DİN EĞİTİMİ VE DİN HİZMETLERİNDE REHBERLİK
2012 AS 3451-A
1. Kilisenin bir zamanlar deneysel bilimlere karşı çıkması, aşağıdakilerden hangisine neden olmuştur?
A) Engizisyon mahkemesinin yumuşamasına
B) Din ile bilimin kaynaşmasına
C) İslâm dünyasında din algısının düzelmesine
D) Bütün dinlerin bilime karşı olduğu tezlerinin savunulmaya başlanmasına
E) Bilim adamlarının kilise ile işbirliği yapmasına
2. Teolojik din eğitimi yaklaşımına karşı
çıkanların savundukları temel görüş
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dünya gittikçe küreselleşmekte ve çokkültürlü topluma doğru gitmektedir.
B) Kim kendi dinini iyi öğrenirse, doğru dini bulur.
C) Din, olgusal temelde ele alınıp incelenmelidir.
D) Modem dünyanın gerekleri ile dinler uyuşmamaktadır.
E) Tarafsız din eğitimi, dinsizliğe götürür.
3. "Deyyân" ne anlama gelir?
A) Korkan
B) Sorumluluk duyan
C) Borç ödeyen
D) Teslim olan
E) Yargılayıcı
4. İnsan neden bir güce sığınmak ister?
A) Yargılayıcı olduğu için
B) Din ihtiyacı olduğu için
C) Zayıf olduğu için
D) Ne yapacağını bilemediği için
E) Gücü sevdiği için
5. İnsanda bulunan din duygusu ile ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) İnsan doğuştan müslümandır.
B) İnsanda varolan din duygusu, İlâhî mesajın alıcısı durumundadır.
C) Doğru din, insandaki din duygusuna dayandırılmalıdır.
D) Asıl din, sadece İlâhî mesaj değildir.
E) Allah'a göre dinin İslâm oluşu, mecazî bir anlam ifade eder.
6. Medeniyet kavramını anlayabilmek için,
öncelikle dinin iyi anlaşılmasının gerekli
olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mâûn suresinde geçen dinin, medeniyet anlamına gelmesi
B) Dinin farklı anlamlarına bakarak din tanımları yapmanın yanlış oması
C) Medeniyetin, kültürden daha kapsamlı olması
D) Medeniyetin, dinin hayata çeşitli şekillerde yansıması anlamına gelmesi
E) Medine ile medeniyet kelimelerinin, farklı köklerden gelse de aynı anlamı taşıması
7. Sağlıklı bir din eğitiminin verilmemesi sonucunda ortaya nasıl bir durum çıkar?
A) İnsana, temel haklarından biri verilmemiş olur.
B) Bir kesim, din eğitiminden mahrum kalır.
C) İnsanı daha uzun süre eğitmek gerekir.
D) Din eğitimi alanlarla almayanlar arasında ihtilaf çıkar.
E) İnsan eksik eğitilmiş olur.
8. Din eğitimcilerinin Peygamber varisi olmaları nedeniyle çeşitli uyarılara muhatap olabilecekleri düşünüldüğünde, aşağıdaki özelliklerden hangisine sahip olmaları sağlıklı bir din eğitimi vermelerini engeller?
A) Yaptıklarının karşılığını, insanlardan da beklemeleri
B) Karamsar olmadan, sabırla görevlerine odaklanmaları
C) Görevlerini, iyi niyet ve hoşgörüyle yerine getirmeleri
D) Hidâyetin, Allah'ın elinde olduğunu bilmeleri
E) Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamaları
9. İslâm dininin, özellikle kişilik haklarına dikkat etme konusunda çok titiz olması, bütün insanların kabul edebilecekleri ve uygulayabilecekleri bir din olması, din eğitimi açısından hangi yönünü göstermektedir?
A)Hukuki
B)Felsefi
C)Evrensel
D)Psikolojik
E)Ekonomik
10. Fazilet hissinin, Allah korkusundan oluşu ne anlama gelmektedir?
A) Allah ile korkutmamak
B) Her hususta Allah'ı dikkate almak
C) Allah'ı sevdirmek
D) Yüksek ahlâk sahibi olmak
E) Ahlâkı vicdanlara dayandırmak
11. İhkak-ı hak ne demektir?
A) Hakkın ortaya çıkarılmasıdır.
B) Haklının yanında olmaktır.
C) İnsanların haklarının yenmemesidir.
D) Herkese hakkının verilmesidir.
E) Herkesin, kendi hakkını kendisinin almasıdır.
12. "Düşen uçakta ya da batan gemide ateist
bulunmaz" sözü ne anlama gelir?
A) İnsanların din duygularını ortaya çıkarmak için, gemi ya da uçağa binmelerinin gerekmesi
B) Uçak ya da gemi kazalarından kurtulma ihtimalinin zayıf olması
C) Uçsuz bucaksız gökyüzü ve denizin insana, Allah'ı hatırlatması
D) İnsanın çaresiz kaldığında, din duygusunun daha belirgin hale gelmesi
E) Uçak ya da gemiye, çoğunlukla inanan insanların binmesi ihtimalinin kuvvetli olması
13. Eğitimin görevlerinden biri de ekonominin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan yetiştirilmesi olduğuna göre, bu çerçevede eğitim ne olarak değerlendirilmektedir?
A) Hak
B) Adalet
C) Girdi
D) Fazilet
E) Çıktı
14. Türkiye'de, yaygın din eğitimi hizmetleri hangi kurum tarafından yürütülmektedir?
A) Yüksek Öğretim Kurulu
B) Diyanet İşleri Başkanlığı
C) Milli Eğitim Bakanlığı
D) Belediyeler
E) Din İşleri Yüksek Kurulu
15. Medreselerin ıslahı kapsamında İstanbul medreselerinin bir kısmının,
Darü'l-Hilafeti'l-Aliyye Medresesi adıyla tek çatı altında birleştirilmeleri hangi dönemde gerçekleştirilmiştir?
A) Kurtuluş Savaşı
B) Lale Devri
C) II. Abdülhamit dönemi
D) Tanzimat dönemi
E) II. Meşrutiyet dönemi
16. Osmanlı medreselerindeki gerilemenin sebep
ve sonuçları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
A) Öğretim görevinin yetersiz insanlara verilmesi, eğitim kalitesinin düşmesine neden olmuştur.
B) Gerilemenin ortaya çıktığı dönemlerde, idare ve ekonomi alanlarında da aksamalar görülmüştür.
C) Gerilemenin ortaya çıkması ile birlikte medreseler eğ itim-öğ retim yeterliliklerini tamamen kaybetmişlerdir.
D) Araştırma ve düşünceye dayalı eğitim
anlayışının etkisini kaybetmesi
medreselerdeki gerilemenin önemli bir nedenidir.
E) Medreselerin teşkilatı ve eğitimin idaresi ile ilgili sorunlar da gerilemenin önemli bir nedenidir.
17. Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun yürürlüğe
girmesinden sonra açılan İmam-Hatip Okulları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
A) Mezun olanlara, öğrenimlerine ilahiyat fakültelerinde devam etme imkânı sağlanmıştır.
B) Programlarında, meslek dersleri yanında kültür derslerine de yer verilmiştir.
C) Öğretim süresi 4 yıl olarak belirlenmiştir.
D) Yeterli sayıda öğrenci bulunamaması
nedeniyle 1929-1930 öğretim yılı sonunda kapanmıştır.
E) Ortaokul düzeyinde öğretim yapılmıştır.
18. Türkiye'de, ilkokullarda din derslerinin program dışında belirlenecek uygun zamanlarda, isteğe bağlı olarak yer alması hangi yıl gerçekleşmiştir?
A)1924
B)1939
C)1949
D)1961
E)1982
19. Medrese öğrenimi sonunda talebeye verilen belgeye ne ad verilirdi?
A) Vakfiye
B) Berat
C) Arzuhal
D) Vesika
E) İcazet
20. Aşağıdaki öğretim alanlarından hangisi, İslam dünyasındaki ilimler tasnifinde âlet ilimleri olarak tanımlanan grup içerisinde yer alır?
A) Fıkıh
B) Tefsir
C) Hadis
D) Mantık
E) Kelam
21. “İnsan kişiliği, doğuştan getirdiği özelliklerin çevre ile girilen etkileşimi sonucu geliştirilir ve yenilerinin eklenmesiyle şekillenir. Herkesin boyu, ağırlığı, saç ve göz rengi, zekâsı ve toplumsal özellikleri farklıdır; biri diğeri ile aynı değildir. Bu farklılaşma, kişinin bedensel, zihinsel, duygusal, toplumsal, ahlâkî ve dinî özelliklerinde de görülür.”
Yukarıdaki bilgiler, din eğitim ve öğretim ilkelerinden hangisiyle doğrudan ilgilidir?
A) Bireysellik B) Bütünlük C) Açıklık D) Amaca dönüklük E) Gayelilik 22. Din eğitimi ve öğretiminde "amaca dönüklük"
ilkesine göre aşağıdaki ifadelerden hangisi
yanlıştır?
A) Nasıl bir insan yetiştireceğiz, hangi dinî ve
ahlâkî özellikleri kazandıracağız gibi sorulara önceden cevap verilmeksizin, bir eğitim faaliyetinin planlanması ve
uygulanması mümkün değildir.
B) Eğitim öğretimde amaçlar hakkında öğretmenlere bilgi verilmesi yeterlidir, ayrıca öğrencilerin hedeflerden haberdar edilmeleri gerekmez.
C) Öğrencinin, kendisine kazandırılmak istenen davranış hakkında bilgi sahibi olması, öğrenme sürecini olumlu etkiler.
D) Eğitim faaliyetleri belli bazı amaçlar doğrultusunda yapılmalıdır.
E) Eğitim öğretimde kalıcı yaşantılar kazandırmanın yolu, genelden özele doğru amaçlar belirlenmesinden ve öğretmenin neyi, niçin öğreteceğini açıkça bilmesinden geçer.
23. Bilgilerin düzenli, bir sıraya göre ve aşamalı olarak sunumunun en ¿yi şekilde yapıldığı öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Soru-cevap yöntemi
B) Gösterip yaptırma yöntemi
C) Grup çalışması ve tartışma yöntemi
D) Anlatım yöntemi
E) Örnek olay incelemesi yöntemi
24. Bir dersin özel ya da genel amaçlarını
gerçekleştirmek üzere önceden hazırlanan bir plan çerçevesinde belli olayların,
nesnelerin ve durumların gerçek mahallinde izlenmesi, gözlenmesi ve incelenmesine
yönelik faaliyetlerden oluşan öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Demonstrasyon yöntemi
B) Problem çözme yöntemi
C) Gözlem gezisi yöntemi
D) Örnek olay incelemesi yöntemi
E) Gösterip yaptırma yöntemi
25. Tümevarımcı bir mantıkla, öğrencinin kendi
etkinlikleri ve gözlemlerine dayalı olarak
kendi kendine öğrenmesinin ve bir yargıya varmasının teşvik edildiği, sunulan örneklerden yola çıkarak kavramlara ve genellemelere ulaşmasının beklendiği öğretim stratejisi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Buluş yoluyla öğretim stratejisi
B) Anlatım yoluyla öğretim stratejisi
C) Takrir yoluyla öğretim stratejisi
D) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
E) Araştırma yoluyla öğretim stratejisi
26. Aşağıdakilerden hangisi, soru-cevap yönteminin üstünlüklerinden biri değildir?
A) Bilişsel olarak üst düzey öğrenmelere zemin hazırlaması
B) Birçok bilginin daha kısa bir süre içinde sunulmasına imkân vermesi
C) Öğrencinin, derse bir şekilde aktif katılımını sağlaması
D) Öğrenciyi düşünmeye sevk etmesi, kendini ifade etmesine ve sosyalleşmesine imkân vermesi
E) Öğrencinin bildikleri ve bilmedikleri hakkında öğretmene dönüt sağlaması
cevaplar
- D
- A
- E
- C
- B
- D
- E
- A
- C
- B
- E
- D
- C
- B
- E
- C
- A
- C
- E
- D
- A
- B
- D
- C
- A
- B
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar