka bir dile aktarma
d)Dini ve hukuki

CEVAPLAR
1-B 11-C 21-A 31-C 41-C 51-B 61-A
2-D 12-D 22-D 32-C 42-B 52-D 62-B
3-A 13-D 23-C 33-A 43-A 53-A
4-D 14-B 24-A 34-C 44-D 54-B
5-B 15-A 25-A 35-C 45-B 55-D
6-D 16-C 26-B 36-B 46-B 56-D
7-A 17-D 27-B 37-D 47-A 57-C
8-C 18-B 28-C 38-A 48-C 58-A
9-B 19-C 29-D 39-D 49-C 59-B
10-A 20-B 30-A 40-A 50-A 60-D
Alıntı ile Cevapla