Durumu: Medine No : 14876 Üyelik T.:
01 Aralık 2011 Arkadaşları:13 Cinsiyet:Anne Mesaj:
874 Konular:
134 Beğenildi:137 Beğendi:67 Takdirleri:484 Takdir Et:
| Cevap: Bir Sorum var Hocalarımızdan cvp bekliyorum... Alıntı: hiranur86 Üyemizden Alıntı
es selamü aleyküm hocalarım peçe takmak farz,vacib yada sünnet midir.
kimisi tek bir hadisile delillendirip el ve yüzün avret olmadığını söylüyor,
peçe takmanın farz ve vacip olduğuna dair delilleri nelerdir? | Yüzün ve ellerin avret olup olmadığı konusunda iki farklı hüküm var.Hanefi mezhebine göre el ve yüz avret değilken,Şafi mezhebinde ise yüz ve eller de avrettir ve zaruretten dolayı yalnızca gözlerin açılmasına müsaade edilmiştir.O halde Yüz meselesi hakkında Şafinin kavli azimet ,Hanefinin kavli ise ruhsat ve tavsiyedir. Hanefi müteahhirin (sonra gelen) ulema ,fitne ihtimalinden dolayı yalnız genç kadınların ihtiyat olarak yüzlerini setr etmelerinin keyfiyeti hususunda ihtilaf etmişlerdir. .
Bütün Dünyadaki Müslüman kadınları ve ülkeleri düşünürsek, Mezheplerin aralarındaki ihtilafta birçok hikmetler vardır. Fitne konusunu nasıl belirleyebilirizin cevabı şöyle olabilir. Sadece erkeklerin bulunduğu askeriye,hapishane gibi yerlere giden bir kadın için elbette fitne söz konusudur.Yine herkesin siyahlar giyindiği bir Arap ülkesinde(Arabistan ,İran,Afganistan,Pakistan v.s.) ;bir kadının Türkiye'deki gibi rengarenk giyinmesi fitne sebebidir. Tam tersine kadınların (yarı-çıplak olduğu )Avrupa ülkelerinde ise ;örtülü kadınlar fitne sebebi olmaktan uzaktırlar, dolayısıyla peçeye gerek yoktur.
& NUR Suresi 31.Ayet “Mü’min kadınlara da söyle: Gözlerini (harama bakmaktan) korusunlar; namus ve iffetlerini esirgesinler. Görünen kısımları müstesna olmak üzere, zinetlerini teşhir etmesinler. Başörtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler. Kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kendi kadınları (mü’min kadınlar), ellerinin altında bulunanlar (köleleri), erkekler‐den, ailenin kadınına şehvet duymayan hizmetçi vb., tâbi kimseler, yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına zinetlerini göstermesinler. Gizlemekte oldukları zinetleri anlaşılsın diye ayaklarını yere vurmasınlar (Dikkatleri üzerine çekecek tarzda yürümesinler). Ey mü’minler! Hep birden Allahʹa tevbe ediniz ki kurtuluşa eresiniz.” O halde bu Ayeti Kerimeyi anlamak için ''Zinet''in ne olduğunu bilmek zorundayız. Zinet Nedir ? Zinetin Nevileri(Çeşitleri) Ecille・i ulema・i İslâmiye ve azam fukaha・i Hanefiyeden Alaaddin Ebu Bekir bin Mesut El Kâsânî Hazretleri Bedâyî・i El Sanayî nam kitab・ı âlîsinde diyor ki: “Âyet・i Kerîmenin nazmı celilinde beyan buyurulan ziynet esasen iki nevidir. Birisi ziynet・i zâhire diğeri ziynet・i bâtınadır. Ziynet・i zâhire gözdeki sürme, parmaklardaki yüzük, kına, ayaktaki gümüşhalkadır. Ziynet・i batına başbağı, saç bağı, kulaktaki küpe, göğüs ve gerdandaki hamâil inci ve sair koldaki bilezik, pazu bendi, bacak ve incikdeki halhal’dır. Nur Suresi 31.ayete göre ; Âyet・i celile・i mezkûre ile izharı memnû olan, ziynetlerin kendileri değil mahal ve mevzularıdır.(Ayette yasaklanan ziynetler değil,bulundukları yerlerdir.) Zira aynı ziynet çarşıda ecanip (yabancılar) nazarında alışverişolunmaktadır. Âyet・i celile・i mezkûre’de ziynet lafzı mutlak zikir olduğundan ziynetin her iki kısmına şâmildir. Şu halde âyet・i Kerîme’nin açık beyanıyla Diyânet・i İslâmiye’yi kabul ve ona iman etmişolan kadınların mahremleri olmayan erkeklerden hem ziynet・i zâhire ve hem ziynet・i bâtına mevzularını açığa vurmalarının yasak olması iktiza ediyorsa da âyet・i Kerîmedeki nass・ı mübin mucibince ziynet・i zahire mevzuların yani yüzler ile ellerin izharına, açılmasına ruhsat verilmiştir. Bedâyî ve Kifaye’de deniliyor ki: “İhtiyaç ve zaruretten dolayı kadınların yüzleriyle elleri avret olmak (görünmesinin haram olması )hükmünden çıkarılmıştır. Çünkü bir kadın alışverişyapmak gibi vesair hizmete muhtaç oluyor, bu ise âdeten ziynet・i zâhire mahalleri olan yüz ve elleriyle keşf etmekle kabil olabilir. Zira bu ihtiyaç ve zaruret dolasıyla kadınların yalnız yüzleriyle ellerini açmaları caiz kılınmıştır.” Hazret・i Ali kerremallahu veche Efendimiz ile İbni Abbas Hazretleri âyet・i Kerîmenin nazm・ı celili ile açılmasına ruhsat verilen âzâ ancak ziynet・i zâhire mahalli olan yüz ile eller olduğuna kail olmuşlardır. Hanefî mezhebi de bu esasa müsteniddir (dayanır). Zira İmâm・ı Âzam Hazretlerinin mezhebince meşru olan ziynet・i zâhire mahalleridir. Yani yüzleri ile eller ve bir rivâyete göre ayaklar hem namaz hem de nazar hakkında avret değildir. Binaenaleyh bu âzânın keşf ve izharı(bakılması ve açılması)haram olmadığı gibi mahrem olmayan kadınların bu uzuvlarına bilâ şehvet bakmakta haram ve yasak değildir. Şu kadar ki nazarın şehvet arzusu olacağı muhakkak veya muhtemel bulunursa mahrem olmayankadınların âzâ・yı mezkûrelerine bakmak şeran haram ve memnûdur.(el ve yüzüne bakınca şehvet söz konusu olursa , bakılması haram olur.) Zira “el aynâni tezniyâni” (gözler zina eder) hadis・]i şerifi mucibince şehvetle bakmak bir nevi zinadır. Fukaha・]i kiram hazreti diyorlar ki: Kadınların yüzleri müstesna olmak üzere kulakları, saçları, boyunları, gerdan ve göğüsleri, bilekten yukarı kolları, ayak topuklarından yukarı incik ve bacakları ve sair azası kâmilin avrettir. Ve hatta âdet veçhile olan sesleri müstesna olmak üzere nameleri de(şarkı ve teganni ) avrettir. Binaenaleyh bir kadının mahremi olmayan erkeklere âzâ・yı mezkûresinden birisini keşf ve izhar etmesi şer’an haram ve memnûdur.(yasaktır.) İslam'da Kadın/Muhammed Hikmet/102-110.sayfa & Aişe (R. A.) şöyle rivayet eder: “Kız kardeşim Esma binti Ebu Bekir üzerinde ince bir elbise olduğu halde Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in yanına gelmişti. Muhammed (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ondan yüzünü başka bir tarafa çevirerek: −‘Ey Esma! Buluğ çağına girmiş bir kadının şu ve şunun dışından -el ve yüzünü işaret eder -başkasını göstermesi doğru değildir’ dedi” (Ebu Davud Libas 31.) & Peçe farz değil takvadır. Peçe, fitneye karşı bir tedbirdir ama peçesizlik kadar fitne çıkarıyorsa kullanmayabiliriz. Nurettin Yıldız. & Yine el-Mühezzeb isimli eserde, “Zaruret olduğu takdirde bir tüccar, yüzü açık bir kadına bakabilir. Kötü bir niyet olmazsa Allah indinde mes’ul olmaz.” denilmektedir el-Mühezze, II/34 & ''Yüz örtmek gerekir ''diyenlerin delilleri (Şafi mezhebi) Hazret‐i Âişe radiyallahu anha validemiz âyet‐i celilesinin nazm‐ı mübini ile izharına ruhsat verilen kadınların ancak gözleri olduğu ictihadında bulunup bu iddiasnı şöyle de istidlâl ediliyor: Kadınlara nazarın hurmeti, tahrik ve fitne korkusuna sebeptir. Hâlbuki kadın‐ları cemî güzellikleri yüzlerinde mündemiç olduğundan bir kadının yüzüne bakmak hususunda fitne ve fesat korkusu ve sâir âzâsına bakmaktan daha fazladır. Bu esase binaen bütün vücudun kapatıl‐ması icap ediyorsa da kadınların yolda yürümeleri zor olacağından zarureten gözlerini açmalarına ruhsat verilmiştir. Zarureten sabit olan bir hüküm ise ancak mahall‐i zarurete münhasır olup o mevzuu kat’an tecavüz edemez. Binaenaleyh ancak mahall‐i zaruret olan göze cevaz vardır. Şu halde Hazreti Âişe radiyallahu anhaya göre kadınların gözlerinden başka hiçbir uzuvlarına açmalarına müsaade‐i şer’i yoktur. Tesettür hususunda İmâm‐ı Şafiî Hazretlerinin mezhebi Hazreti Âişe’nin kavline müstenîddir. Çünkü Zevacir nam kitapta deniliyor ki: “Şafiî mezhebine göre kadınların tamamen yüzü iç ve dış bileklere kadar elleri nazar hakkında avrettir. Binaenaleyh yabancı erkeklerden âzâ‐yı mezkurenin setri (zikredilen azaların örtülmesi)vaciptir. Fakat bu âzâ namaz hakkında avret değildir. Açılmasıyla namaz fesat olmaz. '' Yüz meselesi hakkında Şafiî’nin kavli azimet Hanefî’nin kavli ise ruhsat ve tavsiyedir. İslam'da Kadın/Muhammed Hikmet/108-109.S. *******
__________________ |