Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ soru ve cevaplar (nurşen35-ADEMSEVDA) İSLAM DÜŞÜNCESİ VE KAYNAKLARI 9. ÜNİTE SORU VE CEVAPLAR 1. İslam'da tarih düşüncesinin önemli bbir ismi olan, Astronomi , Matematik , Fizik , Tıp, Coğrafya , Tarih ve dinler tarihi üzerinede çeşitli eserleri olan ayrıca Harizmce , Soğdca , Arapça , Farsça , Grekçe , İbrnice , Süryanice ve Sanskritçe gibi dilleri konuşan düşünür kimdir ?
a. İbn Rüşd b. Ebu'l Reyhan Muhammed b. Ahmed el- Biruni c. Gazzali
2. Biruni'nin Sanskritçe'den Arapça'ya yaptığı çevirilerden günümüze ulaşan eseri hangisidir?
a. Kitabü'ş - Şifa
b. el- Medinetü'l - Fazıla c. Tercümetü Kitabi Batencel 3. Biruni '' Geçmiş olayları sadece bir kronoloji biçiminde değil, toplum yapıları, dinsel inançlar ve uygarlık açısında incelediği eseri hangisidir ?
a. el- Asarü'l - bakiye
b. Ani'l - Kuruni'l - haliye c. Hepsi 4. Biruni'nin Tahkik meli'l - Hind eseri hakkınndaki ifadelerden hangisi doğrudur?
a. Gazneli Mahmud'un seferi sırasında yazılmıştır
b. Eserde bir dini atmosferi ve kültür alemini tanıtmıştır
c. Maniheizm ve Hinduizm arasında mukayeseler yapar ve ilmi objektifliğini sürekli korur.
d. Hind medeniyetinin niçin düşüşe geçtiğini tartışır ve Yunan medeniyetiyle karşılaştırma yapılır. e. Hepsi 5. Hint bilgini Brahmasiddhante adlı eserinde ay ve güneş tutulmalarını Brahmanların mitolojilerine uygun tarzda yorumlayan aşağıdaki bilginlerden hangisidir?
a. Hinduizm b. Brahmagupta c. Varamihira
6. Biruni farklı kaynaklardan gelen haberleri akıl ve bilimin verileri çevresinde incelendiğinden dolayı '' Hintliler adit / aditya adlı putun Kartacuk döneminde yapıldığı iddialarına nasıl cevap vermiştir ? a. Biruni havanın ve yerin nemi olduğu yerde ağaçtan yapılmış bir putun asla bu kadar uzun var olamayacağını belirtmiştir b. Mitolojik açıklamaları reddetmiş , ilmi açıdan açıklamıştır.
c. Hiçbiri
7. Biruni'nin tarih düşüncesiyle ilgili ifadelerden aşağıdakilerden hangisi görüşlerini yansıtmaktadır ?
a. Geleneksel rivayetçi tarih anlayışından farklılaşarak tarihi akli bir birikim içindedir.
b. Tarihsel rivayetleri eleştirmeyi metodik olarak kullanır
c. Birikimlerini , İslam kültüründen , Hint medeniyetinden , Yunan felsefesinden ve Farabi 'den istifade etmiştir
d. Tarihsel olguların ve farklılıkların ortaya çıkış süreçlerinde sebep - sonuç ilişkilerini kurar e. Hepsi 8. İslam düşünce geleneğinde Tarih , Felsefe , Matematik ve Tıp alanlarında eserler veren , Ahlak felsefesinde öncülük yapan, Tarihçilik anlayışını Tecaribü'l - Ümem adlı eserinde ele alan düşünür kimdir ?
a. İbn Rüşd
b. İbn Sina c. İbn Miskeveyh 9. İbn Miskeveyh'e göre tarih anlayışını ifade eden aşağıdaki şıklardan hangisi doğrudur ?
a. Akılcılık , tenkitçilik ve faydacılık prensiplerine bağlı kalınarak yapılan bir tarihçilikte amaç geçmiş olayları doğru tesbit etmek ve açıklamak.
