Cevap: Kur'an-ı Kerim Dersi için Temel ve Pratik Öğretim Teknikleri EZBERLENECEK OLAN AYET VE SURELER
Namaz duaları tahtaya yazılır.
Harflerin ve kelimelerin üzerinde dikkat edilmesi gereken hususlar tahlil edilir.
Dua önce hoca tarafından tahkik ve ta’lim üzere itina ile okunur.
Daha sonda kursiyerlerle beraber koro halinde tilavet edilir.
Koro halinde okuma kursiyerlerin zayıflık derecesine göre birkaç kez tekrar edilebilir.
Sonra her kursiyer dinlenerek yaptığı hatalar düzeltilir ve öğretmen tarafından hazırlanan bir çizelgede not edilir.
Ayrıca okuma bittikten sonra kendisine de not ettirilerek yaptığı hataları nasıl düzeltmesi gerektiği gösterilir.
Bir sonraki derste bu hataların düzeltilip düzeltilmediği özellikle kontrol edilir.
Bu derste harflerin mahrecine telaffuzuna özellikle vurgu yapılmalıdır.
Diğer dualar öğretilirken kelimelerin doğru telaffuz edilmesi, med ve kasr durumları gözetilerek akıcı bir üslupla yüzünden okunması sağlanmalıdır.
Bu esnada sesini nasıl ayarlaması gerektiği, hangi kelimelerde vurgu yapmasının doğru olacağı mutlaka gösterilmelidir.
Bu duaların meclisin durumuna göre fazla uzatılmaması gerektiği de ifade edilmelidir.
Duaların Arapça metninden sonra duanın manasına uygun Türkçe metinler de kursiyere öğretilebilir
Ezber yapmaya başlamadan önce ezberlenecek metin yüzünden okunarak hatalar düzeltilir.
Sonra tertil ve hadr usulüyle öğretmen tarafından dikkatlice okunur.
Hatalı okuma ihtimali olan kelimeler bir daha tahtaya yazılır ve koro halinde okunur.
Sonra kursiyerler tek tek ezberlenecek metni yüzüne okurlar.
Her okuyucunun yaptığı hatayı öncelikle diğer kursiyerlerin bulması istenerek ders aktif bir şekilde işlenir.
Ayrıca CD ve kasetten kıratı düzgün olan okuyuculardan örnek tilavetler kursiyerlere dinlettirilir.
Kursiyerlerin kendi aralarında guruplar oluşturulur. Ve gurup çalışmaları teşvik edilir.
Öğretmenin yapılan ezber metni dinlemesinden önce birkaç kez dinletilmesi sağlanır.
Eğer hatalar varsa bu hataların varlık sebebi dinleyen kursiyere sorulur.
Burada amaç yapılan hataları en aza indirerek birkaç kontrol noktası oluşturmak ve her noktada hataları elerken kursiyerlerin monoton ve hocaya bağlı ders işleme sistemindeki sıkıcılıktan uzaklaşarak istekli ve aktif ders işleme ortamına kavuşmalarını sağlamaktır.
Ayrıca tecvid kaideleri yapılan hatalar üzerinde uygulamalı olarak ifade edilmelidir.
(alıntı)
__________________ Bismillah diyerek... |