18 Mart 2013, 18:32
|
Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 17068 Üyelik T.:
03 Mart 2012 Arkadaşları:26 Cinsiyet:anne Memleket:arz Yaş:46 Mesaj:
1.078 Konular:
171 Beğenildi:212 Beğendi:27 Takdirleri:246 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cevap: 2.sınıf bahar dönemi ara sınav soruları. geçmiş iki yıla ait sorular (2011/201 KELAMA GİRİŞ İLH 2007 - E
- D
- A
- B
- C
- D
- A
- D
- E
- B
- C
- D
- A
- E
- B
- C
- B
- A
- C
- E
KELÂMA GİRİŞ
1. Gazzalî'nin ilim tasnifinde kelâm ilmi hangi grupta yer alır?
A) Riyazî ve mantıkî ilimler
B) Aklî ilimler
C) Fer'î ilimler
D) Felsefî ilimler
E) Küllî ilimler
2. Aşağıdakilerin hangisinde kelâm ilminin üç ana konusu (usûl-i selâse) birlikte ve doğru verilmiştir?
A) llâhiyât - Ahiret - Semiyyât
B) llâhiyât - Tevhîd - Semiyyât
C) llâhiyât - Nübüvvât - ****fizik
D) llâhiyât - Nübüvvât - Semiyyât
E) llâhiyât - Nübüvvât – Muamelât
3. Aşağıdakilerden hangisi gayesine göre kelâm ilminin tarifidir?
A) Aklî ve naklî delillere dayanarak Islâm inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmak suretiyle dinî akideyi ispat ve müdafaaya çalışan bir ilimdir.
B) Sırf akli delillere dayanarak ulûhiyet, nübüvvet ve ahiret konularından bahseden ilimdir.
C) Güzel ve etkili söz söylemeye fayda sağlayan ilimdir.
D) İnanç alanıyla ilgili hüküm ve delilleri bilmeyi sağlayan ilimdir.
E) Allah'ın mutlak varlığı ve birliğiyle O'nun varlık âlemiyle ilişkisinden bahseden ilimdir
4. Ebu Hanîfe'nin akaide dair yazdığı eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kitâbu't-tevhîd
B) el-Fıkhu'l-Ekber
C) Şertıu'l-Akâid
D) el-lktisâd fi'l-ltikâd
E) Şeıtıu'l-Makâsıd
5. Ana mesele olan itikadın anlaşılmasına ve açılımına yardımcı olan, onları ispat etmede ve demlendirmede kolaylık sağlayan, Islâm düşünce tarihi ve bilimdeki gelişmeye bağlı olarak değişiklik ve gelişme gösteren ikinci derecedeki araç konulardır.
Yukarıda anlatılan kelâm ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dakikü'l-kelam
B) Mesâil
C) Vesail
D) Uluhiyet
E) Makâsıd
6. Aşağıdakilerden hangisi tercüme hareketleri sonucunda felsefî düşünceden en cok etkilenen ve yararlanan kelâm mektebidir?
A) Havârıc
B) Şîa
C) Maturidiyye
D) Mutezile
E) Mürcle
7. Felsefenin sistemli bir şekilde tercümesi ve Daru'l-hikme'nin kuruluşu hangi halife zamanında olmuştur?
A) Halife Memun
B) Halife Vasık
C) Halife Ömer b. Abdulaziz
D) Muaviye b. Ebi Süfyan
E) Harun Reşid
8. Mutezile ekolünün Mk fikir önderi ve imamı kabul edilen şahıs aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bişr b. Mutemir
B) Haşan Basri
C) Câhız
D) Vasıl b. Ata
E) Haris el-Muhasibi
9. Aşağıdaki ekollerden hangisine göre, büyük günah işleyen kişi hakkında hüküm vermemek ve sorunu ahirete ertelemek uygundur?
A) Ehl-i sünnet
B) Havârıc
C) Mutezile
D) Şîa
E) Mürcie
10. Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan Mk ihtilaf sebeplerinden
biri değildir?
A) Kader ve irâde hürriyeti sorunu
B) Kur'an ve Sünnet metinlerinin toplanması
C) Hilâfet meselesi
D) Kırtas hâdisesi
E) Siyâsî anlaşmazlıklar ve iç savaşlar
11. Aşağıdakilerden hangisi Mk dönem
kelâmcılarını tanımanın yararlarından biri
değildir?
