Cevap: Sakarya ilitam Kelam I Sınav Soruları 1. “Vasıl b. Ata bizi terk etti ve bizden ayrıldı” şeklindeki meşhur söz kime nispet edilmektedir? İmam Şafii İmam Ebu Hanife Kadi Abdülcebbar Hasan Basri ***** Hasan el-Askeri 2 ) Eş’arî kelâmında ……………..adlı âlim bir dönüm noktası olmuş ve onunla Eş’arîliğin …………….. dönemi başlamıştır. Cüveynî; Müteahhirîn Ebû Hamid el-Gazzalî; Müteaahirîn Ebû Hamid el-Gazzalî; Mütekaddimîn Ebu’l-Hasan el-Gazzalî; Müteaahrîn ***** Ebu’l-Hasan el-Eş’arî; Mütekaddimin 3 ) Mu’tezilenin prensiplerinden olan vaad ve va’id anlayışı ile adalet prensibinin temel noktası nedir? ALLAH’ın merhametini göz ardı etmeleri ALLAH’a imkaniyeti nispet etmeleri ALLAH’a zorunluluk nispet etmeleri **** ALLAH’ın iradesine havale etmeleri ALLAH’ın ahirette şefaat etmeyeceği anlayışları 4 ) İman-amel ilişkisi bağlamında ortaya çıkan problemlerden birisi olan “ihbat”………………….demektir. Hiçbiri. İmansız amel fayda vermez. İman varsa günah zarar vermez günah işleyenler münafıktır. günahlar, amelleri geçersiz kılar****. 5 ) Aşağıdakilerden hangisi/hangileri kaderi ilk inkar edenlerden sayılmıştır? Ma’bed el-Cühenî ve Abdullah b. Sebe Gaylan ed-Dımaşkî Abdullah b. Sebe Ma’bed el-Cühenî ve Gaylan ed-Dımaşkî *** Hepsi 6 ) “Mesâil ve makasıd” hakkında aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğrudur? Doğrudan akide konusu olmadığı halde bu ana konuları açıklamaya yarayan bilgilere denir. Hiçbiri. Doğrudan dinî akideleri oluşturan temel konulara denir *** Temel İslam esaslarına denir. İman esaslarını ispatlayan temel metodlara denir. 7 ) “Günah işleyen devlet başkanına halkın itaat emesi gerekmez, ona karşı çıkılarak görevinden uzaklaştırılması gerekir.” Görüşü hangi İslami mezhebin temel prensipleri arasındadır? Haricilik*** Ehl-i sünnet Şiilik Matüridilik Mu’tezile 8 ) Gazzalî öncesi kelâm ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir? Nübüvvet ve ahiret meseleleri Malum. Rüyetullah (ALLAH’ın görülmesi) ALLAH’ın zat, sıfat ve fiilleri *** Mevcud. 9 ) Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in sadece itikadî konularından bahseden ilme verilen adlardandır.? Usûlü’l-itikad Usûlü’t-tevhîd el-Fıkhu’l-ebsat Usûl-ı fıkıh el-Fıkhu’l-ekber*** 10 ) “Taraftar ve yardımcılar anlamına gelen Şîa, İslam’ın ilk döneminde meydana gelen olaylar karşısında Hz. Ali yanında olan ve ona destek çıkan kimselere nispet edilen bir nitelendirmedir.” Buradaki ifadeler doğrultusunda hangi bağlamda hz. Ali’nin yandaşlığı söz konusudur? Hz. Ali’nin Arap ırkından olmayanlara yönelik açılım Hz. Ali’nin devlet yöneticisi olması (halife) *** Hz. Ali’nin bilgisi Hz. Ali’nin takvası Hz. Ali’nin cesareti KELAM VIZE SORULARI 1)Ehli hadis kelamcıları kimlerdir? Selefiyye Eşari....... İmam hanifi Hiçbiri 2)sahabe döneminde yaşanan olaylara çekimser kalanlar? Selefiyye Mutezile......... Hariciler Şia Hiçbiri 3)selefiyenin en önemli savunucusu……. İmam hanifi Ahmed b hanbel............. Eşari Hasan el basri 4)eşari kelamında ……. İsmi bir dönüm noktası olmuş veonunla eşari kelamının …. Dönemi başlamıstır. Ebul hasan eşari-mütekaddimin dönem Ebul hasan eşari-müteahhirin dönem Ebu hamıd gazzali-mütekaddimin dönem Ebu hamıd gazzali-müteahhirin dönem................ Ebu hasan gazzali-müteahhirin dönem 5)kaderiyye kurucusu kimdir Abdullah b sebe Gaylan ed-dımeşki Cad b dirhem Gaylan ed-dımeşkı mabed el cüheni............. Hiçbiri 6)ALLAH’ın zatının dışında kadim varlıklar bulunması, taaddüd-i kudemayı gerektireceği için, O’nun zatı üzerine zait sıfâtlar mevcut değildir” şeklindeki anlayış, Mu’tezilenin hangi prensibiyle bağdaşmaktadır? Menzile beyne’l-menzileteyn Emri bi’l-maruf nehyi ani’l-münker Adalet Vaad ve Va’îd Tevhid**** 7)Ehl-i Sünnet’e, ALLAH’ın bütün sıfatlarını kabul ettiklerini için …………….denmiştir. Sıfatiyye**** Hiçbiri Kaderiye Mürcie Kerramiye 8)Aşağıdaki gelişmeler sonucunda İslam dünyasında nasıl bir gelişme yaşanmıştır? “Hz. Ali ile Muaviye taraftarları arasında gerçekleşen Sıffîn savaşında yenişemeyen gruplar, bunun hakeme bırakılması görüşünü ortaya atmışlardır. Muaviye taraftarlarınca öne sürülen bu teklif, Hz. Ali’nin bazı mensupları tarafından kabul edilince, bazı Hz. Ali askerleri buna karşı çıktılar.” Şiilik mezhebinin doğuşuna zemin oluşturmuştur Hz. Ali taraftarları arasında güven kaybetmeye başlamıştır Haricilik akımının ilk oluşumu hazırlanmıştır**** İslam dünyasında şiddet hareketleri başlamıştır. Müslümanlar arasında ilk ayrılık hareketi başlamıştır. 9)“Günah işleyen devlet başkanına halkın itaat emesi gerekmez, ona karşı çıkılarak görevinden uzaklaştırılması gerekir.” Görüşü hangi İslami mezhebin temel prensipleri arasındadır? Matüridilik Ehl-i sünnet Şiilik Haricilik*** Mu’tezile 10)“Taraftar ve yardımcılar anlamına gelen Şîa, İslam’ın ilk döneminde meydana gelen olaylar karşısında Hz. Ali yanında olan ve ona destek çıkan kimselere nispet edilen bir nitelendirmedir.” Buradaki ifadeler doğrultusunda hangi bağlamda hz. Ali’nin yandaşlığı söz konusudur? Hz. Ali’nin takvası Hz. Ali’nin devlet yöneticisi olması (halife)*** Hz. Ali’nin Arap ırkından olmayanlara yönelik açılım Hz. Ali’nin bilgisi Hz. Ali’nin cesareti 11)Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin isimleri arasında değildir? Füruuddin*** Usuliddin Fıkh-ı ekber İnanç felsefesi Akaid 12)İman-amel ilişkisi bağlamında ortaya çıkan problemlerden birisi olan “ihbat”………………….demektir. günah işleyenler münafıktır. İman varsa günah zarar vermez İmansız amel fayda vermez. günahlar, amelleri geçersiz kılar**. Hiçbiri. 13)Gazzalî öncesi kelâm ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir? Malum. Mevcud. Nübüvvet ve ahiret meseleleri Rüyetullah (ALLAH’ın görülmesi) ALLAH’ın zat, sıfat ve fiilleri*** 14)Aşağıdaki ifadelerden hangisi/hangileri Ehl-i Sünnetin özelliklerinden değildir? I- Ehl-i sünnet ve’l-cemaat ilk oluşan kelâm grubudur. II- Ehl-i Sünnet, ehl-i kıbleyi tekfir etmez. III- Ehl-i Sünnet zihniyetinin oluşumunda sahabe ve tabiinin önde gelen âlimlerinin görüşleri etkili olmuştur. IV- Ehl-i Sünnet, Ebû Hanife tarafından kurulmuştur. a.I ve IV*** b.IV c.III ve II d.II e.I ve II 15)Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in sadece itikadî konularından bahseden ilme verilen adlardandır.? el-Fıkhu’l-ekber*** el-Fıkhu’l-ebsat Usûlü’l-itikad Usûl-ı fıkıh Usûlü’t-tevhîd 16) Aşağıdakilerden hangileri kelam ilminin ortaya çıkışı ile ilgili iç sebeplerden değildir? İmamet-hilafet sorunu. Art niyetli insanların tutumları Naslara yaklaşım farklılığı Felsefenin İslam dünyasında yaygınlaşması Cehalet ve taklit 17)Kelam ilminin akaidden farkı hangisidir? Kelâm, İslam’ın tüm meselelerinde dinî nasların yanında aklî delileri de kullanması bakımından akaidden farklıdır Kelâm sadece iman esaslarından bahsettiği için akaidden farklıdır İkisi arasında fark yoktur. Kelâm, itikadî meselelerde dinî nasların yanı sıra aklÎ delilleri de kullanması bakımından akaidden farklıdır Akaid ilmi, iman ve İslam esaslarından bahsetmesi açısından kelâmdan farklıdır 1)Ehli hadis kelamcıları kimlerdir? Selefiyye Eşari....... İmam hanifi Hiçbiri 2)sahabe döneminde yaşanan olaylara çekimser kalanlar? Selefiyye Mutezile......... Hariciler Şia Hiçbiri 3)selefiyenin en önemli savunucusu……. İmam hanifi Ahmed b hanbel............. Eşari Hasan el basri 4)eşari kelamında ……. İsmi bir dönüm noktası olmuş veonunla eşari kelamının …. Dönemi başlamıstır. Ebul hasan eşari-mütekaddimin dönem Ebul hasan eşari-müteahhirin dönem Ebu hamıd gazzali-mütekaddimin dönem Ebu hamıd gazzali-müteahhirin dönem................ Ebu hasan gazzali-müteahhirin dönem 5)kaderiyye kurucusu kimdir Abdullah b sebe Gaylan ed-dımeşki Cad b dirhem Gaylan ed-dımeşkı mabed el cüheni............. Hiçbiri ------------------------------------------------------------------------------------------------ KELAM VİZE ALLAH’ın zatının dışında kadim varlıklar bulunması, taaddüd-i kudemayı gerektireceği için, O’nun zatı üzerine zait sıfâtlar mevcut değildir” şeklindeki anlayış, Mu’tezilenin hangi prensibiyle bağdaşmaktadır? Menzile beyne’l-menzileteyn Emri bi’l-maruf nehyi ani’l-münker Adalet Vaad ve Va’îd Tevhid Ehl-i Sünnet’e, ALLAH’ın bütün sıfatlarını kabul ettiklerini için …………….denmiştir. Sıfatiyye Hiçbiri Kaderiye Mürcie Kerramiye Aşağıdaki gelişmeler sonucunda İslam dünyasında nasıl bir gelişme yaşanmıştır? “Hz. Ali ile Muaviye taraftarları arasında gerçekleşen Sıffîn savaşında yenişemeyen gruplar, bunun hakeme bırakılması görüşünü ortaya atmışlardır. Muaviye taraftarlarınca öne sürülen bu teklif, Hz. Ali’nin bazı mensupları tarafından kabul edilince, bazı Hz. Ali askerleri buna karşı çıktılar.” Şiilik mezhebinin doğuşuna zemin oluşturmuştur Hz. Ali taraftarları arasında güven kaybetmeye başlamıştır Haricilik akımının ilk oluşumu hazırlanmıştır İslam dünyasında şiddet hareketleri başlamıştır. Müslümanlar arasında ilk ayrılık hareketi başlamıştır. “Günah işleyen devlet başkanına halkın itaat emesi gerekmez, ona karşı çıkılarak görevinden uzaklaştırılması gerekir.” Görüşü hangi İslami mezhebin temel prensipleri arasındadır? Matüridilik Ehl-i sünnet Şiilik Haricilik Mu’tezile “Taraftar ve yardımcılar anlamına gelen Şîa, İslam’ın ilk döneminde meydana gelen olaylar karşısında Hz. Ali yanında olan ve ona destek çıkan kimselere nispet edilen bir nitelendirmedir.” Buradaki ifadeler doğrultusunda hangi bağlamda hz. Ali’nin yandaşlığı söz konusudur? Hz. Ali’nin takvası Hz. Ali’nin devlet yöneticisi olması (halife) Hz. Ali’nin Arap ırkından olmayanlara yönelik açılım Hz. Ali’nin bilgisi Hz. Ali’nin cesareti Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin isimleri arasında değildir? Füruuddin Usuliddin Fıkh-ı ekber İnanç felsefesi Akaid İman-amel ilişkisi bağlamında ortaya çıkan problemlerden birisi olan “ihbat”………………….demektir. günah işleyenler münafıktır. İman varsa günah zarar vermez İmansız amel fayda vermez. günahlar, amelleri geçersiz kılar. Hiçbiri. Gazzalî öncesi kelâm ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir? Malum. Mevcud. Nübüvvet ve ahiret meseleleri Rüyetullah (ALLAH’ın görülmesi) ALLAH’ın zat, sıfat ve fiilleri Aşağıdaki ifadelerden hangisi/hangileri Ehl-i Sünnetin özelliklerinden değildir? I- Ehl-i sünnet ve’l-cemaat ilk oluşan kelâm grubudur. II- Ehl-i Sünnet, ehl-i kıbleyi tekfir etmez. III- Ehl-i Sünnet zihniyetinin oluşumunda sahabe ve tabiinin önde gelen âlimlerinin görüşleri etkili olmuştur. IV- Ehl-i Sünnet, Ebû Hanife tarafından kurulmuştur. I ve IV IV III ve II II I ve II Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in sadece itikadî konularından bahseden ilme verilen adlardandır.? el-Fıkhu’l-ekber el-Fıkhu’l-ebsat Usûlü’l-itikad Usûl-ı fıkıh Usûlü’t-tevhîd S-15: “Mesâil ve makasıd” hakkında aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğrudu Temel İslam esaslarına denir. Hiçbiri. Doğrudan dinî akideleri oluşturan temel konulara denir İman esaslarını ispatlayan temel metodlara denir. Doğrudan akide konusu olmadığı halde bu ana konuları açıklamaya yarayan bilgilere denir. cevap c 1)Ehli hadis kelamcıları kimlerdir? Selefiyye Eşari....... İmam hanifi Hiçbiri 2)sahabe döneminde yaşanan olaylara çekimser kalanlar? Selefiyye Mutezile......... Hariciler Şia Hiçbiri 3)selefiyenin en önemli savunucusu……. İmam hanifi Ahmed b hanbel............. Eşari Hasan el basri 4)eşari kelamında ……. İsmi bir dönüm noktası olmuş veonunla eşari kelamının …. Dönemi başlamıstır. Ebul hasan eşari-mütekaddimin dönem Ebul hasan eşari-müteahhirin dönem Ebu hamıd gazzali-mütekaddimin dönem Ebu hamıd gazzali-müteahhirin dönem................ Ebu hasan gazzali-müteahhirin dönem 5)kaderiyye kurucusu kimdir Abdullah b sebe Gaylan ed-dımeşki Cad b dirhem Gaylan ed-dımeşkı mabed el cüheni............. Hiçbiri S. 15) “Ehl-i Hadis Kelâmcıları” terimi ………………….âlimlerini ifade etmek için kullanılır. Eş’arî mezhebi âlimlerini **** Hiçbiri. Ehl-i sünnet kelâmının öncüsü olan âlimlerini Ebû Hanife taraftarlarını Selefiyye mezhebi âlimlerini 1. “Vasıl b. Ata bizi terk etti ve bizden ayrıldı” şeklindeki meşhur söz kime nispet edilmektedir? Hasan el-Askeri İmam Şafii Kadi Abdülcebbar Hasan Basri ***** İmam Ebu Hanife 3. Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin isimleri arasında değildir? İnanç felsefesi **** Fıkh-ı ekber Usuliddin Füruuddin Akaid -16: İman-amel ilişkisi bağlamında ortaya çıkan problemlerden birisi olan “ihbat”………………….demektir. İman varsa günah zarar vermez İmansız amel fayda vermez. günah işleyenler münafıktır. günahlar, amelleri geçersiz kılar. ***** 17 “Vasıl b. Ata bizi terk etti ve bizden ayrıldı” şeklindeki meşhur söz kime nispet edilmektedir? Hasan el-Askeri İmam Şafii Kadi Abdülcebbar Hasan Basri ** İmam Ebu Hanife 6. Müslümanların farklı mezheplere ayrılmasının bazı sosyo-kültürel nedenleri bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değerlendirilemez? Siyasi nedenler Hilafet münakaşaları Kur’an ayetlerini anlama zorunluluğu Yahudi ve Hıristiyanlardaki ayrılıklar **** Felsefi eserlerin İslam dünyasına girmesi S-17: Kur’anın mahluk/yaratılmış olduğunu ilk ortaya atan kimdir? Cehm b. Safvan Vasıl b. Ata Ca’d b. Dirhem***** Amr b. Ubeyd Hasan Sabah |