Durumu: Medine No : 14876 Üyelik T.:
01 Aralık 2011 Arkadaşları:13 Cinsiyet:Anne Mesaj:
874 Konular:
134 Beğenildi:137 Beğendi:67 Takdirleri:484 Takdir Et:
| Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı?
[QUOTE=FECR;189299]Kur'ân-ı Kerim'de Nefs Kavramı
". "Nefs"i, temel olarak olumsuz şekilde tanımlayan, hep mücâdele edilmesi, hatta öldürülmesi gereken bir özellik olarak düşünen bir yaklaşım, Kur'an'a uygun değildir. Çünkü Kur'an, nefis kelimesini Allah'a da nisbet etmektedir. Kur' an'da hem de altı âyette Allah'ın nefsinden bahsedilmektedir. Allah'a ıtlak olunan şeyin kötü olduğunu iddia etmek nasıl mümkün olabilir? ''Allah'a izafe edilen şey nasıl kötü olabilir''.sözü hakikatte doğru ,kastedilen şey manasıyla batıldır. Çünkü Rabbim Muntakimdir.Ama insan muntakim olamaz. “Allah güçlüdür, intikam alıcıdır.”(Ali imran 4) “Büyük bir şiddetle yakalayacağımız gün, elbette biz intikam alacağız.”[Duhan 16] Allah geçmiştekileri affetmiştir, kim tekrar yaparsa Allah ondan intikam alır. Allah Güçlü'dür, intikam alacaktır..”[Maide 95] Çünkü Rabbim tuzak kurar ,Ama insan tuzak kuramaz ,hile yapamaz. ''Hani bir zaman da o kafirler, seni tutup bağlamaları veya öldürmeleri ya da sürüp çıkarmaları için, sana tuzak kuruyorlardı; onlar tuzak kurarlarken Allah da karşılığını kuruyordu. Öyle ya Allah tuzakların hayırlısını kurar.''[Enfal30] Rabbim kıskançtır,İnsan kıskançlığı gayret derecesinden( mesela namusunu koruma gibi ) ileri giderde hasede dönüşürse hüsrandadır.(ihya i.gazali) Hz. Ebû Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır. Allah'ın kıskanması, mü'minin Allah'ın haram ettiği şeyi yapmasıdır."
[Buhârî, Nikâh107, Müslim, Tevbe 36, (2761); Tirmizî, Radâ 14, (1168).] Yukardaki ''Rabbimin nefsi var.Ohalde nasıl nefis kötü olabilir.'' Sözünün batıllığını böyle izah ettikten sonra ,Asıl soruya gelecek olursak, Nefis şeytandan daha tehlikelidir.Çünkü şeytanın yaptırım gücü yoktur.Sadece telkin eder. İblis ihlaslı kullarını azdıramayacağını şöyle ifade eder, ......yeryüzünde onlara (günahları) süsleyeceğim ve onların hepsini mutlaka azdıracağım!Ancak ihlaslı kulların müstesna.(Hicr suresi 39-40.ayetler) ''Doğrusu benim (ihlaslı) kullarım üzerinde senin hiçbir hakimiyetin (yaptırım gücün) yoktur. Vekil olarak Rabbin yeter''(.İsra 65.Elmalılı meali) Yani en büyük düşmanımız şeytanın gücü bir yere kadardır. Ama nefse bakalım, “Ben nefsimi temize çıkarmam, çünkü Rabbimin merhamet ettiği hariç, nefis aşırı derecede kötülüğü emreder. Şüphesiz Rabbim çok bağışlayandır, çok merhamet edendir” dedi.(Nefsi emmarenin Kur'andan delilidir.) Yusuf 53. Rasulullah efendimiz şöyle buyurmuştur. ''Senin düşmanlarının en düşmanı,en şiddetlisi iki tarafın (senin İçinde) arasında bulunan nefistir.(Kenzül Hakayık ,Beyhaki) ''Nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir.Onu kötülüklere gömen de ziyan etmiştir.''(Şems suresi 9-10.ayet) Nefsi Levvame Kendini kınayan (pişmanlık duyan)nefse yemin ederim(diriltip hesaba çekileceksiniz).(Kıyamet suresi ayet 2) Nefsi Mülhime ''Sonra da ona iyilik ve kötülüğü ilham edene yemin ederim ki.''(Şems suresi 8.ayet) Nefsi Mutmainne Ey İtminana ermiş nefis!Sen Rabbinden, Rabbin senden razı olarak Rabbine dön!Kullarım arasına katıl ve Cennetime gir!(Fecr suresi 27-30) İşte nefis terbiyesinin sebebi,İşte zikrin sebebi ,işte kalb tasfiyesinin sebebi,işte tasavvufun sebebi şu yukardaki ayetteki makama ermekten başka birşey değildir. Bu makama erebilmek için ise nefsin huylarından Şirk ,küfür,cehalet,gaflet,kibir,hırs,cimrilik,şehvet(s adece cinsi değil yeme giyme şehveti)öfke ,hased,kin gibi kötü huylardan kurtulmak lazımdır ve nefis terbiyesi şarttır. Hülasa ,netice olarak,En büyük düşmanlarımız şeytan ve nefistir.Şeytan sadece telkin eder.Kötülüğü, haramı,günahı yaptıran nefistir.O halde iman ilim amelden sonra nefisi terbiye etmek ve kalbi kuvvetlendirmek Müminin en önemli görevlerindendir. Nefsi Emmare ,Levvame ,mülhime, nefislerinden olanlar Allahu tealanın överek bahsettiği Mutmainne makamına gelinceye kadar nefsini terbiye etmelidir.Bu işide erbabı bilir.Erbabına müracat etmelidir.(Tasavvuf ve tarikat işte bunun için gereklidir)
__________________ |