KELAMA GİRİŞ
1.Dinin inançla ilgili hükümlerini kitap ve sünnetten elde eden ilim dalına ne ad verilir?
A) Fıkıh
B) Ahlâk
C) Tasavvuf
D) Hadis
E) Kelam
2.İlk dört halifenin tarihî hiyerarşik sıralaması aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru verilmiştir?
A) Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali, Hz. Ömer
B) Hz. Ömer, Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali
C) Hz. Ali, Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ömer
D) Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. O: Ali
E) Hz. Osman, Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer
3. Aşağıdakilerden hangisi kader konusunu ve insan fiillerini tartışmaya açanlardan biri değildir?
A) Ca’d b. Dirhem
B) Ahmed b. Hanbel
C) Cehm b. Salvan
D) Ma’bed el-Cüheni
E) Gaylan ed-Dımeşkî
4.Mu’tezile’nin iki ana koluna isim olmuş şehirler aşağıdakilerin hangisinde birlikte ve doğru verilmiştir?
A) Mekke - Medine
B) Kufe - Fustat
C) Basra - Bağdat
D) Taif- Cidde
E) Şam - Kahire
5. İmametin nas ve tayinle olduğunu iddia
eden mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A) Matüridiye
B) Hariciler
C) Mu’tezile
D) Şia
E) Eş’ariye
6. Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet ve’l cemaati ifade eder?
A) Aklı esas alan topluluktur.
B) Sadece Kur’an’ı esas alan topluluktur.
C) Kendi görüşlerini esas alan topluluktur.
D) Dinde yenilik ihdas eden topluluktur.
E) Hz. Muhammed ve uygulamasını takip eden topluluktur.
7.Aşağıdakilerden hangisi kader konusunda
Ebû Hanife’nin görüşüdür?
A) Allah’ın ilmi tenfiz edicidir, zorunluluk gerektirir.
B) Kaderin inkârı küfürdür ancak sorumluluk Allah’a yüklenemez.
C) Allah’ın ilmi tavsif edicidir, Allah'ın bilmesi zorunluluk gerektirmez.
D) Kader yoktur, sorumluluk tamamıyla kula aittir.
E) Kader vardır, sorumluluk Allah'a aittir.
8.Rönesans’tan sonra gelişen materyalizm, pozitivizm ve psikolojik tekniklere karşı kelam ilmi ile cevap vermeye çalışan hareket aşağıdakilerden hangisidir?
A) Müteahhirîn hareketi
B) Yeni llm-i Kelam hareketi
C) Mütekaddimîn hareketi
D) l’tizal hareketi
E) Selefi ye hareketi
9. Muhammed Ikbal’in klasik kelamcıların
kullandığı hudus, imkân, gaye ve nizam
delillerini ispat için yeterli görmemesi
aşağıdaki hangi filozoftan etkilenmesi
neticesindedir?
A) Philon
B) Darwin
C) Comte
D) Newton
E) Kant
10. Akıl ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisiyanlıştır?
A) Dinde aklı aşan hususlar vardır
B) Din peygamberin aklına değil, getirdiği bilgiye dayanır.
C) Akıl vahyin muhatabıdır.
D) Akıl, Kur’an ve Sünnetin boş bıraktığı yerlerde hüküm tesis edebilir.
E) Akıl dinde yegâne hüküm kaynağıdır
11.“Yalanda birleşmeleri imkânsız görülen bir topluluğun verdiği haber” hangi haber türüdür?
A) Mütevatir haber
B) Ahad haber
C) Müstefiz haber
D) Hasen haber
E) Meşhur haber
12. “Keşfin içtihat gibi değerlendirilmesi ve müçtehidin içtihadında olduğu gibi velinin keşfinde de hata olabileceğini” söyleyen İslam âlimi/sufî aşağıdakilerden hangisidir?
A) İmam Gazzalî S) İmam Ebu Hanife
C) İmam Matüridî
D) imam Rabbanî
E) imam Eş’arî
13.Aşağıdakilerden hangisi subuti sıfatlardan biri değildir?
A) kelam
B) irade
C) beka
D) kudret
E) semi
14. Vacib kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Vacib kadîmdir.
B) Vacib muhdestir.
C) Vacib hâdistir.
D) Vacib mümkindir.
E) Vacib ezelî değildir.
15. Aşağıdakilerden hangisi “varolan” karşılığında kullanılan kavramlardan biri değildir?
A) Sabit
B) Madum
C) Kain
D) Şey
E) Mevcut
16. Felsefî kelam aşağıdaki hangisiyle başlamıştır?
A) Kadî Abdulcebbar
B) Fahreddîn er-Razî
C) Zemahşerî
D) KadîBeydavî
E) Seyyid Şerif Cürcanî
17. Yeni llm-i Kelam dönemi eserleri ile ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Teferruat konulara yer verilmeye devam edilmiştir.
B) Kısa, sade ve anlaşılır üslup kullanılmıştır.
C) Müslümanlar arasında ayrışmaya sebep olacak hususlardan kaçınılmıştır.
D) Itikadi meselelerin yanında ferdi ve toplumsal meselelerde yer almıştır.
E) İnsan hakları ve kadın haklarına yer verilmeye başlanmıştır.
18.Eş’arînin görüşlerini ''Mecerredü Makalati’l-Eş’arî'' adıyla toplayan alim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bağdadî
B) Bakıllanî
C) Isferayinî
D) Ibn Furek
E) Cüveynî
19. Nassın anlaşılmasında sadece nassın zahirine bağlı kalan grup aşağıdakilerden hangisidir?
A) Selefiler
B) Kelamcılar
C) Sufiler
D) Batınîler
E) Sofistler
20. Aşağıdaki âlimlerden hangisi Risale fî istihsani’l-havd adlı eserinde Hz. Muhammed, Kur’an, Sünnet ve Sahabe uygulamalarından örnekler/deliller
getirerek kelam ilminin bid’at olmadığını savunmaya çalışmıştır?
A) Ebû Mansur el-Matürîdî S) İmamü’l-Haremeyn el-Cüveynî
C) Ebü’l-Hasan el-Eş’arî
D) Fahreddîn er-Razî
E) Ebü’l-Berekâten-Nesefî
CEVAPLAR
- E
- D
- B
- C
- D
- E
- C
- B
- E
- E
- A
- D
- C
- A
- B
- B
- A
- D
- A
- C
bu hizmet
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar