Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 Arkadaşları:8 Cinsiyet:Erkek Yaş:50 Mesaj:
3.036 Konular:
340 Beğenildi:1437 Beğendi:478 Takdirleri:10498 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular
İcma ile ilgili Arasınavda çıkan sorular
12. İcma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A. İcmaya katılanlar müçtehit olmalıdır.
B. İcma Hz. Peygamberden sonraki bir asırda olmalıdır.
C. İcma şer’î bir delile dayandırılmalıdır.
D. İcmanın konusu şer’î bir hüküm olmalıdır.
E. Bir asırda birden fazla müçtehit bulunmazsa onun görüşü de icma sayılır.
13. “… ve yettibi’ ğayra sebili’l-müminine nüvellihi ma tevella” ayeti hangi konu için verilen en meşhur
örnektir?
A. İcmaın şer’i kaynaklardan biri olduğuna
B. Sünnetin kaynak değerine
C. Sükuti icmaın delil olduğuna
D. Sarih icmaın hüccet olmadığına
E. Sükuti icmaın kaynak değerine
Cevap:12- E 13-A
İcma ile ilgili hazırlanmış diğer sorular
1. Aşağıdakilerden hangisi icmânın gerçekleşme şartlarından değildir?
A) Görüş birliğine varanlar müçtehit olmaıldır.
B) İcmanın konusu kıyamet, cennet, namaz, adalet gibi dinî konular olmalıdır.
C) İcmâ Hz. Peygamberden sonra gerçekleşmiş olmalıdır.
D) İcmâ eden alimler Müslüman olmaldır.
2. Aşağıdakilerden hangisi icmâ hakkında söylenebilir?
A) İcmâ her dönemde Müslüman alimlerin bir görüş üzerinde fikir birliğine varmalarıdır.
B) Sarih icmâyı bütün İslam alimleri ittifakla kabul etmektedirler.
C) Sukûtî icmâyı Mâlikîler ve Şâfiîler kaynak olarak kabul etmemektedirler.
D) Nasslara ve maslahata dayalı icmâlar daha sonraki devirlerde değiştirilemez.
3. İcmânın senedi aşağıdakilerden hangisi olamaz?
A) Kur’an B) Sünnet C) Kıyas D) Akıl
4. Aşağıdakilerden hangisi icmâ edilen hususlardan biri değildir?
A) Hz. Peygamberden sonra insanlar bozulduğu için fiyatlara narh koyma.
B) Domuzun iç yağının haramlığı.
C) Bir kadınla halası ve teyzesinin aynı anda nikahlanmasının haramlığı.
D) Büyük annelerle evlenmenin haram olması.
5. Sükuti icma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenmemiştir?
A) Kaynak kabul edenlerin bir kısmı “zannî delil” olduğunu söyler.
B) Kat’i bir hüccettir.
C) Zannî bir hüccettir.
D) Bazen sarih icmadan daha kat’î bir hüccet olur.
CEVAPLAR
1B. 2C. 3D. 4A. 5D
4. ÜNİTE FIKIH USULU ÇALIŞMA SORULARI
1. Kıyasın tanımı nedir?
Cevap: Kıyas, lügatte bir şeyi bir şeyle ölçmek, karşılaştırmak ve iki şeyi birbirine eşitlemek, Fıkıh usûlü
ıstılahında ise kıyas, “bir meselenin Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş olan hükmünü, aralarındaki ortak
illet sebebiyle, hükmü bu kaynaklarda belirtilmemiş başka bir meseleye vermek”
2. Bir kıyas işleminde, hükmü Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş ve kendisine kıyas yapılan
meseleye......... denir .
Cevap: Asl, Makisun Aleyh(Kendisine kıyas edilen),Müşebbehun Bih (Kendisine benzetilen)
3. Bir kıyas işleminde, hükmü belirlenmemiş olup hükmü belirlenmişe benzetilen meseleye …. denir.
Cevap: Fer, Makis (Başkasına kıyas edilen), müşebbeh (başkasına benzetilen)
4. Bir kıyas işleminde, hükmün konmasına sebep olan ve iki olayın hükümde birleşmesini sağlayan ortak
vasfa ne denir?
Cevap: İllet, Menat, Delil,sSebep, Bais, Vasful Cami’
5. Bir kıyas işleminde, Kitap, sünnet veya icma ile sabit olan hükme ne denir?
Cevap: Aslın Hükmü
6. Kıyas yoluyla belirlenen hükme ne denir?
Cevap: Fer’in hükmü
7. şarap ….
diğer alkollü içkiler …..
şarhoş edici olma (iskar) ……
şarabın haram olması ……..,
diğer içkilerin haram olması ……..
Yukarıdaki boşlukları sırasıyla uygun şekilde doldurunuz..
Cevap: Asl, Fer’, İllet, Aslın Hükmü, Fer’in Hükmü
8. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenler kimlerdir?
Cevap: Mutezile mezhebi âlimlerinden İbrahim en-Nazzâm, Zâhirîler, Hâricîler ve
İmâmiyye mezhebi mensupları
9. Kıyası kaynak olarak kabul eden alimlerin delilleri nelerdir?
Cevap: a-Kitap: “Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz, onu Allah’a ve Rasûle götürün.”
b-Sünnet: Hz. Muaz b. Cebelin Yemene kadı olarak gönderilme olayında bir olayla karşılaşınca “kitaba ,
sünnete bakar bulamazsam içtihad ederim olayı çözümsüz bırakmam demesine Resulüllahın tasdik edmesi.
c-Sahabe uygulamaları ve oluşan icma:Sahabilerin Hz. Ebubekiri Halife seçmede Resulullahın ona namaz
kıldırtmasına kıyasla halife seçmeleri
d-Akli delil: Kitap ve sünnetin nassları sınırlıdır. Olaylar ise sınırsızdır. Sınırlı nasslarla sınırsız olaylara çözüm
bulmak ancak kıyasla mümkündür.
10. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenlerin delilleri nelerdir?
Cevap: a-Kitap: “Ey iman edenler, Allah ve Rasûlünün huzurunda öne geçmeyin”
b-Sünnet: “Bu ümmet, bir süre Allah’ın Kitabı ile amel eder, sonra bir süre Rasûlullah’ın sünnetiyle amel eder,
daha sonra bir süre de re’y (bazı rivayetlerde kıyas) ile amel eder. Re’y ile amel ettikleri zaman, onlar hem
kendileri sapar, hem de başkalarını saptırırlar.”
c-Sahabeden yapılan nakiller: Hz. Ömer’in: “Dikkatli olun re’y taraftarlarından sakının. Zira onlar sünnetin
düşmanıdırlar. Hadisleri ezberlemek onlara zor geldiği için re’ylerine göre hüküm verirler. Hem kendileri doğru
yoldan sapar, hem de başkalarını saptırırlar.” dediği nakledilmişti
d-Akli delil: Kıyas Müslümanlar arasında ihtilaf ve çekişmeye sebep olur
11. Kıyasın rükünleri nelerdir?
Cevap: Asl, Fer, Aslın Hükmü, illet (!!!! Fer’in hükmünün olmamasına dikkat edelim !!!!)
12. Kıyasın Asl’ın hükmünün şartları nelerdir?
Cevap: 1- Nassla sabit olası gerekir 2- Akıltarafından anlaşılan bir illete sahip olması gerekir 3- Aslın hükmü
başka bir nassla sadece asla mahsusu sınırlandırlmış olmamalı 4-Aslın hükmü kıyasa aykırı olarak istisnai bir
hüküm olmamalı
13. Kıyasın Fer’inin şartları nelerdir?
Cevap: 1- Fer illet bakımından asla eşit olmalıdır. 2-Fer hakkında nass veya icmayla belirlenmemiş bir hüküm
bulunmamalı
14. Kıyasın temelini teşkil eden en önemli rüknu nedir?
Cevap: İllet
15. Istılahta illetin tanımı nedir?
Cevap: Nassın hükmüne alamet olan vasıf”,
“Asıldaki hükmün, üzerine bina edildiği vasıf”,
“Hükmün amacını genellikle gerçekleştirdiği kabul edilen açık ve munzabıt (istikrarlı) vasıf”.