A) İslam düşüncesinin gelişim aşamalarını takip etmek
B) Farklı coğrafyalardaki düşünce hareketlerini izleyebilmek
C) İlk kelâmcıların özel hayatlarıyla ilgili bilgilere sahip olmak
D) Dönemin ilim-siyaset ilişkisini çözümlemek
E) İslam düşüncesinin teşekkül devrini tanımak
12. Aşağıdakilerden hangisi Ma'bed el-Cühenî'nin
kaderi yok saymasının sebeplerinden biri
değildir?
A) Emevîlerin, uygulamalarının meşruiyetinde kaderi kullanmaları
B) Haksız uygulamaların sebebi olarak kaderin gösterilemeyeceği
C) Mu'tezile'nin Ma'bed üzerindeki etkisi
D) Ma'bed'in hırçın ve siyasi muhalif karakteri
E) İnsanların yapıp ettiklerinden ancak kendilerinin sorumlu olacağı inancı
13. Aşağıdakilerden hangisi Cehm b. Safvan'ın
Mutezileye tesir ettiği görüşlerinden biri
değildir?
A) Kulların fiilleri ezelde takdir edilmiştir.
B) Kur'an, mahlûktur.
C) Allah, yaratıklara ait sıfatlarla nitelendirilemez.
D) Nasslarda Allah hakkında zikredilen "yed", "vech" ve "nüzul" gibi ifadeler uygun biçimde tevil edilmelidir.
E) Allah, ahirette görülmeyecektir.
14. Ebu Hanife'ye göre aşağıdakilerden hangisi küfre düşme sebebi değildir?
A) İlahi sıfatları inkâr etmek
B) Kadere inanmamak
C) Kur'an'da açıkça belirtilen hükümleri kabullenmemek
D) Günah işlemeyi helal saymak
E) Kur'an'da belirtilen hükümlerle amel etmemek
15. Aşağıdaki ilim adamlarından hangisi Hasan-ı Basri ile aynı dönemde yaşamamıştır?
a) amr b. Ubeyd
b)ebul hasan eşari
c)ebu Hanife
d)malik b.dinar
e)vasıl b.ata
16.Aşağıdaki ilkelerden hangisi Mu'tezile'nin beş esasından biri değildir?
A) Tevhid
B) Adalet
C) İmamet
D) Emir bi'l-manıf nehiy ani'l-münker
E) Va'd-vaid
17. Aşağıdakilerden hangisi Mu'tezile'nin adalet
ilkesini ilgilendiren konulardan biri değildir?
A) Allah'ın fiillerinde mutlaka bir hikmetin olması gerektiği
B) Allah'ın ahirette görülmesinin mümkün olmadığı
C) Allah'ın itaatkâr bir kulu asla cezalandırmayacağı
D) Allah'ın kullar lehine en iyi olanı yapmaya mecbur olması
E) Allah'ın ancak güç yetirilebilen hususları kullarına teklif edebileceği
18. Mu'tezile'nin iyiliği emretmek, kötülükten
alıkoymak ilkesiyle ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Bu ilkenin Mu'tezile tarafından sıkı takibiyle İslam toplumu en iyi ve huzurlu günlerini yaşamıştır.
B) Tevhid ve adaletin yerleşmesi istenilmiştir.
C) İslâmî çağrının yayılması amaçlanmıştır.
D) Diğer din ve kültür mensuplarına karşı davet yürütülmüştür.
E) Toplum içindeki ahlakî bozuklukların önlenmesi hedeflenmiştir.
19. Aşağıdakilerden hangisi Bağdat
Mutezilesinin en belirgin özelliğidir?
A) Sihri kabul etmeleri
B) Cinlerin varlığını kabul etmeleri
C) Hz. Ali'ye yaklaşımları
D) Akla daha fazla önem vermeleri
E) Ehl-i Sünnet'e yakınlıkları
20. Aşağıdaki ilim adamlarından hangisi Mu'tezile mezhebine mensuptur?
A) Haris b. Esed el-Muhasibi
B) Bakıllanî
C) Kalan isî
D) Cüveynî
E) Cahız
__________________ لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا
"Allah hiç kimseye taşıyabileceğinden daha fazlasını yüklemez."
|| BAKARA 286. || MAZARET insanın kendine söylediği en büyük ''YALAN''dır !! .. Velhasıl-ı kelâm.
Namaz, duâ, gayret, nâsip. . . |
| |