Durumu: Medine No : 2229 Üyelik T.:
11Haziran 2008 Arkadaşları:0 Cinsiyet: Mesaj:
364 Konular:
59 Beğenildi:6 Beğendi:0 Takdirleri:10 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cvp: Mübarek gün ve geceleri ihya etma rehberi..... Bayramların Faziletleri “Her kim iki Bayram gecesini ihya ederse, kalplerin öleceği zamanda, onun kalbi asla ölmez.” [1]
Hadis-i Şerif
“Zengin bir kimseyi ziyaret edene gündüzü oruç ile geceyi namazla geçirmiş gibi sevap verilir. Fakir bir kimseyi ise Allah yolunda cihad etmiş gibi sevap verilir.”
Hadis-i Şerif
“İnsanın Allah yolunda harcamaları yedi yüz misli sevaplandırılır. Anne ve babasına yaptığı harcamalar da yedi yüz misli sevaplandırılır. Kişinin ailesine eşine ve çocuklarına yaptığı harcamalar da yediyüz misli sevaplandırılır. Ramazan bayraminda kurban kesmenin de mükâfatı yedi yüz mislidir.” [2]
Hadis-i Şerif
Kurban bayramında en sevaplı amel kurban ile uğraşmaktır. Ramazan bayramında ise bilumum ziyaretler ve misafir ağırlamak çok sevaplıdır.
________________________________________
Kaynaklar: Mahmud Es’ad Coşan Efendi Hazretlerinin Bayram Sohbetlerinden alıntılanmıştır.
[1] Mecma-ul Adab
[2] “ Ramazan Ve Takva Eğitimi” Prof..Dr. Mahmud Es’ad Coşan
ŞEVVAL AYI
“Ebû Eyyûb radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Ramazan orucunu tutan ve buna şevval ayında altı oruç daha ekleyen kişi, bütün seneyi oruçlu geçirmiş gibi olur.her sene böyle yaparsa,bütün ömrünü oruçlu geçirmiş gibi olur.."[1]
* Bu hüküm her hayırlı işin on katı sevap ile değerlendirileceği esasına dayanır. Yani 30 Ramazan + 6 Şevval 36 x 10 = 360 gün. Bu hadiste belirtilen oruç şeklini İmam Malik (r.a.) her halde kendisine ulaşmamış olacak ki Muvatta isimli kitabının oruç bölümünün sonunda böyle bir oruç tutulacağına dair bir bilgi bize ulaşmadı demektedir. Halbuki bu Raviden başka Ebu Hureyre, Cabir, Sevban, Berâ ibni Âzib ibni Abbas ve Aişe (r.anhüm) olmak üzere bu hadisin başka rivayetleri de bulunmaktadır.
Dolayısıyla sünnet olan bu oruçlar Ramazan bayramının ikinci gününden başlamak üzere o ayın içinde nasıl olursa olsun peşpeşine veya ayrı ayrı zamanlarda tutmak gerekir. [2]
________________________________________
[1] Müslim, Sıyâm 204. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Savm 57; Tirmizî, Savm 53; İbni Mâce, Sıyâm 33
[2] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 366.
ZİLHİCCE AYI
“İbni Abbâs radıyallahu anhümâ'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Başka günlerin hiçbirinde, –zilhiccenin ilk on gününü kastederek– şu günlerde işlenecek amel–i sâlihten, Allah katında, daha sevimli hiçbir amel yoktur."
– Allah uğrunda yapılacak cihad da mı üstün değildir, Yâ Resûlallah? dediler.
– "(Evet) Allah yolunda yapılacak cihad da. Ancak malını ve canını tehlikeye atarak cihada çıkan, şehit olup dönmeyen kimsenin cihâdı başka. (O, bundan üstündür), " buyurdu. [1]
Peygamberimiz bir hadis-i şeriflerinde : "Allah'a ibadet için Zilhicce ayının ilk on gününden daha sevimli, daha elverişli günler olamaz. Onlardan her bir günün orucu, yıl orucuna ve her bir gecenin ibadeti de Kadir Gecesi'nin ibadetine denk tutulur!" buyurdu. [2]
________________________________________
[1] Buhârî, Îdeyn 11. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Savm 61; Tirmizî, Savm 52; İbni Mâce, Sıyâm 39.
[2] İslam İlmihali” M. Asım Köksal AREFE GÜNÜNDE VE MUHARREM AYI’NIN DOKUZ VE ONUNCU GÜNÜNDE TUTULAN ORUÇLAR
“Ebû Katâde radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'e arefe günü tutulan orucun fazileti soruldu; o da:
"Geçmiş bir yılın ve gelecek bir yılın günahlarına kefâret olur" buyurdu.[1]
* (Fecr: 89/2)’deki on gün (Hac: 22/28 )’deki belirli günler (Bakara: 2/197)’deki sayılı günler Kurban bayramı ve teşrik günleri olarak da yorumlanmıştır. Dolayısıyla bu günleri ibadetle ve oruçla geçiren kimseye geçmiş ve gelecek birer yıllık günahlarına kefaret olmaya yetecek kadar sevap ve rahmet verilir. [2]
“İbni Abbâs radıyallahu anhümâ'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem aşûre gününde oruç tuttu ve oruç tutmayı tavsiye etti."[3]
“Ebû Katâde radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'e aşûre günü tutulan orucun kıymeti soruldu; o da:
"Geçmiş bir senenin günahlarına kefaret olur" buyurdu.[4]
“İbni Abbâs radıyallahu anhümâ'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Gelecek seneye kadar yaşayacak olursam, muharrem ayının dokuzuncu günü oruç tutarım."[5]
Peygamberimiz buyuruyor ki: ”Kim Aşure günü Müslümanlardan on kişiye selam verirse, bütün müminlere selam vermiş olur.” [6]
Peygamberimiz buyuruyor ki: ”Kim Aşure günü zerre kadar bir sadaka verirse, Allah ona Uhud dağı kadar sevap verir, o sevabı kıyamet günü mizanında bulur.” [7]
Bu ayda istiğfar etmeyi çoğaltmak tavsiye olunmaktadır. [8]
* Yahudilerin aşure günü oruç tuttukları kendisine haber verilince Rasûlullah (s.a.v.) onlara benzememek için bir gün öncesinden tutmaya niyetlenmiştir. Onlara benzememek için aşureden bir gün önce veya bir gün sonrasıyla tutmak (9-10 veya 10-11 veya 9-10-11) uygun olur.[9]
________________________________________
[1] Müslim, Sıyâm 196, 197. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Savm 54; Tirmizî, Savm 48; İbni Mâce, Sıyâm 40.
[2] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 365.
[3] Buhârî, Savm 69; Müslim, Sıyâm 127, 128.
[4] Müslim, Sıyâm 197. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Savm 54; Tirmizî, Savm 48; İbni Mâce, Sıyâm 40.
[5] Müslim, Sıyâm 134. Ayrıca bk. İbni Mâce, Sıyâm 41.
[6]- [7] Mecma-ul Adab
[8] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 365.
[9] “Mübarek Gün ve Gecelerde Yapılması Tavsiye Edilen Dua ve İbadetler” Fazilet Neşriyat MUHARREM AYI
“Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Ramazan orucu dışında en faziletli oruç, Allah'ın ayı muharremde tutulan oruçtur. Farzlar dışında en faziletli namaz da gece namazıdır." [1]
Peygamberimiz buyuruyor ki: “Her kim Muharrem ayında 1 gün oruç tutarsa 30 gün oruç tutmuş sevabı verilir.” [2]
Peygamberimiz buyuruyor ki: “Her kim Zilhicce’nin son gününü ve Muharremin 1. gününü oruçlu olarak geçirirse giden seneyi oruçla kapatmış olur gelen yeni seneyi de oruçla başlatmış olur. Allah o kimsenin bu davranışını elli yıllık günahına kefaret vesilesi eyler." [3]
Peygamberimiz buyuruyor ki: “Kim Zinet günü oruç tutarsa; senenin kaçırmış olduğu diğer mübarek günlerinin telafisini yapmış olur. Zinet günü Muharrem’in 10.günüdür.” [4]
Peygamberimiz Muharrem’in 10. günü şöyle buyurduğu rivayet edilir. “İnsanlara seslen ilan et.!Bugün bu saate kadar bir şeyler yemiş olsalar bile yemeği bıraksınlar!Eğer yememişse de artık yemesin! Çünkü bugün Aşure günüdür” [5]
Ebu Hureyre’den rivayeten Peygamber Efendimiz buyuruyor ki: “Kim aşure günü kendisine ve ailesine diğer günlerden farklı olarak ikramda bulunur, genişlik sağlarsa; senenin kalan günlerinde de Allah o kimseye rızık bakımından genişlik sağlar.” (kast edilen ikram; giyecek ve yiyecek cinsinden her şeyi kapsar ) [6]
Peygamberimiz buyuruyor ki: ”Kim Aşure günü bir âlimin bulunduğu meclise yahut Allah’ı zikrettikleri yere gelip onlarla beraber bir saat oturursa Allah’ın onu cennete koyması bir hak olur.” [7]
________________________________________
[1] Müslim, Sıyâm 202, 203. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Savm 56; Tirmizî, Mevâkît 207; Nesâî, Kıyâmü'l–leyl 6.1168’de geçmişti.
[2] -[3] -[4] -[5] Bu hadisler merhum Prof. Dr. Mahmud Es’ad Coşan Efendi H.z’nin Hadis sohbetlerini takip eden bir kimsenin not defterinden alıntılanmıştır.
[6]-[7] Mecma-ul Adab HER AY ÜÇ GÜN ORUÇ TUTMANIN FAZİLETİ
“Abdullah İbni Amr İbni'l–Âs radıyallahu anhümâ'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Her ay üç gün oruç tutmak, bütün seneyi oruçla geçirmek demektir."[1]
İbni Abbâs radıyallahu anhümâ şöyle dedi:
“Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem hazarda ve seferde eyyâm–ı bizı (mehtaplı geceler) oruçsuz geçirmedi”.[2]
* Tavsiyesi ile yaptıkları arasında tam bir uyum olan Rasûlullah (s.a.v.)’ın nafile oruçlarla alakalı tavsiye ve yaptıkları böylece gözler önüne serilmiş oldu. Farzların yanı sıra yapılması gereken bu tür nafile ve tatavvu ibadetlerle de kişi Allah’a yaklaşmaya ve sevabını artırmaya çalışmalıdır. [3]
________________________________________
[1] Buhârî, Savm 59 ; Müslim, Sıyâm 197. Ayrıca bk. Nesâî, Sıyâm 78, 82.
[2] Nesâî, Sıyâm 70.
[3] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 367.
|