Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 Arkadaşları:5 Cinsiyet:erkek Yaş:37 Mesaj:
4.833 Konular:
926 Beğenildi:342 Beğendi:0 Takdirleri:62 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cevap: Sakarya ilitam İslam Mezhepleri Tarihi I Sınav Soruları SORULARI,CEVAPLARI TOPARLAIM.TEKRARSIZ.BUYRUN: iSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ VİZE SORULAR VE CEVAPLARI ________________________________________ 1) Aşağıdakilerden hangisi mezheplerin doğuşuna etki eden psikolojik faktörlerden biridir? Nasların bir takım mücerred konular ihtiva etmesi, Nasların muhkem ve müteşabih özellikler taşıması, İnsanların farklı karakter ve anlayışta olmaları--------------------+ Dini metinlere yaklaşım tarzı, İslam dininin düşünme ve araştırmayı teşvik etmesi, 2) İslam mezheplerine mensup bazı alimler, nasların …. hususunda değil, söz konusu ayet ve hadislerin ….. Konusunda ihtilaf etmişler ve böylece görüş farklılıkları ortaya çıkmıştır.” Boş bırakılan yerlere hangi kelimeler getirilmelidir? Kesinlik-zayıflık, Sübut-delalet----------------+ Muhkem-muteşabihat, İşaret-anlam Hiçbir 3) Aşağıdaki prensiplerden hangisi Mürcie ekolünün iskeletini oluşturur? Şefaat meselsi, İman nazariyesi----------------------+ İlahî irade, İnsanın fiillerinde özgür olması, Kuran’ın yaratılmışlığı meselesi, 4) Mürcie fırkasının ilk nüvesini oluşturan tarafsızlar grubunun Mekke ve Medine’deki lideri kimdir? Numan b. Sabit, Abdullah b. Mesud, Malik b. Enes, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer---------------------+ 5) Aşağıdaki şehirlerden hangisine Mürcie’nin kalesi anlamında “Mürciabâd” denilmiştir? Belh------------------+ Fergana, Semerkant, Buhara, Nişabur 6) Aşağıdakilerden hangisi ilk halifenin Kureşy kabilesinden seçilmesinde en az etkili olmuştur? Kureyş kabilesinini siyasi ağırlığı, Mekke’nin askeri açıdan güçlü olması--------------------------+ Ensar arasında tam bir uyumun sağlanamamış olması, “İmamlar Kureyş’tendir” sözü, Mekke’nin dini açıdan bir merkez olması, 7) Haricilik, ortaya çıktığı dönemden itibaren pek çok gruba ayrılmıştır. Bunlardan sadece bir tanesi günümüzde varlığını devam ettirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi Hariciliğin yaşayan koludur? Acaride Sufriye İbaziyye--------------------+ Necdiye Ezarike 8 ) İbaziyye mezhebi günümüzde hangi devletin resmi mezhebidir? Bahreyn, İran, Yemen, Lübnan, Umman-----------------+ 9 ) Aşağıdakilerden hangisi Mezhepler Tarihinin inceleme alanlarından biri değildir? Edebiyatları hakkında bilgi sahibi olmak, İslam düşüncesine ne tür olumsuzluklar kattığını belirlemek-----------------+ Mezheplerin doğuş sebeplerini araştırmak, Hangi bölgelerde yaygınlık kazandıklarını araştırmak, Mezhep isimlerinin ne anlama geldiğini araştırmak, 10 ) Mezheplerin doğuşunda etkili olan faktörlerden biri de art niyetli kimselerin faaliyetleridir. Buna göre aşağıdaki isimlerden hangisi buna örnek gösterilebilir? Müseyleme el-Kezzab, Abdullah b. Sebe----------------------+ Muaviye b. Ebi Süfyan, Esved el-Ansî, Ebu