b. Tarihçi olayların tasviriyle yetinmemeli , felsefi görüşle beşeri menfaatler çerçevesinde yorumlamalıdır.
c. Doğadan farklı olarak insanın aklının , ruhunun ve medeni kültürel birikimlerinin de devrede olması sebebiyle dinamik bir süreçtir.
d. Hurafe ve aslı astarı olmayan rivayetleri aktaran tarihçileri ciddi bir şekilde eleştirir
e. Tarih milletlerin sebepler zincirine dayanan belgesidir, bu belgeyle devrin ahlak , iktisat ve toplum psikolojisiyle ilişkileri kurulmalıdır f. Hepsi 10. İslam düşünürlerinden Tunus'da doğmuş, Abdülmüheymin'den hadis ve siyer , Zevavi'den kıraat , Satti'den fıkıh , Abili'den fıkıh usulü, Fahreddin er- Razi'den kelam ilmi öğrenen Arap dili ve edebiyatı konusunda da dersler alan düşünür kimdir ?
a. İbn Sina b. İbn Haldun c. İbn Tufeyl
11. '' Zahiri görünüşü itibariyle eski zamanlardan, devletlerden ve önceki çağlardan meydana gelen olaylardan haber vermekten daha fazla bir şey olmadığını söyleyen '' tarih anlayışını vurgulayan İslam düşünürü kimdir ?
a. İbn Sina
b. İbn Rüd c. İbn Haldun 12. İbn Haldun'a göre tarih anlayışı ifadesi aşağıdakilerden hangisi doğrudur ?
a. Tarih düşünmek , hakikati araştırmak ve olayların sebeplerini bulup ortaya çıkarmak
b. Olan şeylerin ilkeleri incedir, hadiselerin keyfiyet ve sebepleri hakkındaki bilgi derindir.
c. Tarih asil ve hikmette soylu bir ilimdir
d. İber tarihi olaylardan onların tabiatlarına ve sebeplerine doğru bir düşünce yolculuğu olmaktadır.
e. Mukaddime adlı eserini tarih düşüncesine dair görüşlerini ve Ümran ilmini bilgi ve deney birikimiyle yazmıştır f. HEPSİ 13. İbn Haldun el- İber 'i altı bölüme ayırmıştır. Eserde II. ve V. ciltlerinde hangi konuyu işlemiştir ?
a. Hz. Peygamber (sav)
b. Hülafa-i Raşidin
c. Abbasiler ve Emeviler d. Hepsi 14. Ümran ilminin amacı nedir ? a. İnsanları taklitten kurtarıp daha önce olmuş bitmiş olanla daha sonra olacak olanın anlaşılması konusunda bir bakış açısı kazandırmaktır. b. Mitolojik açıklamalardan bahseder
c. Akıl ve bilimin verilerini inceler
15. Ümran ilminin konusu hangisidir ?
a. Yeni ve bağımsız bir bilim inşa etmek
b. İnsanın tarih içinde toplumsal varlık oluşunu ve toplumsal değişimi inceler
c. İbn Haldun'un '' İnsanın alışkanlıklarının onun ikinci tabiatı olması'' ifadesinden sosyal ve siyasi yapılara paralel olarak insan tabiatının değişime uğraması. d. Hepsi 16. İbn Haldun'a göre varlık alemi hangisidir ?
a. Unsurlar alemi
b. Olaylar alemi c. Hepsi 17. Tarihde ve bugün ortaya çıkan topluluklar insanların ihtiyaçlarını giderme yolları , siyasal yönetimler bunların yükseliş ve düşüşleri şehirlerde üretilen sanatlar ilimler gibi konular hangi alemi oluşturur ? a. Olaylar alemi b. Akıl alemi
c. Bilim alemi
18. İbn Haldun'a göre Rivayetçi Tarihçinin özelliği aşağıdakilerden hangisidir ?
a. Rivayetleri tahkik etmeden aktarır
b. Tarihi olaylarda sebep - sonuç ilişkisi kurmaz
c. Tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alır
d. Tarihi olayları tikel olarak ele alır e. Hepsi 19. İbn Haldun'a göre Ümran ilmine sahip tarihçinin özelliği hangisidir ?
a. Rivayetleri ümran ilmi zemininde tahkik eder
b. Tarihi olaylar arasında sebep - sonuç ilişkisi kurar
c. Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirir
d. Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tesbit etmeye çalışır e. Hepsi 20. Toplum halinde yaşamak zorunda olan insanların yaşam formları temelde hangisidir ?
a. Bedevi
b. Hadari c. Hepsi 21. İbn Haldun fıkıh literatüründen istifade ederek insanların ihtiyaçlarının hangisi olduğunu ifade etmiştir ?
a. Zaruri
b. Haci
c. Kemali d. Hepsi 22. İnsanın yaşamı için zorunlu olmayan fakat insanın varlığını kolaylaştıran ve insanın gelecek ihtiyaçları bakımından önemli olan ihtiyaçlarına ne denir ?
a. Zorunlu ihtiyaç b. Haci ihtiyaçlar c. Kimliğini bulma ihtiyaçları
23. İbn Haldun'un en özgün katkılarından biri hangisidir ?
a. İnsanların temel yaşam biçimleriyle onların, karakterleri arasındaki ilişkiyi gözlemleyip kavramsallaştırmasıdır
b. İnsanların ihtiyaçlarını karşılama biçimleri, alışkanlıklarını ve sonra da karakterini belirlemektir c. Hepsi 24. İhtiyaçlarını karşılamalarına bağlı olarak oluşturduğu temel özelliklerden hangisi doğrudur ?
a. Özgürlüğe düşkünlük ve güçlü asabiyet
b. Doğal dayanıklı olmaları ve işlerini kendileri görmeleri
c. Cesaret ve iyiliğe daha meyyal olmaları d. Hepsi 25. İbn Haldun'a göre insanların ihtiyaçlarını karşılamalarının diğer bir yaşama biçimi de Hadari (şehirli ) yaşam biçiminin özelliklerinden hangisi doğrudur ?
a. Bağımlılık ve zayıf asabiyet
b. Rahat yaşama alışmışlık, kırılganlık ve tembellik - korkaklık
c. İş bölümü, iyiliklere duyarsızlık d. Hepsi 26. İbn Haldun'un '' Tavırlar ( aşamalar ) nazariyesi nedir ?
a. Asabiyetle dini davet arasındaki ilişkiyi analiz eder b. Tarihi - toplumsal varlık alanının tabi olduğu kurallar bu varlık alanının mahiyeti ve tabiatının zorunlu neticesidir c. Göçebelerde şehirliler arasındaki bu mücadelenin dairesel ve sürekli olduğunu düşünür
27. Devletin geçirdiği döngüsel aşamalardan hangisi doğrudur ?
a. Kuruluş ve zafer aşaması
b. Gücün şahsileşmesi ve imar dönemi
c. Sulh ve istikrar dönemi
d. Çözülme ve yok oluş devresi e. Hepsi 28. İbn Haldun Meşşai filozofların taksimini takip ederek felsefi ilimleri hangisi olarak ifade etmiştir ?
a. Mantık ilmi
b. Fizik bilimleri
c. İlm-i ilahi - ilahiyat
d. Matematik ilimleri e. Hepsi 29. İbn Haldun'a göre felsefeye en çok değer veren millet kimdir ?
a. İranlılar
b. Yunanlılar c. Hepsi 30. İbn Haldun Ümram ilmini nasıl açıklamıştır ? a. Tarihi - toplumsal varlık alanındaki değişimleri ve süreklilikleri tesbit etmek b. Devletin yükseliş ve çöküşlerini açıklamak
c. İnsan ve toplum davranışlarını açıklamak
31. Asabiyet kavramı ne demektir ?
a. Mücadele ruhu b. Dayanışma ruhu c. Sahip olma ruhu
Bu hizmet medineweb.net ailesine mahsustur.alıntı yapılması halinde kaynak verilmesi zorunludur.
hazırlayan nurşen35 |