ISLAM KURUMLARI VE MEDENİYETİ
1. Aşağıdakilerden hangisi sosyal ilişki tanımına girmez?
A) İşçi - işveren ilişkisi
B) Sürücü - otomobil ilişkisi
C) Müşteri - satıcı ilişkisi
D) Amir-memur ilişkisi
E) Futbolcu - seyirci ilişkisi
2.Aşağıdakilerden hangisi İslâm medeniyeti
için temel olan Kur’ânî mesajlardan biri
değildir?
A) Müslümanları, “Dünyada insanlara yol göstermek ve onları ıslah etmek için çıkarılmış en iyi topluluktur.”
B) Allah insan için medenî bir ortamın bütün fizîkî şartlarını hazırlamış ve yeryüzünü buna uygun düzenlemiştir.
C) Müslümanları, dünyanın siyaset ve ekonomisini ele geçirmek suretiyle sahip olacakları güç ve zenginlik ile bütün dünyaya egemen olmalıdırlar.
D) İnsan eşyayı yaratılış amacına uygun kullanacaktır. Onu elde etmeyi tek amaç olarak görmeyecektir. Eşya insana değil, insan eşyaya egemen olacaktır. Doğayı tahrib ederek ekolojik dengeyi bozmaktan şiddetle kaçınacaktır.
E) İnsana yeryüzünde Allah’ın hükümranlığının önüne hiçbir hükümranı geçirmeme sorumluluğu ve yeryüzünün imâr edilmesi görevi verilmiştir.
3. Kur’an-ı Kerim’in ilk ayetinde aşağıdakilerden hangisinden söz edilmektedir?
A) Okumaktan
B) Namaz kılmaktan
C) Oruç tutmaktan
D) Cihad etmekten
E) Zekât vermekten
4. İslâm dünyasında farklı coğrafyalardan birçok âlim yetiştiren İslam medeniyetine mensup Türkler arasından da çok sayıda âlim, hem dinî hem de diğer alanlarda önemli eserler ortaya koymuşlardır. Buna göre aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) Sem’ânî- Kitâbü’l-Ensâb
B) Fârâbî- Ihsâu’l-Ulûm
C) Yusuf Has Hâcib - Kutadgu Bilig
D) Edib Ahmed b. Mahmud Yü Atebetü’l-Hakâyık
E) Buhâri - Müsned
5.Hilafetin Selçuklular ve OsmanlIlar dönemi serüveninde
aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Selçuklular’ın 1055’de Bağdat’a gelmelerinden Halife Tuğrul Bey’e törenle taç giydirerek kılıç kuşattı ve onu “Sultânü’l- Mağrib ve’l-Maşrık” (Doğu’nun ve Batı’nın Hükümdarı) ilan etti. Böylece halifenin görev ve yetki alanı yeniden tanımlanmış oldu.
B) 1055 yılından sonra Selçuklularla birlikte Abbâsî halifeleri ilk yıllarındaki yetki, sorumluluk ve güçlerine yeniden döndüler.
C) OsmanlIlarda Osman Bey’in Karacahisar’ı fethinden sonra kılınan ilk Cuma namazının hutbesi Osman Bey adına okunmuştur. Böylece halife sıfatını kullanma Osman Bey ile başlamıştır.
D) Osmanlı sultanları halife ünvanını resmî olarak ilk defa “III. Ahmed’in 1727 yılında Afgan hükümdarı İran’lı Eşref Han ile imzaladığı bir anlaşmada kendisini ‘bütün Müslümanların halifesi’ olarak nitelemesiyle" başlamıştır.
E) Osmanlı sultanları içinde, dönemindeki dünya konjonktürü ve iç karşıklıklar sonucu, halifeliğe en fazla önem veren, onu Osmanlı Devletini kurtaracak yegâne dinî ve siyasî unsur gören II. Abdülhamit olmuştur.
6. OsmanlIlar döneminde “Vezirlik”
makamıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
A) I. Murad zamanında vezir sayısı ikiye çıkmış ve biri “vezîr-i âzam” (baş vezir) olmuştur. Vezir sayısı, II. Murad döneminde dörde çıkmıştır. Kanunîdöneminin sonlarına doğru yedi olmuştur.
B) Fatih döneminden Kanunî dönemine kadar vezîr-i âzam yerine, “sadr-ı a’zam” (sadrâzam), “sadr-ı âlî" ve “sadâret-penâh” adları kullanılmaya başlanmıştır.
C) Fâtih Kânunnâmesine göre vezîr-i âzamin devlet yönetimindeki görevleri şöyle sıralanmıştır; “Vezîr-i âzam evvelâ vezirlerle emirlerin başıdır. Cümlenim ulusudur. Bütün işlerin mutlak vekilidir, oturmada, durmada, mertebede vezîr-i âzam hepsinden öndedir.”
D) Fâtih dönemine kadar vezirler genellikle köklü Türk âilelerden tayin edilirdi. Ancak Fâtih bu geleneği değiştirdi ve vezirleri büyük ölçüde devşirmelere tahsis etti.
E) Osmanlılar'da kuruluştan itibâren var olan vezirlik, bütün kurumsal özellikleriyle, doğal olarak Selçuklular’ın devamı niteliğindedir
7.İslâm medeniyet tarihinde fukaraya,
yolculara ve medrese öğrencilerine ekmek
ve çorba vs. pişirilip yedirmeye mahsus
hayrat müessese aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Yoksullar evi
B) Bimârhâne
C) Çarşı
D) İmaret
E) Darüşşifa
8.Aşağıdakilerden hangisi, Islâm tarihinde vakıf statüsü taşıyan ilk işlem olarak kabul edilmektedir?
A) İbrahim (as) tarafından Kâbe-i Muazzama’nın vakfedilmesi
B) İskenderiye Kütüphanesi
C) Kudüs havuzları
D) Mısır ve çevresinin vakfedilmesi
E) Hz. Ömer’e ait Semğ arazisindeki hurmalığın tahsisi
9.Osmanlılar’da Bâc-ı Bazar denilen vergi uygulamaları aşağıdakilerden hangisi döneminde uygulanmaya başlanmıştır?
A) Fatih Sultan Mehmet
B) Kanuni Sultan Süleyman
C) IV. Murad
D) Osman Gazi
E) II. Abdülhamid
10. İslâm dünyasında Mk Beytülmal’ın temeli
aşağıdakilerden hangisi tarafından
atılmıştır?
A) Hz. Ömer
B) Harun Reşit
C) Hz. Muhammed
D) Sultan Alparslan
E) Fatih Sultan Mehmet
11- Islâm hukuna göre cizye senede kaç kez verilir?
A)1
B)2
C)4
D)6
E)5
12. Aşağıdaki savaşlardan hangisinde alınan esirlerin on Müslüman çocuğuna okuma- yazma öğretmeleri karşılığında serbest bırakılmıştır?
A) Bedir
B) Uhud
C) Hendek
D) Hayber
E) Ridaniye
13. Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı sıbyan mekteplerinde okutulan derslerin en önemlisidir?
A) Hüsn-i Hat
B) Dinler Tarihi
C) Fıkıh / İlmihal
D) Kur’ân-ı Kerim’in öğretimi
E) Edep/Ahlâk
14. Maarif-i Umumiye Nizamnamesi aşağıdaki yıllardan hangisinde yürürlüğe girmiştir?
A) 1869
B) 1868
C) 1867
D) 1866
E) 1865
15. Osmanlı mahkemelerinde aşağıdakilerden hangisinin Avrupa’daki jüriye karşılık geldiği söylenebilir?
A) Kazaskerler
B) Şuhûdu’l-hâl
C) Naibler
D) Muhzırlar
E) Mevâlîler
16. OsmanlIda Divan-ı Hümayun ve Örfî Hukuktan sorumlu kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şeyhülislâm
B) Tuğracı
C) Sadrazam
D) Nişancı
E) Vazir
17. Günümüzde bilinen anlamıyla hapishane
aşağıdaki halifelerden hangisi döneminde ortaya çıkmıştır?
A) Hz. Ebu Bekir
B) Hz. Osman
D) Hz. Haşan
E) Hz. Ömer
18. Yeniçeri Ocağının kuruluşu ve son şeklini alması hangi Osmanlı padişahları zamanında olmuştur?
A) I. Murat-Yıldırım
B) Orhan Gazi - Fatih
C) I. Murat-Fatih
D) Osman Gazi -1. Murat
E) Orhan Gazi - Yıldırım
19- Hz. Ömer devrinde başlatılan maaşlı-dâimî askerlik uygulaması aşağıdakilerden hangisine neden oldu?
A) Cihad ruhunu zayıflattı.
B) Medine dışına göçü durdurdu.
C) Fetihlerin durmasına sebep oldu.
D) Askerî kurumlaşmaya engel oldu.
E) Müslümanların, askerliği bırakıp tarım ticaretle uğraşmalarının önüne geçti.
20. Abbasiler devrinde, Anadolu’da Tarsus, Adana, Ceyhan, Maraş ve Malatya civarında oluşan ve Avâsım ve Suğur adı verilen askerî bölgelerde yani Bizans-İslâm sınırlarında özel düzenlemeler yapan Abbasi halifesi aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mehdi
B)Me’mun
C)Harun Reşid
D)Mu’tasım
E)Mütevekkil
CEVAPLAR
- B
- C
- A
- E
- B
- B
- D
- E
- D
- C
- A
- A
- D
- A
- B
- D
- E
- C
- E
- C
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar