Durumu: Medine No : 16627 Üyelik T.:
11 Şubat 2012 Arkadaşları:2 Cinsiyet: Yaş:48 Mesaj:
4.079 Konular:
315 Beğenildi:49 Beğendi:0 Takdirleri:149 Takdir Et:
| Cvp: Yaz Kur'an Kurslarında Eğitimde Kalite Rehberi C. YÜZÜNE KUR’AN OKUMAYI HIZLANDIRMA METOTLARI 1. Çok sayfa okutmak yerine aynı sayfayı çok defa okutmayı tercih ediniz. Öğrencinin derse hazırlık için kaç defa okuduğunu tarihiyle birlikte defterinizdeki tabloya yazınız. 2. Süreli okuyuşa geçerek öğrenciler arasında tatlı bir yarış başlatınız. Buna göre sınıf seviyesini dikkate alarak belirli bir sürenin altında okuyan öğrencileri şampiyon ilan ediniz. Günün şampiyonlarını belirleyiniz. İmkan dahilinde sakız, şeker, bisküvi ve gofret gibi küçük hediyelerle ödüllendiriniz. Öğrencilerin hangi gün kaç dakikada okuduğunu da kaydediniz.
[FONT=Trebuchet MS]3. Daha da güzel bir çalışma için öğrencilerimize aşağıdaki gibi bir çalışma kağıdı yapmalarını ve okuyuşlarını kaydetmelerini isteyiniz. Bunun en güzel faydası da öğrencinin kendi kendini kontrol etmesini sağlamak ve daha düzenli çalışmasını kolaylaştırmaktır. Bu çalışmada ayrıca öğrencinin okuma hızına göre okuma sayısı farklı verilebilir. Okuma sayısı her öğrenciye aynı sayıda verilmek zorunda değildir. 3. Harfleri tam tanıyamadan, hızlı okuyuşu kavrayamadan öğrencilerin tecvitli okumakta zorlandıkları akıldan çıkarılmamalıdır. İstisnalar olabilir fakat öncelikle öğrenciler hızlı okuyuşu kavramalıdırlar. 4. Çok okuyuş ve dakikalı okuyuş metodu uygulanırken ev ödevi vermeden önce mutlaka öğrencilerle koro okuyuşu ile sayfayı en az bir defa birlikte okuyunuz.
[FONT=Trebuchet MS]5. Her bir öğrenciyi tek tek dinlemeniz mümkün olmayabilir. Bu durumda kalfa sisteminden ya da grup çalışmalarından yararlanınız. D. DOĞRU VE DÜZGÜN OKUMAYI GELİŞTİRME METOTLARI 1. Harflerin, Kur’an-ı Kerim’in fonetik ve tecvit yapısına uygun olarak okunabilmesi için başlangıçta harf talimi yapınız. 2. Aşağıdaki önerileri uygulayarak TALİM ÇALIŞMASI yapınız. Yüzüne çalışılacak sayfayı önce siz okuyunuz, tutulan ve uzatılan yerleri öğrenciler kurşun kalemle işaretlesinler.
[FONT=Trebuchet MS]3. İkinci bir adım olarak öğrencilerin seviyesine göre bölüm bölüm siz okuyunuz, öğrencileriniz koro halinde tekrar etsinler. Arada bir öğrencilere tek tek veya küçük gruplar halinde okutarak düzgün telaffuz edip etmediklerini kontrol ediniz. 4. Vakit kalırsa bu sayfayı okumak isteyen öğrencilerden ayet ayet dinleyebilirsiniz. Ertesi günkü derste bütün öğrencilerden bu sayfadan okudukları bölümleri hatalarını düzelterek dinleyiniz. 5. İmkanlar ölçüsünde yüzüne okunan veya ezberlenecek olan bölümleri ve sureleri CD ortamında öğrencilerinize veriniz. Böylece evde, yolda veya boş zamanlarında devamlı dinlemelerine, düzgün öğrenmelerine, kulak aşinalığı kazanmalarına ve ezberlemelerine yardımcı olursunuz. 6. Kur’an-ı kerim’i düzgün okumayı öğrenmenin en güzel yolu öğrencinin öğretmenini taklidiyle mümkündür. Kur’an dersi, hoca merkezli bir derstir. Bu sebeple sizin sınıfta talim üzere çok okumanız ve öğrencilerin de tekrar etmesi gerekir. Sizin okuyuşunuzu, ağız ve dudak hareketlerinizi öğrenciler pür dikkat takip etmelidir. (Hoca, aynı yeri birkaç defa okumalı ; öğrenci bir okuyuşta Mushafa ikinci okuyuşta hocasına dikkatle bakmalı, üçüncü okumayı da kendisi yapmalıdır). 7. Kur’an-ı Kerim okumayı ve öğrenmeyi teşvik ve dersi sevdirmek için “Kur’an okumak, öğrenmek ve bazı sureleri okumakla” ilgili hadisleri öğrencilere yazdırıp kısaca yorumunu yapınız. 8. Kur’an eğitiminde hizmeti geçen İslam büyüklerinin ve Kur’an hafızlarının hayatlarından örnekler anlatınız. 9. Yüzüne ve ezber derslerinde yeri geldikçe bazı ayetlerin anlamını söyleyiniz. 10. Yüzüne Kur’an okumayı bilen öğrencilerinize bir veya iki defa cüz dağıtarak hatim okuyunuz. Duasını yapınız. O gün öğrencilerimizin arkadaşlarına ve diğer öğrencilere küçük ikramlarda bulunması da güzel olur. E. TECVİD ÖĞRETİM METOTLARI
[B][FONT=Trebuchet MS]1. Tecvit konularını peyderpey kısa ve özlü bir şekilde anlatınız, ayrıntılara girmeyiniz. Bilimsel olsun diye kesinlikle onların anlamayacağı kelimeleri ve çok önemli olmayan konuları işlemeyiniz. (Meddi lazımın çeşitleri gibi). Bu kısa anlatımları öğrencilere yazdırır veya fotokopi ile verirseniz daha kalıcı olur. Konu ile başka örnekler bulmaya çalışınız. Anlatılan konularla ilgili bir sonraki derse örnek bulunması için ödev veriniz. 2. Bu tecvidlerin nasıl uygulanacağını öğrencilere gösteriniz ve onların uygulamalarını da dinleyiniz.
[B]3. Tecvid konularını Medlerle ilgili olanlar, Tenvin ve Sakin nun’la ilgili olanlar, Sakin mim’le ilgili olanlar, Ra harfinin hükümleri ve diğer tecvid kuralları adı altında ana başlıklarla, gerektiğinde şemalar kullanarak öğretiniz.
[B]4. Öğrencilerin seviyesine göre önemli vakıf işaretleri ve Kur’an-ı Kerim’deki bazı işaretlerin anlamlarını işleyebilirsiniz.
[B]5. Tenvin ve sakin nunla ilgili tecvid konuları anlattıktan sonra tahtaya bütün Arap alfabe harflerini yazınız. Sonra da tenvin ve sakin nundan sonra hangi harf geldiğinde ne oluyorsa ilgili harfleri farklı şekiller içine alıp (Kare, daire, dikdörtgen, çiçek..vs.) sonra da bu şekillerin içindeki harflerin hangi tecvid kuralının harfleri olduğu sorarak öğretiniz. Böylece öğrencilerin zihninde harflerin genel fotoğrafı ilgili tecvide göre kodlanmış olur. 6. Ezberlenecek sureleri yazıp tecvidlerini belirtmelerini isteyiniz. Buldukları tecvidlerin tanımını da kısaca yazmayı da ihmal etmesinler.
[B]7. Tecvid öğretimi tamamlanınca Kur’an-ı Kerim’den bir sayfanın fotokopisini verip ödev olarak bu sayfadaki tecvidleri göstermelerini ve sayfa arkasına da bütün bu tecvidlerin tanımını yapmalarını isteyiniz. Ertesi gün yeni bir ödev olarak bu çalışma kağıdını aralarında değiştiriniz ve arkadaşlarının hatalarını bulmalarını isteyiniz. F. EZBER BÖLÜMLERE ÇALIŞMA METOTLARI
[B]
[B]1. Ezberlenecek sure veya bölümleri öğrencilere birkaç defa okuyunuz. Bu esnada öğrenciler uzatılan ve tutulan yerleri kurşun kalemle işaretlesinler.
[B][FONT=Trebuchet MS][SIZE=3]2. Koro çalışması yapınız. Bu tür bir çalışmayla öğrencilerin derse katılımları sürekli kılınabilir; ezberler en az hata payıyla yapılabilir. Kur’an dersinde çok önemli bir yeri olan kulağa hitap, üst düzeyde gerçekleşebilir ve surelerin-duaların büyük bir bölümü ezberlenmiş olur. 3. Koro okuyuşu sırasında öğrencilere tek tek veya grup olarak tekrar ettiriniz. Böylece onların kavrayış düzeyini ve düzgün okuyup okuyamadıklarını kontrol edersiniz. 4. Koro okuyuşu sonunda ayet ayet öğrencilere okutunuz. Sonra da öğrencilerin çalışılan bu yeri belirlenen bir tarihe kadar ezberlemelerini isteyiniz.
