Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 Arkadaşları:5 Cinsiyet:erkek Yaş:37 Mesaj:
4.833 Konular:
926 Beğenildi:342 Beğendi:0 Takdirleri:62 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cevap: Din Bilimleri-Ünite6: Din Eğitimi Bilimi 6.Din Eğitimi Biliminin Dili Bilimsel araştırmalarda kullanılan bilimsel dilin önemi inkar edilemez. Daha önce de belirttiğimiz gibi, kendi bilimsel terminolojisini oluşturmamış bir alanda bilimsel çalışma yapmanın zorlukları vardır. Bu zorluklar, bir taraftan bilimsel araştırma yapan kişinin olayları ve olguları nitelendirmesinde ve açıklamasında kendini hissettirecektir. Diğer taraftan, aynı alanda çalışan araştırmacılar arasında ortak nitelendirme ve açıklamalara ulaşma açısından söz konusu olacaktır. Böylece doğal olarak, belli konularda sistemli, yani bilimsel bilgiye ulaşma güçlükleri yaşanacaktır. Din eğitimi biliminin dilinin, betimleyici, değer ve yargılardan mümkün olduğunca arınmış, yeniden düşünülmeye imkan tanıyan bir dil olması gerekir. Özellikle, dilin ve terminolojinin anlaşılır olması konusunu din eğitimi bilimcileri önemle üzerinde durmaları gereken bir konudur. Çünkü din eğitimi bilimcilerinin, araştırmalarında aynı kavramları aynı anlam, maksat ve muhtevada kullanmaları yani, terminolojide birlik sağlamaları bir ihtiyaçtır. 7.Din Eğitimi Biliminin Diğer Bilimlerle İlişkisi Din Eğitimi Biliminin diğer bilimlerle ilişkisini ve konumunu belirlemek, bilimselleşme sürecinin ortaya konulması açısından gereklidir. Konu alanları itibarıyla bağımsız olan veya belirli bilimler sınıfına giren birçok bilim için bu belirlemeyi yapmak zor değildir. Ancak, din eğitimi için durum zordur. Çünkü din eğitimi, birkaç bilim dalının konu alanıyla ilgilidir. Din eğitimi bilimi, ilk bakışta “ilâhiyat bilimleri” ve “eğitim bilimleri” alanlarını birlikte çağrıştırmaktadır. Hatta bazı araştırmacılar din bilimleri ile ilâhiyat bilimlerini ayrı kategorilerde düşünerek, bu alan sayısını üçe çıkarmaktadırlar. Din eğitimi biliminin bilimler arasındaki konumu hakkında çeşitli yaklaşımlar vardır. Bunlar,Din eğitimi biliminin ilâhiyat bilimleri arasında olduğunu benimseyen yaklaşım, Din eğitimi biliminin eğitim bilimleri arasında olduğunu benimseyen yaklaşım, Din eğitimi biliminin disiplinler arası olduğunu benimseyen yaklaşım. Bilimsel Bilgil8. Din Eğitimi Biliminin İlgili Bilimleri (ilahyat bilimleri)Din eğitimi bilimi, din ve insan ile ilgili konuları ele alırken, diğer bilimlerle işbirliği yapmak durumundadır. Din eğitimi biliminin ilgili bilimlerinin başında ilâhiyat bilimleri gelir. Bunlardan anlaşılması gereken ise, inanılan dinin ilâhiyatının bilimleridir. İslâm dininin öğretim konusu yapıldığı din eğitimi için ilâhiyat bilimleri, İslâm bilimleridir. Yani Tefsir, Hadis, Kelam, Fıkıh, İslâm Felsefesi, Tasavvuf, İslâm Tarihi gibi bilimsel disiplinlerdir. (Eğitim bilimleri) Din eğitimi bilimi, dini öğretime konu ederken, ilgili bilgiyi ilgili ilâhiyat biliminden alır. Eğer, öğretilmesine ihtiyaç duyulan bir konuda yeterli bilgi yoksa veya yeni yorumlara ihtiyaç duyuluyorsa, bunları yine ilgili ilâhiyat biliminden bekler. Kısaca din eğitimi bilimi, ilâhiyat bilimlerinden aldığı bilimsel bilgiyi kendine özgü bilimsel yöntem ve yaklaşımlarla anlamaya ve öğretime hazır hale getirir. Daha önceki açıklamalarımızı da göz önünde bulundurduğumuzda, ilahiyat bilimlerini merkeze alan yaklaşımın söz konusu olduğu ilişkide, din eğitimi biliminin, öğretilmesini uygun gördüğü bilimsel bilgiyi oluşturma görevinin olmayışı dikkati çekmektedir. Din eğitimi biliminin ilgili bilimlerinin ikinci önemli grubunu eğitim bilimleri oluşturmaktadır. Eğitim bilimleri denilince akla, eğitim gerçekliği üzerinde çalışan bilimler gelmektedir. Eğitim felsefesi, eğitim sosyolojisi, eğitim psikolojisi, eğitim tarihi, program geliştirme, planlama ve değerlendirme, eğitim teknolojileri ve materyal geliştirme, eğitim yönetimi, sınıf yönetimi, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları, eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik gibi disiplinler bu bilimler grubunu oluşturmaktadır. Din bilimleri din eğitimi biliminin vazgeçilmez ilgili bilimler grubunu oluşturur. Hatta, din eğitimi biliminin bir din bilimleri disiplini olması gerektiğini savunanlar da olmuştur. Din bilimleri arasında, din felsefesi, dinler tarihi, din fenomonolojisi, din sosyolojisi, din psikolojisi gibi disiplinleri anmak mümkündür. Din eğitimi biliminin işbirliği içerisinde olduğu antropoloji, sosyoloji, psikoloji, felsefe, iletişim-bilim gibi beşeri bilimler de vardır. Bunlara sosyal bilimler de denilmektedir. Bunun dışında, din eğitimi ilimi, dinî konuları öğretime müsait hale getirmeye çalışırken bazı, fen ve tabiat bilimlerinden de faydalanabilmektedir. |