30 Ocak 2013, 14:26
|
Mesaj No:44 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 Arkadaşları:11 Cinsiyet:bayan Yaş:44 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 9. ÜNİTE SORULARI biruni Birikimin arka planı İslam kültüründen hint medeniyetinden ......... ........... geleneğinden yararlanmıştır a-yunan helenistik b-yunan felsefe TECARİBÜL-ÜMEM kimin eseridir a-biruni b-ibn miskeveyh ibn miskeveyh hangi felsefede öncü olmuştur a-ahlak b-me ta fi zik İbn miskevey tecaribül-ümem eserinde peygamber efendimiz dahil hiçbir peygamberin tarihine yer vermemiş midir a-evet b-hayır ...........filozofların doğaya uyguladıkları sebep-sonuç ilişkisini daha soyut olarak ele alır a-biruni b-ibn haldun İbn Haldun iki türlü varlık alanından bahseder aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir a-unsurlar alemi b-sınırlar ötesi alem c-havadis(olaylar) alemi havadis(olaylar) aleminde hangi unsur ele alınır a-me ta fi zi k b-insan asabiyet ne demektir a-sinirlilik b-toplumsal dayanışma ......tarihi olaylarda sebep-sonuç ilişkisi kurmaz ......... tarihi Olaylarda sebep-sonuç ilişkisi kurar a-rivayet-ümran b-ümran-rivayet ........ilminin amacı insanları taklitten kurtarıp daha önce olmuş bitmiş olanla daha sonra olacak olanın anlaşılması konusunda bakış açısı kazandırmaktadır a-ümran b-asabiyet insanoğlu çevresi ve içinde bulunduğu doğayı akıl tarihsel birikim ve iradesi aracılığıyla yeniden inşa eder ibn Haldun bunu .......şeklinde isimlendirir a-imar b-inşa etmek aşağıdakilerden hangisi ibn halduna göre hadari yaşamın temel özellikleri arasında yer almaz 1- bağımlılık ve sınırlanmışlık 2- zayıf asabiyet 3-rahat yaşamaya alışılmışlık kırılganlık ve tembellik 4- iş bölümü ve uzmanlık 5- korkaklık 6-cesaret 7- iyiliklere duyarsızlık İbn Miskeveyh hangi alanda eser vermemiştir? a-Tarih b-Edebiyat c-Matematik d-Tıb e-Felsefe -Tarih dinamik bir süreçtir -Tarih Canlı bir organizmadır -Eleştiri yöntemi kullanılmalıdır -Rivayetleri aktaran tarihçileri ciddi şekilde eleştirir -Tabiatta olduğu gibi tarihte de tesadüfe yer yoktur -Bir belge yorumlanırken devrn ahlak,iktsisat,toplum psikolojisi ile yorumlanmalıdır -Determinist bir anlayış sergilemez Yukarıdaki tanımlar kime ait? a-Biruni b-İbn Haldun c-İbn Miskeveyh İbn Haldun İlminden yararlandığı alim ve ilmi hangi şıkda yanlış verilmiştir? a-Zevavi-kıraat b-Satti-fıkıh c-Abili-fıkıh usulu-kelam-mantık-felsefe-matematik d-Fahreddin razi—tefsir İnsan unsurlar aleminden hangi sebeble ayrılır? a-Akıl ve irade b-Nefs ve ruh c-Görme-İşitme İbn Haldununn yaşam formları arasında hangisi yoktur? a-Bedevi b-Hadari c-Medeni İbn Haldun ihtiyaçları 3 e ayırırır hangisi bunlardan değildir? a-Umrî b-Zaruri b-Hâci c-Kemali Hangisi Umran ilmine sahip bir tarhçinin özelliklerinden değildir? a-Rivayetleri umran zemininde tahkik eder b-Tarihi olalar arasında sebeb-sonuç ilişkisi kurar c-Tarihi hikemi ilimler içinde değerlendirir d-Genel ilkeleri tespite çalışır e-Tarihi olayları tikel ele alır Gelecekte ihtiyaçlarını karşılma hususunda belli bir noktaya gelmiş insanların estetik ve başka kaygılarla geliştirdiği hususlar? a-Zaruri ihtiyaçlar b-Haci ihtiyaçlar c-Kemali ihitiyaçlar Hangisi göçebe yaşamın özelliklerinden değildir? a-Özgürlük b-Güçlü asabiyet c-Doğal ve dayanıklı olmaları d-İşlerini kendileri yapmaları e-Cesaret f-Rahat yaşama alışmışlığı g-İyiliğe meyyal olmaları Hangisi İbn Haldunun tavırlar nazariyesi bölümlerinden değildir? a-Kuruluş zafer aşaması b-Gücün şahsileşmesi aşaması c-İmar Dönemi d-Yıkım Dönemi e-Sulh ve istikrar dönemi f-Çözülme ve yokoluş devresi biruninin zamanında pencap-keşmir bölgeleriin incelemesine sebep olan seferler hengisidir a.malazgirt-çalduran b.dandanakan-malazgirt c.sümenat-mültan tarih yazıcılığında 10. ve11 yy da hakim anlayış neydi a.bilimsel anlayış b.akılcı anlayış c.rivayetçi anlayış d.hiçbiri bir belge yorumlanırken devrin ahlak, iktisat ve toplum pskolojisiyle ilişkileri kurulmalıdır.kimin tarih anlayışıdır a.biruni b.farabi c.miskeveyh hangisi ibn haldunun eserleridir a.tahkik malil hind-patanjali b.tecaribül ümem-mukaddime c.mukaddie-el iber ümran ilmiyle ilgili hangisi yanlıştır a.konusu,amacı ve yöntemiyle yeni birbilim olarak inşa edilir b.toplumun zorunluhallerinin ele alır c.insanın tarih içinde toplumsal varlık olşunu konu edinir d.olayları dış görünüşüyle tasvir eder hangisi bn halduna göre birlikte yaşama özelliğinden kaynaklanan ortak olgu değildir a.asabiyet b.mülk c.devlet d.bedevi ile şehirli yaşam e.sanatlar f.yeme-içme ibn haldunun ilgi alanına girmeyen konu hangisidir a.bedevi ve şehir yaşamının getiri ve götürüleri b.göçebe hayatlar c.bu hayatları etkileyen asabiyet duygusu d.yöneticilerden kaynaklanan zulüm ibn haldunun asabiyet kavramıyla bahsettiği bağlılık ve dayanışma ,18 yy dan sonra ve günümüzde hangi kavramlarla karşılığını bulmuştur a.sabır-cesaret b.türkçülük-siyasetçilik c.milliyetçilik-ideoliji-kimlik hangisi ibn halduna göre felsefi ilimler arasında değildir a.mantık b.fizik c.matematik d.ilmi ilahi e.astronomi ibn halduna göre felsefeye değer veren miletler kimlerdir a.yunan-italyan b.iran-endülüs c.yunan- iran İslam tarih düşüncesinin önemli isimleri arasında saymamız gereken ilk kişi kimdir? a-BİRUNİ b-ibn Haldun c-ibn muskeveyn aşağıdakılerden hangisi Biruninin bildiği dillerden değildir? a-harizmce, b- Soğdca, c-Arapça, d- Farsça, e- Grekçe, f- İbranice, g-Süryanice, ı-ingilizce i-Sankritçe Biruninin Sanrttçeden Arapçaya yaptığı çevirilerden elimizde kalan tek örnek hangisidir? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind biruni nin Geçmiş olayları sadece kronolojik olarak değil,toplum yapısı,dinsel inanç ve uygarlık bakımından da incelediği eseri hangisidir? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind Biruninin antropolojik bir yapısı olan,Grek dini,Hıristiyan mezhepleri,Manihaizm ve hinduizm arasında mukayeseler yaptığı eseri ? a-Tercemetü Kitabi Batencel b-el-asari’l –bakiye anil kurunil haliye c-tahkik-i ma li’l hind Aşağıdakılerden hangisi .Biruni nin tarih düşüncesinin köşe taşlarından değildir? a-tarihi akli bir birikim ve çerçeve içinde anlar. b- tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… c- İslam kültüründen, Hint medeniyetinden, Yunan felsefe geleneğinden ve bunların İslam dünyasındaki temsilcisi Farabi’den istifade etmiştir. d- yöntem olarak mukayeseli tarih anlayışını kullanır, mukayesede gözlemlerine başvurur. Tarihsel olgularda sebep-sonuç ilişkisi kurar… e- Akılcılık, tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan tarihçilikte amaç geçmiş olayları tespit etmek İslam düşünce geleneğinin tarih düşüncesinin önemli ikinci ismi kimdir? a-İBN MİSKEVEYH b-biruni c-ibn sina e-ibn Haldun ibn miskevnin tarihçilik anlayışını hangi eserinde görüyoruz? a-Tecaribül ümem b-patanjali c-mukaddime aşağıdakılerden hangisi .İbn miskeveyh in tarih anlayışının dışında kalır? a-Sadece rivayetleri nakletmek değildir, aynı zamanda yorumlar b-Akılcılık, tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan tarihçilikte amaç geçmiş olayları tespit etmek, c-sebepleriyle açıklamak, gelecek için varsayımlar üretmektir d-. Tarih, dinamik bir süreçtir, canlı bir organizmadır e- tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… İbn miskeveyh hangi tarihçileri eleştirir? a-Hurafe ve aslı astarı olmayan rivayetleri aktaran tarihçiler b-sahih hadislere dayanarak eleştiren tarihçiler c-geçmiş kaynaklara dayanarak eleştirenler İslam ilim geleneğinde tarih düşüncesi olarak en meşhur ve etkili isim hangisidir? a-İBN HALDUN b-BİRUNİ C-ibn MİSKEVEY İbn haldunun tarih düşüncesindeki analizlerinde belirleyici olan nedir? A-Devletlerin yükseliş ve düşüşüyle ilgili kişisel tecrübeleri B-devletler arası ekonomik ilişkiler c-halkın refah ve mutluluğuna verilen önem .İbn Haldun felsefeye direk eleştirisini hangi eserinde yapar? a-Mukaddimesinde b-tahkik malil hind patanjali c-mukaddie –el iber ibn haldunun eserinin isminde kullandığı İBER kelimesi ne anlama gelmektedir? a-Düşünme, akıl yürütme, ibret b-eleştirmek,akıl yürütme,ders c-düşünme,sevme,sevilme İbn haldunun ümran ilmi ile ilgili verilen hangi disiplin yalnıştr? a-Kelam-fıkıh-siyaset felsefesi-İran nasihatname geleneği… b- Temelde ise tarih disiplininin bir uzantısıdır c-insnalara mutluluğu ve disiplini aynı anda verebilmek ibn haldunun Rivayetçi tarihçilerin özellikleriNDEN DEĞİLDİR? J .a-rivayetleri tahkik etmeden aktarır. b-.tarihi olaylarda sebep sonuç ilişkisi kurmaz. c-.tarihi rivayet ilimleri içinde ele alır. d-. Tarihi olayları tikel olarak ele alır, ilkeleri soruşturmaz e.-tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır… Göçebe yaşamın temel özelliklerinden değildir? a- özgürlüğe düşkünlük b- güçlü asabiyet c-doğal ve dayanıklı olmaları d-işlerini kendileri görmeleri e- cesaret f- iyiliğe meyyal olmaları g-bağımlılık ve sınırlandırılmışlık şehirli yaşamın temel özelliklerinden değildir? a- Bağımlılık ve sınırlandırılmışlık b- zayıf asabiyet c- rahat yaşama alışmışlık, kırılganlık ve tembellik d-iş bölümü ve uzmanlık e- korkaklık f-özgürlüğe düşkünlük g- iyiliklere duyarsızlık İbn Haldun asabiyeti kan bağıyla sınırlamaz. bu bilgi; a-doğru b-yalnış Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur. |
| |