Cevap: Tefsir tarihi ve usulü özetleri TEFSİRTARİHİ VE USULU VAHİY VE TANIMI (1. ÜNİTE) v-h-y kelimesinin mastarı olup sözlükte; -seslenmek -telkin etmek -yazı yazmak -elçi göndermek -gizli konuşmak -ilham etmek -fısıldamak -içgüdü -emretmek -işaret etmek -bir şeyi başkasına intikal ettirmek anlamlarına gelir. terim anlamı;Yüce Allah'ın insanlara ulaştırılmasını istediği mesajlarını,peygamberlerine,alışılmışın dışında gizli bir yolla,süratli bir şekilde bildirmesidir. VAHYİN BAŞLANGICI İlk vahiy başlangıcı uykuda(rüyay-ı sadıka) yani,doğru rüya görmekle olmuştur.ilk vahiy alak suresının ilk beş ayeti,ikinci vahiy ise;müddessir suresının baş tarafıdır. VAHYİN KEYFİYETİ Allah ile peygamberi arasında bir sırdır.tebliğ eden(elçi )ile tebliğ edilen(muhatap) arasında bir iletişimin olabilmesi için iki şart gerekir 1-mahiyet olarak eşit yani aynı seviyede olmak 2-aralarında ortak bir dil bulunması Bu yüzden de peygamber cebrailden vahiy alırken iki şekilde almıştır 1-ya melek beşer suretine girmiştir. 2-ya rasullah,beşer suretten melek suretine geçmiştir VAHYİN ÇEŞİTLERİ 1- Metlüv(okunan) 2-Gayr-ı metlüv(okunmayan) VAHYİN GELİŞ ŞEKİLLERİ 1-Peygamberin kalbine doğrudan bırakması 2-Bir perdenin arkasından bildirmesi 3-Meleği elçi olarak göndermesi Rasullullah'a vahiy geliş şekilleri beş şekilde olmuştur; 1-sadık rüyalar 2-Cebrail'in asıl suretiyle görülmesiyle( 3 defa olmuştur.) 3-çıngırak sesine benzer bi sesle (vahyin en ağır şekli) 4-kalbine ilahi vahyin ilka edilmesi 5-Cebrail'in insan suretine girerek getirmesi (vahyin en kolay şekli) not: Cebrail insan suretine girerken girdiği suret" dıhye el-kelbi"dır Peygamberimizin Cebrail'i kendi suretinde gördüğü vakitler; 1-peygamberliğin başlangıcında 2-miraçta sıdretül münteha'da 3-hıra mağarasında müddessir suresini indirdiği esnada VAHİY ESNASINDA GÖRÜLEN HALLER 1-En soğuk günlerde alnının terlemesi 2-ağırlık çökmesi 3-Rasullullah'ın yanında uğultu ve arı uğultusuna benzer sesler 4-sırt ustu yatarak ustunun ortulmesı ,yüzünün kızarması 5-uykusu gelir,vucudu kaskatı kesılır,belli bir noktaya bakardı. vahiyle-ilham arasında farklar; 1-vahiy kaynağı kesin,ilham kesin dil. 2-vahiy vasıtalı,ilham vasıtasız 3-vahiy olayı son buldu,ilham devam ediyor 4-vahiy bağlayıcı,ilham bağlayıcı değil 5-vahiy umumi ve külli,ilham hususi ve cüzi'dir. 6-vahiyde bilgiler çelişmez,ilhamda çelişir. VAHİY KATİPLERİ Mekke: Abdullah b.Sa'd Ebi Sarh Medine:Übeyy b. Ka'b / Zeyd. b. Sabit -Ebu Bekir -Zübeyir b. Avvam -Ömer b. el Hattab -Halid b. Velid -Ali b. Ebi Talib -Amr İbnu'l As -Osman b. Affan -Huzeyfe İbnu'l -Yeman VAHYİN YAZILDIĞI MALZEMELER -kürek ve kaburga kemikleri -parşömen kağıdı -işlenmemiş deri -tahtadan yapılmış levha -ince deri(rakk) -bez parçaları -çanak-çömlek parçaları VAHYE AİT BAZI TERİMLER El-Hadari:seferde ve misafirlikte olmadığı zamanlar El-Seferi:yolculukta ve savaşta olduğu zamanlar(nisa 176.) En-Nehari:gündüz inen vahiy El-Leyli:gece inen vahiy(kasas 56./tevbe 118.) Es-Sayfi:yaz mevsimide inen vahiy (nisa 176.) Eş-Şitai:kış mevsiminde inen vahiy(nur 11.26.) El-Firaşi:yatağındayken inen vahiy(maide 67.) El-Ardi:yeryüzündeyken inen vahiy Es-Semai:semada iken vahiy(bakara 285.) VAHYİN NUZÜL AŞAMALARI 1-Levh-i mahfuz'a inmesi 2-Beytü'l-izze'ye inmesi 3-Hz. Peygamber'e inmesi NOT:Peygamberimizin okuma-yazma öğretmek için erkekler için görevlendirdiği kişi: Abdullah b. Said b. el-As /Ubade b. Samit kadınlar için ise: Hafsa^yı görevlendirmiştir KUR'AN-IN TOPLANMASI(cem') En önemli gerekçe; yemame savaşında 70 kurra sahabinin şehit edilmesi etkili olmuştur. Kur'an-ı toplamak için bir araya gelen heyetin başkanlığına "Zeyd. b. Sabit getirilmiştir. Kur'an-ı toplama işi yaklaşık 1 yıl sürmüştür. Kur'an-a "mushaf" ismini verilmesi fikri "Abdullah b. Mes'ud "tan cıkmıstır ve kabul edılmıstır. KUR'AN-IN ÇOĞALTILMASI(İNTİNSAH) En önemli nedeni; Hz. Osman döneminde ortaya cıkan kıraat farklılıklarını ortadan kaldırıp müslüman arasında birlik ve butunluk sağlanmak istenmesı... NOT: Bu farklılığa neden olan kıraat şekilleri: -Ubey b. Ka'b -Abdullah b. Mes'ud HZ.Osman'ın Kur'an-ı çoğaltmak için topladığı heyet üyeleri; 1-Zeyd b. Sabit 2-Abdullah b. ez-Zübeyr 3-Said b.el-As 4-Abdurrahman b. Haris Kur'an-ı Kerim'i çoğaltma işlemleri 5 yıl sürmüştür. Hz.Osman döneminde çoğaltılan nushalar bugün -Londra İndia Office Kütüphanesi -Topkapı Sarayı -Taşkent tedir. KUR'AN-IN HAREKELENMESİ VE NOKTALANMASI İlk defa "Ebu'l -Esved ed-Düeli"bulmuştur. MUSHAFIN YAZISI(RESMÜ'L- MUSHAF) Kur'an kelimeleri ve harflerin yazılımında "Osman b. Affan "tarzı tercih edilmiştir.
__________________ Büyükler fikirleri, Ortalar olayları, Küçükler kişileri tartışır.
|