Cevap: 2. sınıf bahar dönemi hadis dersi notlarımız 1-............. ilminde isnad zincirleri tetkik edilerek hadislerin hz. peygamber'e ulaşması ele alınır. a-rivayetül hadis
b-dirayetül hadis
2-............ ilminde hadis metinlerinin mana ve maksatlarının anlaşılması ( fehm), hüküm ve hikmetlerinin çıkarılması (istinbat) söz konusu edilir.
arivayetül hadis b-dirayetül hadis
3-'hadislerin mana ve maksatlarını gereği gibi anlamak ilmin yarısıdır' bu tesbit kime aittir? a-Ali İbnü'l-medini
b-hakim nisaburi
4-hadis metinlerinin mana ve maksatlarının anlaşılması hangi kavramla ifade edilir? a-fehm
b-istinbat
5-hadis metinlerinin hüküm ve hikmetlerinin çıkarılması hangi kavramla ifade edilir?
a-fehm b-istinbat
6-................ hadislerin mana ve maksadını anlamak ve hadislerden hareketle hz. peygamberini gayesini kavramak manasına gelir a-fıkhül hadis
b-rivayetül hadis
7-''fıkhül hadis bu ilimlerin semeresidir. dinin varlığını devam ettirebilmesi de fıkhül hadise bağlıdır'' nitelendirmesi kime aittir a-hakim nisaburi
b-taşköprülüzade
8-''birçok mesele fıkıh .kitaplarında mevcut değildir halbuki hadis o meseleye temas etmiştir. kim dinin tamamının fıkıh (kitapların)da bulunduğunu ve fıkhın dışında hiçbirşeyin kalmadığını iddia ederse, o doğrudan sapmıştır'' bu tesbit kime aittr?
a-hakim nisaburi b-keşmiri
9-şu önemli uyarıda bulunan kimdir?
''o halde kardeşim, dini muhafaza hususunda çok çalış ve sakın gaflet gösterme! sana hadis kitaplarını tavsiye ederim. müctehid imamların ihtilaf noktalarını, istinad ettikleri ayet, hadis ve haberleri tanıyabilmen için onları mütalaa et. delillerini bilmeden fıkıh kitaplarıyla yetinme!
a-keşmiri b-abdülvahhab eş şarani
10- rivayetten uzak salt bir dirayet ve dirayetten kopuk bir rivayet anlayışı eksik bir yöntemdir. böyle bir yöntem anlayışını kim 'henüz tüyleri çıkmadığı, gelişimini tamamlamadığı halde uçma teebbüsünde bulunan bir kuşa benzetir?
a-nisaburi b-zehebi
11-hadis ile fıkıh (anlamak iyice kavramak) birlikte oldukları zaman kemal bulur, birbirlerinden ayrıldıkları zaman ise noksan kalır tesbiti kime aittir? a-ramhürmüzi
b-keşmiri
12-hadis usul ilminin ilk sistematik eseri el muhaddisül fasıl kime aittir? a-ramhürmüzi-
b-nisaburi
13-islami ilimleri görkemli bir binaya benzeten, hadis ve sünneti bu binanın temeli, fıkhıda bu temel üstünde yükselen gövde olarak niteleyen kimdir?
a-zehebi b-hattabi
14-''benim yanımda olan, ancak Allahın kitabı veya müslüman bir adama verilen anlama ve sezme kabiliyetidir'' diyen kimdir? a-hz. Ali
b-abbdullah ibn abbas
15-bizden bir hadis işittiğiniz zaman onu aranızda müzakere edin diyen sahabi kidir?
a-hz. Ali b-Abdullah ibn abbas
16-el-icabe li iradi me'stedrakethü Âişe ale's sahâbe adlı eser kime aittir? a-bedrettin zerkeşi
b-zemahşeri
17-.............. ilmi görünüşte manaları birbirleriyle çelişen ancak dikkatle incelendiğinde araları uzlaştırılan ve zıtlık probleminin çözüm yolları gösterilen hadisleri konu alır.
a-esbabü vürüdil hadis b-ihtilafül hadis
18-ihtilafların giderilmesinde sırayla hangi yöntemler uygulanır? a-cem ve telif, nesh, tercih, tevakkuf
b-cem ve telif, nesh, tevakkuf, tercih
19-''rasulullahtan sahih isnadla birbirine zıt iki hadis rivayet edildiğini bilmiyorum. kim böyle iki hadis biliyorsa, getirsin aralarını telif edeyim'' diyen kimdir?
a-hattabi b-ibn huzeyme
20-vürud sebebi nedir? a-hadisin söylenmesine sebep olan olay
b-hadisi rivayet eden kişi
21-hadis metninde geçen ve az kullanıldığından anlaşılması güç olan lafızları konu edinen ilim hangisidir? a-garibül hadis
b-müşkilül hadis
22-mübalağa fi'z zecr ne demektir? a-vazgeçirme ve engellemede abartı
b-hadis tenkidi
23-''hikmetle ve güzel öğütle rabbinin yoluna davet et ve onlarla en güzel şekilde mücadele et'' hangi ayette geçer? a-nahl
b-beled
24-hangisi efendimizin hadislerde kullandığı dil ve üslubun başlıca özelliklerinden değildir?
a-maksadını kısa ve özlü ifade
b- muhatabın idrak seviyesi ve konuştuğu lehçeyi dikkate alma
c- ta'riz gibi bedii unsurları kullanarka bazan dolaylı anlatımı seçmesi
d-ihtiyaç kadar bilgi vermesi e-muhatabın ruh haline göre davranması |