Zer el-Gifârî, 11 ) Hz. Peygamber, ölüm döşeğinde iken çevresindeki Müslümanlara üç tavsiyede bulunmuştur. Olayı nakleden ravi, ilk iki tavsiyeyi açıkladıktan sonra üçüncüsünü unuttuğunu ileri sürmüştür. Şia’ya göre ravinin kasıtlı olarak unuttum dediği tavsiye nedir? Namazı cemaatle kılınmasına azami dikkat gösterilmesi, Kendisinden sonra Hz. Ali’nin halife ilan edilmesi-----------------------+ Kendi döneminde olduğu gibi misafirlere iyi davranılması, Arap yarım adasında putperestlerin kalmasına müsaade edilmemesi, Cahiliye çekişmelerine tekrar geri dönmemeleri, 12) İslam Mezhepleri Tarihine ait bir terim olarak kullanılan “mezhep” kavramı aşağıdakilerden hangisini kapsamaz? Dini akım ve cemaatleri--------------------+ İslam Düşünce Ekolleri, Ameli/Fıkhî fırkalar, İtikadi fırkalar, Siyasi fırkalar, 13) Haricilerin Hz. Ali’yi tekfir sebebi? İbn Sebe ve adamlarının fitne çıkarması, Harici liderlerin Hz. Ali’den gerekli ilgi görmemeleri, Hiçbiri, Hz. Ali’nin savaşı bırakıp tahkimi kabul etmesi ve Şamlılarla anlaşması--------+ Savaştan bekledikleri ganimeti elde edemedikleri için 14) Emevilerin cizye alma sebeplerindendir? Hepsi, Mevalinin cizyeden kurtulmak için İslam’a girdiği--------------+ Emevilere yönelik isyan faaliyetleri içinde yer almaları, Araplarla mevalinin eşit olamayacağı, Devlet bütçesinin açık vermesi, 15) Aşağıdakilerden hangisi İmamet toplantısına katılan muhacir sahabi kimdir? Hz. Abbas, Hz. Osman, Hz. Ali, Ebu Ubeyde b. Cerrah-----------------+ Hepsi, 16) Hangisi siyasi itikadi fırkalar arasında değildir? Mürcie, Mutezile, Zeydiyye, Haricilik, Hanbeliyye------------------------+ 17) Hangisi 73 fırka hadis tasnifini ilk yapan? Tebsir fi’d-din El-Fark beyne’l-fırak Et-Tenbîh ve’r-redd ‘âlâ ehli’l-ehvâ El-Milel ve’n-nihal Hiçbiri, 18) ilk siyasi fırka? Haricilik-----------------+ Mutezile, Eş’arilik Murcie, Maturidilik 19) mezheplerin oluşmasındaki dış etkenlerdendir? Ekonomik ve siyasi bazı problemler, İlahi takdir inancı, Art niyetli insanların Müslümanların arasına fitne tohumları serpmesi, Farklı dil, din ve kültüre mensup toplumlarla temasa geçilmesi---------------+ Siyasi cinayetler ve iç harpler. 20) Kur’an-ı Kerim ilk defa kimin döneminde Mushaf haline getirilmiştir? Hz. Ali, Hz. Ebu Bekir-------------+ Halife Ömer b. Abdülaziz, Hz. Osman, Hz. Ömer, 21-Aşağıda ismi verilen Mezhepler Tarihi yazarlarından hangisi “iftirak hadisinde” belirtilen 73 ifadesini kesin ve değişmez bir rakkam olarak kabul etmiştir? İbnü’l-Cevzî, İbn Hazm, Makdisî, Fahreddin er-Râzî, Abdülkahir Bağdadî-----------+ 22)hangisi mezhepler tarihinin özelliklerinden değildir? Objektif bilgiler vermeye çalışır, Tasviri anlatımı esas alır, Hüküm verici değildir, Savunmacıdır--------------+ Betimleyicidir 23)O halde usûlu’d-dine ait konularda nasların varlığını yani dinden olduğunu kabul edip etmeme noktasındaki ihtilafların haricinde bu dinî asılları delillere dayanarak anlayıp yorumlamada farklı fikirler ileri sürmek haram değil, caiz ve meşrudur. BUNA GÖRE : Her hangi bir itikadi konuda nasların varlığını kabul edip etmeme noktasındaki ihtilaf ….., söz konusu dinî esasları delillere dayanarak yorumlamak ve farklı fikirler ileri sürmek ise …….’dır. Boş bırakılan yerlere hangi kelimeler getirilmelidir? Doğru- Yanlış, Haram- Mekruh, Caiz- Meşru, Helal- Haram, Haram- Meşru--------------+ 24) Aşağıdakilerden hangisi İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin tanımında yer alamaz? Dinin ana kaynaklarını anlama ve yorumlamada ortaya çıkan görüşlerle ilgilenir. Dine yaklaşım farklılıklarının zamanla kurumsallaşmasını anlatır. Ehli Sünnet anlayışını diğer mezheplere karşı savunur----------------+ Dinin anlaşılması şekillerinden bahseder. İslam toplumunda ortaya çıkan siyasi ve itikadi zümreleşme 25) En dar kapsamıyla “Ehl-i beyt” kavramına kimler dahildir? Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Selman, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin, Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin,------------------+ Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Peygamberin hanımları, Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Peygamber, Hz. Fatıma, Hz. Peygamberin hanımları, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin, 26) İslam Mezhepler Tarihinin temel kaynakları aynı zamanda Kelam ilminin de kaynakları arasındadır. Bu durum aşağıdakilerden hangisini haklı gösterir? Hiçbiri, Mezhepler Tarihi kaynakları Kelam kaynaklarından önce yazılmıştır, Mezhepler Tarihi yazarları aynı zamanda çok iyi birer kelamcı idiler-----------------+ Kelam ilmi, Mezhepler Tarihi biliminden ayrılmıştır, İslam Mezhepleri ekolleri Kelam ok 27) “….. Müslüman toplumların kurduğu devletlerin tarihini ……. ise Müslüman toplumlarda fikri ve siyasi ayrılıkların sonunda ortaya çıkan gruplaşmaların ve bunların zamanla mezhepleşmesinin tarihini inceler.” Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilebilir? Kelam -İslam Mezhepleri Tarihi Tarih- Mezhep Sosyolojisi Dinler Tarihi –İslam Tarihi İslam Tarihi- İslam Mezhepleri Tarihi-------------+ Antropoloji- Din Sosyolojisi 28)İslam Mezhepleri Tarihine ait bir terim olması bakımından aşağıdakilerden hangisi daha erken bir dönemde terimleşmiştir? İslam Düşünce Ekolleri Makale/makalat---------------------+ Milel-nihal Fırka/ fırak Mezhep 29)Aşağıdakilerden hangisi Kelam ile Mezhepler Tarihi arasındaki temel farklılığı göstermektedir? Kelam ilmi savunmacı bir anlayışla meseleleri ele alırken, mezhepler tarihi tasviri anlatımı esas alır.--------------+ Kelam ve Mezhepler Tarihi arasında meselelere bakışta metot ve yöntem açısından ciddi bir fark vardır. Hepsi Kelam ilmi konularına göre mezheplerin görüşlerini incelerken İslam mezhep 30)Günümüz İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin temel metodu, ele aldığı konuları objektif bir şekilde ortaya koymaya çalışmasıdır. Bu anlayışa temel kaynaklardan hangisi en fazla uymaktadır? et-Tebsîr fi’d-dîn Fıraku'l-muslimin *Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin-----------------+ el-Fasl fi’l-milel ve’l-ehva ve’n-nihal el-Fakr beyne’l-fırak 31)Mezheplerin ortaya çıkış tarihlerini dikkate alarak yapılan tasniflere ne ad verilir? Ameli fırkalar Şahıs merkezli tasnif *Kronolojik tasnif-----------------+ 73 fırka tasnifi Genel tasnif 32)Aşağıdakilerden hangisi mezheplerin doğuş sebepleri arasında gösterilemez? Siyaset, İnsan unsuru, Toplumsal değişim, Dinî metinler, Fırkalaşma ile alakalı rivayetler------------------+ 33)Din ile mezhep arasındaki ilişki açısından hangisi yanlış Hz. Peygamber döneminde mezhep yoktu. Mezhep ile din aynileştirilemez. Din ve mezhep farklı olgulardır. *Din ile mezhep aynıdır-----------------+ Din ilahî kaynaklı, mezhep ise beşerîdir. 34)Hz. Peygamberin vefatından sonra Müslümanların karşı karşıya kaldığı en önemli problem….. dır.? *Hilafet-imamet tartışmaları-----------+ Sahabenin çeşitli sebeplerle Medine’den göç etmesi, Ridde savaşları, İbn Sebe fitnesi, Emevi-Haşimi çekişmesi, 35)DİNİ TUTUM VE YAŞAYIŞTA EN SERT MEZHEP HANGİSİDİR? HARİCİLİK----------+ 36) Şehristânî’ye göre Hz. Peygamberin hayatında zuhur eden ihtilaflar, ….. tarafından ortaya atılmıştır. Münafıklar----------------+ Mekkeliler, Hiçbiri, Yahudiler Hıristiyanlar, 37-................gibi bazı mezhepler tarihi yazarları ise “ümmetin 73 fırkaya ayrılacağı” söz konusu hadisi esas almamıştır. Dolayısıyla bu müelliflerin mezheplerin sayısını sınırlamak gibi bir endişesi olmamıştır. boşluktaki yerlere kimlerin isimleri gelmelidir? Eş’arî, Nevbahtî, Kummî, İbn Hazm------------+ ESERLER 1) Aşağıdakilerden hangisi Fahreddin er-Razi’nin İslam Mezhepleri Tarihi sahasında kaleme aldığı kaynak eserin adıdır? Kitabu’l-milel ve’n-nihal Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin Et-Tebsîr fi’d-dîn İ’tikâdu fıraki’l-müslimîn ve’l-müşrikîn-------------------+ El-Fasl fi’l-milel ve’l-ehva ve’n-nihal 2) Aşağıdakilerden hangisi İbn Hazm’ın İslam Mezhepleri Tarihi sahasında kaleme aldığı kaynak eserin adıdır? El-Fasl fi’l-milel ve’l-ehva ve’n-nihal-------------------+ Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin Et-Tebsîr fi’d-dîn El-Makâlât ve’l-fırak El-Fark beyne’l-fırak 3) Aşağıdakilerden hangisi Hasan b. Musa en-Nevbahtî’ye ait bir eserdir? Mezahibu’l-Fırak el-Makâlât ve’l-fırak el-Fark beyne’l-fırak Fıraku’ş-Şia---------+ Fıraku’l-muslimin 4) Aşağıdakilerden hangisi Abdülkahir el-Bağdâdînin İslam Mezhepler Tarihine ait klasik kaynağının adıdır? Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin et-Tenbih ve’r-redd el-Fark beyne’l-fırak-------------+ el-Makâlât ve’l-fırak el-Milel ve’n-nihal 5)Aşağıdakilerden hangisi Ebu’l-Hüseyin Muhammed b. Ahmed el-Malatî’ye ait bir eserdir? el-Milel ve’n-nihal *et-Tenbih ve’r-redd----------------+ el-Makâlât ve’l-fırak Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin el-Fark beyne’l-fırak 6-Aşağıdaki eserlerden hangisinde her imâmın vefatından sonra ortaya çıkan gruplar tarihi süreç dikkate alınarak tasnif edilmiştir? Şehristanî- el-Milel ve’n-nihal, Bağdadî- el-Fark beyne’l-fırak, İsferayinî, et-Tebsir, Malatî- et-Tenbih, Nevbahtî- Fıraku’ş-Şia---------------+ |