[B]5. Öğrenciler, ezberlerini saf ve duru bir zihinle, sakin bir mekanda önce ayet ayet ezberleyerek daha sonra da tamamını en az on defa ezbere tekrarlayarak ezberlemelidirler. 6. Ezberlenen bölümü dinlerken öğrencinin hatalı okuduğu yerleri onun mushafında veya yazılı bir metinde işaretleyiniz ve bu hatalarını düzeltmesini isteyiniz. 7. Daha düzgün öğrenilmesi için ezberlenecek sure ve duaların öğrenciler tarafından çalışma kağıdına anlamlarıyla beraber yazılması ve kelimelerin altında var olan tecvidlerin gösterilmesinin istenmesi güzel olur. 8. Ezber çalışmalarında başarılı öğrenciler diğer öğrencileri beklemeden sıradaki ezber bölümlere geçmelidirler. 9. Ezberlenen dua ve surelerin anlamını da aynı mealden ezberletiniz ve koro halinde birkaç defa okutunuz. 10. Önceden ezberlenen dua ve sureler, fırsat buldukça yeni ezberlerle birlikte tekrar ettirilmelidir. II. İTİKAD DERSİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 1. İmanın temelinde sevgi olduğunu unutmayınız. Derslerinizi sevgi merkezli, duygu yüklü işlemeye çalışınız. 2. İnanç konularının anlatımında akli delillerin ve mantıki izahların kullanılmasına önem veriniz. 3. Bazı temel bilgileri kısaca yazdırınız ve ezberletiniz. 4. Dersleri işlerken İmani konuları, Kainatta Allah’ın varlığını, birliğini ve gücünü gösteren delilleri güzel bir şekilde işleyen CD’lerinden istifade ediniz. 5. Konuları anlatırken günümüzde çok sık sorulan bazı soruların cevabını vermeye çalışınız.
[B]6. Konuların anlatımında canlı örneklerden, hikayelerden ve benzetmelerden olabildiğince istifade ediniz. Anlatılan hikaye ve benzetmeler üzerinde sorular sorarak öğrencilerin bu hikayelerden sonuçlar çıkarmasını sağlayınız. Dersleri hikayelerle onların zihinlerine nakşetmeye çalışınız. Her bir konu için hikaye anlatınız. 7. Bazen derslerinizi bahçede açık havada işleyiniz. İmânî konuları anlatırken çevrenizdeki varlıklardan yararlanınız. 8. Dersin işlenişinde akli deliller anlatıldığı kadar imanın bir kalp olayı olduğu, inancın teslimiyet olduğunu örneklerle izah ediniz. 9. Basından-yayından seçilen günümüz insanının inanç problemleriyle ilgili örnekler üzerinde durunuz. İntihar olayları, cinayetler, hırsızlıklar gibi suçların imanın zayıflığı ile ilişkisi üzerinde durunuz. Bu konularda öğrencilerin yorumlarını alınız. 10. İnanç konularının anlatımında hikmet ve fayda boyutu üzerinde durunuz. Bütün iman esaslarını işlerken “Neden inanıyoruz, inanmamızın bize ve topluma ne gibi faydaları vardır?” Sorularının cevabını açıklayınız. 11. Kur’an ayetleri ışığında mü’minlerin temel özelliklerini anlatınız. 12. Allah’ın güzel isimlerini ezberlemelerini teşvik ediniz. İsteyen öğrencilere bazı isimlerin açıklamasını ödev olarak hazırlatınız. 13. İtikad konularıyla ilgili şiirlerden ve ilahilerden yararlanınız. Öğrencilerinizin ezberlemesini ve arkadaşlarının huzurunda okumasını teşvik ediniz. İlahilerle derslerinize ilgilerinin daha çok artacağını unutmayınız. Bu konuda kaset ve CD lerden yararlanınız. 14. Allah’ın sıfatlarını hikayeler yoluyla anlatmanız öğrencilerin hafızalarına daha iyi kodlanmasını sağlayacaktır. 15. Öğrencileri seviyelerine göre yazılı sınav yapıp şampiyonlar seçebilirsiniz. Bu sınavı test yaparsanız güzel olur. İtikadi bilgiler şampiyonları seçer ve imkan dahilinde ödüllendirirsiniz. 16. İtikadi konulardan bilgi yarışması yapınız. III. İBADET DERSİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 1. İbadetlerin hikmet ve faydalarının sade anlatımla iyice kavranmasını sağlayınız. Bütün konuları anlatırken bu konular üzerinde durunuz. 2. İbadetlerle ilgili temel kavramları öğrencilerin anlayacağı şekilde örneklerle izah ediniz. Gerek gördüğünüzde yazdırınız. 3. Konularının anlatımında önce soru, sonra da kısa cevabını vermek gibi bir metodu uygulamak uzun uzun paragraflar halinde dersi anlatmaktan daha faydalı ve kalıcı olmaktadır. Namaz nedir? Kimlere farzdır? Kaç vakittir? Faydası nedir? Kılmayanın durumu nedir? gibi. 4. İbadetlerle ilgili kavramların öğretiminde ve konuların anlatımında şekillerden yararlanınız. 5. Öğrencilerden gelebilecek soruları düşünerek bir ilmihal ve güncel meselelere fetvalarla ilgili bir kitap bulundurmayı unutmayınız. 6. Uygulama imkanı olan konular abdest, namaz gibi uygulayarak öğretiniz. Örnek Cuma namazı, farz namazları, cenaze ve bayram namazları kılınız. 7. Uygulamalı eğitim, en başarılı eğitimdir. Mesela namazı ve namaz dualarını öğretirken, bütün öğrencileri saf tutturun, siz de saflar arasında gerekli düzeni sağlayarak bir taraftan da namaz dualarını okuyarak onlar da tekrar ederek iki rekat namazı tamamlatınız. Bu şekilde Talim usulüyle namazı bir çok defa kıldırınız. 8. Sorulan fıkhi bir soruya caiz, caiz değil, haram, helal gibi kesin ifadeleri hemen söylemeden öğrencilerin seviyesine göre meselenin mantığı izah edip, “Niçin?” sorusunun cevabını da veriniz.
[B]9. İbadet konularını işlerken İslam dininin sadece abdest, namaz, oruc, hac, kurban, zekat gibi ibadetlerden ibaret olmadığı iyi kavratılmalıdır. İslâm dininin, doğumdan ölüme kadar fert hayatından sosyal hayata kadar her alanı kuşattığı öğrencilere örneklerle açıklanmalıdır. 10. İbadetler alanından en az bir sınav yapıp şampiyonlar seçiniz. Sınavda test, boşluk doldurma ve doğru yanlış tekniklerinden yararlanınız. 11. Öğrenciler arasında bilgi yarışması yaparak ödüllendirmeler yapınız. III. SİYER DERSİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
[B]1. Siyer dersini işlerken kronolojik sırayı takip ediniz.
[FONT=Trebuchet MS]2. Bu ders Peygamberimizin hayatını konu aldığı için bütün konuları sevgi merkezli işleyiniz. Yaz Kursunda siyer dersi için “Peygamberimizi ve O’nun hayatını okumayı – öğrenmeyi” sevdirmek hedefiniz olsun. 3. Peygamber Efendimizle ilgili muhabbet ve hurmet ifadelerini kullanmaya özen gösteriniz. 4. İlk derste Hz. Adem’den Peygamberimize gelinceye kadar peygamberler silsilesinden kısaca bahsediniz.
[FONT=Trebuchet MS]5. Peygamberimizin yaşadığı coğrafya hakkında varsa haritalarla ve o bölgelere ait resimlerle genel bir bilgi veriniz. 6. Dünya haritası üzerinde Peygamberimizin geldiği asırda dünyanın ve insanların durumunu kısa ve net anlatımlarla açıklayınız. Ayrıca günümüzle de kıyaslayarak Peygamberimizin insanlık için önemini kavratınız.
[FONT=Trebuchet MS]7. Konuların anlatımından sonra öğrencilerin işlenen konudan çıkardıkları dersler ve sonuçların neler olduğunu sorunuz. Siz de düşüncelerinizi kısaca belirtiniz. Ayrıca konuların anlatımında günümüz şartlarına göre çıkarılacak dersleri açıklayarak Peygamberimizin olaylar karşısındaki davranışlarını birlikte yorumlayınız. 8. Konuların işlenişinde ve olayların anlatımında yeri geldikçe Kur’an ayetlerine başvurunuz ve olayları ayetlerin ışığında kısaca yorumlayınız. 9. Derste işlenecek konuları öğrencilere önceden bildiriniz ve konuyla ilgili ön hazırlık yapmalarını teşvik ediniz.
[FONT=Trebuchet MS]10. İşlenecek konuları ana başlıklar halinde tahtaya yazınız ve sırasıyla anlatınız. 11. Derse ilgiyi artırmak ve öğrencilerin Peygamberimizin hayatını severek öğrenmeleri için ara sıra peygamberimizle ilgili ilahi dinletiniz veya film ve şiir klipleri izletiniz. 12. Peygamberimizin hayatıyla ve ahlakıyla ilgili eserleri 13. Peygamber sevgisiyle ilgili geçmişten ve günümüzden yaşanmış örnekleri anlatınız veya bu konuda duygulu yazılar okuyunuz. 14. Bir önceki dersi kısaca sorularla hatırlatıp zihinleri yeni derse hazır hale getirerek yeni derse başlayınız. 15. Şiir okuma kabiliyeti iyi olan öğrencilere Peygamberimizle ilgili bazı şiirleri ezberletip sınıfta okutunuz. 16. İsmi çok duyulan sahabilerin hayatlarından ve ahlaklarından kısaca bahsediniz. Bu konuda öğrencilerinizin isimlerinden de yola çıkarak onlara önder ve örnek insanları hatırlatınız. 17. Yaz kursu sonunda siyer dersinden mutlaka bir test sınavı yapınız. Şampiyonlar seçerek ödüllendiriniz. 18. Fırsat buldukça Peygamberimizin ahlaki vasıfları üzerinde de durunuz. O’nun örnek ahlakını örneklerle anlatınız. Peygamberimizin namazı, orucu, haccı, sabrı, hoşgörüsü, şefkat ve merhameti, kadınlara davranışları, eşine ve çocuklara davranışları, yöneticiliği, insanlar arasında hüküm vermesi, Kur’an okuması…gibi. 19. Peygamberimizin hayatını ve ahlakını anlatan kitaplar alınız ve elden ele dolaşarak okunmasını organize ediniz. 20. Fırsat olursa bir siyer dersinde Peygamberimizle ilgili program yapınız. Bu programda imkanlar dahilinde ses ve görüntüden yararlanarak slayt gösterimi olabilir. Öğrenciler konuşmalarıyla, şiirleriyle, ilahileriyle ve diğer aktivitelerle programa katılırlar. 21. Öğrencilerimizden çevrede bulunan müftü, imam, akademisyen, öğretmen, anne-baba, abi-ablaları ile Peygamberimizle ilgili röportajlar yapmalarını isteyiniz. 22. Sınıfta kabiliyeti olan öğrencilerden ara sıra Peygamberimizle ilgili ilahiler söyletiniz ve ödüllendiriniz. 23.Peygamberimizin hayatıyla ilgili seviyelerine göre öğrencilerimizin bilmesi gereken, ileride faydalanacakları eserlerin isimlerini ve yazarlarını bir liste halinde kendilerine veriniz.
[B]IV. AHLAK DERSİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ 1. Güzel ahlakı ana hatlarıyla tanımlayınız. 2. Güzel ahlakın önemiyle ilgili hadisler okuyup açıklayınız. 3. Güzel ahlaklı olmanın yollarını anlatınız.
[FONT=Trebuchet MS]4. Ünitelerde belirtilen ahlaki değerlerle ilgili mutlaka hikayeler anlatınız. Bu hikayelerden birlikte sonuçlar çıkarınız ve yorumlayınız. “Hikayenin içindeki kahramanlarının kendileri olduğunda nasıl davranacaklarını” sorunuz.
[FONT=Trebuchet MS]5. İşlenecek ahlaki değerlerle ilgili hadisler ve ayetler bulup öğrencilerle birlikte yorumlayınız. 6. Öğrencilerinizi âdâb-ı muâşeret konularında bilgilendiriniz. 7. Öğrencilerinizde gördüğünüz ahlaki olmayan davranışları tatlı bir dille ve güzel bir üslupla uyarınız. 8. Yapılan yanlışlıkların niçin yanlış olduğunu birlikte yorumlayınız. Sorular yardımıyla onların da görüşlerini almaya çalışınız. 9. Ahlaki olmayan davranışların düzeltilmesi için neler yapılabileceği konusunda onların fikirlerini alınız. 10.Ahlaki değerlerle ilgili günlük hayattan yaşanmış örnekler veriniz. Ayrıca ahlaki olmayan davranışların zararlarını anlatınız. <!-- / message -->
|