Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 7. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. Bir takım kavram ve anlayışların söz konusu olmadığı zaman dilimlerinde aramakla ortaya çıkan düşünme hatasına ne denir ? a. Anokranizm b. Ankorazim 2. Günümüz Türkiye'sinde felsefeye felsefi bir anlam yüklenip yüklenmediği nasıl bir imkan sağlamaktadır ?
a. Osmanlıda kelam bilgilerini anlayabilmek.. b. Osmanlı dönemindeki felsefenin konumunu anlayabilmektir... 3. Osmanlı düşünürü sıfatını hak eden felsefeci, mutasavvıf , kelamcı , fıkıhçı gibi bilginlerin genel tutumu nedir ?
a. Varlığın meydana gelişini bir ilke ile açıklar...
b. Osmanlı düşünürleri deist dünya görüşünü savunurlar c. Genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir.. 4. Osmanlı düşünürlerinin genel sabit mekan anlayışı nedir ? a. Genel çerçeve - Dünya görüşü b. Ahiret anlayışı - Dünya görüşü
c. Muhabbet - Metanet
5. Şerh ve haşiye geleneği nedir ?
a. Kur'an ilimleri arasında aynı ya da farklı anlama gelenleri ayırdetmek b. Mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması c. Bir davranış üzerinde hüküm birliği
6. Alfred N. Whitehead'in Platoncu felsefeyi şerh eden, açıklayan ve yorumlayan gelenekler nelerdir ?
a. Platon Batı düşünce tarihinde oluşturulan felsefe gelenekleri içinde sürekli yeniden konumlandırılan bir büyük düşünürdür.
b. Geleneklerin hepsi bir şekilde Platon tarafından oluşturulan genel felsefi düşüncenin sınırları içinde kalmaktadır. c. Hepsi 7. Osmanlı düşünce tarzında önem arz eden disiplin nedir ?
a. Platoncu düşünce geleneği
b. Batı'dan taklit edilmiş felsefe geleneği c. Mantık ( Aristocu mantık geleneği ) 8. Mantık nedir ? a. Herşeyden önce Allah'ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzıdır... b. Felsefeci, kelamcı, fıkıhçı ve bazı bilginlerin genel tutumu
c. İmkan dahilinde felsefeyi konumlandırmak...
9. Osmanlı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket ettikleri görülmesinin en önemli kaygısı nedir ?
a. mimari anlayış
b. Planlı çalışma c. Estetik 10. Vahdet-i vücut ( varlığın tekliği ) anlayışını savunan düşünür kimdir ?
a. İbn Haldun
b. İbnü'r Ravendi c. Davud el- Kayseri 11. Osmanlının yükseliş ve duraklama dönemlerindeki eserlerin özelliği nedir ? a. Düşünülür olması b. Planlı algılanması
c. Metinlerin ele alınması
12. Osmanlı düşüncesinin genel olarak estetik imar kaygısıyla hareket etmesi tüm estetik yapıların genel sorunu nedir ?
a. Belli bir kalıpta olmayışı b. Kendi içine kapalılık c. Sadeliğin ön planda olması
13. Mimari tasarımları belirleyen mekansal düşünmenin temel kavramları nelerdir ?
a. Alt ve üst
b. Arka ve ön c. İç ve dış 14. Osmanlının duraklama döneminde kendisini yeniden fark ettirmeye başlaması hangi modern düşünceyi teşkil etmektedir ?
a. Bizler - Sizler
b. Ötekiler - onlar c. Ben - Sen ya da Ben - Öteki 15. Osmanlı düşünürlerinin eğitim, bilim, askerlik ve hukuk gibi alanlarda yenilik arayışları ve eski - yeni şeklinde algılamaya başlandıkları sorun nedir ?
a. Farklı bir anlayışa yönlendirme
b. Genel dünya algısı c. Bilincin kendi içinde bölünmesi sorunu 16. Kelam , tasavvuf ve felsefeyi ortak dil içinde buluşturan ve Osmanlı devletinin ilk medresesinde müderrislik yapan kimdir ?
a. Gazzali
b. Ebu'l el- Hişam c. Davud el- Kayseri 17. Kayseri el - Davud'un zaman anlayışını dile getiren eseri nedir ? a. Nihayetü'l - Beyan fi Dirayeti'z - Zaman b. Eş Şeceretü'l - İlahiyye
c. Muhabbetü'l - Ahvaliye
18. İbn Arabi'nin Füsusu'l - Hikem adlı eserine yazdığı şerh hangisidir ?
a. Vahdet-i Vücut
b. Felasifeyi- Felasif c. Matla'u Hususi'l Kilem Fima'ani Fususi'l Hikem 19. Mantık , Felsefe ve Astronomi gibi alanlarda eserler yazan düşünür kimdir ?
a. İbn Tufeyl b. Bedreddin Simavi c. Muhammed Afgani
20. Felsefe , Tasavvuf ve Kelam alanlarını kapsayan Bedreddin Simavi'nin eseri nedir ?
a. Var mı ötesi
b. Varisidat c. Varidat 21. Eğitimini hem akli hem de Felsefe , Mantık, Astronomi ve Matematik ilimlerle tamamlayan Osmanlı Devletinin ilk Şeyhülislamı kimdir ?
a. Gazzali b. Molla Fenari c. Şeyhülislam Caferi
22. Molla Fenari'nin eseri olan Şerh-i İsagoci hangi esere yazılmış şerhdir ? a. er - Risaletü'l - Esiriyye fi'l - Mizan b. er - Nihayetü'l - Beyan
c. el - Dirayeti'l - Mekan
23. Miftahu'l - Gayb adlı tasavvufi esere şerh yazan kimdir ?
a. Bedreddin Simavi
b. Molla Fenari c. Sadreddin Konevi 24. Kayseri Davud , Bedreddin Simavi ve Molla Fenari'nin savundukları ortak görüş aşağıdakilerden hangisidir ?
a. Harran geleneği
b. Batı tarzı gelenek c. Vahdet-i Vücud 25. Hocazade , Kemal Paşazade , Muhammed Karabaği , Müeyyedzade , Yahya Nevi Efendi ve Mestçizade Abdullah Efendi Osmanlı döneminde hangi geleneğin temsilcileridir ? a. Tehafüt geleneği b. Meşşai geleneği
c. Aristocu geleneği
26. Osmanlı entellektüellerin gözünde en büyük Türk filozofu hangisidir ?
a. Hocazade
b. Mehmet Ali Ayni c. Hepsi 27. Kemal Paşazade'nin '' Haşiye Ale't Tehafüt adlı eserini Türkçe'ye çeviren kimdir ?
a. Kayseri el- Davud b. Ahmet Arslan c. Sadeddin Simivi
28. İbn Sina'nın görüşlerini özetleyen ve eski - yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi dolayısıyla Tehafüt geleneğine katkıda bulunan kimdir ve eseri nedir ? a. Molla Lütfi - Risale fi Tahkiki Vücudi'l Vacib b. Molla Fenari - Fususi'l Hikem
c. Kayseri el- Davud - Nihayetü'l Beyan
29. Bilimleri tasnif etmesi ve onları tanımlamaya çalışması açısından hem klasik ilimler tasnif geleneğini sürdürür ve yaşadığı dönemde ilim zihniyetini sergileyen aşağıdakilerden hangisidir , eseri nedir ?
a. Molla Fenari - Fususi'l Hikem
b. Kemal Paşazade - Ale't Tehafüt c. Molla Lütfi - Mevzuatü'l Ulum 30. Kuramsal tartışmaların genel çerçevesinin çizilmesi ve pratik dini hayat içerisinde ilimlerin konumlandırılması ne demektir ?
a. Kendi çapında gelişmişlik
b. Mantık çerçesinde hareket etmek c. Estetik imar kaygısı 31. Klasik düşünürleri arasında geçit ( dehliz ya da dihliz ) kavramına en fazla vurgu yapan İslam filozofu aşağıdakilerden hangisidir ?
a. Gazzali
b. Aynü'l kudat Hemedani c. Hepsi 32. Osmanlının toplumsal , kurumsal yapısında ve idari kararlarında ortaya çıkan büyük zafiyet - bozulma öncelikle bu alanlarda düşünürlerin eleştirel görüşler geliştirmesine ve çözüm arayışlarına girmesine yol açan eserler aşağıdakilerden hangisine aittir ?
a. Gelibolulu Mustafa
b. Koçi Bey c. Hepsi 33. Osmanlının güçlü zamanlarında uygulanan kurallara geri dönüş şeklinde dillendirilmesi nostaljik bilincin ortaya çıktığını eski - yeni nasıl kazandığını gösterir ? a. İkili bir zamansal görünüm b. Batılı görünüm kazanması
c. Hiçbiri
34. '' Öncelikle akli ilimlerin öğrenilmesi ve bu bilgiler ışığında nakli ilimlerin kavranması gereklidir '' diye epistemolojik teşhis kime aittir ?
a. Bedreddin Simavi
b. Ahmet Arslan c. Katip Çelebi 35. Katip Çelebi'nin eseri aşağıdakilerden hangisidir ?
a. Mizanu'l - Hak
b. Keşfu'z - Zunün c. Hepsi 36. Aslen Avrupalı olan ve çok sayıda Batı - Doğu dilini bilen, ilk matbayı kuran, İslam'ın üstünlüğünü savunan , Risale-i İslamiye eserinin sahibi mühtedi kimdir ?
a. Gazzali b. İbrahim Müteferrika c. Molla Lütfi
37. Osmanlının yenileşme çalışmasında mekan algısının değişmeye başlamasıyla Felsefe , Bilim , Sanat ve Mimaride ortaya çıkan değişim nedir ? a. Bölünmüş ( yatay ) bilinç b. Dağılmış ( düz ) bilinç
c. Eklenmiş ( eğik ) bilinç
38. Mustafa Sami , Şinasi, Sadık Rıfat Paşa , Safvet Paşa , Ahmet Cevdet Paşa gibi düünürlerin ortak özellikleri nedir ?
a. Osmanlıda Batı tarzı öne çıkarmışlardır
b. Osmanlının gelişmesini engellemişlerdir c. Osmanlıda yenileşme ( reform ) hareketine destek vermeleri 39. Zeminin kendisini salt zihni maddi ve ilmi düzeyde belirlenebilir bir şey olarak kabul edilen düşünme tarzına ne denir ? a. Metafizik b. Fizik
c. Mantık
40. Osmanlı düşüncesinin son tarihsel dönüşümü neyi temsil eder?
a. Doğrudan modern metafiziğe geçiş b. Klasik metafizikten , modern metafiziklere geçiş c. Modern metafizikten , klasik metafiziklere geçiş
41. Materyalizm, Evrimcilik , Feminizm ve Ruhçuluk gibi felsefi akımlar bir felsefe araştırma ve anlamdırma çabasının ötesinde hangi değeri üstlenir ? a. Kurtuluş Teolojisi b. Kurtulma Teknikleri
c. Kurtuluş Terminolojisi
42. '' Allah'ı inkar edip, bütün olan şeyleri tabiat yapar diyenlere Allah'ın adını tabiat koymuşlar, çare yok bir Allah'a muhtacız '' diye ifade eden Osmanlı düşünürü kimdir ?
a. Gazzali b. Kethüdazade Mehmet Arif Efendi c. Kayserili Ahmet Efendi
43. Metafiziksel felsefelerin önde gelen Osmanlı düşünürü kimdir ve Mustafa Şekip nasıl temsil etmiştir ? a. Baha Tevfik - Materyalist yaklaşım
b. Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi - Ruhçu yaklaşım
c. Rıza Tevfik - Pozitivist yaklaşım
d. Ziya Gökalp - Sosyolojik yaklaşım
e. Mustafa Şekip - Sezgici yaklaşım f. HEPSİ
44. Metafizik olarak Felsefe yapmayan Batı düşüncesi ile irtibat halinde İslam düşüncesine katkıda bulunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir ?
a. M. Şemsettin Günaltay
b. Elmalılı Hamdi Yazır
c. Mehmet Akif
d. Namık Kemal
e. Fatma Aliye ve Emine Semiye f. HEPSİ Hazırlayan nurşen35..
Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur. |