16. İllet için hangi terimler kullanılabilir?
Cevap: : menât“, sebep”, “ delil”, “ Bâis”, el-vasfu’l-câmi’ (toplayan vasıf )”
17. Hikmet, usulcülerin terminolojisinde hangi anlamda kullanılmıştır?
Cevap: 1. Hükmün konulmasına uygun düşen durum 2. Hükmün konulmasında amaçlanan sonuç veya hükmün
korumak istediği menfaat.
18. illetin şartları nelerdir?
Cevap: 1-İllet Zâhir (Açık) Olmalıdır 2-İllet munzabıt (istikrarlı) olmalıdır 3-İllet Hükme münasip (uygun) bir
vasıf olmalıdır 4-İllet müteaddî (geçebilir, sirayet edici nitelikte) olmalıdır
19. illeti belirleme yolları nelerdir?
Cevap: 1- Nass 2- icma 3-Münasebet 4- Sebr ve taksim
20. Arap dilinde sebep ve illet bildiren başlıca lafızlar nelerdir?
Cevap: “ – – – ل ألج– من----“ جل
21. Münasip vasfın kısımları nelerdir?
Cevap: 1-Müessir münasip 2- mülga münasip 3- Mürsel münasip
22. “Şâri’ tarafından muteber kabul edildiğine dair şer’î bir delil bulunan vasfa,….. denir. Münasip
vasıfların en üstünü budur.” Boşluğa ne gelmelidir?
Cevap: Müessir münasib
23. Sebr ve taksim nedir?
Cevap: Sebr: Denemek , tecrübe etmek, Taksim: ta’lile uygun düştüğü tahmin edilen vasıfların belirlenip
derlenmesi demektir
24. Şarabın haram kılınmasının illetini tespit etmek isteyen bir müçtehit, önce bu hükmün illeti olma
ihtimali bulunan, şarabın “üzümden yapılmış olması”, “akıcı olması”, “sarhoşluk verici olması” gibi
vasıfları bir araya getirir. Sonra illetin şartlarını da dikkate alarak bunlardan her birini değerlendirmeye
tabi tutar. Bu değerlendirme sonunda, “üzümden yapılmış olması” şu sebeple, “akıcı olması” bu sebeple
illet olamaz diyerek “sarhoşluk verici olması” vasfını tespit ederse hangi metodu kullanmış olur?
Cevap: Sebr ve taksim
25.Tahricu’l-Menat nedir?
Cevap: nass veya icmâ ile belirlenmiş bir hükmün bunlarda yer almayan illetini ortaya çıkarmak üzere yapılan
içtihat demektir
26. Tenkihu’l-Menat nedir?
Cevap: Bir hükme illet olabilecek vasıflardan, uygun olmayanları ayıklayarak, en uygun vasfı belirlemek
demektir.
27. Tenkîhu’l-Menât ile Sebr ve Taksim arasında ki fark nedir?
Cevap: tenkîhu’l-menâtta müçtehit nassla belirlenmiş vasıflar arasından bir tenkîh (ayıklama) yaparken, sebir ve
taksimde, Müctehit önce illet olabilecek vasıfları belirlemekte, sonra da bunlar arasından bir tenkîhte
bulunmaktadır.
28. Tahkîku’l-Menât nedir?
Cevap: Nass, icma veya başka yolla (içtihatla) belirlenmiş illetinin, başka hangi meselelerde bulunduğunu tespit
etmek için yapılan inceleme ve araştırma demektir
29. Kıyasın kısımları nelerdir?
Cevap: 1- Kıyası Evla 2- Kıyas-ı Müsavi 3- Kıyas-ı Edna
30. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin fer’de asıldakinden daha açık ve kuvvetli olduğu kıyasa ne denir?
Cevap: Kıyas-ı Evla (örnk: “Ana-babaya öf bile deme”, asl:öf, fer: eziyet fer daha kuvvetli)
31. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin, fer’de asıldakine eşit olduğu kıyasa ne denir?
Cevap: Kıyas-ı Müsavi (asl:“yetim malı yiyen ateştedir,fer: yetim malını telef etmek haramdır)
32. İlletin, fer’de, asıldakinden daha az açıklıkta, daha zayıf olarak gerçekleştiği kıyasa ne denir?
Cevap: Kıyas-ı edna (örnk: şaraptan daha az sarhoş edici şeylerin de haram olması)
Not: Sorular konuyu genel olarak anlamak için özet çalışma şeklinde hazırlanmıştır. Aşağıdaki Sorulardan da
anlaşılacağı üzere finallerde sorular daha detaydan gelebilir. Kıyasla ilgili Ara sınav soruları
14. “Kıyas yolu ile uygulanacak hükmün, akıl tarafından idrak edilebilecek bir illeti olmalıdır.” Bu,
kıyasta hangi unsurla ilgili bir şarttır?
A. Münasip vasıfla ilgili
B. Aslın hükmü ile ilgili
C. Fer’in hükmü ile ilgili
D. İllet ile ilgili
E. Hikmetle ilgili
15. Hangisi kıyasın rükunları arasında değildir?
A. Asıl
B. Fer’
C. İllet
D. Fer’in hükmü
E. Aslın hükmü
16. Şaraptaki haramlık hükmü, şarabın kırmızı ve akıcı bir madde oluşu gibi özelliklerle ta’lil edilemez.
Burada anlatılmak istenen nedir?
A. İllet, hüküm için münasip bir vasıf olmalıdır.
B. İllet, sübjektif olmalıdır.
C. İllet, zahir olmalıdır.
D. İllet, kâsır bir vasıf olmamalıdır.
E. İllet, elastikî olmalıdır.
Hocamızın hazırladığı hazırlık Soruları
1. Aşağıdakilerden hangisi illet ile hikmetin birleştiği noktadır?
A) Her ikisi de ittifakla kıyas gerekçelerinden sayılması.
B) Her ikisinin de Hükmün dayandığı münasib vasıf olması.
C) Her ikisinin de icma ile desteklenmesi.
D) Daima hükümlerde ikisinin birlikte buşunması.
2. Aşağıdakilerden hangisi illet karşılığında kullanılmaz?
A) Sebep B) Menat
C) Delil D) Hikmet
3. Asılda hükmün illetini belirledikten sonra, fer’de de aynı hükmün varlığından emin
olunmak için yapılan inceleme ve araştırmaya ne denir?
A) Tahkîku’l-Menat
B) Münasibu’t-tenkîh
C) Tahrîcu’l-Menat
D) Tenkîhu’l-Menat
4. Aşağıdakilerden hangisi asıl ile ilgili şartlardan değildir?
A) Aslın hükmünün Kitap ve sünet ile sabit olması.
B) Aslın hükmünün akıl tarafından anlaşılabilir olması.
C) Aslın hükmünün fer’ ile aynı illete sahip olması.
D) Aslın hükmünün başka bir nassla sadece asla mahsus kılınmaması.
5. Kıyas ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kıyas nasslarda veya icmada belirlenmiş olan hükmünü ortak illet sebebiyle hükmü
belirtilmemiş meseleye vermek demektir.
B) Kıyas bütün âlimler tarafından kabul edilen aslî delillerdendir.
C) Asıl, fer’, illet ve aslın hükmü kıyasın rükünlerini oluşturur.
D) Kıyas yapabilmek için fer’ hakkında nass veya icma ile belirlenmiş bir hükmün
bulunmaması gerekir.
CEVAPLAR
1B. 2D. 3A. 4C. 5B
__________________ Büyükler fikirleri, Ortalar olayları, Küçükler kişileri tartışır.
|