29 Ocak 2013, 09:37
|
Mesaj No:42 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 Arkadaşları:11 Cinsiyet:bayan Yaş:44 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 8. ÜNİTE SORULARI “benim amacım varlıkların hakikatini bilmektir. bunun için önce bilginin hakikatini onun ne olduğunu araştırmak gerekir” bu söz kime aittir a-farabi b-ibn sina c-gazali Selçuklular döneminde sırf felsefecilik yapan ......... siyasal anlamda sorunlara neden oldular bundan dolayı felsefeye de tepki oluşmuştur. a-batıniler b-zahiriler c-şia aşağıdakilerden hangisi başta tamamen reddenler arasında değildir -Hanbeli - İlk dönem şia - İlk Şafii - Malikiler - Klasik selefiyye -hanefiler – zahiri fıkıh ve hadis ekolü Tehafütül felasife nin açılımı? a-Filozofların tutarlılığı b-Filozofların tutarsızlığı Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi? a-Nizamülmülk b-Gazali c-Hasan Sabbah d-Farabi Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ? a-İbn Sina b-İbn Haldun c-İbn Rüşd Tehafüler....... eserlerdir? a-Kelami b-Fıkhi b-Sosyal d-Felsefi Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır? a-İlahiyat-Tabiyat b-Riyaziyat c-Mantık d-Matematik Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir? a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak b-Hakikati bilmek bildirmek c-Eşariliği güçlendirmek d-Mutezile ye cevap vermek e-İlmini ve ismini yaymak f-Ezher şiasına rekabet g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı? a-20 b-17 c-19 Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır? a-Mantık b-Matematik c-****fizik Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur? a-Riyaziyat b-İlahiyat c-Fizik d-Mantık e-Tabiayat Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.? a-Burhani-Zanni b-Zanni-burhani aşağıdakilerden hangisiKelamcılar ve filozofların telif etmek istedikleri unsurlar arasında değildir - alem ezeli ve ebedi midir? - İki ALLAH mümkün müdür? - ALLAH ın zatı ve sıfatları nedir? -üç ALLAH mümkün müdür? - ALLAH tarif edilebilir mi? - Gök canlımıdır? - Gök ruhları cüz’i leri bilirmi? - Ruh nedir? - Cesetler dirilir mi? - Mucize mümkün müdür. Tehafütler kelami eserler değil ......... eserler kategorisindedirler a-dini b-felsefi Gazali filozofları eleştirmek işine felsefe öğrenmekle başladı. bir yıl okuma bir yılda müteal sonunda ......... eserini yazmıştır a-makasidul-felasife b-tehafütül felasife - Gazali filozofları sadece **** fizik ve tabiiyyat alanında yirmi konuda eleştirmiştir. -bu meselelerin üçünde küfürle .......etmiş -on yedi meselede filozofların ...... içinde olduklarını vurgulamıştır. a-)itham-bidat b-)bidat-itham .......aristotelesi şerh eden ve onu en iyi bilen kişidir. a-ibn rüşd b-gazali Tehafütül felasife nin açılımı? a-Filozofların tutarlılığı b-Filozofların tutarsızlığı Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi? a-Nizamülmülk b-Gazali c-Hasan Sabbah d-Farabi Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ? a-İbn Sina b-İbn Haldun c-İbn Rüşd Tehafüler....... eserlerdir? a-Kelami b-Fıkhi b-Sosyal d-Felsefi Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır? a-İlahiyat-Tabiyat b-Riyaziyat c-Mantık d-Matematik Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir? a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak b-Hakikati bilmek bildirmek c-Eşariliği güçlendirmek d-Mutezile ye cevap vermek e-İlmini ve ismini yaymak f-Ezher şiasına rekabet g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı? a-20 b-17 c-19 Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır? a-Mantık b-Matematik c-****fizik Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur? a-Riyaziyat b-İlahiyat c-Fizik d-Mantık e-Tabiayat Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.? a-Burhani-Zanni b-Zanni-burhani İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr? a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri b-Cesetlerin haşri c-Alemin kıdemi Yaklaşık 200 yıl aradan sonra tefahüt geleneği hangi padişah ile tekrar gündeme geldi? a-Fatih Sultan Mehmed b-II .Selim c-Kanuni d-Yavuz Sultan Selim Gazali ile başlayan tehafüt geleneği"İbn Rüşd ün Felsefi metodu ve İmam Gazali ile Bazı konuarda Münazarası"eseri ile Osmanlının son şeyhülislamlarından.........'a.kadar devam etmiştir? a-Muslihiddin Abdullah b-İbn Kemal Paşa c-Musa Kazım Efendi Hangisi Fatihin tehafüt ile görevlendirdiği kişilerden değildir? a-Ali tusi b-Hocazade c-Kemal Paşazade Gazali den sonra felsefe ile kelamı birleştiren? a-Musa Kazım b-Fahreddin Razi c-Yahya Nevi Tehafüt-it Tehafüt kimin eseridir? a-İbn Haldun b-İbn Rüşd c-Gazali d-İbn Sina Gazalinin eleştirileri İbn Sina ve Farabi üzerinden hangi filozofadır? a-Platon b-Eflatun c-Spinoza d-Aristo İmam Gazalinin kelam ve felsefi düşünce ile tanışması Eşari ekolünün büyük üstadı......ile olmuştur? a-ibni Baz ve el-Kahtani b-Ebul meali el-Cüveyni felsefe müslüman düşünürler arsında 3e ayrılmıştır.bunlardan hangisi yanlıştır a.sırf felsefe yapanlar b.tasavvufla felsefeyi uzlaştıranlar c.felsefi metodla dini savunanlar d.felsefeyi dinle uzlaştıranlar eleştiri kelimesi dilimize hangi dilden geçmiştir a.san itçe b.arapça c.çince d.yunanca kindi-farabi-ibni sinanın ortak özellikleinden biridir a.batınıliği savunmuşlardır b.tehafüt geleneği onlarla başlar c.felsefeyi tamamen reddetmişler d.felsefeyi dinle uzlaştırmaya çalışmışlar hanbeli -zahiri fıkıh ve hadis ekolü,klasik selefiyye,ilk dönem şia,malikiler ve ilk şafiiler.. bunların felsefi bakış açısıyla ilgili özellikleri nedir a.felsefeyi dinle uzlaştırmışlar b.kuran ve sünnet dışında yorum yapılabilir c.insanın ihtiyaç duyduğu herşey kuranda ve hadislerde bulmak mümkün değildir d.başlangıçta felsefeyi tamamen reddetmişlerdir hangisi tehafüt kelimesinin gazzalinin kullandığı şeklinde, anlamlar arasında yoktur a.tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları b.arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek c.pervanenin lambaya çarpması d.filozofların dinsiz olması ibni rüşd ve gazzalinin tehafütlerinde asıl maksatları nedir a.felsefe yapmak b.allahın varlığını ispat c.hakikate ulaşma d.birbirlerini kıskanmışlar tehafütlerle ilgili hangisi yanlış bilgidir a.tarafgir bir yaklaşımla yazılmışlardır b.sorgulayıcı eleştiri anlayışla yazılmıştır c.eleştirinin yanında tastik içinde yazılmışlardır d.hepsi dini terminolojinin gazzaliyle birlikte felsefeye girişi nasıl olmuştur a.eserinde tekfir,küfürle itham vardır b.ilmihal bilgilerine değinmiştir c.hadis rivayetinde bulunmuştur d.tefsir yapmıştır gazalinin filozoflara karşı getirmiş olduğu eleştiriler, art niyetli kişiler tarafından,filozofların düşüncelerine değilde doğrudan felsefeye yapıldı sanısını oluşturmuştur.bu durumun yarattığı sonuç ne olmuştur a.felsefe ve tehafüt geleneği yankı bulmuş,herkes tehafüt eserleri yazmaya başlamış,felsefenin önü osmanlıya kadar açılmıştır b.felsefenin bidat,dine katkısı olmayan, faydasız,zararlı bir ürün olduğu düşüncesi taraftar bulmuştur filozoflara göre alemin kıdemi ne demektir a.alemden önce zamanın bulunmamış olması b.alemden önce bir zaman vardır c.alemden sonra zaman araştırılıyordu kişiyi, düşünceyi, eseri, görüşleri belirterek bir incelemeye tabi tutmak a) eleştiri b) acelecilik dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar, dinden felsefeye doğru olmak üzere ……………….la, felsefeden dine doğru olmak üzere …………… dır a) filozoflar - kelamcılar b) kelamcılar - filozoflar felsefeyi tamamen reddedenler göre, Kuran ve sünnet dışındaki dinle ilgili yorum ve görüşler a)bidat b)caiz …………….., tehafütü’l felasife isimli eserini kaleme almış ve tehafüt geleneği başlamıştır a) ibn rüşd b) gazzali tehafüt kelimesinin anlamlarından değildir yıkım çöküntü acelecilik istikrarsızlık gerileme düşüncesiz sonuç Tehafüt geleneğinin ortaya çıkış nedenin başında …………. görülür a) felsefe-din ilişkisi b) tanrı-alem ilişkisi İbn Rüşd’ün eser yazmasındaki amacı değildir a) gerçeğe ulaşabilmek b) din-felsefe ilişkisini incelemek tehafütler, sorgulayıcı yeni yeni fikirlerin doğmasına zemin hazırlayan bir eleştiri anlayışıyla yazılmıştır doğru yanlış Gazzali’nin Tehafütü’l Felasife’sini yazdığı dönem hangisidir a) mantığın ve felsefi yöntemlerin kelam ilmine girmeye başladığı dönem b) felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönem tehafüt geleneğinin başlamasında siyasi otoritenin etkisini inceleyerek, Gazzali’yi bu konuda eser yazmaya teşvik eden devlet adamı a) Nizamülmülk b) Hocazade Aristoteles’i şerh eden ve onu en iyi bilen filozof olarak kabul edilen a) Gazzali b) İbn Rüşd İbn Rüşd sonrası tehafütlerin kaleme alınmasının nedenlerindendir *devlet yöneticilerinin akli ve felsefi ilimlere ilgisi *felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği *din-felsefe ilişkisinin incelenmesi *gazzali ve ibn rüşdün tehafütlerinin incelenip karşılaştırma yapılararak değerlendirilmesi *fıkhi alanda dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu *düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak taklitten uzak orijinal fikirlerle çözümün üretilmesi. *Hepsi Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
| |