Tekil Mesaj gösterimi
Alt 15 Aralık 2014, 21:43   Mesaj No:8

nurşen35

Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:nurşen35 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.475
Konular: 1144
Beğenildi:4423
Beğendi:3685
Takdirleri:5119
Takdir Et:
Standart Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA)

İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 8. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR



1. Yunanca yargılama , ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden gelen terim nedir ?



a. Felsefe
b. Mantık
c. Eleştiri



2. Felsefi düşünce nasıl bir düşüncedir ?


a. Mantıksal bir teori
b. Eleştirel bir düşünce
c. Hiçbiri



3. Müslüman düşünürleri tarafından felsefe hangi ifadeyle vurgulanmıştır ?



a. Sırf felsefe yapanlar
b. Felsefeyi dinle uzlaştıranlar
c. Felsefi metodla dini savunanlar
d. Hepsi



4. Kindi , Farabi ve İbn Sina gibi filozoflar müslüman toplumlarda neyi kabul ettirmişlerdir?



a. Felsefeyi dinle uzlaştırmaya çalışmışlardır.
b. Mantıksal düşünce ön plana çıkmıştır
c. İlim konularını daha çok vurgulamışlardır



5. Başlangıçta Felsefeyi red edenler içinde Hanbeli - Zahiri Fıkıh ve Hadis ekolü , Selefiyye , ilk dönem Şia , Malikiler ve Şafiiler neyi savunmuşlardır?



a. İnsanın ihtiyaç duyduğu her şey Kur'an ve hadislerin zahirinde mevcuttur.
b. Kur'an ve Sünnet dışındaki dinle ilgili yorum ve görüşler bi'dattır.
c. Hepsi




6. İlk dönemde felsefi fikirlerin siyasi hareketler kullanılmaya başlanması ve felsefi fikirleri kullanarak dine batıni yorumlar getirenler kimdir ?



a. Hasan Sabbah ve Şiiler
b. Oryantalistler
c. Batılı filozoflar




7. Selçuklu nizamiye medresesinin büyük hocası Gazzali İslam hakkında yorum yapan kelamcılar, filozoflar ve batıni görüşlere sahip kişiler hakkında fikir eleştirileri '' Tehafetü'l Felasife '' adlı eseriyle hangi geleneği başlatmıştır?



a. Harran geleneği
b. Hermes geleneği
c. Tehafüt geleneği



8. Tutarsızlık , yıkım , çöküntü , acelecilik, düşüncesiz sonuç ve istikrarsızlık gibi kelimeler hangi kelimenin anlamı olarak kullanılmaktadır?



a. Felasife
b. Tehafüt
c. Fıkıh



9. Ebu Hamid el- Gazzali tehafüt kelimesinin anlamını nasıl ifade etmiştir?



a. Anlamsız ve acelecilik ve tutarsız düşünce
b. Felsefi ve ilmi tartışmalar
c. Tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak , pervanenin lambaya çarpması.



10. Tehafütü'l Felasife'nin anlamı nedir?


a. Tutarlı düşünceler
b. Filozofların tutarsızlığı
c. Fıkıhçıların tutarlılığı



11. Gazzali tehafüt'ünü yazarken diğer bir amacı da nedir ?



a. Halkın inançlarını ve onları tehdit eden fikirlerden korumak
b. Eş'ariliği güçlendirmek
c. Hepsi



12. Felsefenin hakikat arayıcısı ve hakikatin peşine düşmek olduğuna göre Gazzali'nin gayesi nedir ?



a. Batınilikten uzak durmak
b. Fıkıh ilimlerin doğruluğunu araştırmak
c. Hakikatin bilgisine ulaşmak



13. Gazzali'den sonra filozofların yazdığı tehafütlerin ortak gayesi nedir ?




a. Gazzali ile filozoflar arasındaki felsefi tartışmalara hakemlik yapmak
b. Gazzali'den sonra filozoflar büyük bir çalışma yapmadılar
c. Filozoflar en iyi fıkıh düşüncesini bulmaya çalıştılar




14. Felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp önemli ölçüde Kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönemde ikinci tehafütü kim yazmıştır ?



a. İbn Sina
b. İbn Rüşd
c. İbn Tufeyl



15. İlimleri mantık, matematik , metafizik , fizik, ahlak ve siyaset olmak üzere altı grupta değerlendiren filozof kimdir ?



a. Gazzali
b. Kindi
c. Farabi



16. İran'ın Horasan bölgesinde Tus şehrinde doğan, 1111 yılında bu şehirde vefat eden , Cürcan'da İslami eğitim alan, hocası Eş'ari ekolünün büyük üstadı İmamu'l Harameyn Ebu'l Meali el- Cüveyni olan Nizamülmülk'ün sarayında siyasi danışman olarak görev alan filozof kimdir ?



a. Ebu Hamid el- Gazzali
b. Hasan Sabbah
c. İbn Sina




17. Gazzali Tehafütü'l Felasife adlı eseriyle Meşşai filozofların metafizik fikirlerini hedef alan filozof hangisidir ?



a. Farabi
b. İbn Sina
c. Hepsi



18. Gazzali'nin Nizamiye medresesinde üç yıl eğitim ve öğretim işiyle uğraşırken hocalığını esnasında yaptığı yorumlar hangisidir?



a. Mevki kazandıran ilim hayatı
b. Mevki terk ettiren ilme çağrı
c. Hepsi



19. Gazzali'nin Tehafüt'ünde filozoflara yönelik eleştirilerini üç meselede tenkid ve küfürle itham etmiş olduğu konular hangi görüşler içindir ?



a. İlahiyyat
b. Tabiiyyat
c. Hepsi



20. Gazzali'nin ikinci eserinde '' Filozofların anlayışlarını kavramadan önce, görüşlerinin yanlışlıklarına vakıf olmak imkansızdır. Dahası bu karanlığa körü körüne taş atmak gibidir'' diye ifade edilen eseri Riyaziyat , İlahiyat , Tabiiyyat ve Mantık olmak üzere dört başlık altında ele alınan eseri hangisidir?


a. Maksadı- Fıkıh
b. Müşkülü - İlim
c. Makasidü'l - Felasife



21. Gazzali'nin tenkit ettiği felsefe hangi felsefedir ?


a. Meşşai felsefesi
b. Tabiatçılık felsefesi
c. Aristo felsefesi




22. Gazzali'nin filozoflara yönelttiği eleştirilere karşı İbn Rüşd'ün ele aldığı eseri hangisidir ?




a. Felasifi - Felasif
b. Tehafütüt - Tehafüt
c. Tehafütül - Felasife



23. Gazzali'nin '' Filozofların tutarsızlığı'' adlı yorumuna İbn Rüşd'ün yorumu ne olmuştur ?



a. İbn Rüşd'ün tutarlılığı
b. Filozofların tutarlılığı
c. Gazzali'nin tutarsızlığı



24. Gazzali'nin Aristo filozoflarını küfürle itham ettiği konu hangisidir ?


a. Cesetlerin haşri
b. Allah'ın cüziyyatını bilmedikleri
c. Alemin kıdemi
d. Hepsi



25. İbn Rüşd'e göre Gazzali'nin filozofları yanlış yorumlamasının nedeni nedir ?



a. İlim konusunda tek düze çalışmalar yapması
b. Filozofların aynı konularda farklı düşünceleri
c. Filozofların Tanrı ile insanın bilgisini aynı kategoride ele aldıklarını zannetmiş olması



26. İbn Rüşd'ü yorumlayan ve Tanrı ile insan ve diğer varlıkların mukayesini doğru bulmayan kimdir ?



a. Gazzali
b. Farabi
c. Devvani



27. İnsanın detaylı düşünmesini öneren Devvani'nin görüşleri hangisidir ?



a. Allah'ın herşeyi icmali ve tafsili bilgisiyle bildiğidir
b. Cüzilerin tümel bilgisi tikelleri bilmesinin ilkesidir
c. Hepsi



28. Gazzali ile başlayıp İbn Rüşd ile devam eden Tehafüt geleneği iki yüzyıl kadar kesintiye uğradıktan sonra kimin tarafından Tehafüt tartışmaları yeniden başlamıştır ?



a. Fatih Sultan Mehmed
b. Farabi
c. İbn Tufeyl



29. Fatih Sultan Mehmed'in yeniden Tehafüt yazılmasını istemesindeki neden nedir ?


a. Karanlığa körü körüne taş atmamak
b. İlmi bilgilerde filozofların bilgisine ulaşmak
c. Felsefi problemler üzerinde tartışma zemini hazırlamak ve eleştirel düşünceyi geliştirmek



30. Gazzali'den sonra felsefe ile kelamı birleştiren kimdir ?


a. İbn Rüşd
b. Devvani
c. Fahreddin Razi



31. Fatih Sultan Mehmed'in Gazzali'nin Tehafüt'üne benzer kitap yazmaları için görevlendirdiği kimdir ?



a. Hocazade Mustafa Muslihuddin
b. Ali Tusi
c. Hepsi



32. Hocazade'nin bazı konularda Gazzali'ye muhalefet eden tehafütüne haşiye yazan kimdir ?


a. Kemal Paşazade
b. Karabaği
c. Hepsi



33. Osmanlının son şeyhülislamının yazdığı '' İbn Rüşd'ün felsefi metodu ve İmam-ı Gazzali ile bazı konulardaki münazarası '' adlı eser kime aittir ?



a. Musa Kazım Efendi
b. Mustafa Muslihuddin
c. Hiçbiri



34. İslam dünyasında yaklaşık 800 yıllık süre içinde tehafüt tarzında yazılan eserlerin konusu aşağıdakilerden hangisidir ?


a. İlahiyat
b. Tabiiyyat
c. Alem ve gök
d. Hepsi



35. Gazzali'nin filozofları tekfir ettiği görüşlerden biridir ?

a. Filozofların ahirette insanın , ruhun dirileceği kabul edip, bedenin dirilişini inkar etmeleridir.
b. Filozofları hiç bir konuda tekfir etmemiştir
c. Hiçbiri



36. Tehafüt geleneği içerisinde olan düşünür hangisidir ?


a. Gazzali
b. İbn Rüşd
c. Ali Tusi ve Hocazade
d. Hepsi





Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur.



hazırlayan nurşen 35
Alıntı ile Cevapla