Cevap: sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 11.HAFTA
İSLAM FELSEFESİ
11.HAFTA DERS ÖZETİ
İBN RÜŞD
• HAYATI VE ŞAHSİYETİ
• ESERLERİ
• DİN FELSEFE İLİŞKİSİ
• PSİKOLOJİ
Doğumu: Kurtuba > 1198; Vefatı: Merakeş > 1198
Kurtuba kadılığı
Şarih-Commentator
Aristoculuğa dönüş
Burhani bilgiye vurgu
İbn Sina, Kelam ve Gazali eleştirisi
Endülüs akılcılığı
Eserleri
Bidayetu’l-müctehid; fıkıh
Ed-Damime; Tanrı’nın bilgisi
El-Keşf an menahic; tevil problemi
Tehafütü’t-tehafüt: Tehafütü’l-felasife eleştirisi
Mantık: Burhan şerhi, isaguci, Mekulat, İbare, kıyas, cedel, safsata vd.
Fizik: Aristo fiziği külliyatının belli başlı eserlerine kısa, orta ve uzun şerhler
Metafizik: Aristo’nun Metafizika’sına küçük, orta ve büyük şerhler
Din-Felsefe İlişkisi
Gazali’nin filozofları küfürle ithamından sonra yeniden gündeme gelen problem: Felsefenin meşruiyeti ve dinle ilişkisi
Faslu’l-makal: Din-Felsefe İlişkisi
El-keşf an menahici’l-edille: Dini metinleri tevil problemi
Tehafütü’t-tehafüt: Gazali’nin eleştirisine cevaplar
Felsefe:Varolanlara bakarak varlıkların Tanrı’ya delaleti bakımından onları değerlendirmek
Din varolanlara bakarak ibret almamızı, onları Tanrı’ya delaleti içerisinde yorumlamamızı, üzerine düşünmemizi emreder: Ey basiret sahipleri ibret alın
Düşünme emredildiğine göre, düşünme ve akıl yürütme çeşitlerini bilmek gerekir
Kıyasın gerekliliğini savunmak: Felsefeyi savunmak
Psikoloji
Psikoloji felsefenin diğer alanlarıyla güçlü bir ilişki içerisindedir
Metafizikle ilişkisi
Evren bir gayeler zincirini ifade eder > Nedenleri kavrama > Psikolojiye uygulanması
Psikoloji Tabiat bilimine dahildir > Tabiat bilimleri ilkelerini metafizikten alır
Psikoloji araştırmalarında elde edilen suretlerin epistemolojik ve ontolojik imaları
Mantıkla ilişkisi
İdrak problemi ve iç duyular
Bilgi edinme yolları
Bilginin türleri
Ahlak
İnsan davranışlarının nasıl gerçekleştiği sorusu psikolojide ortaya konulur
Davranışların ilkesi: Nefs
Kelamla ilişkisi
Nefsin ölümsüzlüğü, haşir, nübüvveet
Fizikle ilşikisi
Psikoloji tabiat bilimleri içindedir
Fiziğin temel kavramları psikolojinin meselelerini çözmede kullanılır: suret, madde, bilkuvve, bilfiil, dört sebep, hareket vd.
Nefs nedir?
Tabii cismin ilk yetkinliği ve fiili
Madde-suret > Nefs-beden
Nefs bedenin sebebidir
İnsan sadece nefsle izah edilmez, insan bir nefs-beden toplamıdır
Nefs İbn sina’da olduğu gibi maddi olmayan cevher şeklinde tanımlanmaz
Nefsin güçleri sorunu
İbn Sina’nın hayvani nefsin fonksiyonları arasında vehmin de bulunduğu görüşüne katılmaz
İdrak güçleri
Hissi idrak – akli idrak
Dış duyular – iç duyular
Ortak duyu beş duyuyu da kapsayan bir şekilde anlaşılır
İç duyular: mütehayyile, müfekkire, hafıza
İnsanın nazari yetkinliği bedeni yetkinliğiyle yakından alakalı
Arzu, tahayyül ve müfekkire ilişkisi
Rüyalarla bilgi elde etmek mümkün değildir
Heyulani akıl sorunu
Aristo’nun De Anima’sına yazdığı üç şerhte farklı sonuçlar
El-Muhtasar fi’n-nefs: Heyulani akıl > Bilgiyi kabul etme istidadı > Faal akıl: Heyulani aklı hareket geçiren
Telhisu Kitabi’n-nefs: Heyulani akıl > Maddi suretlerden bağımsız bir istidat > Aşkın bir cevherle ilişkili
Heyulani akıl sorunu II
Şerhu’l-kebir li-kitabi’n-nefs:
Heyulani akıl nefsin diğer güçlerinden mutlak olarak bağımsız değildir
Heyulani akıl kaynağını hissi idrakten akli idrake taşınan süreçte bulur: Bilginin subjektif alanını teminat altına alma
Ezeli-ayrık ilke olan faal akılla irtibatı ile de metafiziğe taşınır: Objektif alanı teminat altına alma
|