HADİS
1. Kur'ân'ın anlaşılması çabaları sırasında
ortaya çıkabilecek ihtilafları asgariye
indirmenin yolu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hadis kaynakları ile eş zamanlı okuma yapmaktır.
B) Farklı mezhep mensuplarının yazdığı tefsirlerden faydalanmaktır.
C) Modem anlama ve yorumlama tekniklerinden yararlanmaktır.
D) En son yazılmış tefsir kaynaklarını dikkate almaktır.
E) Yabancı medeniyet mensuplarının bakış açılarından faydalanmaktır.
2. Aşağıdakilerden hangisi Kur'ân-Sünnet bütünlüğüne işaret eden ayetlerde emredilen hususlardan biri değildir?
A) Hz. Peygamber'e saygı ve sevgi göstermek
B) Hz. Peygamber'e ittiba etmek
C) Hz. Peygamber'e iman etmek
D) Hz. Peygamber'in sadece doğrudan
âyetlere dayanan kararlarına rıza göstermek
E) Hz. Peygamber'e isyandan uzak durmak
3. Aşağıdakilerden hangisi gayr-i metlüv vahiy kapsamında yer alır?
A) Tâbi'în sözü
B) Kur'ân
C) Sünnet
D) Mezhep imamlarının içtihatları
E) Sahabe sözü
4. Hz. Peygamber'in Kur'ân tefsirinin öğrenilebileceği öncelikli kaynak
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Füru-ı fıkıh kitapları
B) Hadis usulüne dair eserler
C) Dirayet tefsirleri
D) Siyer ve megâzi kaynakları
E) Hadis kitaplarının Kitâbü't-tefsir bölümleri
5. Kur'ân'ın, Müslümanlar açısından varlık
kaynağı olmayı sürdürmesi için
aşağıdakilerden hangisi gereklidir?
A) Kur'ân'ı her dönemde mevcut şartları meşru kabul ederek anlamak
B) Klasik anlama usullerinin yerine yenilerini ikame etmek
C) Kur'ân'la, sünnet vasıtasıyla bilfiil irtibat kurmak
D) Kur'ân'la irtibatı lafzı, filolojik ve zahiri alanla sınırlamak
E) Kur'ân'ı yalnız bilgi kaynağı olarak görmek
6. Hz. Peygamber'in, Kur'ân ve Sünnet'in bütünlük arz etmesini sağlayan özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Asla kendi içtihatı ile hareket etmemesi
B) Çevre kültürlerden etkilenmeyen bir bölgede yetişmiş olması
C) Kur'ân'a ilave hüküm getirmemiş olması
D) Hayatı boyunca vahyin kontrolü altında olması
E) Vahiy dışında bilgi kaynağının olmaması
7. Enâm Süresi "Bir de (emredildi ki) namazı (salatı) dosdoğru kılın" ayetindeki "salat" kelimesinin Arapça anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İtaat etmek
B) Uyluk kemiklerini hareket ettirmek
C) Başını sağa ve sola çevirmek
D) İyice düşünmek
E) Hareketlerinde özgür olmak
8.Allah'ın her kavme kitap veya sahife göndermemesine rağmen, onların tamamına peygamber göndermesi aşağıdakilerden hangisiyle doğrudan ilişkilidir?
A) Kitap veya sahife göndermek için de, elçiye ihtiyaç hissedilmesi
B) Kavimlerin genel olarak okuma yazma bilmemeleri
C) Allah'ın buyruklarını pratik olarak topluma öğretecek bir uygulayıcıya gerek duyulması
D) İnsanların Allah'tan kitap veya sahife değil elçi talep etmeleri
E) Kitap veya sahifelerin kolaylıkla tahrif edilme ihtimali
9. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber'in
(sav) Kur'ân-ı Kerîm dışında da vahiy aldığını
doğrudan gösteren delillerden biri değildir?
A) Allah Resûlü'nün, iki eşi arasındaki gizli bir konuşmayı Allah'ın kendisine haber verdiğini belirtmesi
B) Geçmiş peygamberlere de kitap veya sahife dışında bilgi geldiğinin bilinmesi
C) Hz. Peygamber'e Kâbe'yi tavaf edeceğinin rüyasında gösterilmesi
D) Sahabilerin Allah Resûlü'nün verdiği bir hüküm karşısında onun vahiy olup olmadığını sormaları
E) Allah'ın mü'minlere Hz. Peygamber'e uymalarını emretmesi
10. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber'i (sav) örnek almanın zorunluluğunu gösteren somut olgulardan biridir?
A) Namazın nasıl kılınacağının bilinmesi
B) Allah'ın varlığına iman
C) İyi bir insan olmanın gereklerinin bilinmesi
D) Meleklere iman
E) Allah'a nasıl dua edileceğinin bilinmesi
11. Aşağıdakilerden hangisi Resûlullah'ın
mü'minler için örnek olduğunu belirten ayetin
doğal sonuçlarından biri değildir?
A) Kur'ân-ı Kerîm'deki teorik bilgiler Hz. Peygamber tarafından pratiğe aktarılmıştır.
B) Mü'minler Hz. Peygamber'i (sav) dikkate almakla sorumludurlar.
C) Allah, buyruklarının insanüstü ya da utopik/hayali şeyler olmadığını ifade etmiş olmaktadır.
D) Hz. Peygamber'den sonra mü'minler, aynı şekilde âlimlere uymak zorundadırlar.
E) Hz. Peygamber'in (sav) görevi sadece Kur'ân-ı Kerîm'i insanlara ulaştırmak değil, aynı zamanda onu kendi hayatına uygulamaktır.
12. "Resûlullah Hendek savaşı sonrası Cebrail'in bilgilendirmesi neticesinde Kureyza Yahudilerinin kalesini kuşatma emri vermiş ve herkesin ikindi namazını Kureyza yurdunda kılmasını istemişti. Sahabilerden bir kısmı namazı yolda, bir kısmı ise Kureyza yurdunda kıldılar. Durum Hz. Peygamber'e (sav) arz edildiğinde O, her iki gruba da bir şey dememiştir." Bu durum dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Namazı yolda kılan sahabiler, Resûlullah'ın (sav) emrinden namazın Kureyza yurdunda kılınmasını değil, kuşatmanın bir an önce yapılması gerektiğini anlamışlardır.
B) Cebrail, Hz. Peygamber'i Kur'ân dışında da bilgilendirmiştir.
C) Resûlullah'ın (sav) açık emrine rağmen bazı sahabiler O'nun emrine muhalefet etmiştir.
D) Namazı Kureyza Yurdunda kılan sahabiler, Hz. Peygamber'in lafzını esas almışlardır.
E) Resûlullah'ın (sav) her iki gruba bir şey dememesi yapılanları onaylama anlamına gelir.
13. Hz. Peygamber'in (sav), "Size iki şey
bırakıyorum. Onlara sımsıkı sarıldığınız müddetçe yolunuzu şaşırmazsınız"
tavsiyesindeki jkj, sev aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kur'ân / Resûlullah'ın (sav) yazdırdığı
sahifeler
B) Tevrat / Hz. Peygamber'in sünneti
C) Sünnet / İçtihat
D) Kur'ân / Sahabilerin sünneti
E) Kur'ân / Sünnet
14. Müslümanların sözcüsü olarak, Necaşi'nin "Sizi atalarınızdan ayıran bu din nedir?" sorusuna cevap veren sahabe aşağıdakilerden hangisidir?
A) Muaz b. Cebel
B) Cafer b. EbîTalib
C) Abdurrahman b. Amr
D) Abdullah b. Mes'ûd
E) Abdullah b. Ömer
15. "Cemaate, Kur'ân'ı en iyi okuyan imam olur.
Şayet bu konuda müsavi iseler sünneti en iyi
bilenleri imam olur" hadis-i şerifi
aşağıdakilerden hangisine dair bir delildir?
A) Kur'ân ve Sünnet arasındaki irtibatın bütünleyici değil hiyerarşik olduğuna
B) Kur'ân'ı güzel okumanın imamlık için yeterli olduğuna
C) Sünnet bilgisine sahip olmanın Hz.
Peygamber tarafından önemli
görülmediğine
D) Sahabe neslinden itibaren Müslümanların arasında sünnet bilgisine sahip kişilerin mevcudiyetine
E) İmamın fıkıh bilgisine sahip olmasının gerekmediğine
16. Sahabenin sünneti terk edenleri uyarırken kullandığı "Ben sana hadis rivayet ediyorum, sen kendi fikrini söylüyorsun" sözü aşağıdakilerden hangisini ispatlar?
A) Sünnetin tayin ediciliği ve bağlayıcılığını
B) Sahabenin içtihada izin vermediğini
C) Sahabenin sünneti bilinçli ve sistematik biçimde terk edenlerle karşılaştığını
D) Sahabenin uyarılarının sadece yakın çevrelerine yönelik olduğunu
E) Sahabe ve müteakip neslin sünnet anlayışlarının birbirinden farklı olduğunu
17. Sahabe ve tâbi'ûn neslinin sünnet anlayışları
arasındaki devamlılığı aşağıdakilerden
hangisi sağlanmıştır?
A) Sahabenin halifeler tarafındangörevlendirilmesi ve desteklenmesi
B) Sahabenin hadislerin tamamını eserlerde tedvin etmes
i C) Sahabenin, tâbi'ûn neslinin eğitimini üstlenmesi ve onları derinden etkilemesi
D) Aralarındaki akrabalık ilişkileri
E) Sahabenin Medine'yi asla terk etmemesi
18. Aşağıdakilerden hangisi Ashabın sünneti
öğrenme ve öğretme iştiyakının arkasında
yatan sebeplerden biridir?
A) Hz. Peygamber'in vefatından sonra uzun süre yaşamaları
B) Hz. Peygamberin, işittiği hadisi feraset ve anlayış sahibi kişilere nakledenlere yönelik müjdesine mahzar olma arzusu
C) Dinin hükümlerini en iyi bilen kişiye öncelik verilmesi
D) Sünnetin ana ilkelerle sınırlandırılması
E) Sahabenin sünnet tasavvurunun açık şekilde dikkatlere sunulması
19. "Sünnet"in sözlük anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Takip edilen yol ve davranış tarzı
B) Feraset ve anlayış sahibi olma
C) İhtilaflı konularda hakemliğe başvurma
D) Tereddütsüz kabul etme
E) Danışma
20. "er-Rihle fi talebi'l-hadis" adlı kitap aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) İbn Mâce
B) Yahyâ b. Şeref
C) Malîk b. Enes
D) Hatîb el-Bağdâdî
E) Ebû Bekir İbn Ebî Şeybe
21. Hadisleri anlama ve yorumlama esaslarından rivayet-dirayet bütünlüğüne ilişkin
çalışmalarla ilgili aşağıdaki müellif-kitap
eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) İbn Abdilberr - et-Temhîd
B) Yûsuf Karadâvî - Keyfe neteâmelu maa's-sünneti'n-nebeviyye
C) Râmhürmüzî - el-Muhaddisü'l-fâsıl
beyne'r-râvî vel-vâî
D) Ebû Ca'ferTahâvî - Şerhu ma'âni'l-âsâr
E) Muhammed Gazâlî - Kânûnu't-te'vîl
22. Esbâbü vürûdi'l-hadîs ilmi aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenir?
A) Hadislerin ortaya çıkış sebepleriyle
B) Anlama zorluğundan kaynaklanan sebeplerle
C) Hadis metnindeki yabancı kelimelerle
D) Hadislerdeki edebi inceliklerle
E) Hadis metnindeki kelimelerin diğer anlamlarıyla
23. "Ne olacak, adam ihtisası dışına çıkıp konuştuğu zaman işte böyle acâip-garâip şeyler söyler!" diyen İbn Hacer Askalânî, bu sözüyle aşağıdakilerden hangisini
vurgulamak istemiştir?
A) Hadis ilminde üslup zenginliğini
B) Hadis ilimlerinde derinlik ve yetkinliği
C) Hadis ilminde tecrübeyi
D) Hadis ilminin hedefini
E) Hadis ilminde kelime bilgisinin önemini
24. Aşağıdakilerden hangisi hadislerde görülen ihtilafların giderilmesinde uygulanan yöntemlerden biri değildir?
A) Tatbik
B) Cem' ve telif
C) Nesh
D) Tercih
E) Tevakkuf
25. "Muhatabın sözünü maksadının hilâfına, beklemediği tarzda cevap vermek" şeklindeki üsluba ne ad verilir?
A) Tefe'ül
B) Üslûb-i beyân
C) Mübâleğa fi'z-zecr
D) Ta'riz
E) Üslûb-i hakîm
26. Kader inancıyla ilgili olarak "Ne kaderiyye ne cebriye, ikisinin ortası" tesbitiyle aşağıdakilerden hangisi vurgulanmak istenmiştir?
A) İlahi irade
B) Kaza
C) Orta çizgi=İlahi irade+ cüz'i irade
D) Cüz'i irade
E) Toplum iradesi
cevaplar
¡LH2006
- A
- D
- C
- E
- C
- D
- B
- C
- E
- A
- D
- C
- E
- B
- D
- A
- C
- B
- A
- D
- E
- A
- B
- A
- E
- C
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar