kelama giriş
1. Aşağıdakilerin hangisinde kelâm ilminin üç ana konusu (usûl-i selâse) birlikte ve doğru verilmiştir?
A) İlâhiyyât - Nübüvvât - ****fizik
B) İlâhiyyât - Nübüvvât - Semiyyât
C) İlâhiyyât - Tevhîd - Semiyyât
D) İlâhiyyât - Nübüvvât - Muamelât
E) İlâhiyyât - Ahiret - Semiyyât
2. Mutezile ekolünün ilk fikir önderi ve imamı kabul edilen şahıs aşağıdakilerden hangisidir?
A) Haşan Basri
B) Haris el-Muhasibi
C) Vâsıl b. Atâ
D) Câhız
E) Bişr b. Mutemir
3. Bu ekole göre, adam öldürmek gibi büyük bir günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem'de kalır. Azabı kâfirlerinkinden farklı olmaz.
Yukarıda anlatılan ekol, aşağıdakilerden hangisidir?
A)ehli sünnet
B)mutezile
C)şia
D)cebriyye
E)hariciyye
4. Ebu Hanife ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Büyük günah işleyen münafıktır.
B) el-Fıkhu'l-ekber, onun risalelerinden biridir.
C) Kul, fiilini kesbeden; Allah ise yaratandır.
D) Hayır ve şer adına her şey Levh-i mahfuzda yazılıdır.
E) Allah'ın yaratma, rızık verme, öldürme, diriltme gibi fiili sıfatları vardır.
5.Aşağıdakilerden hangisi Bağdat
Mu'tezilesinin en belirgin özelliğidir?
A) Akla daha fazla önem vermeleri
B) Sihri kabul etmeleri
C) Hz. Ali'ye yaklaşımları
D) Cinlerin varlığını kabul etmeleri
E) Ehl-i Sünnet'e yakınlıkları
6. Aşağıdaki kavramlardan hangisi "kurtuluşa eren fırka" anlamına gelmektedir?
A) Vahy-i hususi
B) Fırka-i dâlle
C) Ashabu'l-hadis
D) Fırka-i zemme
E) Fırka-i nâciye
7. Büyük günah işleyen kimsenin küfre girdiğini ve ona Müslüman muamelesi yapılamayacağını iddia eden fırka aşağıdakilerden hangisidir?
A)mutezile
B)ehli sünnet
C)mürcie
D)şia
E)hariciler
8. Allah'ın vech, yed, istiva gibi sıfatlarına ne ad verilir?
A) Manevi sıfatlar
B) Haberî sıfatlar
C) Selbi sıfatlar
D) Subutî sıfatlar
E) Zatî sıfatlar
9. Yeni ilm-i kelâm âlimlerinin İslâm itikadının yanı sıra İslâm'ın hukuki, ahlaki, sosyal ve kültürel yönlerini savunmalarının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bu konuların daha popüler olmaları
B) Bu konuların klasik kelâmın konularına göre daha basit olmaları
C) Bu konuların kelâm ilminin temel problemleri olmaları
D) Oryantalistlerin ve İslâm toplumundaki
batıcıların İslâm'ın bu yönlerine de saldırmaları
E) Toplumun bu konularda yeterli bilgiye sahip olmaması
10. Aşağıdaki âlimlerden hangisi Hindistan'da Yeni İlm-i Kelâm hareketine öncülük etmiştir?
A) Mevdudi
B) Abdullatif Harpûtî
C) Seyyid Ahmed Han
D) Muhammed Abduh
E) Cemaleddin Efgânî
11. Aşağıdakilerden hangisi Muhammed
Abduh'un Yeni İlm-i Kelâma ilişkin görüşüdür?
A) Klasik kelâmda ihtilaf konusu olan konulara yer verilmemelidir.
B) Eş'ari, Maturidi gibi klasik dönem
kelâmcılarının kitapları faydasızdır.
C) Kelâm ilminin klasikleri yerine müteahhirin dönemi muhtasar kitapları okunmalıdır.
D) Âlimlerin görüşleri önemsenmeli ve nass mesabesinde görülmelidir.
E) Kelâmcı olaylara eleştirel değil, teslimiyetle bakabilmelidir.
12. Arap dilcilerine göre, ilim kelimesinin eş anlamlısı aşağıdakilerden hangisidir?
A)vücut
B)akıl
C)fehm
D)vücun
E)marifet
13. Mütevatir haber, kesinlik itibariyle ne tür bir bilgidir?
A) Aklî zarurî
B) Aklî iktisabî
C) Naklî zannî
D) Naklî yakinî
E) Aklî burhanî
14. Aşağıdakilerden hangisi nakli bilgi değildir?
A) Tabiînden alınan bilgiler
B) Cebrail'in getirdiği vahiy
C) Hz. Peygamber'in tebliğ ettiği hükümler
D) Tabiattan elde edilen bilgiler
E) Sahabeden alınan bilgiler
15. Cevher düşüncesini ilk ortaya atan ve savunan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A) M u'tezi I e
B) Hanbelîlik
C) Ehl-i Hadîs
D) Matüridîlik
E) Eş'arîlik
16. Allah'ın gelecek yönünde sonunun olmaması sıfatına ne ad verilir?
A) Vahdaniyet
B) Bekâ
C) Kıyam bi nefsihi
D) Vücûd
E) Kudret
17. İslâm'ın ilk döneminde kelâm alanında eser
telifi görülmemesinin temel sebebi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İslâm toplumunun fikrî ve kültürel durumunun karmaşıklık ve soyutluktan uzak bir yapı sergilemesi
B) Felsefî kavram ve fikirlerle henüz karşılaşılmamış olması
C) Hz. Muhammed'in toplum içinde var olması ve vahiy sürecinin halen devam etmesi
D) Naslar üzerinde tartışma yaratacak yorumlara sapılmaması
E) Kur'ân-ı Kerîm'de teolojik tartışmalara temel teşkil edecek ayetler bulunmaması
18. Gazzâlî’nin kelâm i görüşlerinin derli toplu biçimde yer aldığı kitabın adı nedir?
A) el-İktisad
B) Kitâbü’s-sünne
C) el-Vasiyye
D) el-Akîde
E) Risale ilâ ehli’s-Seğr
19. Kelâmı siyaset ve fıkıh gibi pratik (amelî) ilimler içerisinde değerlendiren ve onu dini savunma sanatı ve bir araç olarak gören İslâm filozofu kimdir?
A) Kindî
B) Gazâlî
C) İbn Sînâ
D) Fârâbî
E) Âmirî
20. Aşağıdakilerden hangisi Selef ve Selef
çizgisini takip edenlerin kelâma yönelik eleştirilerinden biri değildir?
A) Kelâm, dini anlama noktasında esas olan Kur'ân, Sünnetçe sahabe kavlinin dışında kaldığından bid'attir.
B) İnanç esaslarının müdafaasında yetersiz kalmıştır.
C) Kur'ân ve Sünnet'in üslubuna aykırı biçimde hitabet ve cedel üslubunu benimser.
D) Zaman içerisinde özünden uzaklaşarak hasmı mağlup etmeye yönelik kısır bir tartışma biçimi haline gelmiştir.
E) Kelâmcılar ispatlanmamış felsefî nazariyeleri kesin hakikatler gibi benimsemişlerdir.
İLH2007
B
c
E
A
C
E
E
B
D
C
A
E
D
D
A
B
C
A
D
B
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar