Konu Başlıkları: Cami Adabı ve Namaz
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 13 Şubat 2013, 18:38   Mesaj No:2

iklimya

Medineweb Sadık Üyesi
iklimya - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:iklimya isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 90
Üyelik T.: 21 Ağustos 2007
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Memleket:Ankara
Mesaj: 513
Konular: 114
Beğenildi:31
Beğendi:0
Takdirleri:112
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: Cami Adabı ve Namaz

Temizlige riayet
10- Sogan, sarmisak gibi pis kokulu sey yiyerek, camiye gelmek de dogru degildir. Hadis-i serifte (Sarmisak yiyen, kokusu gitmeden mescidimize yaklasmasin, insanin rahatsiz oldugu seylerden melekler de rahatsiz olur.) buyuruldu. Yagli, kirli ve pis kokan is elbisesiyle, kirli ayakla camiye gelip halki rahatsiz etmemelidir! Bazilari sigara kokusundan da rahatsiz olur. Onun için agzinda ve elbisesinde sigara kokanlar da temizleyip, kokuyu giderdikten sonra camiye gelmelidir. Çiplak ayakla namaz kilmak Hanefide mekruhtur. Çorabi kirli olan ve temiz çorap da bulamiyan kimse, halki rahatsiz etmemek, yani haram islememek için çorapsiz namaz kilabilirse de, mekruh islememek için daha önceden tedbir alip, eski de olsa, temiz çorapla camiye gelmelidir.
Müslümanlarin vücutlari, elbiseleri, çamasirlari, yemekleri temiz olur. Temiz olunca da mikrop ve hastalik bulunmaz. Kur'an-i kerimde, (Temiz olanlari severim) buyuruluyor. Hadis-i serifte de buyuruldu ki: (Müslümanlik temizlik dinidir. Temiz olun! Cennete ancak temiz olanlar girer.)

11- itikâfa niyet edenler hariç, camide birsey yiyip içmek mekruhtur. Onun için camiye girerken itikafa niyet etmelidir. Ondan sonra ihtiyaç olursa yiyip içmek mekruh olmaz.

12- Camide oturmak sevabdir. Hadis-i serifte, (Bes sey ibadettir: Az yemek, camide oturmak, Kâbeye, Mushafa ve alimin yüzüne bakmak.) buyurulmustur. Camiye kötü niyetle, mesela ayakkabi çalmak için giren, günah islemis olur. Caminin Allahin sevdigi yer oldugunu düsünen kimse, burayi ziyarete de niyet ederse sevabi daha çok olur. Namaz kilmayi beklemek için, camide itikaf edip ahireti düsünmek için, vaaz dinlemek için de niyet ederse, her niyeti için ayri sevaba kavusur.

13- Çok kimse, sandalyeye, koltuga oturmaya alistigi için camide dizüstü oturamiyorlar. Ya bagdas kuruyorlar veya ayaklarini dikerek oturuyorlar. Mecbur kalmadikça, böyle oturmak edebe uygun degildir. Kur'an-i kerim okumak Allahü teâlâ ile konusmak demektir. Kur'an-i kerim okunurken yaylanip oturmak çirkin olur. Tesbih çekerken, zikrederken de mümkün mertebe dizüstü oturmaya gayret etmelidir. Müslümanlarin yaninda da edebli oturmak gerekir. Peygamber efendimiz, kizinin yaninda bile bir defa olsun, ayagini uzatip oturmamistir.
Evliyadan bir zat, dizüstü otura otura yorulmus, biraz da bagdas kurayim demis. Bagdas kurup otururken, (Köle efendisinin yaninda böyle mi oturur?) diye bir ses gelir. O da artik ömür boyu hep dizüstü oturur. Kul olan da zaruret olmadikça, Rabbinin huzurunda edepli oturmaya çalismalidir.

Müezzinlik yapanlar
14- Müezzinlik yapanlarin bazi hususlari bilmesi gerekir. Meselâ yürüyerek ikamet okunmaz. ikamet okurken el baglanmaz. Üç istigfar namazlarin sonunda okunur. Sabah ve ikindinin farzindan selam verip Allahümme entesselamü... dedikten sonra, ögle, aksam ve yatsida ise son sünnetten sonra okunur.
Müezzin, cemaatle namaz kilinirken arkada bir yerde durmaz, cemaatle beraber safa girer. Cemaatten arkada müezzin yeri denilen yerde yalniz basina durmasi mekruhtur.

15- Evde, camide veya minarede ezan kibleye karsi okunur. Hayyealessalah derken sadece yüzü saga, hayyealelfelah derken yüzü sola döndürmek sünnettir. Vücut döndürülmez. Minarede ise dönerek okurken de, gögüs kibleden baska yöne döndürülmez.
Ezan okunurken, Resulullah efendimizin ismini isiten, iki elin bas parmaklarini, gözlerinin üstüne koyarak, (iki gözümün nurusun sen ya Resulallah) der. Hadis-i serifte, (Salihler anilinca rahmet iner) buyuruldu. Hz.Ebu Bekr-i Siddik, ezan okunurken, Resulullahin ismini isitince, iki bas parmaginin tirnagini öpüp gözlerine sürdü. Peygamber efendimiz, sebebini sorunca, (Ya Resulallah, senin mübarek isminle bereketlenmek için) dedi. Peygamber efendimiz, (Güzel yaptin. Böyle yapan göz agrisi çekmez) buyurdu. Tirnaklari göze koyunca, (Allahümmahfaz ayneyye ve nevvirhümâ) demelidir! ikamet okunurken böyle yapilmaz. Tirnaklar öpülüp göze sürülmez.

Camide fazla ışık
16- Atalarimiz, camileri los yapmislardir. Fazla aydinlikta kilmak, husua engel olur. Bu bakimdan camilerde fazla isik yakmak hem husua mani olmak, hem de israf yönünden mahzurludur. Mübarek gecelerde, camide fazla isik yakmak ise bid'attir. Kitap okurken, Kur'an-i kerim çalisirken veya baska bir ihtiyaç halinde, ihtiyaç miktari fazla isik yakmakta mahzur olmaz.

17- Camiye küçük çocuk getirmek mekruhtur. Eger çocuk zarar verir, kirletirse haram olur. Hadis-i serifte, (Camiye çocuk koymayin) buyuruluyor.

18- Cemaate yetisilemiyecek bile olsa, yine camiye giderken kosmamali. Peygamber efendimiz, (Namaza giderken kosmayin!) buyurmustur. Cemaate yetisebilmek için kosmak mekruhtur.

19- Yolda konusmiyacaksa, sabahin sünnetini evde kilmali. Hadis-i serifte buyuruluyor ki: (Sabahin sünnetini evde kilmak, rizkin bereketine, ev halki ile iyi geçime ve imanla ölmeye sebep olur.)

20- imamin, son sünneti, farzi kildigi yerde kilmasi mekruhtur. Cemaatin ayni yerde kilmasi caizdir. Yer degistirmek için birini çekip ona sIkinti vermemelidir!.

21- Camide hikmet, güzel ahlâk, nasihat bildiren siir ve ilâhîleri ara sira okumak günah degildir. Devamli böyle vakit geçirmek mekruhtur.

22- Camilerde birinci cemaatin imami mihrapta kildirmazsa, mekruh olur. imami ve cemaati belli kimseler olan her camide, vakit namazlari, imam mihrapta olarak, cemaat ile kilindiktan sonra, tekrar cemaatler yapilabilir. Ancak sonraki cemaatler, mihraptan baska yerde kilmalidir! Eger sonraki cemaatin imami mihrapta bulunur, ezan ve ikamet okunmazsa, mekruh olmaz, diyen âlimler de vardir. ihtiyaten sonraki cemaatler mihrapta kilmamalidir! Yol kenarlarindaki belli bir imami olmayan mescitlerde, ezan ve ikamet okunarak, mihrapta veya mescidin baska yerinde cemaatler yapilabilir.

23- imam efendi, namazi uzatip cemaati rahatsiz etmemelidir. Hadis-i seriflerde buyuruluyor ki:
(imam olunca namazi hafif kildirin! Cemaatin içinde, küçük, yasli, hasta ve ihtiyaç sahibi olabilir. Yalniz kilarken uzatabilirsiniz.)
(imam olan, Allahtan korksun, imamlik ettiklerinin sorumlulugunu yüklendigini bilsin! Eger imam namazi eksiksiz kildirirsa, cemaatin sevabi kadar da imama sevap verilir. Eger eksik kildirirsa, günahi yalniz imama olur.)

24- Farzi yalniz kilan kimsenin yaninda, o farzi cemaatle kilmaya baslasalar, birinci rekâtte secde etmedi ise, ayakta iken, bir yana selâm vererek, namazi bozar, imama uyar. Birinci rekâtin secdesini yapti ise, dört rekâtli farzlarda, iki rekât kilip selâm verir. Üçüncü rekâtin secdesini yapmadi ise, ayakta bir tarafa selâm verip bozar ve cemaate katilir. Üçüncü rekâtin secdesini yapti ise, dört rekâti tamamlar. Sünnet veya kaza kilarken farza baslanirsa, bozmaz.

25- Yalniz namaz kilan, selâm verirken hafaza meleklerine niyet eder. Cemaatle kilan, meleklerle birlikte sagindaki, solundaki cemaate de niyet eder.

26- Camiye giren kimse, ikamet okunup farza baslandigini görünce, hemen imama uymalidir. Çünkü cemaatle namaz kilinirken sünnet kilmak mekruhtur.
Sabah namazinin farzi kilinirken camiye gelen, cemaatten ayri bir yerde sünneti kilip, sonra imama uyar. Eger sünneti kilinca cemaate yetisemiyecegini zannederse, hemen imama uyar. Artik farz kilindiktan sonra da bu sünneti kilamaz. Çünkü sabah namazinin farzi kilindiktan sonra sünnet kilinmaz.
Ögleyin camiye gelen, ikamet okunmus veya farza durulmussa, o da hemen imama uyar. Farzi kildiktan sonra kilamadigi ilk sünneti kilar. Sonra da son sünneti kilar. Yatsi namazinin farzi kilinirken camiye gelen kimse ise, ögle namazinda anlatilan gibi hareket eder.
ikindi namazinin farzi kilinirken camiye gelen kimse, hemen imama uyar. Farzdan sonra da artik sünneti kilmaz. Çünkü ikindinin farzindan sonra nafile kilmak mekruhtur. Fakat kaza namazi kilmak caizdir. Aksama kirk dakika kalincaya kadar kaza namazi kilinabilir.
Camiye girip, cemaat baslamadan ikindinin sünnetini iki rekât olsun kilma imkâni varsa, iki kilmalidir. Peygamber efendimizin, ikindinin sünnetini iki rekât kildigi zamanlar da olmustur. Eshab-i kiramdan, (Resûlullah, ikindinin farzindan önce, iki rekât namaz kilardi) rivayetleri de vardir.

27- Imam, dördüncü rekâtte oturup, Ettehiyyatü'yü okuduktan sonra besinci rekâte kalkmissa, cemaat oturarak imami bekler. imam, yanildigini hatirlayip otursa ve secde-i sehv de yapmadan hemen selâm verse, cemaat de selâm verir. imam, rükû ve secdeye giderse, cemaat imami beklemeden selâm verir. Eger imam, dördüncü rekâtte oturmadan kalkmissa, yanildigini hatirlamayip secdeye gitse, namaz fasid olur, yani bozulur. Cemaatin oturmasi ve selâm vermesi fayda vermez.




Kaynak: Ihlas Net
Hazirlayan: Muhammed Faruk
__________________
Bismillah diyerek...
Alıntı ile Cevapla